• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 17509)
سه شنبه 21/7/1388 - 21:2 -0 تشکر 158216
جایگاه مولانا در نزد اهل بیت(ع) (نقد مولوی)

بسم الله الرحمن الرحیم
 آیا آنانکه به صورت سطحی به « مثنوی » علاقه می ورزند،باور می کنند؟
آیا باور می کنند؟
چه را؟
در نظرات بعدی خدمتتان عرض خواهم کرد 
منتظر باشید 
---------------------------------
چرا ما اهل بیت پیامبر را رها ساخته ایم،قرآن وسخنان 14معصوم را رها کرده ایم وبه امثال مولوی چسبیده ایم.
آیا مولوی صوفی بوده؟
آیا تفکرات و اشعار مولوی مورد تایید اهل بیت(ع) بوده است؟

پنج شنبه 23/7/1388 - 12:56 - 0 تشکر 158511

برای آشنایی بیشتر با انحرافات مولوی به کتاب نقد مثنوی (آیت الله علی اکبر مصلایی) رجوع شود.

منبع:سایت محاکمه(بنده به علت عدم تحقیق در همه مطالب بالا،موافق همه نیستم،پس لطفا جواب سوالها را با دلیل بدهید،تا حقیقت مشخص شود)

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

بگذارید من سوالهای خود را اینگونه بیان کنم ،(دوستان عزیز فقط با دلیل ومدرک پاسخ بدهند)

توضیح مطالب زیر در بالا آمده پس اول مطالب بالا را بخوانید وسپس پاسخ منطقی وعقلانی بدهید

(من از شما دلیل می خواهم،حتی اگر ازآیت الله بروجردی وامام خمینی واولیاء الهی که در نزد من عزیزند،مطلب بیاورید که گفته اند مولوی خوب است،(بدون اینکه دلیلی بیاورید،قبول نیست،پس فقط دلیل)(لبخند)

1- آیا واقعا درست می گویند مولوی صوفی بوده ؟(صوفیان در نزد ائمه بسیار منفور بوده اند)

2- آیا واقعا درست می گویند مولوی سنی مذهب بوده؟ومخصوصا حنبلی؟

3- آیا واقعا درست می گویند مولوی بعضی احادیث جعلی را در کتاب خود آورده است؟مثل حدیث افتراق؟

بهر این فرمود پیغمبر که من                همچو کشتی ام زطوفان زمن

ما و اصحابیم چون کشتی نوح        هرک دست اندر زند یا بد فتوح   

(مثنوی معنوی/دفتر دوم/ص652/چاپ امیر کبیر)

4- آیا واقعا درست می گویند مولوی به واقع از شیطان کارش دفاع کرده؟ که می گوید:

ترک سجده از حسد گیرم که بود     آن حسد از عشق خیزد نه از حجود

هر حسد از دوستی خیزد یقین       کِی شود با دوست غیری همنشین

5- آیا واقعا درست می گویند مولوی افراط در رقص و سماع و موسیقی داشته است؟

6- آیا واقعا درست می گویند وی مجالس رقص وسماع را وسیله تقرب به پیشگاه خداوند می داند و حتی سماع را برتر از نماز می داند؟

7- آیا واقعا درست می گویند که مولوی خود را هم عقیده همه فرقه ها دانسته؟

8- آیا واقعا درست می گویند،که مولوی قائل به جبر است ؟(یعنی تمام افعال ما از سوی خداوند صادر می شود. که این مخالف صریح با مبانی اسلام است.)

9- آیا واقعا درست می گویند تعاریفی را که مولوی در بالا از کتاب خود (مثنوی معنوی)کرده در ست است،وآن را به بیش از اندازه بزرگ کرده؟

10- آیا واقعا مولوی مولوی به توصیف عمربن خطاب ومعصوم خواندن او می پردازد.)(مثنوی/دفتر اول/ص104به بعد)؟

11-آیا واقعا درست می گویند مولوی حتی عمربن خطاب را امیرالمومنین دانسته؟(مثنوی معنوی/نسخه میرخوانی ص74 و همچنین نسخه وصال همان صفحه)

12- آیا واقعا درست می گویند مولوی حرکت امام حسین (علیه السلام) به کوفه را کورکورانه قلمداد کرده؟

وی می گوید :

کورکورانه مرو در کربلا        تا نیافتی حسین اندر بلا

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

پنج شنبه 23/7/1388 - 16:32 - 0 تشکر 158537

* یا حقّ *

باسلام؛

درسته که بسیاری از انتقادات بر مولانا وارده و نمیشه اونارو انکار کرد،ولی این دلیل نمی شه که بسیاری از اشعارعرفانی و زیبای ایشون انکار بشه.

