• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 7317)
پنج شنبه 15/11/1388 - 16:53 -0 تشکر 180205
درج مقالات کاربران انجمن برای صفحه اصلی تبیان

با سلام به شما کاربران عزیز انجمن های تخصصی تبیان

همانگونه که در صفحه اصلی سایت تبیان اطلاع داده شد ؛ از این پس قرار است 30 درصد مطالب صفحه اصلی تبیان با قلم و دستان توانای شما تولید گردد .

لذا از شما کاربر گرامی می خواهیم با انتخاب موضوع و انجمن مورد نظر خود ؛ مطلب خودتان را تنها در ذیل همین مبحث مطابق با قالب مندرج در اطلاعیه سایت وارد نمایید .

 

 

نمونه مطلب ارسالی

 

 

 ساختار ورود مقالات باید از الگویی مشابه جدول ذیل پیروی نماید: 

 

1 – عنوان یا تیتر مطلب چگونه از بروز بیماری قلبی جلوگیری کنیم ؟
2 – کلید واژه ها بیماری قلبی ؛ چربی ها ؛ فشار خون ؛ تغذیه مناسب و ...
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تلفیقی
4 – متن مطلب امروزه بیماری های قلبی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شوند . ....
5 – نام نویسنده و منبع مطلب 1 – هفته نامه سلامت 2 – انجمن تخصصی پزشکان بدون مرز 3 - ....

 

برای شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم

 

دوشنبه 3/12/1388 - 17:7 - 0 تشکر 185210

عنوان یا تیتر مطلب  : تزیین  " هندوانه "

کلید واژه ها : هندوانه . چاقو . نمونه : قوری ، باغچه ، گل و....

تولیدی یا تلقیقی یا تجمیعی : تلفیقی

نام نویسنده و منبع:

1) منبع : اینترنت

2) تهیه و تنظیم برای تبیان :

توسط کاربر : سید مجتبی مومنیان ( دانشجوی کارشناسی اتاق عمل )

سلام به تمامی هنردوستان . در این مطلب شما می توانید هنر بر روی هنداونه را مشاهده کنید . در این مطالب آموزش مختصری برای تولید برخی از این طرح ها به شما داده می شود ولی توجه کنید که مهمترین چیز درهنر میوه آرایی و سفره آرایی داشتن نمونه کار می باشد که در زیر چند نمونه برای شما فراهم شده است و با تمرین و تکرار می توانید به راحتی و بدون رفتن به کلاس های " سفره آرایی و میوه آرایی " این طرح ها را بر روی هندوانه خود پیاده کنید . همین حالا شروع کنید . حتما موفق می شوید .

هندوانه را از عرض و به شکل زیگزاگی یا دالبر برش دهید و داخل هندوانه را کامل یا کمی خالی کنید ( بستگی به تعداد مهمان های شما دارد ) حالا برای زیبایی بیشتر برش های مربعی از هندوانه را همانطور که در شکل مشاهده می کنید ، در داخل هندوانه قرار دهید . توجه کنید که شما با استفاده از سلیقه خود می توانید طرح های دیگر را هم اعمال کنید .

تزئین میوه های شب یلدا

پوست هندوانه را تا نیمه با یک چاقوی تیز طوری بردارید که سفیدی های زیر پوست باقی بماند وتنها پوست سبز آن جدا شود ،سپس یک گل رز را در نظر گرفته وبا برشهایی بر روی پوسته ی سفید هندوانه آن را بوسیله ی چاقوی لیزری به شکل گل در بیاورید. شاید نمونه زیر مشکل به نظر برسد ولی یقین داشته باشید که با تمرین و تکرار می توانید آن را ایجاد کنید .

تزئین میوه های شب یلدا

برای تهیه این نمونه که بسیاری هم از این نوع استفاده می شود می توانید برش های  از هندوانه را تهیه کنید آنگاه به وسیله  قالب های( استوانه ای . مربع و...) که در شیرینی فروشی ها یافت می شود با فروبردن در هندوانه  به راحتی این طرح را پیاده کنید . برای تهیه چوب هم می توانید از شیرینی فروشی ها تهیه نمایید .

تزئین میوه های شب یلدا

چند نمونه دیگر از هنرنمایی بر روی هندوانه که شما هم می توانید به انجام دهید

توپک هندوانه ای

 میوه های داخل این هندوانه ها بیشتر از طالبی و  هندوانه استفاده می شود ولی شما می توانید هر چیز را داخل آن قرار دهید برای ساخت این میوه های هم به شکل توجه کنید

