• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کتاب و کتابخوانی (بازدید: 4285)
پنج شنبه 15/11/1388 - 16:45 -0 تشکر 180194
درج مقالات کاربران انجمن برای صفحه اصلی تبیان

با سلام به شما کاربران عزیز انجمن های تخصصی تبیان

همانگونه که در صفحه اصلی سایت تبیان اطلاع داده شد ؛ از این پس قرار است 30 درصد مطالب صفحه اصلی تبیان با قلم و دستان توانای شما تولید گردد .

لذا از شما کاربر گرامی می خواهیم با انتخاب موضوع و انجمن مورد نظر خود ؛ مطلب خودتان را تنها در ذیل همین مبحث مطابق با قالب مندرج در اطلاعیه سایت وارد نمایید .

 

 

نمونه مطلب ارسالی

 

ساختار ورود مقالات باید از الگویی مشابه جدول ذیل پیروی نماید:

  
1 – عنوان یا تیتر مطلب چگونه از بروز بیماری قلبی جلوگیری کنیم ؟
2 – کلید واژه ها بیماری قلبی ؛ چربی ها ؛ فشار خون ؛ تغذیه مناسب و ...
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تلفیقی
4 – متن مطلب امروزه بیماری های قلبی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شوند . ....
5 – نام نویسنده و منبع مطلب 1 – هفته نامه سلامت 2 – انجمن تخصصی پزشکان بدون مرز 3 - ....
 

برای شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم

 

چهارشنبه 28/11/1388 - 8:18 - 0 تشکر 183027

بسم الله الرحمن الرحیم

روش های درست مطالعه 

روشهای مطالعه

مقدمه

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. یادگیریدوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.

شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتابها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم.

برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی

برای تغییر عادات مطالعه مراحل زیر را باید در نظر گرفت:

(learning) مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.

  1. آگاهی (درباره موضوع)

  2. علاقه

  3. ارزیابی (ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیتهای موجود)

  4. آزمایش (بکار بستن فکر)

  5. مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن

انواع روشهای مطالعه=-

روش پس ختام

این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (PQ4R) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است.

مراحل پیش خوانی

در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می‌باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می‌باشد.

مرحله سؤال کردن

پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.

مرحله خواندن

در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل می‌باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.

مرحله تفکر

در این مرحله هنگام خواندن ، ساختن سؤالها ، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود ، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد.

مرحله از حفظ گفتنی

در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.

مرحله مرور کردن

این مرحله ، که مرحله آزمون نیز می‌باشد، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود. یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است: اجرای این مرحله می‌تواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش دهد.

روش دقیق خوانی

هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از:

تکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

تکنیک سازماندهی مطالب

این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از:

  • موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد.

  • نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است.

  • نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند.

تکنیک علامت گذاری در متن

در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ... ، این موارد بسته به صلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی) قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید.

در کنار روش مطالعه عوامل محیطی نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود.

حذف عوامل مزاحم فکری

مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول می‌دارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و … برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد. برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین می‌برد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال ، علاقمند و متمرکز هستید.

فراهم کردن محیط مناسب

محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است.

مقاله تجمیعی

منبع:http://daneshnameh.roshd.ir

کلیدواژه ها:روش های مطالعه;روش پس ختام;پیش خوانی;سوال کردن;مراحل;خواندن;تفکر;حفظ گفتنی;مرور کردن;دقیق خوانی;تکنیک خلاصه خوانی;سازماندهی مطالب;علامت گذاری در متن

