• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 17513)
سه شنبه 21/7/1388 - 21:2 -0 تشکر 158216
جایگاه مولانا در نزد اهل بیت(ع) (نقد مولوی)

بسم الله الرحمن الرحیم
 آیا آنانکه به صورت سطحی به « مثنوی » علاقه می ورزند،باور می کنند؟
آیا باور می کنند؟
چه را؟
در نظرات بعدی خدمتتان عرض خواهم کرد 
منتظر باشید 
---------------------------------
چرا ما اهل بیت پیامبر را رها ساخته ایم،قرآن وسخنان 14معصوم را رها کرده ایم وبه امثال مولوی چسبیده ایم.
آیا مولوی صوفی بوده؟
آیا تفکرات و اشعار مولوی مورد تایید اهل بیت(ع) بوده است؟

دوشنبه 18/8/1388 - 11:12 - 0 تشکر 162728

به نام خدا

جنابrasoolalah گرامی بنده تعجب میکنم که با این قطعیت میفرمایید مولانا جلال الدین سنی بوده. مولوی شناسان بزرگتر از شما هم با این قطعیت نگفتن و فقط یه سری دلائل آوردند

شواهدی که فرمودین رو مشاهده کردیم ، شواهد جناب tanbure_hag رو هم مشاهده کردیم

و خب شرایط زمانی هم بسیار مهم است

در عصری که شاعران و مومنان شیعه برای حفظ جان خود تقیه میکردند تا از تیغ تیز حاکمان به دور باشند و در مبانی اعتقادی خود را مخفیانه در ابیات و نوشته های خود پنهان میکردند،درواقع با این عمل خود در حفظ مذهب شیعه قدم بر میداشتند که نمونه های بسیاری از این امور موجود است

مثل کاری که حکیم ابوالقاسم فردوسی در حفظ زبان پارسی در مقابل همه گیر شدن ادبیات عرب و قلبه ی اون بر زبان پارسی انجام داد

و یا فردی مثل حضرت حافظ که دیوانش را آینه ای از قرآن بیان میکنند ابیات بسیار زیادی در مدح شاهان زمان خود داشته که اگر به تنهایی و بدون در نظر گرفتن کلیات دیوان بررسی شود شاید بتوان اتهام شاعر درباری بودن را به این عارف بزرگ زد

پس با این قطعیت نفرمایید

از با رقه ي عشق چنان سوخته ام

کز سوختنم عاشقي آموخته ام

نامردم اگز منت مردم بکشم

من ديده به زهرا و علي دوخته ام

**

يا علي مدد

سه شنبه 10/9/1388 - 13:48 - 0 تشکر 167022

آیت الله گرامی:
جواب: اجمالا در كلمات مولوی مطالب خلافی هم هست، او كه از دنیا رفته حسابش با خداست نه ما، شما مطالب مفیدش را بگیرید

آیت الله علوی گرگانی:
جواب: با عرض پوزش از جواب دادن در مورد اشخاص معذوریم اما فقط می توان این را گفت که در شیعه و سنی بودن ایشان بین محققین اختلاف می باشد .

آیت الله رحیمی آزاد:
جواب: مطالبى را كه جنابعالى بر ضد ایشان نوشته اید و یا انتشار داده اید از نظر حقیر اشكالی ندارد. چون مطالب منحرف كننده زیادى دارد و لو اینكه سخنان مغزدار و مفید هم دارد. اگر بنا باشد به خاطر حرفهاى خوب،كسى تحسین بشود باید تمام خلافكاران را خوب بدانیم مثل خود ابلیس كه خیلى حرفهاى خوب دارد . بنابراین هر كسى در هر مقامى و در هر لباسى و در هر رشته اى بوده باشد چنانچه حرفى و كلامى و اشاره اى كه بر خلاف اعتقاد مذهب شیعه جعفرى باشد ، از او صادر شود، ما از او بیزاریم چون خدا و پیغمبر و ائمه از او بیزارند. چه سنى باشد ، چه صوفى. بنابراین تحقیق لازم نیست كه او صوفى بوده یا سنى
آیت الله محسنی:
جواب:من از نظر مذهبی به مولوی نظر خوبی ندارم.