تزیین هندوانه به شکل قوری

تزیین به شکل باغچه

سه شنبه 4/12/1388 - 7:0 - 0 تشکر 185350

بسم الله الرحمن الرحیم

لطیفه

کلید واژه ها:میهمانی;مزاحم;صاحبخانه;گربه

مقاله تجمیعی

می گویند:در زمان قدیم, میهمانی, زیاد مزاحم صاحبخانه شده بود و به قول معروف کنگر خورد و لنگر انداخت, زن صاحبختمه برای اینکه به میهمان بفهماند دیگر حوصله ی پذیرایی ندارد,دست بر پشت گربه شان _ که اسمش نازی بود_کشید و گفت: نازی نازی,فیروزه        مهمون یه روزه دو روزه   میهمان که این کنایه را شنید,صبر کرد تا گربه به طرفش رفت,دست بر پشت او کشید و گفت:نازی به خواب نازه     مهمون سال درازه   کوچه ها شل و شلیزه    مهمون پایش می لیزه(1)

حضرت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود: " هرکه بی دعوت به طعامی رود دزد درون رود و ننگین به درآید".(2)

1.کشکول ممتاز,صفحه 104.

2.نهج الفصاحهوح ش,2767.

برگرفته از کتاب فرهنگ زلال صفحه 120 

نویسنده:علیرضا نوری ها

سه شنبه 4/12/1388 - 7:42 - 0 تشکر 185352

بسم الله الرحمن الرحیم

خرافات رایج در دید و بازدیدهای ایام عید نوروز

کلید واژه ها:عیددیدنی;خوش قدم;میهمان;گمان:گناه;چشم زخم

مقاله تجمیعی

در عید دیدنی ها اگر اتفاق خوبی برایشان بیفتد می گویند این مربوط به خوش قدمی میهمان است و اگر اتفاق بدی بیفتد می گویند فلانی بد قدم بود.ناگفته نماند که بین چشم زخم و خرافات تفاوت است و در متون اسلامی از چشم زخم نام برده شده و برای جلوگیری و یا رفع آن ادعیه ای نیز وارد شده است,در عین حال نمی توان نسبت به افراد بدبین بود و اتفاقات ناگوار را به صرف این که فلان شخص دیروز به منزل ما آمد یا در فلان نقطه به هم برخورد کردیم به آن ها نسبت داد. در قرآن آمده است:یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ

"اى آنانكه ایمان آورده‏اید دورى گزینید بسیارى از پنداشت را زیرا پاره‏اى از گمانها گناه است (موجب ترتب گناه است).1

وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولا

و چیزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زیرا گوش و چشم و

قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد.2

شبیه همین خرافه را موقع برداشت محصول دارند کهاگر کسی پیششان بیاید و محصولشان کم بشود یا زیاد,مربوط به خوش قدمی و بدقدمی او می دانند.3

 1.سوره حجرات,آیه 12

2.سوره اسراء,آیه 36

3.زیاد و کمی مصول,یا در مقایسه با سال های قبل است یا مربوط به انتظارات خودشان از این باغ و زراعت و یا با مقایسه با زراعت های مشابه است.

برگرفته از کتاب:فرهنگ زلال 

نویسنده:علیرضا نوری ها

سه شنبه 4/12/1388 - 8:25 - 0 تشکر 185355

بسم الله الرحمن الرحیم

احترام و تکریم فرزند

کلید واژه ها:فرزندان;نیکو;رفتار;ادب;اطاعت;معصیت

مقاله تجمیعی

"اکرموا اولادکم و احسنوا آدابهم یغفر لکم "1 یا در روایت دیگر می فرماید:"اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم;گرامی دارید فرزندان خویش را و نیکو گردانید رفتارتان را"2 می گوید نیکو گردانید یعنی با رفتار پسندیده خود فرزتدان را تربیت کنید نه با حرف و موعظه.

"کونوا دعات للناس بغیر السنتکم"3 حضرت علی (علیه السلام)می فرماید: هرگز صحبت از اطاعت خدا نکردم مگر این که خودم قبل از شما انجام دادم و نهی نکردم شما را از معصیت مگر این که خودم قبل از شما آن را ترک کردم4ضرب المثل است که خرما خورده منع خرما نمی تواند بکند باز می فرماید:"خیر ما ورث الاباء الابناء الادب"بهترین میراثی که پدران برای فرزندان می گذارند ادب است"5.ادب سرچشمه محبت وصفا و دوستی و اتحاد و عامل مهمی برای تاثیر سخن و پیشرفت برنامه های اجتماعی است.

1.وسائل جلد15حدیث27628.

2.کودک فلسفی2صفحه79.

3اصول کافی با ترجمه جلد3 صفحه 124 باب الورع حدیث 1633.

4.خطبه175 نهج البلاغه صحی الصالح ص250.

5.یکصدپنجاه درس صفحه 104.