جمعه 30/11/1388 - 21:17 - 0 تشکر 183997

1 – عنوان یا تیتر مطلبیادداشتی بر کتاب آقای گام شما بدجنس هستید!
2 – کلید واژه هانوجوان؛ آقای گام ؛ رمان؛ اندی استنتون ؛ كتاب چرخ و فلك
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تولیدی
4 – متن مطلببچه های عزیزم كودكان و نوجوانان عزیز؛خرس گنده بی حوصله سر به هوا بسیار خیالباف و البته شكموئی را تصور كنید كه بخواهد برای شما یك قصه كوچولو تعریف كند. قصه ای كه بناست این خرس خنده دار تعریف كند آنقدر كوچك است كه آدم از كوتاهی آن خنده اش می گیرد. قصه خرس گنده یک خط بیشتر نیست و ماجرایش هم از این قرار است كه: آقای گامی بود که خیلی بدجنس بود و هنوز هم هست!- ای وای! داستان کتاب رو لو دادم! حالا چیکار کنم؟- خب آنهائیکه حوصله ندارند و فکر می کنند این قصه خیلی لوس بی مزه و تکراری هست می توانند همین الان بروند کتاب را پیدا كنند و بخوانند تا خلاف این به آنها ثابت شود بقیه اما همچنان با من باشند- چطور بود كیف كردید! نه! ها ها!- نویسنده كتاب" آقای گام شما بدجنس هستید" همان خرس گنده ای ست كه وصفش را برای شما گفتم. این آقای خرس عجیب و غریب- همان نویسنده- چنان این یک خط به ظاهر تکراری را درهم می آمیزد و با آن شیرین کاری می کند که باورتان نمی شود صدصفحه كتاب جذاب را از دل همان قصه یک خطی بیرون آورده و برای ما نوشته است. خب شاید بد نباشد حالا که اینهمه از خوبیهای این کتاب برای شما تعریف کردم کمی هم از اصل قصه برایتان بگویم، اما نه! دوست دارم همچنان از ویژگیهای کتاب برای شما بگویم- اِ، چرا اخم می کنی اگر حرصت را درمی آورم و تو حوصله نداری بیشتر از این صبر کنی خب زودتر برو کتاب را تهیه کن و بخوان وگرنه کمی تحمل کن تا چیزهای زیادتری درباره این کتاب بامزه برایت بگویم.- به نظر من طرز قصه گوئی نویسنده و شعبده بازی تحسین برانگیز او که توانسته از یک موجود بی جان چون کتاب که از کاغذ چسب و مرکب ساخته شده یک قصه گوی سخن گو و خوشمزه بسازد بزرگترین امتیاز کتاب " آقای گام شما بدجنس هستید" است. بله درست خواندید این كتاب از خودش صدا و شكلك درمی آورد و با شما حرف می زند - می دانم كه الان روی سرتان دو شاخ پیچ در پیچ درآمده ولی چه این شاخها واقعی باشند چه غیر واقعی آنچه گفتم حقیقت دارد! به جان آقا خرسه!- نویسنده زیرک کتاب "آقای گام شما بدجنس هستید! " هرچند خط یکی حوصله اش سر می رود و به جای آنکه مثل بچه آدم قصه اش را برای ما تعریف کند مدام شروع به مزه پرانی طرح معما و در برخی جاها گمراه کردن ما می کند. او حتی به خودش هم رحم نمی كند و سربه سر خودش و طرز قصه گوئی خودش هم می گذارد. همه این کارهای او آنقدر شیرین و دلنشین است که ما فراموش می کنیم داریم یک قصه تکراری را می خوانیم و به خیال مان اینطور می آید که تازه ترین و قشنگترین قصه دنیا را برای ما نوشته اند- که از انصاف هم نگذریم همینطور هم هست- ویژگی مثبت دیگر کتاب تصویرهای بامزه و جالب کتاب است که بیشتر به شکلکهائی شبیه است که خرس گنده – نویسنده- موقع تعریف کردن داستان از خودش درمی آورد. خب فکر کنم تا همینجا بس باشد. خب، چرا نشسته اید بروید و کتاب را تهیه کنید و بخوانید دیگر! ای بابا! نام كتاب: آقای گام شما بدجنس هستید! نویسنده: اندی استنتون جایزه: برنده بهترین كتاب سال 2007- برنده جایزه ردهاوس- برنده جایزه بلوپیتر انتشارات: كتاب چرخ و فلك قیمت: 2900 تومان
5 – نام نویسنده و منبع مطلبسامی صالحی ثابت