«مثنوی معنوی»مولانا،یه شاهکار عرفانیه!

درسته که توش خیلی عیب و نقص های بیانی و معنوی دیده میشه،برخی احادیث مجعول دیده می شه،بعضی کلمات به دور از ادب به چشم می خوره،و...ولی انصاف نیست کلّ مثنوی و سایر آثار ایشون زیر سؤال بره.

بنده تمامی انتقاداتی رو که به مولانا وارد شده قبول دارم،ولی هیچوقت نمی تونم بپذیرم که به خاطر این انتقادات باید آثار بزرگ ایشون رو بوسید و رو طاقچه گذاشت!

مثنوی معنوی پر از درس و حکمته!پر از آیات مقدّس قرآن و سخنان گهربار پیامبراسلامه(صلّی الله علیه وآله)،پر از دعوت به سوی عاشق الله شدن و ترک ماسوی کردنه،بویژه اون 18 بیت آغاز مثنوی که یه دوره درس عرفان اسلامی و حکمته.

بشنو از نی چون شکایت می کند

از جدایی ها حکایت می کند

کز نیستان تا مرا بُبریده اند

از نفیرم مرد و زن نالیده اند

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق

تا بگویم شرح درد اشتیاق

هرکسی کاو دور ماند از اصل خویش

باز جوید روزگار وصل خویش

....

دیگر اثر مولانا،کتاب گرانقدر «فیه ما فیه» است که این هم پر از وعظ و حکمت و عرفانه.پر از داستان های زیبا و حکایات خواندنیه.

بازهم تأکید می کنم تمامی انتقادهای وارده بر آثار مولوی رو قبول می کنم،ولی حیفه به خاطر اون کاستی ها و عیوب،چشم بر دیگر زیبایی های آثار او بست و ازشون بی بهره ماند.

آب دریا را اگر نتوان چشید/هم به قدر تشنگی باید چشید

به قول خودش:

درین بازار طرّاران،مرو هرسو چو بیکاران

به دکّان کسی بنشین،که در دکّان شکر دارد

آثار شعرای بزرگی همچون مولوی،عطّار،حافظ،سعدی،نظامی و... -با تمامی عیب و نقص های پذیرفتی و غیر قابل انکارش-پر از شکر ها و شیرینی هاییست که نباید ازشون بی بهره ماند.

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:

*فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرّةٍ خَیراً یَره*

(و هرکه کوچکترین کار خیری انجام داده باشد،آن را خواهد دید)

پس می شه از این اخلاق إلهی یاد گرفت که:

می شه در کنار تمام بدی ها،کاستی ها،عیوب و نواقص؛خوبی ها و زیبائی ها را هم دید و خداگونه سپاسگزار آنها بود.

اصلاً آیا کسی هست که جواب بده چرا آثار مولانا بعد از گذشت قرن ها همچنان بر سر زبان هاست؟همچنان به فروش می ره و همچنان خریدار داره؟

چندین سال پیش اعلام شد آثار مولانا از پرفروش ترین کتاب در جهان بوده است!(تازه آثار ترجمه شده ای که اون حلاوت و زیبایی آثار دست اوّل مولانا رو نداره)

واقعاً دلیل این امر چیه؟

از حافظ و سعدی و فردوسی می گذرم.

فقط راجع به مولانا دارم بحث می کنم.

واقعاً چرا؟

دلیل این امر آیا نمی تونه این باشه که

*کُلّ مَن عَلیها فان و یبقی وَجه ربّک ذوالجلال و الإکرام*

(هرچیزی که روی {زمین}است،نابودشدنیست.جز وجه خدایت که پرشکوه و باکرامت است)

بله!آثار مولانا چون رنگ إلهی داره،پس نابود شدنی نیست.