برگرفته از کتاب فرهنگ زلال2 صفحه 59و60

نویسنده:علیرضا نوری ها

سه شنبه 4/12/1388 - 8:47 - 0 تشکر 185360

بسم الله الرحمن الرحیم

نقش دوست در سرنوشت انسان

کلید واژه ها:همنشین;دوست;شخصیت;انسان;دین;رفتار

مقاله تجمیعی

بدون شک,عوامل مهمی در شکل گیری شخصیت انسان دخالت دارند که همنشین و دوست از مهمترین آن ها است زیرا انسان خواه ناخواه تاثیر پذیر است و بخش مهمی از افکار و صفات اخلاقی خود را از دوستانش می گیرد حضرت علی(علیه السلام)می فرماید:"ومن اشتبه علیکم امره ولم تعرفوا دینه فانظرو الی خلطائه;هرگاه ارزیابی شخصیت و رفتار کسی برای شما مشکل شد و پایبندی او را یه دین نمی دانستید به دوستانش نظر کنید","فان کانوا اهل دین الله فهو علی دین الله;اگر دوستان او متعهد به دین بودند,او نیز پیرو آیین خداست","و ان کانوا علی غیر دین الله فلا حض له من دین الله;و اگر نسبت به دین بی مبالات و بی قید بودند او نیز بهره ای از آیین حق ندارد".1

1.بحار74 ص197.

برگرفته از کتاب فرهنگ زلال2 صفحه69و70.

نویسنده:علیرضا نوری ها

سه شنبه 4/12/1388 - 9:16 - 0 تشکر 185364

بسم الله الرحمن الرحیم

علل درغگویی فرزندان

کلیدواژه ها:نیکوکاری;فرزند;علل درغگویی; کودک;عبادت

مقاله تجمیعی

رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود:خدا رحمت کند کسی را که در نیکی و نیکوکاری به فرزند خویش کمک کند. راوی پرسید:چگونه؟فرمود:آن چه را کودک در توان داشته و انجام داده است از او قبول کند. آن چه را که انجام آن برای کودک سنگین و طاقت فرساست از او نخواهد.او را به گناه و طغیان وادار نکند. به او دروغ نگوید و دربرابر او مرتکب اعمال احمقانه نشود.

1.یکی از علل دروغگویی فرزندان,تحمیل وظایف سنگین و توقع بیش از طاقت,از آنان داشتن است.سختگیری های اولیای اطفال و توقعات نادرستی که فوق طاقت کودکان است,آنان را به دروغگویی می کشاند.مثلا بچه نمره 19 می آورد به او می گوییم مبادا دفعه ی بعد 19 بیاوری.

حضرت صادق(علیه السلام)می فرماید:در جوانی برای عبادت مستحب سعی بسیار می نمودم,پدرم به من فرمود:فرزندم از عباداتت بکاه;زیرا هنگامی که بنده ای محبوب خدا باشد,به عمل کم نیز از او راضی می شود.1

ا.سفینه البحار,ج2,ص113,ماده عبد.قال ابوعبدالله (علیالسلام):"یابنی!ان الله اذا احب عبدا ادخله الجنه و رضی منه بالیسیر".

برگرفته از کتاب فرهنگ زلال صفحه 293و294.

نویسنده:علیرضا نوری ها

سه شنبه 4/12/1388 - 15:41 - 0 تشکر 185458

اموزش سفره ارایی
تجمیعی
سفره آرایی یعنی چیدن میز غذا ، سفره های مذهبی و غیره است. این درس بعنوان یک واحد درسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تدریس می شود و قصد داریم تمام مهارتهای سفره آرایی را به شما ارائه دهیم، اینها همه بستگی به ذوق و سلیقه شمادارN.سفره آرایی در مورد غذاها است و شامل انواع برنج ، سالاد ها، مرباجات، ترشیجات ، آشها ، سوپ ها سفره های مذهبی و سنتی ، صیفی جات ، سبزیجات ، تزئین دستمال سفره ها ، تزئین تخم مرغ و غیره است.معرفی وسایل سفره آرایی :توپی دو سر : برای درآوردن مواد به صورت دایره بکار برده می شود.چاقوی آرایشی : به شکل V می باشد که برای کنگره دادن به مواد بکار می رود.مارپیچ دوبل : برای سیب زمینی و هویج استفاده می شود.چاقوی دالبر برش دادن : کاربرد این چاقو برای سیب زمینی و هویج استفاده می شود.چاقوی دو سر: برای پوست کندن و کنده کاری روی مواد استفاده می شود.وسیله ای برای خارج کردن هسته از داخل صیفی جات و سبزیجات وجود دارد که نام آن برش فنری است.شابلون یا مدلهایی وجود دارد که در سفره آرایی بکار می رود :قالبهای شیرینی : برای درآوردن صیفی جات و سبزیجات استفاده می شود.سوزنهای مروارید دار : برای اتصال بعضی از وسایل بکار می رودنحوه استفاده از وسایل ذکر شده با استفاده از چاقوی آرایشی v شکل ، گوجه فرنگی را به شکل سبد در می آوریم، گوجه فرنگی دیگری را برای  ساخت دسته سبد، برش می زنیم . زمانیکه برش می زنیم باید پشت سرهم باشد که براحتی از هم جدا شوند. برای خارج کردن مواد، از چاقوی توپی دو سر استفاده می کنیم.چاقوی دو سر را در صیفی جات فرو می بریم و مواد آنرا بصورت گرد در می آوریم. از این وسیله برای تزئین هندوانه می توان استفاده کرد.با استفاده از چاقوی مارپیچ دوبل ، سر هویج را می زنیم و با فشار بصورت پیچ داخل هویج می کنیم و خارج می کنیم
منبع:سایت اکاایران

بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست - حضرت علی علیه‌السلام

سه شنبه 4/12/1388 - 16:25 - 0 تشکر 185471

عنوان مطلب: تربیت اسلامی - تنبیه

کلید واژه ها: تنبیه، تعلیم و تربیت، اصلاح رفتار، مهار رفتار، تغییر رفتار، شرایط تنبیه

تجمیعی

شرایط تنبیه

پدران، مادران، معلمان و مربیان از تنبیه به عنوان یکی از عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت و اصلاح رفتار کودکان استفاده می‌کنند و با این هدف می‌خواهند آگاهی‌های لازم را به آنان بدهند؛ چنانچه معنای لغوی تنبیه نیز، آگاهی دادن است. تردیدی نیست که تنبیه می‌تواند عامل مؤثری در تعلیم، تربیت و مهار رفتار فرزندان باشد؛ اما آنچه مهم است، چگونگی استفاده از این ابزار تربیتی است؛ یعنی زمان تنبیه، مقدار تنبیه، نوع تنبیه و در نظر گرفتن شرایط سنی تنبیه ‌شونده، از جمله اموری است که باید مورد توجه والدین و مربیان باشد؛ در غیر این صورت ممکن است پیامدهای منفی تنبیه، بیشتر از آثار مثبت آن باشد. استفاده از رهنمودهای دینی و شیوه‌های تربیتی بزرگان دین نیز، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

آنچه که از گفته‌های روان‌‌شناسان می‌توان استفاده کرد و از منابع اسلامی نیز استنباط می‌شود، این است که برای اصلاح یا تغییر رفتار، لازم است از عوامل تقویت مثبت و منفی استفاده کرد و در صورتی که تقویت و پاداش کارآیی نداشته باشد، استفاده از تنبیه امری است ضروری، به شرطی که از روی تدبیر و رعایت شرایط انجام گیرد؛ در غیر این صورت، پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت. حضرت علی - علیه السلام - می‌فرمایند: «کسی که رفتار نیکو، او را اصلاح نکند، مجازات نیکو، اورا اصلاح خواهد کرد». امام علی - علیه السلام - در کلام دیگری می‌فرمایند: «جایی که مدارا کردن درشتی به حساب آید، به جای مدارا درشتی کن». یعنی در مواردی که نرمی و ملایمت، فرد را به ‌درشتی و تندی وا می‌دارد، لازم است که با وی تندی شود. 

در جهت بهره بری بهتر و مطلوب تر از هر ابزار و اصول تربیتی، توجه به شرایط استفاده از آن ابزار و اصول ضروری است. همچنین توجه به آسیب های احتمالی و عیب‌های کار نیز، کاری منطقی است. در استفاده تربیتی از تنبیه نیز، این قانون جریان دارد. در تنبیه علاوه بر رعایت شرایط استفاده از آن، باید به آسیب‌های احتمالی نیز توجه داشت و کوشید تا آن‌ها را به حداقل رساند.

شرایط تنبیه

برای آن‌که تنبیه کارساز باشد، باید شرایطش را رعایت کرد؛ این شرایط عبارتند از:

1. خودداری از انتقام: تنبیه نباید جنبه انتقام‌جویی داشته باشد. گاه اتفاق می‌افتد که خانمی از دست فرزندش خسته می‌شود، به انتظار آمدن همسرش می‌نشیند تا شکایت فرزندش را بکند؛ آن‌گاه پدر به جای تنبیه فرزند، اورا کتک می‌زند تا دل همسرش را به‌دست آورد و به‌طور غیر مستقیم انتقام گرفته باشد.

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله – می‌فرمایند: ما غضب احد الا اشفی علی جهنم؛ هیچ کس خشم نگرفت مگر آن‌که بر لبه پرتگاه دوزخ قرار گرفته است.همچنین هنگام تنبیه، باید از بر زبان ٱوردن سخنان زشت و نامربوط خودداری شود؛

2. هدفدار؛ تنبیه باید برای اصلاح رفتار و بازداری از رفتارهای نامطلوب باشد، در غیر این صورت تنبیه نه تنها به اصلاح رفتار کمکی نمی‌کند، بلکه پیامدهایی منفی در پی خواهد داشت. برای نمونه، تنبیه ممکن است به رفتارهای ناهنجارتری مانند فرار کودکان یا نوجوانان از خانه بینجامد؛

3. آگاهی دادن؛ مربی یا پدر و مادر باید آگاهی‌های لازم را به فرزند یا متربی بدهند و در صورت مشاهده خلاف، او را نصیحت کنند و پندهای لازم همراه با انذار بیان شود؛ بنابراین پند و اندرز و امید و انذار، یکی از اقدامات اساسی پیش از تنبیه است؛ چراکه نصیحت، می‌تواند عامل مهمی برای اصلاح رفتار باشد.