آیت الله منتظری:
جواب: مولوی یک عارف و صوفی تمام عیار و به حسب ظاهر از نظر مذهب و روش فقهی تابع اهل سنت است با اینکه در ابراز محبت نسبت به اهل بیت (ع) بخ خصوص امیر اولیاء حضرت علی (ع) نسبتاً خوب آمده است ولی به طور کلی باید به این نکته توجه شود که زبان عرفان به ویژه آنگاه که با ادبیات و شعر آمیخته گردد بسیار پیچیده و با رمز و اشاره است و در کشف مراد جدی باید به اهل فن مراجعه نمود و چنانچه احیاناً تعرضی به شریعت دارد مراد نفی شریعت نیست بللکه مراد این است که عمل به احکام فرعی فقهی به تنهایی در تکامل انسان کفایت نمی کند و باید علاوه بر آن به اخلاق و سیر و سلوک معنوی هم همت گماشته شود. و مراد اهل عرفان از امامت و ولایت بیشتر قرب تا به حق تعالی است و چنانکه در بحث جبر و تفویض عموماً هیچ یک از دو مذهب اشاعره و معتزله ، دو قول مزبور را مردود دانسته و مانند شیعه " امر بین الامرین " را قبول دارند و بالاخره غیر از معصومین (ع) عاری از اشتباه و مصون از نقد نیست و باید مطالب درست هر کسی را قبول کرده و مطالب باطل و احادیث مجعول منقول در کلمات را رها کرد و آنچه از مراد آنها مبهم است به طور قطع به آنان نسبت داده نشود و احترام دانشمندان محفوظ بماند به خصوص اینکه در گذشته فضای تقیه در بیشتر مناطق حاکم بوده و کمتر تمکن از ابراز عقیده وجود داشته استباید ببینیم روش اولیای معصوم (ع) در قبال مردوم و اهل دانش چگونه بودهاست و به همان روش که روش معصومانه می باشد سیر کنیم . و از افراط و تفریط پرهیز نماییم. (والله العالم بالحقائق)

آیت الله شاهرودی:
جواب:معروف آنست که جلال الدین بلخی معروف به مولانا تابع مذهب اهل بیت علیهم السلام نبوده فلذا تبعیت از افکار او پذیرفتن منقولات وی صحیح نیست .
کتب مفصله نیز در نقد و رد آراء وی تالیف گردیده که جهت تحقیق به آنها مراجعه شود .

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

سه شنبه 10/9/1388 - 13:50 - 0 تشکر 167024

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

جنابmostafa227 ،تا جایی که بنده به یاد دارم، در سراسر نظراتی که بنده در این تایپیک قرار داده ام، بیشترین مطالب را بنده از موسسات معتبر وعلما ومراجع قرار داده ام ،ونظری را که من خودم داده باشم خیلی کم است

حتی اینکه گفتم این شخص سنی است وصوفی از یک ولی خدا ویکی دیگر از خوبان نقل می کنم ،وهمچنین در نظراتی که آوردم شاید کاملا مشخص باشد،و من خودم در محضر آن ولی خدا این مطلب را شنیدم 

در ضمن طرفدار پر وپا قرص مولوی(آقای تنبور- حق قبول دارند که او سنی است وشما هم اگر شک دارید ،یک بار دیگر نظرات را بخوانید)

آقای تنبور حق از چند نفر نقل قول کردند وبنده هم از چند مرجع تقلید وعالم وموسسه معتبر نقل قول کردم(خودم از آنان پرسیدم)

حالا اگر شما اعتراضی دارید می توانید به مراجع وعلما وارد کنید که من نظرات ایشان را نقل کرده ام  (لبخند)

اما نظر آخر از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:(در جواب سوال طولانی که بنده از ایشان کردم(استفتاء) نوشته اند:)

این افرادی که به اصطلاح عرفا نامیده می شوند،اکثرا دارای انحرافات فکری وعقیدتی و روشهای خرافی می باشند،وگفتارها وسخنانی دارند که با نصوص قرآن مجید و احادیث شریفه مخالفت دارد

این افرادی را که نام برده اید،طریقه متشرعه وملتزمین به آداب واحکام شریعت را نداشته اند .