جمعه 30/11/1388 - 21:23 - 0 تشکر 184003

1 – عنوان یا تیتر مطلبیادداشتی بر رمان باران مرگ
2 – کلید واژه هانوجوان؛ رمان؛ یانا؛ ذرات رادیواكتیو؛ آلمان؛ گوردون پاوسه وانگ؛ نشر پیدایش
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تولیدی
4 – متن مطلبشما دوست نوجوان من می دانی تمدن چیست؟ اگر پاسخت به این پرسش مثبت است فکر می کنی تو خودت چقدر متمدن باشی؟ نیازی نیست به سرعت به این دو پرسش پاسخ بگوئی چرا که می خواهم تو را دعوت به خواندن کتابی کنم که محور اصلی آن همین پرسشهاست:فاجعه ای در نزدیکی زادگاه یانا دختر چهارده ساله - شخصیت اصلی کتاب- رخ داده است. رمان "باران مرگ" حال و روز یانا و خانواده اش را به هنگام وقوع و گسترش این فاجعه بررسی می کند. اگر می خواهید بدانید فاجعه ای که شهر و کشور یانا را تهدید می کند از چه نوعی است باید بگویم: انتشار ذرات رادیواکتیو در هوا بر اثر نشت یکی از نیروگاههای هسته ای آلمان. اگر می خواهید بدانید کجای این اتفاق از نظر من جالب است باید بگویم رابطه این فاجعه با مفهوم تمدن شایسته توجه خاص و بسیار است. اطمینان دارم که شما دوست نوجوان من کتابهای زیادی را تا به حال خوانده ای که شاید یکی از آنها افسانه معروف آنتیگون باشد ولی برای آنها که هنوز فرصت نکرده اند این افسانه را بخوانند باید بگویم : کرئون پادشاه ستمگر سرزمین کرنت برادر آنتیگون را می کشد اما به آنتیگون اجازه نمی دهد که جسد برادرش را دفن کند. داستان این افسانه روایت تلاش آنتیگون برای دفن کردن جسد برادر است که در نهایت به موفقیت او در این کار و عواقب وخیم این نافرمانی برای او ست. کرئون از آنتیگون انتقام می گیرد و او را دستگیر و به سیاهچال می اندازد. پایان این افسانه بسیار دلخراش و غم انگیز است: آنتیگون به شکل غم انگیزی خودکشی می کند. یانا در رمان باران مرگ تجسم آنتیگون در زمان حاضر است چرا که برادر کوچک او توسط ستمگری چون کرئون اما این بار نامرئی و به نام فاجعه انتشار رادیو اکتیو کشته می شود. یک سال طول می کشد تا اینکه یانا موفق می شود جسد هنوز خاک نشده برادر کوچکش را که زیر بوته های آلوده به ذرات رادیواکتیو در گوش های از مزرعه متروكه کلم از نظرها پنهان شده دفن کند. طی این یک سال یانا با مفهومی بزرگ آشنا می شود: فاجعه انسانی و کشته شدن انسانها به دست هم و تجاوز و هتك حرمت آنها به هم از فاجعه دهشتناکی چون انتشار ذرات رادیواکتیو هم آلوده تر و وحشتناک تر است.دوست نوجوانماین کتاب شما را از نظر روحی و عقلی بسیار بزرگتر خواهد کرد و شما را از آنهائی که این کتاب را نخوانده اند پخته تر و صبور تر نیز می سازد. از طرفی فرصت بسیار مفید و البته بی خطر یست برای آن كه در لحظه لحظه آزمونهای پی در پی دشوار و التهاب آور این كتاب خودتان را به جای دختری -همسن خودتان- قرار داده و عیار درایت شهامت و استقامت خودتان را بسنجید. نام كتاب: باران مرگ! نویسنده: گوردون پاوسه وانگ جایزه: برنده بهترین كتاب كودك و نوجوان آلمان سال 1988 انتشارات: نشر پیدایش قیمت: 3500 تومان
5 – نام نویسنده و منبع مطلبسامی صالحی ثابت