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - می‌فرمایند: «خوشبخت کسی است که مورد موعظه دیگران قراربگیرد»؛

4. جایگزینی: به موازات این‌که رفتار نامطلوبی به دنبال استفاده از تنبیه کاهش یابد، باید رفتار جایگزین مناسب و شایسته‌ای در کنار آن مورد تشویق قرار بگیرد. اهمیت جایگزینی رفتار شایسته به جای رفتار نامطلوب در منابع اسلامی مورد توجه قرارگرفته است. در آیات بسیاری، برای بازگشت از گناه و توبه سه مرحله ذکر شده است: بازگشت از گناه؛2. ایمان و دل‌سپردگی به خدا؛ 3. انجام دادن کارهای شایسته.

خداوند در قرآن می‌فرمایند: فَأَمَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَى أَن یَكُونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ (قصص، 67) اما کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، امید است از رستگاران باشد؛

5. پنهان بودن: در بیشتر موارد تنبیه باید پنهانی صورت گیرد و نباید خلافکار را در برابر دیگران تنبیه کرد؛ حتی بر اساس منابع اسلامی او را در برابر چشم دیگران نباید موعظه کرد.

امام حسن عسکری - علیه السلام - می‌فرمایند: هرکس در پنهانی برادر خود را پند دهد، او را آراسته و هر کس آشکارا او را اندرز دهد، از وی عیبجویی کرده است؛

6. خودداری از تکرار: پدر، مادر و مربی باید حدود تنبیه را رعایت کنند، و تنبیه بیش از اندازه نه تنها تأثیر خود را خنثا می‌کند، بلکه چه بسا فرد را در انجام دادن خلاف جسورتر کند.

حضرت علی - علیه السلام - می‌فرماید: از سرزنش مكرر پرهیز كن، چه آن‌كه تكرار سرزنش، گناهكار را در اعمال ناپسندش جسور میكند، به علاوه ملامت را پست و بی‏اثر میسازد.بنابراین تنبیه نباید همیشگی باشد؛

7. درنگ در اجرا: برخلاف پاداش و تقویت، در تنبیه تأکید شده است که باید آن را به تأخیر انداخت؛ چه بسا فرد برای کار خود دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

امیرالمؤمنین علی - علیه السلام - می‌فرمایند:در سرزنش و تنبیه، عجله نکنید و در صورتی که برای رفتار زشت دیگران، گریزگاه و دلیل موجهی می‌یابید، بیدرنگ به کیفر و تنبیه او اقدام نکنید.شایان ذکر است که تنها مربی، پدر و مادر و افراد صلاحیتدار می‌توانند خطا کار را تنبیه کنند و آن را به دیگری واگذار نکنند؛

8. تفاوتهای فردی: مربی یا پدر و مادر هنگام تنبیه باید به تفاوت‌های فردی نیز توجه داشته باشند و افراد مستحق تنبیه را یکسان تنبیه نکنند. همچنین شیوه اجرای تأدیب نیز باید با سن و روحیه فرد متناسب باشد؛

9. آگاه ساختن به علت تنبیه: همچنین فرد تنبیه‌شونده را از علت تنبیه باید آگاه کرد و تنبیه باید با میزان خطای فرد، مناسب باشد. همچنین پس از تنبیه باید جرم فرد را نادیده بگیرند.

انواع تنبیه

تنبیه به دو نوع کلی تقسیم می‌شود:

أ. تنبیه بدنی

صاحب‌نظران علوم تربیتی استفاده از تنبیه بدنی را در آخرین مرحله روش تربیت و اصلاح رفتار قرار داده‌اند.

ب. تنبیه غیر بدنیبرای تنبیه غیر بدنی، انواع زیادی را بیان کرده‌اند که به اجمال ذکر می‌کنیم:

1. تهدید: در تهدید باید ظرفیت سنی و فکری، پیشنیه عاطفی و روانی افراد مورد توجه قرار گیرد تا روحیه فرد خدشه‌دار نشود؛

2. سرزنش: سرزنش خود مراحلی دارد که از مرحله آسان آغاز می‌شود و به مرحله دشوارتر می‌رسد. سرزنش ممکن است یک نگاه عادی یا عمومی باشد و یا یک نگاه معنادار همراه با بیان پیامد کردار خلاف باشد. در سرزنش نباید زیاده‌روی کرد.

