• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 4573)
دوشنبه 24/12/1388 - 14:45 -0 تشکر 190073
پیامبر معصوم نیست، چون ...

 یکی از عقایدی که شیعه به شدت از آن دفاع می کند عقیده به عصمت پیامبر قبل و بعد از بعثت است. اما از نظر برخی این عقیده شیعه با نظر قرآن مطابقت ندارد. در این تاپیک چند آیه را به عنوان نمونه می آریم تا با بحث کردن در مورد آنها حقیقت برامون روشن بشه.

آیه اول:آیات آغازین سوره مبارکه فتح

«إنا فتحنا لک فتحا مبینا. لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک وما تأخر ویتم نعمته علیک ویهدیک صراطا مستقیما: ما برای تو پیروزی نمایانی را مقدر کرده‌ایم تا خدا گناه پیشین و پسین تو را بیامرزد (ما تو را پیروزی روشن و واضح بخشیدیم تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو در گذرد) و نعمت خود را برای تو تمام کند و تو را به راهی راست هدایت کند.»

گروهی از علمای اهل سنت مانند فخر رازی بر این باورند که پیامبر (ص) قبل از بعثت معصوم نبوده و این آیه هم یکی از دلایل آنهاست که می فرماید خداوند متعال همه گناهان آن حضرت اعم از سابق و لاحق را بخشید. فخر رازی نقل می‌کند: این آیه صراحت در مغفرت دارد و مفقرت جایی صدق می‌کند که گناهی یا خطایی از شخص مغفورله سر زده باشد.

شما چه فکر می کنید؟ آیا پیامبر معصوم است؟ چه زمانی؟ قبل از بعثت یا بعد از آن؟ این آیه در مورد چه موضوعی صحبت می کند؟

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
چهارشنبه 27/5/1389 - 16:52 - 0 تشکر 222156

اما در مورد آیه ی مورد بحث هم نکته ای هست که فراموش شده و اون معنی درست کلمه ی مورد شبهه است.
متاسفانه دوستان کلمه ی ((ذنب)) رو سهوا یا عمدا به معنی گناه گرفتن در حالی که این کلمه به معنی طبعات و آثار یک رفتار هست.
"دنباله اثر چیزی را گویند - چه خوب چه بد : آدرس: (لسان العرب ج1ص38/مجمع البحرین ج2ص59/کتاب العین ج 8 ص19) "
با توجه به معنی درست این کلمه می فهمیم که تفسیر و شان نزولی که امام رضا علیه السلام ذکر فرمودن درست و منطبق بر آیه است.
در خانه اگر کس است یک حرف بس است
امیدوارم بت تفکر درست در این موارد و نه با نگاه عیب جویانه و بهانه گیرانه به اصل موضوع پی ببرید تا نیاز به تفصیل و توضیح بیشتر نباشه

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

پنج شنبه 4/6/1389 - 14:0 - 0 تشکر 224610

باسلام خدمت دوستان منم گشتم این را پیدا کردم مفسران در این ایه گویند مراد از گناه پیغمبر گناه او بود به عقیده مشرکان که دعوت او را  به توحید خدا بزرگترین گناه او می شمردن و مقصود از گناه گذشته و اینده دعوت قبل از هجرت و بعد هجرت بود و ( خوب این بخش را دوستان نوشته بودن ولی به دل من نچسبیده و قانع کننده نیست دوستان هم دلیل قانع کننده نبودن را گفتن ) اما اونی که یکی از دوستان جواب داد و یک ذره بهتر بود و قابل قبول بود این گفته بود منظور از گناه پیغمبر گناه مسامانان و شیعیان ایشان است که البته همراه یک روایت بود از یکی از معصومین بود معنای روایت این می شد

چهارشنبه 24/6/1389 - 13:56 - 0 تشکر 231629

jamaljamal بزرگوار
برای اینکه به دل شما بچسبه
وقتی کسی بر علیه هنجارها و اعتقادات گروه و جامعه ای قیام می کنه از نظر اون جامعه گناهکارترینه و تنها راه بخشیده شدن این گناه د رافکار عمومی اینه که طرف پیروز بشه و بتونه حرف حقش رو ثابت کنه. اونوقت "دیدی گفتیم گناهکاره" ها به " دیدی اشتباه می کردیم" ها بدل می شه.
در مورد آیه ی مورد بحث فراموش نشه که خداوند این بخشیدن طبعات عمل رسول الله رو به دلیل پیروزیش می دونه.
ترجمه ی آسون دو آیه:
ما به تو پیروزی بزرگی دادیم تا طبعات اعمالی که انجام داده بودی و انجام می دادی بر تو بخشیده بشه.