جمعه 30/11/1388 - 23:34 - 0 تشکر 184082

1- چگونه مطالعه کنیم؟

2-مطالعه ; اقسام مطالعه ; گروههای مطالعه ; زمان مطالعه ; مکان مطالعه ; دعای مطالعه

3-تجمیعی

5-daneshnameh.roshd.ir

مطالعه جریانی است که در طی آن شخصی مطلبی را از نوشته یا موضوعی دریافت می‌کند.


اقسام مطالعه

•   مطالعه برای زیاد کردن علم و سواد
•   مطالعه برای پرکردن اوقات بیکاری و سرگرمی
•   مطالعه برای پیداکردن جواب سوالی

گروههای مطالعه کننده

•   گروه اول کسانی است که با صدای بلند مطالعه می‌کنند.
•   گروه دوم کسانی است که با زمزمه مطالعه می‌کنند.

عیوب این دو گروه این است که مزاحم دیگران می‌شوند، در وقت بیشتری مطالب کمتری را می‌خوانند، چون انرژی بیشتری مصرف می‌کنند زود خسته می‌شوند
•   گروه سوم کسانی است که با چشمانشان می‌خوانند (گروه صامت خوان)

حسن کار این گروه این است که مزاحم دیگران نمی‌شوند، از مطالعه خسته نمی‌شوند، چون خوب می‌توانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد می‌گیرند، در وقت کمتر مطالب بیشتری را می‌خوانند.

عوامل موثر در یادگیری

داشتن هدف و انگیزه ، میل داشتن به یادگیری ، تمرکز حواس (جمع کردن کلیه حواس ، واکنش فعال (خط کشیدن به زیر کلمات مشکل و جمله‌های مهم) ، حداقل یکبار مرور .
چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟
•   وضعیت جسمی : هنگام مطالعه بدنمان باید کاملا راحت باشد.
•   مکان مطالعه : مکان مطالعه باید بدور از سروصدا بوده ، همچنین زیاد گرم ، سرد و یا کم‌نور نباشد و بهتر است محلی که در آن مطالعه می‌شود با رنگ سبز نقاشی شده باشد  و باید در اتاق مطالعه گلهای طبیعی با رنگهای سبز و زرد موجود باشد و محل مطالعه نزدیک به آشپزخانه و پرنور هم نباشد.
•   زمان مطالعه : درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند باید به موقع صبح خوانده شود. و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.

چند توصیه مهم

•   وضو گرفتن
•   خواندن دعای مطالعه
•   هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم.
•   فاصله چشمان تا کتاب حداقل 40 سانتیمتر باشد.
•   پشتمان نباید خم شود برای این کار بهتر است بر روی میز و صندلی مطالعه کنیم.
•   در حال درازکش نباید مطالعه کنیم.
•   خود را مقیّد نکنیم که حتما این مقدار کتاب را بخوانیم.
•   عمیق و با فکر مطالعه کنیم.
•   از انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.

دعای مطالعه

خدایا مرا از تاریکیها و خیال بیرون ببر و با نور فهم بزرگوارمان کن و درهای رحمتت را بر ما بگشا و گنجینه‌های مطالعه بر ما عطا کن ای مهربانترین مهربانان.