واگر هم برخی آنها را از عقائد فاسده تبرئه  نمایند ،برای شخص مسلمان آرائ وعقائدشان حجت نیست

وقدر مسلم اینست که این افراد وآرائشان در طول چهارده قرن در محیط مذهب وتشیع ،هیچگاه مرجع وملجا نبوده ،

مع ذالک برای مزید شناسایی بحال این افراد می توانید کتابهایی مثل :خیراتیه، فضائح الصوفیه ، نقدی بر مثنوی، حدائق الشیعه، عرفان وتصوف وجستجودرعرفان اسلامکی جستجو بفرمایید


قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

پنج شنبه 12/9/1388 - 18:25 - 0 تشکر 167523

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و تبریک میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام

جناب آقا رسول مطالب شما جالب بود و معلوم است که برای جمع آوری این مطالب زحمت کشیده اید.اما یه سوال اساسی که در مورد این بحث مطرح می شود ، زاویه دیدگاه شما نسبت به این مسئله می باشد و آن اینکه این مبحث به هیچ نحوی یک مبحث فقهی نمی باشد تا با استفتاء روشن شود.

شاید که فلان مرجع ، نظری در مورد شخص خاصی داشته باشند اما باید توجه داشت که مولوی نه راوی حدیث می باشد تا بحث از آن در زمره علم رجال حدیث درآید و نه یک مسله فقهی می باشد تا در مسائل فقهی جوابی برای آن بیابیم.

بعد اگر توجهی به مطلب قبلی بنده هم داشتید شاید تا حدودی این مسئله مرتفع می گردید.

موفق و پیروز باشید...

شنبه 14/9/1388 - 16:23 - 0 تشکر 167989

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

خدمت آقا صدار،دوست عزیزم سلام(در ضمن اسم من امین ه نبینم بگید رسول (لبخند))

بنده هم عید غدیر خم را به شما تبریک می گم

اول: اون چیزی که در مورد ملای رومی ، در میان جوامع ومردم جا افتاده ،بیشتر جنبه عرفانی اشعار اوست ونه ادبیات وزبان شعر او(البته منظورم این نیست که اشعارش از لحاظ ادبی بدویا در سطح پایینی باشند) منظور اینکه:بیشتر جنبه عرفانی اشعار او معروف گشته وشاید زیبایی ادبی اشعار او در درجه دوم باشد ،ووقتی که از عرفان یک مسلمان حرف می زنیم ،خود به خود باید ،بگوییم باید اعمالش مطابق اسلام باشد

پس باید برای نقد او به کسانی مراجعه کرد که با این مسئله ارتباط وبا آن آشنایی کامل دارند،یعنی علما واولیاء دین. تا آنها به ما بگویند که آیا این اشعار او مطابق با قوانین اسلامی هست؟

از شما انتظار نبود که مراجع را فقط در فقه خلاصه کنید

دوم ،اتفاقا کسانی مثل مولوی را باید از لحاظ حدیثی نیز،نوشته هایش را، تجزیه وتهلیل کرد،چون او یکی از علمای اهل سنت بوده وحتی در این منصب درس هم گفته،اگر قادر بوده که احادیث صحیح وغیر صحیح را تشخیص دهد پس چرا ما در اشعار او احادیث کذب وبی اعتباری را می بینیم واگر نمی دانسته پس چرا به خود اجازه می دهد که هر حدیثی را که دید در کتابش بیاورد(پس براغی این هم باید به مراجع رجوع کرد تا صحت یک حدیث که در اشعار او آمده را به ما بگویند)

سوم: بعضی ها ممکن است فکر کنند که مراجع از ادبیات چیزی نمی دانند(که البته شاید خیلی بعید باشد،) ،پس نظر آنان حجت نیست،