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

يکشنبه 28/6/1389 - 11:13 - 0 تشکر 233010

سلام و عرض تشکر ...دقت ظریفی بود در یک آیه که بارها و بارها خوانده بودم و ...فقط خوانده بودم!!! بی تدبر...نکته جالبی داشت و نیز رفع ان....یه سوال: چرا tab1363 عزیز که خودش این بحث خوب رو زده وارد بحث نشده!!!؟ نظر خودتون چیه طب جان!

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 29/6/1389 - 12:39 - 0 تشکر 233375

abjad8 گفته است :
[quote=abjad8;419455;222156]اما در مورد آیه ی مورد بحث هم نکته ای هست که فراموش شده و اون معنی درست کلمه ی مورد شبهه است.
متاسفانه دوستان کلمه ی ((ذنب)) رو سهوا یا عمدا به معنی گناه گرفتن در حالی که این کلمه به معنی طبعات و آثار یک رفتار هست.
"دنباله اثر چیزی را گویند - چه خوب چه بد : آدرس: (لسان العرب ج1ص38/مجمع البحرین ج2ص59/کتاب العین ج 8 ص19) "
با توجه به معنی درست این کلمه می فهمیم که تفسیر و شان نزولی که امام رضا علیه السلام ذکر فرمودن درست و منطبق بر آیه است.
در خانه اگر کس است یک حرف بس است
امیدوارم بت تفکر درست در این موارد و نه با نگاه عیب جویانه و بهانه گیرانه به اصل موضوع پی ببرید تا نیاز به تفصیل و توضیح بیشتر نباشه

با تشکر از mahdiseif گرامی و abjad8 عزیز و نکته ظریفی که در مورد ریشه ذب بیان فرمودید

چند نکته را لازم دیدم خدمت دوستان عرض کنم:

- اگر شبهه ای در انجمن پاسخ به شبهات طرح می شود صرفا معنایش این نیست که نگارنده تاپیک در مورد آن موضوع تردیدی دارد. گاهی برخی شبهات برای موشکافی بیشتر و آمادگی دوستان در برخورد با این نوع جنگ نرم مطرح می شود. شاید تعبیر خوبی نباشد ولی این انجمن پادگانی است تا خودمان را برای حملات مکرر دشمن مجهز و آماده نگه داریم (البته به اندازه وسعمان که لا یکلف الله نفسا الا وسعها)

- نکته دیگر آنکه مطالب مورد نظر بنده در پاسخ ها ثبت شده است.

- abjad8 عزیز بنده tab هستم نه بت و نسبت به عصمت انبیای الهی و جانشینان بر حق خداوند بر زمین اعتقاد راسخ دارم و  اگر صدها از این دست شبهه ها را ببینم به لطف خدا پشیزی در اعتقادم اثر نمی گذارد.

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
يکشنبه 4/7/1389 - 11:26 - 0 تشکر 235191

tab1363 بزرگوار
اولا از تشکرتون تشکر می کنم [شکلک خنده]
دوما منظور من در اون جمله ی پایانی این بود" امیدوارم با تفکر درست در این موارد..." که یه اشتباه تایپی رخ داده بود و با رو بت تایپ کرده بودم.
به هر حال بحث خوبی بود و من هم وادار به تفکر شدم.
یا علی علیه السلام

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

شنبه 17/7/1389 - 0:47 - 0 تشکر 239896

در این شبهه  نبوت پیامبر پذیرفته شد است و در جائی که کسی نبی و پیامبر باشد باید معصوم بوده باشد تا بتوان به او اعتماد نمود و ضرورتا این امر تصدیق می شود اما برای پاسخ این آیه  باید گفت ما چون خودمان مسائل خیلی بزرگ و مشکل دار را فقط بهه عنوان گناه حساب می کنیم  آنها را به پیامبر هم نسبت می دهیم زیرا ما موضوعات ریز و اموری که اصولا گناه نبوده اما در نزد پیامبران گناه محسوب می شوند را حسنه می دانیم با این حساب ممکن است پیامبر از آن امور عادی مرتکب شده باشند که به خاطر حساس بودن پیامبری به عنوان گناه تلقی شده اند لذا نباید  اساسا این شبهه مطرح شود چون ذهن نا اگاه برخی افراد که به دنیا مشغولند و خبری از عالم  واقعی زندگی معصومین ندارند را دچار مشکل  خواهد کرد.