من همين را مي دانم که خدا هست

و من هستم و او هست 

دوشنبه 3/12/1388 - 19:16 - 0 تشکر 185258

1 – عنوان یا تیتر مطلب: چگونه جبر بخوانیم؟

2 – کلید واژه ها: بهترین روش های مطالعه ؛ جبر

3 – نوع مطلب: ترجمه

4 – متن مطلب:

در زمان مطالعه ی مباحث مربوط به جبر، مطمئن باشید که به طور کامل مفاهیم و روش های جبری را می فهمید. پیش از پرداختن به مسائل سخت تر، آنقدر مسائل آسان تر را تمرین کنید تا مهارت کافی بدست آورید چرا که مهمترین عامل، ساختن یک پایه خوب و قوی است.

در مواجهه با مسائل جبر، تمامی داده ها را بادقت بررسی کنید، نکات مورد نیاز و معادله هایی که به احتمال بیشتر موفق هستند را مشخص کنید. در بسیاری موارد ممکن است یک مسئله ی سخت، با جایگزین کردن اعداد به جای نمادها و یا با تخمین زدن و آزمودن مسئله با یک پاسخ احتمالی، ساده شود.

تلاش کنید تا نکته ی اساسی و کلید مسئله را پیدا کنید. همواره تک تک داده های مسئله را در ذهن خود نگهدارید.

اگر بعد از تلاش قابل ملاحظه، هنوز در روند حل مسئله پیش روی حاصل نمی شود، به مسائل مشابه در متن رجوع کنید. گاهی اوقات کار عاقلانه آنست که استراحتی بکنید و از نو مسئله را به طور کامل آغاز کنید. همچنین ممکن است این راه حل مفید باشد که پاسخی را حدس بزنید و سپس بررسی کنید که با وارد کردن پاسخ مفروض، چگونه داده های مسئله در ارتباط با هم قرار می گیرند. پاسخ نهایی خود را با قرار دادن آن در مسئله به گونه ای که تمامی قسمت ها کاملا با هم بخواند، کنترل کنید.

اگر شما به این نکته توجه کنید که به تدریج از مسئله ها و فرآیندهای ساده ی جبری به سمت مسائل سخت تر پیش بروید و نیز برای خود مسئله ها و تمرین های متعددی مشابه مسئله های موجود در کتاب ها بسازید و حل کنید، دلیل کمتری برای اضطراب خواهید داشت.

با موفقیتی که بدست می آورید، درخواهید یافت که جذابیت موضوع برای شما افزایش خواهد یافت و مطالعه بسیار لذت بخشی خواهید داشت، چرا که در حل کردن موفقیت آمیز مسئله های معمابرانگیز و دشوار لذت فکری خاصی نهفته است.

 5– نام نویسنده و منبع مطلب:

ترجمه و تنظیم : زهرا اسدیان

منبع: کتاب "بهترین روش های مطالعه" ، نوشته "سموئل اسمیت"

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

پنج شنبه 13/12/1388 - 14:0 - 0 تشکر 187916

روش های ایجاد علاقه به مطالعه


کلمات کلیدی: مطالعه ؛ درس خواندن ؛ ایجاد علاقه
قالب محتوا: تجمیعی


1- اطلاعات اولیه

شاید مهم ترین راه ایجاد علاقه ، کسب اطلاعات اولیه درباره ی موضوع مورد نظر باشد. هرچه اطلاعات اولیه ی شما و دانسته های ابتدایی شما درزمینه ی موضوع بیشتر باشد، خود به خود کشش بیشتری برای فراگیری آن خواهید داشت و درنتیجه تمرکز بهتری درآن به دست خواهید آورد. این همان ارتباط علاقه و میل به فراگیری است.

هرچه می توانید اطلاعات اولیه، سطحی و ابتدایی خود را افزایش دهید، چه این اطلاعات در راستای موضوع باشند چه نباشند. مثلاً قبل از این که فرمول های پیچیده ی اصطکاک را درفیزیک مطالعه کنید، به کسب اطلاعات اولیه و ابتدایی درمورد اصطکاک بپردازید. اگرچه این مطالب پیش پا افتاده، سطحی و بی ارتباط با آن فرمول های پیچیده به نظرمی رسند، شوق و شورو میل به فراگیری و در نتیجه تمرکز حواس شما را افزایش خواهند داد.