حضرت علی - علیه السلام - می‌فرمایند: «زیاده روی در سرزنش، آتش لجاجت را شعله‌ور می‌سازد»؛

3. قهر کردن: یکی از شیوه‌های تنبیه، قهر کردن است که معصومان - علیهم السلام – آن را سفارش کرده‌اند.

مردى خدمت امام حسن مجتبی - علیه السلام - از فرزند خود شكایت كرد؛ حضرت فرمود: فرزندت را نزن و براى ادب كردنش، از او قهر كن؛ ولی مواظب باش، قهرت طول نكشد و هر چه زودتر آشتی كنی.در این حدیث، امام - علیه السلام - به صراحت، تنبیه بدنی را منع فرموده و در عوض از مجازات عاطفی استفاده كرده است؛

4. تحریک عواطف: گفتن کلماتی چون «با این کاری که تو کردی، من ناراحت شدم» می‌تواند نوعی تنبیه به‌صورت تحریک عواطف و احساسات باشد؛

5. جریمه: جریمه نیز می‌تواند یکی از شیوه‌های تنبیه باشد؛ 

6. محروم کردن: گاهی محروم کردن کودک از چیزی که مورد علاقة اوست، می‌تواند اثر تربیتی و تنبیهی داشته باشد.

منبع: جزوه درسی رشته معارف اسلامی دانشگاه امام خمینی قم

اگر کسی طالب هدایت و معرفت خدا باشد و در طلب، جدی و خالص باشد، در و دیوار به اذن الله، هادیِ او خواهند بود.

در محضر بهجت

 

سه شنبه 4/12/1388 - 17:16 - 0 تشکر 185478

عنوان مطلب: تربیت اسلامی

کلید واژه ها: عوامل تأثیرگذار در شخصیت، شکل گیری شخصیت، تعلیم و تربیت

تجمیعی

آموزه های دینی و تعالیم آسمانی به دلیل جامعیت و پویایی، به عوامل تأثیرگذار در شخصیت نیز اشاره کرده است. در این آموزه ها برخی از اندیشه های روان شناسان مردود دانسته شده و برخی نیز مورد تأیید قرار گرفته است. ضمناً در آموزه های دینی به عوامل تأثیرگذار بر شخصیت، مباحثی همچون اراده و ایمان نیز افزوده شده که از عوامل مهم و اساسی در ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی هستند. این عوامل در روان شناسی مورد غفلت واقع شده است.

در اسلام، خانواده از جایگاه ویژه ای برخوردار است و نقش برجسته ای برایش لحاظ شده؛ ازاین‌رو تأثیر آن به عنوان یک عامل بیرونی و محیطی، از دورة ‌جنینی آغاز می شود و به نحوی تا دورة بزرگسالی ادامه دارد.

در دورة بارداری، اسلام ضمن توجه به تأثیر تغدیه و حالات روانی و عاطفی مادر بر جنین، تأثیر معنوی مادر و نوع تغذیة وی در این زمینه را نیز مورد اهتمام قرار داده است. برای نمونه، در روایات از تأثیر تغذیه مادر باردار با شیر در خوش‌خلق شدن و باهوش شدن فرزند و از تأثیر خوردن «به» بر زیبایی یاد شده است.

پس از تولد، تأثیر والدین به شکل ملموس تری ادامه می یابد و به محض تولّد، والدین به اجرای برنامه ها و اقدامات گوناگونی تحت عنوان «سنت های هنگام تولد» اقدام می کنند که از جملة‌آن‌ها می توان به گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد، کام برداشتن کودک با تربت امام حسین - علیه السلام - و یا خرما، عقیقه کردن، نام گذاری، ولیمه‌دادن، تراشیدن موی سر و صدقه دادن طلا و نقره به اندازه آن اشاره کرد. روشن است که این گونه اهتمام و ارزش گذاری به تولد نوزاد و انجام دادن این نوع اقدامات، عمدتاً جنبة اجتماعی دارند و سبب مثبت شدن نگاه دیگران به نوزاد و نیز حفظ حرمت نوزاد می‌شوند؛ ازاین‌رو تأثیر شگرفی بر شخصیت کودک می‌گذارند.

تأثیر والدین پس از دورة نوزادی ادامه می یابد و به‌ویژه در دورة «تمیز» که کودک توانایی تشخیص خوبی از بدی را دارد، این تأثیر برجسته می شود؛ چه این‌که والدین در این دوره، باید شرایط لازم را برای آموزش فرزندان و آگاهی آنان از خوبی ها و بدی ها فراهم آورند. پس از این دوره نیز، همچنان تأثیر والدین ادامه دارد و در دوره جوانی، در انتخاب همسر و شغل مناسب وی نیز ایفای نقش می کند.