اما این اشخاص در اشتباهند ،چون ما کاری به جنبه ادبی ملای رومی نداریم،که بگوییم مراجع در این زمینه ،تسلط ندارند،بلکه از جنبه عرفانی حرف می زنیم،(هر چند که خیلی از علما ومراجع ما آنچنان اشعاری دارند که ادیبان ، باید بیایند واز آنها درس بگیرند،مثل طاقدیس،یا همین حافظ وسعدی وفردوسی که شاید همه شان حوزوی بوده اند)

من خودم بارها دیده ام که یکی از اولیاء الهی ،یک بیت از شعر مولوی را می خواند وبعد هم می فرماید: من با این حرفش مخالفم،ودلایل را هم می گوید وآن وقت متوجه می شویم که این ملای رومی چه اشتباهی کرده

کلا از لحاظ عرفانی هم خیلی پایین است ملای رومی

یک دبیر یا یک استاد ادبیات دانشگاه،یا یک طلبه که چند روز درس خوانده می آید ،آنچنان از ملای رومی تمجید می کند ،که انگار ما در مقابل آیت الله بروجردی یا سید بن طاووسی ایستاده ایم که سالهای سال عمرشان را صرف کردند تا به جایی رسیدند که بتوان آنها را ولی خدا نامید، و بشود گفت اینها عارف هستند اما کاملا در اشتباهند

برای اینکه مولوی را بشناسیم باید به کسی مراجعه کنیم که طبق حدیث امام معصوم: خود دارنده از هوای نفس،مطیع امر خدا ورسول ،حافظ ونگهبان دین و... ودر یک کلام ولی الهی وعارف باشد،چون شما(دوستداران ملای رومی می گویید او عارف است)باشد،مولوی را باید فقط از این بزرگان سراغ گرفت که چه بوده وچه هست،نه چند نفر استاد ادبیات

یکی چیزی هم این آخر به شما بگم ،وآن اینکه مراجع فقط برای پاسخ به سوالات فقهی ،سالها زحمت نکشیده اند، اگر شما آنها را فقط به این قسمت از علم محدود کنید واقعا کار خوبی نیست ، ومسئله ملای رومی ربطی به فقه ندارد ،مگر اینکه شما مراجع را در حد یک عالمی که فقط احکام اسلامی را می داند پایین بیاورید که بگوییم آنها صلاحیت نظر دادن ندارند،اگر آنها صلاحیت ندارند ،پس که دارد آقا صدرا

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

يکشنبه 9/12/1388 - 14:6 - 0 تشکر 186840

بنده خدمت تمام دوستانی که در بحث مولانا شرکت کردن و اظهار نظر کردن سلام و درود میفرستم ، در باب جناب مولانا ;باید بگم که کاری با کسی‌ ندارم و  این که مولانا سنی یا صوفی بوده  و غیره هم کاری ندارم فقط اینا بگم که بنده توسط مولانا به جاهای خوبی‌ رسیدم و عشق به اهلبیت عشق بخدا و عشق به بندهای خدا اینها را از ارتباطم با مولانا بدست آوردم. این مولانا بود که من را به اینجا رسوند من را به خدا رسوند به راز و نیاز با خدا . به اجرای قدم به قدم آیه‌های قرآن در زندگیم ...... همه شما دوستان را دوست دارم و برای شما عزیزان عاقبت بخیری را از خداوند مسئلت دارم . ساده بنگریم و ساده بیندیشیم . یا حق

يکشنبه 9/12/1388 - 19:18 - 0 تشکر 186919

من هم خدمت شما سلام عرض می کنم
وامیدوارم خداوند شما را به بالاترین مقامات ودرجات معنوی برساند
اما یک نکته می ماند
اگر مولوی صوفی باشد "آنوقت خود اهلبیت فرموده اند باید از صوفیان بیزاری جست
برای دیدن احادیث می توانید از قسمت مشاوره این سایت پرسش کنید
این سید رو دعا بفرمایید

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

پنج شنبه 13/12/1388 - 12:32 - 0 تشکر 187877

آنچه که از دل برآیدلاجرم بر دل نشیند

قران = حرف دل پیامبر

مولانا = حرف دل

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.