بعضی وقتی می خواهند درسی را بخوانند یکباره به سراغ فرمول ها وحفظ آن ها می روند وچون کاری را ازوسط شروع کرده اند واطلاعات زمینه ای و پایه ای ندارند، درست و حسابی یاد نمی گیرند و بی علاقه و کلافه می شوند.

درست مثل این که شما بخواهید یک سریال تلویزیونی را ازقسمت دهم تماشا کنید. تا کسی به شما توضیحاتی درمورد نه قسمت گذشته ندهد (و البته ساده و مختصرو کم حجم) شما علاقه ی چندانی به تماشای به تماشای قسمت دهم پیدا نمی کنید.


2- دانستن قوانین

شناخت قانون هر چیزی شما را به آن علاقمند می کند. اگرخیلی ها از تماشای تنیس لذت نمی برند به خاطر آن است که از قانون شمارش امتیازها در آن آگاهی ندارند.

قبل ازشروع مطالعه کشف کنید محوری که مطالب کتاب حول آن دور می زند چیست؟ این کتاب بر چه موضوعی تأکید می کند؟ چه سبک و ساختاری دارد؟ چگونه می خواهید به من یاد بدهید؟

یکی از موارد بسیار مهم که شما معمولاً نادیده می گیرید، قانون و روش مطالعه است. در خواندن هر کتاب و مطالعه نیز برای آن که تمرکز عالی پیدا کنید و روش و قانونی وجود دارد که از آن جمله می توان به "تندخوانی" اشاره کرد.
[برای آشنایی با روش های مطالعه به کتاب "مطالعه موفق با تمرکز" نوشته آقای مجتبی حورایی مراجعه کنید.]


3- زبان گردانی

وقتی شما چند دوست دارید، دوستی را که به شما بیشتر شبیه است، عاطفه و روحیه ی شما را دارد و به زبان شما سخن می گوید، بیشتر دوست دارید. به حرف هایش بیشتر توجه می کنید و حتی بیشتر او را به خاطر می سپارید. زبان کتاب، بک زبان ساده، عمومی و همگانی است و باید هم چنین باشد. این شما هستید که باید پس ازمطالعه، کتاب و متن و نمودار و فرمول ها را به زبان خود بیان کنید.

زبان گردانی، یکی ازاصول مطالعه است. فرمول انیشتین را به زبان خود تعریف کنید. ببینید که آن در زبان شما چه مفهومی دارد؟ یادتان می آید که وقتی سال اول دبستان بودید، باران را چگونه برای خود زبان گردانی کردید؟ نعلبکی را درلوله ی کتری برگرداندید و برای خود ابروباران ساختید.

پیچیده ترین مطالب علمی را همین طور که مطالعه می کنید و جلو می روید به زبان ساده، قابل فهم و بیان خوشایند خودتان برگردانید. ازخود مثال بزنید وحتی آن متن را یک بار دیگر به زبان ساده ی خودتان بنویسید. اگر بخواهید عیناً مطالب کتاب را بخوانید و حفظ کنید عملاً نمی توانید یادگیری عمیقی داشته باشید. اما اگر با زبان گردانی مطالب را یاد بگیرید، خیلی راحت تر عین مطالب کتاب را بیان خواهید کرد و به خاطر خواهید سپرد. پس یادتان باشد:

زبان گردانی یعنی بیان مطالب دشوار کتاب به زبان ساده و خوشایند خودتان.


4- با کتاب شوخی کنید

وقتی تلویزیون تماشا می کنید یا با دوستتان صحبت می کنید، لبخندی برلب دارید و راحتید، اما وقتی از کتاب و مطالعه صحبت می شود و به سراغ درس ها می روید جدی و محکم و اخمو می شوید.