شخصی از پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - پرسید: حق فرزند من بر من چیست؟ حضرت فرمودند: «اسم نیکو برایش انتخاب کنی؛ خوب تربیتش کنی و او را در جایگاه مناسبی{شغل مناسبی} قرار دهی».

در زمینة تأثیر همسالان و دوستان نیز، اسلام توجه ویژه ای مبذول داشته است. از دیدگاه اسلام، دوست و همسال می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر شخصیت دوست و همسال خود داشته باشد، به‌گونه ای که وی را به آیین و روش خود درآورد.

رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمودند: «انسان بر آیین و روش دوستش زندگی می کند». در سخن دیگری، حضرت علی - علیه السلام - به نوع تأثیر دوست ناصالح بر شخصیت انسان که تأثیری روان شناختی و ناخودآگاه است، اشاره می‌کنند: «با دوست بد همنشین نشو؛ چراکه طبع تو بدی را از طبع او به سرقت می برد و تو خود نمی دانی».

دربارة نقش مدرسه از دیدگاه اسلام باید گفت: در صدر اسلام، مدرسه به شکل کنونی و با ساختار امروزی وجود نداشت؛ اما مراکزی از قبیل مساجد که هم محل عبادت و پرورش معنوی افراد بودند و هم محل آموزش افراد، جایگاه خاصی داشتند و در شکل گیری شخصیت افراد مؤثر بودند. قرآن در این زمینه فرموده است:فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ (توبه، 108) در آن (مسجد) کسانی هستند که دوست دارند پاکیزه گردند.

از میان عناصر مربوط به مدرسه و نظام آموزشی، معلم بیش از دیگر عناصر مورد اهتمام واقع شده است، تا آن‌جا که پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - خود را معلم بشر معرفی فرمود: «من معلم مبعوث شده ام». قرآن مجید به دو کارکرد مهم پیامبر - صلی الله علیه و آله - به عنوان معلم انسان‌ها، یعنی «تعلیم» و «تربیت» افراد که تأثیر شگرفی بر شکل گیری شخصیت آن‌ها دارد، اشاره کرده است: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الامِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ (جمعه، 2) او پروردگاری است که در میان بی سوادان، پیامبری از خودشان مبعوث گردانید تا آیاتش را بر آنان بخواند و آنان را تزکیه کند و تعلیم کتاب و حکمت دهد.

عامل اراده نیز جایگاه ویژه ای در اسلام دارد. خداوند در قرآن می فرماید:

إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا (انسان، 3) ما انسان را به راه (حق و باطل) رهنمون شدیم، خواه سپاسگزار باشد و خواه ناسپاس.

بنابراین خداوند توسط پیامبران - صلی الله علیه و آله - راه سعادت و نجات را به انسان نشان داده و این خود انسان است که در تعیین سرنوشت و شکل گیری شخصیت خود، مؤثر است و می تواند نوع شخصیت خود را رقم بزند. در اسلام، «اراده» و «اختیار» به عنوان مهم ترین شروط تکلیف شرعی به‌شمار آمده اند و بدون آن، انسان مستحق عقوبت نمی شود و تکالیف شرعی بر عهدة او نمی آید. همچنین در اسلام، بر رفتار و عمل صالح بسیار تأکید شده است و اعمال و رفتارهایی که از اراده و اختیار انسان سرچشمه نگیرند؛ تأثیر چندانی بر شکل گیری شخصیت وی ندارند.

همچنین از دیدگاه اسلام، انسان مرکّب از جسم و روح است و جسم وسیله ای در خدمت روح است؛ ازاین‌رو تأثیر عوامل، منحصر به تأثیر ظاهری و تجربی آن‌ها نیست؛ بلکه ضمن تأیید این نوع تأثیرات، به تأثیرات معنوی نیز معتقد است.( عامل تمایز اسلام از روان شناسی) و همچنان ‌که تأثیرات به تأثیرات ظاهری و تجربی منحصر نمی شوند؛ عوامل مؤثر بر شکل گیری شخصیت نیز منحصر به عوامل ظاهری قابل تجربه علمی نیست؛ از همین‌رو در اسلام از عوامل دیگری نیز سخن به میان می آید که از آن جمله می توان به عامل «ایمان و باور» که یک عامل درونی است، اشاره کرد. از دیدگاه اسلام، ایمان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت انسان دارد.

حضرت علی - علیه السلام - در این زمینه فرمودند: {شخصیت} انسان در گرو ایمان خود است.

«ایمان تأثیرهای گوناگونی بر شکل گیری شخصیت انسان دارد که از جملة آن‌ها آرامش و امنیت درونی است».

قرآن در این زمینه فرموده است:مَنْ ءامَن بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الاخِرِ وعَمِلَ صَالِحًا فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ (مائده، 69) آنان که به خداوند ایمان دارند و عمل صالح انجام داده اند، نه ترسی بر آنان است و نه غمگین خواهند شد. 

