گروه فعالیتهای قرآنی: نشست بررسی «مصادیق نوآوری و شكوفایی در آموزشهای قرآنی و نقش وسایل كمك آموزشی» چهارشنبهشب، سوم مهرماه، در شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، این نشست كه سیزدهمین نشست بخش آموزش شانزدهمین نماشگاه بینالمللی قرآن كریم بود از ساعت 21:30 تا 23 در سالن شماره یك نمایشگاه قرآن برگزار شد.
«لیائی»، مدیر بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت صنایع و معادن و «قویدل»، طراح نرمافزارهای قرآنی در این نشست مصادیق نوآوری و شكوفایی در آموزشهای قرآنی و نقش وسایل كمك آموزشی را در این زمینه بررسی كردند.
در ابتدای این نشست قویدل با اشاره به اینكه پیامبر(ص) و ائمهاطهار(ع) بر آموزشهای قرآنی تأكید زیادی داشتند، گفت: در یك تقسیمبندی میتوان آموزشهای قرآنی را در دو بخش آموزشهای لفظی مانند، روخوانی، روانخوانی، حفظ، قرائت، ترتیل و ... و آموزشهای معنوی مانند فهم قرآن، معانی قرآن و ... دستهبندی كرد.
وی افزود: تأكیدی كه پیامبر(ص) بر آموزش در سنین كودكی داشتند، نشان از اهمیت یادگیری در این مقطع سنی دارد.
قویدل شیوههای رایج آموزش قرآن را تاحدی مؤثر خواند و خاطرنشان كرد: با توجه به جذابیتهای دنیای مجازی و فناوری اطلاعات، باید از شیوههای نوین در آموزش قرآن، چه در لفظ و چه در معنا استفاده كرد.
این طراح نرمافزارهای قرآنی در ادامه اظهار كرد: متأسفانه كسانی كه در عرصه فناوری اطلاعات وارد شدهاند از بنیانهای محكم دینی و اعتقادی برخوردار نیستند كه تاحدی فضای این محیط را با مشكل مواجه كرده است.
وی با اشاره به این نكته كه در برخی نرمافزارهای قرآنی در انتقال این مفاهیم نواقصی دیده میشود، تصریح كرد: با توجه به بیان خود قرآن، بهترین راه برای آموزش مفاهیم قرآنی و دینی استفاده از روش تمثیل است.
قویدل گفت: فهم برخی مطالب قرآنی سخت است و برای انتقال این مفاهیم به كودكان و نوجوانان باید از شیوههای مناسب كمك گرفت.
این طراح نرمافزارهای قرآنی در ادامه با معرفی بازی آموزشی قرآنی «نسیم سبز زندگی» كه بهوسیله شركت توسعه فناوریهای شبیهسازی، تولید شده است، افزود: این بازی براساس یك پژوهش میدانی در زمینه آموزشهای قرآنی با هدف ترویج مفاهیم قرآنی و دینی بین كودكان طراحی و تولید شده است.
وی خاطرنشان كرد: این بازی با آیكنی با نام «تكلیف» آغاز میشود و در آن كاربر دارای یك كارنامه اعمال است كه تمام مراحلی كه كاربر در بازی طی میكند در آن ثبت میشود.
قویدل با اشاره به اینكه این بازی در 24 خانه كه بیانگر 24 ساعت شبانهروز است، طراحی شده، اظهار كرد: در بازی نسیم سبز زندگی 1700 سئوال قرآنی و دینی در 12 گروه دستهبندی شده است.
این طراح نرمافزارهای قرآنی در پایان گفت: وجود خانه تقدیر در این بازی از نكات جذاب در آن است كه كاربر در این خانه میتواند نتایج اعمال زشت خود، یعنی سیئات را به حسنات تبدیل كند.
در ادامه این نشست «لیائی»، مدیر بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت صنایع و معادن، كه داوری بخش نرمافزارهای قرآنی شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن را بهعهده دارد، در ارزیابی نرمافزارهای آموزشی قرآنی ارائه شده در این دوره از نمایشگاه گفت: متأسفانه چند سالی است كه شكل نرمافزارهای قرآنی تولیدی در كشور بههم شبیه است، اما در نمایشگاه امسال چند نرمافزار در ارائه مفاهیم قرآنی از شیوههای نوین مانند هوش مصنوعی استفاده كرده بودند.
وی افزود: با توجه به اینكه امسال سال نوآوری و شكوفایی است باید از تمام ظرفیتها برای تولید نرمافزارهای قرآنی استفاده كرد.
لیائی در ادامه با اشاره به نبود متولی خاص نظارت بر تولید نرمافزار در كشور، خاطرنشان كرد: تعدد سازمانهای نظارتی بر تولید نرمافزارهای قرآنی، باعث طراحی نرمافزاهای مشابه در كشور شده است.
مدیر بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت صنایع و معادن با بیان این مطلب كه برای چاپ قرآن در كشور نظارت دقیقی انجام میشود، ولی در تولید نرمافزارهای قرآنی اینچنین نیست، تصریح كرد: البته نباید تلاشهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات را در این زمینه نادیده گرفت، ولی باید به این نكته توجه داشت كه فقدان یك متولی خاص برای تولید نرمافزارهای قرآنی در كشور كاملا احساس میشود.
وی ادامه داد: در كشور ما اغلب نرمافزارهای آموزشی قرآن، اغلب منحصر به بیان نكات آموزشی تجوید، قرائت، ترتیل و ... میشوند و جای خالی مباحث تفسیری و مفهومی كاملا احساس میشود.
لیائی گفت: با ایجاد بانك ایده تولید نرمافزارهای آموزشی قرآن میتوان تا حد زیادی كیفیت این نرمافزارها را افزایش داد.
داور بخش نرمافزارهای قرآنی شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن در پایان گفت: ایچاد این بانك ایده علاوه بر احصای نیاز نرمافزارهای قرآنی كشور از اقدامات موازی در تولید این نرمافزارهای جلوگیری میكند.
|