در روان شناسی حافظه و یادگیری گفته می شود: مطالبی که بار هیجانی بیشتری دارند، بیشتر در حافظه می مانند و بهتر به خاطرآورده می شوند چرا که هیجان، علاقه، تمرکز، و ورود مطلب به حافظه را موجب می شود. مثالی بزنیم: من به شما می گویم: همسایه ی 18 سال قبلتان یادتان می آید؟ شما می گویید: نه. می گویم: همان که دو بچه ی کوچک داشت. می گویید: نه، به خاطرنمی آورم. می گویم: همان که پدرش فروشنده ی لباس بود. و شما باز هم به خاطرنمی آورید. می گویم: همان که خانه شان آتش گرفت. یک مرتبه همه چیز در ذهنتان زنده می شود چرا که آتش گرفتن، بارهیجانی مؤثری داشته است.

اگرچه آتش گرفتن، یک هیجان منفی درشما ایجاد کرده بود، درهرحال هیجان انگیزبود وهمین هیجان باعث شده بود که شما خاطره ی آن را به خوبی به خاطربسپارید.

با کتاب خود شوخی کنید. مثال هایی مهیج، شادی آفرین وحتی خنده دار بزنید. این موضوع به علاقه و تمرکز شما کمک زیادی می کند.

بعد ازاین که خواندید الکترون درسیم حرکت می کند و به مقاومتی مثل لامپ برخوردار می کند و لامپ را روشن می نماید، به زبان خودتان بگویید: موتورسوار (الکترون) در خیابانی خلوت (سیم) به سرعت حرکت می کند که ناگهان به دیواری (مقاومت) برخورد می کند و آن وقت احساس می کند که پروانه ها دور سرش می چرخند (روشن می¬شود).

هرچه می توانید به سخت ترین مطالب کتاب بار هیجانی مثبت بدهید و آن را بخوانید. وقتی که سدیم روی آب شناور است، به شدت حل می شود و اگرکبریتی بزنیم، بالای آن شعله ور می شود. تصورکنید اگرکسی درحال آب خوردن باشد و سدیمی درآب بیندازیم و به آن کبریت بزنیم، سبیل هایش می سوزد.

اگر بخواهید می توانید با زبان خوشایند خودتان با تمام مفاهیم کتاب شوخی کنید. اگر در بحث گشتاور مثالی از الاکلنگ می آورند فقط به خاطر آن است که بازی مهیج الاکلنگ، گشتاور را در ذهن شما وارد کند. شما باید زرنگی کنید و مثالی مهیج بزنید.

با کتاب آنچنان شاد و مهیج برخورد کنید که گویی به دوست داشتنی ترین دوست خود رسیده اید.


5- توجه به لذت های نهایی، نه دشواری مسیر

برای شروع هر کار باید این را بپذیرید که دشواری های در مسیر وجود دارد و تلاش لازم است. پذیرش دشواری مسی و رنج راهی که در پیش دارید شما را برای مقابله با این دشواری ها و پیشرفت آماده می کند. عدم پذیرش این که هر مسیری با دشواری رو به روست به ویژه در آغاز راه، شما را افسرده و ناراحت می کند.

همین تمرینات تمرکز را در نظر بگیرید. ممکن است در ابتدا برایتان خیلی مشکل باشد ولی به تدریج که جلوتر میروید، تمرینات، ساده تر و قابل قبول ترمی شود. برای میل پیدا کردن به انجام هر کار، باید به لذت های پایان کار توجه کنید و به هیچ عنوان به دشواری های مسیر فکر نکنید.

اگرباید روزی بیست صفحه مطالعه کنید، فکرخود را به رنج روزی بیست صفحه مطالعه تمرکز نکنید بلکه به لذت های نهایی که نصیبتان می شود توجه کنید. آنچه شما را به تلاش پیگیر و مستمر وا می دارد، میل به جذب لذت هاست.
همین که فکرخود را بر این متمرکزکنید که درپایان امتحانات چه نمرات درخشانی می- گیرید و به لذت شکوه آن لحظه فکرکنید، این قدرت را پیدا می کنید که سختی هایی را که از ساعت ها مطالعه و درس خواندن متحمل می شوید، به راحتی پشت سربگذارید.