منبع: جزوه درسی رشته معارف اسلامی دانشگاه امام خمینی قم

اگر کسی طالب هدایت و معرفت خدا باشد و در طلب، جدی و خالص باشد، در و دیوار به اذن الله، هادیِ او خواهند بود.

در محضر بهجت

 

شنبه 8/12/1388 - 20:4 - 0 تشکر 186675

عنوان: قصه میمون کوچولو(داستان مناسب خردسالان)

کلید واژه: میمون کوچولو

تجمیعی

یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ کس نبودروزی روزگاری مردی بود که یک میمون کوچولو داشت. او هر روزبا میمونش برای مردم نمایش می داد و آنها را سرگرم می کرد و از این راه پول به دست می آورد. میمون کوچولو دلش می خواست دوستی داشته باشد و با او بازی کند، اما دوستی نداشت. او پدر و مادرش را به یاد نمی آورد و نمی دانست چطور آن مرد صاحب او شده است. از وقتی یادش می آمد، با آن مرد زندگی کرده بود. صاحبش به او یاد داده بود که برای مردم برقصد، پشتک و وارو بزند و شکلک دربیاورد و آنها را بخنداند. همیشه یک زنجیر بلند دور گردنش می بست تا فرار نکند میمون کوچولو با شنیدن صدای ساز صاحبش شروع به جست و خیز و پشتک و وارو زدن می کرد و مردم با دیدن حرکات او می خندیدند و برایش دست می زدند و به آنها پول می دادند. اما این کارها میمون کوچولو را خوشحال نمی کرد. او از زنجیریکه دور گردنش بود خوشش نمی آمد و می خواست آن را باز کند ولی نمی توانست. در خانه مجبور بود داخل قفسی آهنی بخوابد که صاحبش با قفل بزرگی در آن را می بست. میمون کوچولو همیشه با دقت به دستهای صاحبش نگاه می کرد تا ببیند چطور قفل را می بندد و باز می کند. می خواست باز کردن آن را یاد بگیرد و فرصتی بدست آورد و از قفس فرار کند . یک شب صاحبش بیمار شد. وقتی میمون کوچولو را داخل قفس انداخت، یادش رفت در را قفل کند. حالش خوب نبود و زود خوابید. میمون کوچولو هم از فرصت استفاده کرد و از قفس بیرون آمد و فرار کرد . روی پشت بام پرید و از آنجا به خانه همسایه رفت. پشت پنجره ایستاد و بچه های همسایه را دید که در اتاق با هم بازی می کردند . خواست برود و با آنها بازی کند اما بچه ها ترسیدند و جیغ کشیدند. مادرشان هم درو پنجره ها را محکم بست. میمون کوچولو از آنجا به خانه دیگری رفت اما در آن خانه هم کسی او را راه نداد. میمون کوچولو همینطور از خانه ای به خانه ی دیگر می رفت تا شاید کسی او را راه بدهد، اما هیچ دری به روی او باز نشد. کم کم تمام مردم شهر فهمیدند که میمون کوچولو دارد توی شهر می گردد و به خانه ها سر می زند خبر به ماموران آتش نشانی رسید. آنها آمدند و میمون کوچولو را در گوشه ای به دام انداختند و گرفتند و با خودشان به باغ وحش بردند و او را داخل قفس میمونها انداختند. میمون کوچولو برای اولین بار حیواناتی شبیه خودش دید، خوشحال شد و شروع کرد به دست زدن و بالا و پایین پریدن . بقیه میمونها که دیدند میمون کوچولو شاد و خوش اخلاق است، از او خوششان آمد. میمون کوچولو همان جا توی باغ وحش ماند و با بقیه میمونها دوست شد. او از این که میمونهای دیگری را در کنارش می دید خوشحال بود و خیال می کرد همه ی میمونهای باغ وحش مثل او خوشحال اند. تا اینکه روزی میمون پیر برای او قصه ی جنگل را تعریف کرد. جنگلی که درختا ن بلند و پر میوه داشت و هزاران میمون روی آن زندگی می کردند. میمون کوچولو که جنگل را ندیده بود، کنجکاو شد و تصمیم گرفت هر طور شده به جنگل برود و آنجا را ببیند، اما هنوز نتوانسته از باغ وحش فرار کند. او به دوستانش گفت که روزی به جنگل خواهد رفت و آنها را هم از باغ وحش نجات خواهد داد و به آنجا خواهد برد. به جایی که پر از درختان بلند و پر میوه و حیوانات آزاد است؛ به جایی که از قفس خبری نیست و آنها می توانند آزادانه به هر کجا که می خواهند بروند.

منبع: مجله راه کمال- شماره 25

اگر کسی طالب هدایت و معرفت خدا باشد و در طلب، جدی و خالص باشد، در و دیوار به اذن الله، هادیِ او خواهند بود.

در محضر بهجت

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.