چهارشنبه 10/9/1389 - 2:5 - 0 تشکر 256099

با سلام وتشکر از شرکت همه شما دوستان
اما سایت جواب
این چنین بیان کرده
راز استغفار پیامبر اكرم(ص) و ائمه معصومین(ع) چیست؟ این مسأله چگونه با عصمت آنان سازگار است؟ به عبارت دیگر با اینكه پیامبران و ائمه(ع) معصوم بودند و مرتكب گناه نمى‏شدند، پس چرا در دعاهایشان از فزونى گناه استغفار مى‏كردند؟
استغفار و توبه داراى مراتب و درجاتى متناسب با عاملان آن است. توبه گنه‏كاران از گناه است و توبه اهل سلوك از پرداختن به غیر خدا و توجه به غیر حق مى‏باشد. توبه و استغفار اولیاى الهى و معصومان نیز مرتبه‏اى بالاتر دارد. آنان چون مستغرق در ذات جمیل الهى اند و توجه به مقام ربوبى - كه كمال مطلق است - دارند، وقتى به خود و اعمال خویش مى‏نگرند؛ با تمام عظمت و بزرگى آن اعمال، آنها را در برابر عظمت بى نهایت الهى بسیار كوچك و مایه سرافكندگى و شرمندگى مى‏بینند. مانند آنكه مهم‏ترین دارایى‏اش مقدارى آب گل‏آلود بود و آن را براى سلطان هدیه برد و چون فر و شكوه شاهى را بدید از آنچه آورده بود سخت شرمسار و سرافكنده گردید.
آرى امام على(ع) همان عبادتى را كه افضل از عبادت ثقلین است در برابر جمال و جلال الهى، برگ سبز درویش مى‏بیند و سر به زیر مى‏افكند و این خود یكى از عالى‏ترین مراتب عبودیت مطلقه و فناى فى الله است.
از طرف دیگر امام راحل در كتاب «آداب الصلاه» در شرح حدیث نبوى «لیغان على قلبى وانى لاستغفرالله كل یوم سبعین مره» فرموده‏اند: روبه‏رو شدن با برخى مانند ابوجهل‏ها و ابوسفیان‏ها موجب كدورت مى‏شدند و بر قلب پیامبر(ص) زنگار مى‏زدند. از این رو حضرتش براى زدودن این زنگار استغفار مى‏فرستد.
از این رو مى‏توان گفت استغفار براى اولیاى الهى بیشتر جنبه دفع دارد و براى ما جنبه رفع دارد؛ یعنى ما استغفار مى‏كنیم تا لغزش‏هایى كه مرتكب شده‏ایم بخشیده شود و آن‏ها استغفار مى‏كنند تا نلغزند و اصلاً گناه سراغ آن‏ها نیاید علاوه بر اینكه نفس استغفار، براى ایشان عبادت است. آن بزرگان با عبادت و اطاعت درجات عصمت خویش را شدت مى‏بخشند لذا استغفار و توبه در بالا رفتن درجات عصمت آنها دخالت دارد.

منبع : http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=2840

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 10/9/1389 - 2:6 - 0 تشکر 256100

چرا انبیاء و اولیاء خدا , خودشان را گنهكار مى دانستند , و به تضرع و استغفارمى پرداختند ؟

حـضـرات مـعصومین (ع ) كه در اوج كمال و قرب الهى قرار داشتند , براى خودشان وظایفى فوق وظـایف دیگران , قائل بودند و بلكه هرگونه توجهى به غیر معبود و محبوبشان را , گناهى عظیم مى شمردند و از این روى در مقام عذرخواهى و استغفار برمى آمدند . و مـنظور از عصمت انبیاء مصون بودن از هر كارى كه بتوان بوجهى آن را گناه نامیدنیست , بلكه منظور مصونیت ایشان از مخالفت با تكالیف الزامى و از ارتكاب محرمات فقهى است. لذا آنچه رشد معنوی آنان را كند می كرد و كدورت ایجاد می كرد آنان از آن استغفار می كردند.
محمد تقى مصباح یزدى / آموزش عقاید، مصباح یزدى - محمد تقى
به نقل از سایت تبیان

منبع : http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=3242

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

دوشنبه 25/11/1389 - 14:24 - 0 تشکر 283776

عرض سلام
نکته ای رو در کلام یکی از بزرگان دیدم که برام جالب و تامل برانگیز بود.
ایشون می فرمودن در تسبیحات حضرت صدیقه ی زهرا سلام الله علیها دقت کنید:
ابتدا ذکر الله اکبر می گوییم و بعد الحمدلله و در آخر سبحان الله و این سبحان الله به این واسطه که خداوند رو محتاج حمد ندانیم و او را از این حمدی که گفتیم منزه بدانیم.

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.