یادتان باشد همیشه این توجه به لذت هاست که تمرکز وعلاقه ایجاد می کند.

همین جا لازم است که به برنامه ریزی غلط و پیگیری نادرست برنامه های درسی اشاره کنیم. برنامه هایی که برای یک روزحجم زیادی از مطالب را دربرمی گیرد، عملاً به خاطرهمین حجم زیاد، تنفر ایجاد می کند.

عده ای، وقتی برنامه ریزی می کنند که مثلاً ازفلان کتاب، روزی یک صفحه مطالعه کنند، به جای آن که برنامه ی همان روز را اجرا کنند، مدام کتاب را ورق می زنند که چه راه زیادی باقی مانده است و همین توجه به دشواری مسیرطولانی بودن راه، شوق و علاقه و تمرکز را درآن ها ازبین می برد.

از اجرای برنامه های روزانه فقط برنامه ی همان روز را انجام دهید و مطلقاً به این که " چند صفحه مانده " فکر نکنید.

اشتباه بیشتر داوطلبان کنکور که باید تمام کتاب های چهارسال دبیرستان را بخوانند این است که پس ازمدتی دذهن خود به طولانی بودن راه فکر می کنند.

باید همیشه به خاطرداشته باشید که هر روز فقط برنامه ی همان روز را اجرا کنید.


6- تعیین هدف

یکی از عوامل مهم در ایجاد تمرکز حواس و افزایش دقت در هنگام مطالعه آگاهی از هدف مطالعه است. حتماً پیش از مطالعه برای خود مشخص کنید که هدفتان چیست. گفتن "هدف من یادگیری این فصل است" یا "هدفم این است که نمره ی خوبی بگیرم" و ... بسیار نادرست است چرا که این ها هیچ کدام هدف نیستند. اهداف، وقتی قابل دسترسی اند که مشخص، دقیق، روشن و واضح باشند. شما باید هدف ها را ازداخل فصل ها استخراج کنید. مثلاً بگویید:

هدف من این است که بدانم چرا انقلاب مشروطه شکست خورد.
هدف من این است که بدانم فرق توندرا و تایگا چیست.
هدف من این است که بدانم در آینه های مقعر، افزایش فاصله ی کانونی چه تغییراتی در تصویرایجاد می کند.
و ...

همه ی این اهداف مشخص، جزیی و روشن هستند و به ذهن برنامه می دهند. اشخاصی که قبل ازمطالعه با طرح پرسش هایی برای خود، ذهنشان را مشتاق و جستجوگر می کنند. درتمام لحظات مطالعه به دنبال جواب هستند و این هدفمندی ذهن باعث می شود که به راحتی تمرکزحواس داشته باشید.

باید همیشه به خاطر داشته باشید که هر روز فقط برنامه ی همان روز را دنبال کنید. هنگامی که شما در جستجوی یک هدف هستید، به اهداف دیگر نیز دست پیدا می کنید.

شاید خیلی ازشما نگران باشید که اگر با یک هدف مشخص و جزیی پیش بروید، از مطالب دیگر که باید یاد بگیرید، باز بمانید. اما چنین اتفاقی نمی افتد. شما چند سؤال طرح می¬کنید تا ذهن خود را مشتاق و جستجوگر و متمرکز کنید. اهداف دیگر خود به خود جذب شما می شود.

هدفدار بودن ذهن، هنگام مطالعه خیلی مهم است. آنقدرکه ما می گوییم:
یا مطالعه نکنید یا قبل از آن برای ایجاد تمرکز حواس در مطالعه، هدف خود را تعیین کنید.


نویسنده: حسین جهانگیری

منبع: مطالعه موفق با تمرکز / مجتبی حورایی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.