آثارخیلی از شعرا و نویسندگان(که از مولاناهم بیشتر شعر سرودن)ازیادها رفته و کسی(جز معدود افرادی که کارشون ایجاب می کنه)دیگه با اونا سروکار نداره.

ولی آثار کسانی که از خدا گفتن و سرودن،همچون خود خدا جاویدان و فراموش ناشدنیست.

هرگز،نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده ی عالم،دوام ما

واقعاً چه چیزی باعث شده که در زمانی که پر از بی عدالتی،ظلم،کشتار،جنگ،حق کشی،نامردی و...است،آثار مولانا در رده ی پرفروش ترین کتاب دنیا قرار می گیره؟

آیا این به معنای این نیست که:

بشر امروز احساس خلأ و کمبودی در درونش احساس می کنه که هیچ چیزی جز یاد خدا و عشق به او نمی تونه نجاتش بده؟

آثار مولانا درس خدادوستی به بشر میده،

بیائیم در کنار سفره ی الوان او،تنها تندی فلفل و شوری نمکش را نبینیم

خوش طعم ها را نیز اندکی بچشیم.

با سپاس

یاعلی!

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

جمعه 24/7/1388 - 11:48 - 0 تشکر 158675

بسم الله الرحمن الرحیم

13-آیا واقعا واقعا درست می گویند مولوی، عزاداری بر سید الشهداء را رد کرده است و آن را سرزنش کرده؟

14- آیا واقعا درست می گویند که« مولوی >> به اندازه یک صدم ستایش و تعریفی که از شمس تبریزی کرده است درباره چهره های درخشان اهل بیت (ع) و وسائط فیض الهی چون : امام سجاد و امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) به زبان نیاورده اند؟

15- آیا واقعا در ست می گویند که در میان آن همه اشعار (حدود بیست و شش هزار بیت) که از همه چیز و هر کس نام برده و از داستانهای کلیله و دمنه تا قصه های عامیانه در آن یافت می شود جایی برای معارف و احادیث اهل بیت وجود ندارد؟

16- آیا واقعا در ست می گویند که « مولوی » حتی برای فرد شناخته شده و رسوایی چون)(معاویه) کرامت می سازد و برخی ضعف های خلفا که اهل سنت نیز نقل کرده اند، به صورت یک کرامت جلوه می دهد؟

17-آیا واقعا در ست می گویند که مولوی شریعت را نفی کرده؟

18- آیا واقعا در ست می گویند که مولوی معتقد است که امامت، نوعی است؟( برخلاف عقیده شیعه که به امامت شخصی معتقد است زیرا که امامان معصوم به فرمایش پیغمبر اکرم بنابر روایات متواتر 12 تا هستند با نامهای مشخص و معین. یکی از انحرافات صوفیان هم همین است که به مهدویت نوعی قائلند(

19- آیا واقعا،مولوی ابن ملجم را در قضیه شهادت امام علی (علیه السلام)، آلت حق و دست خدا پنداشته؟

وی از زبان امام علی (علیه السلام) خطاب به ابن ملجم می گوید :

هیچ بغضی نیست در جانم زتو       زانک این را من نمی دانم زتو

آلت حقی تو فاعل، دست حق        چون زنم بر آلت حق طعن و دق

 (مثنوی معنوی/ دفتر اول/ص190)

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

جمعه 24/7/1388 - 13:36 - 0 تشکر 158684

در مورد حلاج هم همینطوری عوام قضاوت کردند و همینطوری به بالای چوبه دار رفت ، چون حلاج میگفت من حقم ولی کسی متوجه مفهوم اصلی گفتش نشد ، تا زمانی که عوام از رنگ و بوی آثار این بزرگان چیزی حالیشون نشه خب همین چیزا هم بر زبانشون هست ، به قول گفته استاد علامه سید محدحسین طباطبایی ؛

" همی گویم و گفته ام بارها / بود کیش من مهر دلدارها 

پرستش به مستی است در کیش مهر / برون اند زین جرگه هشیارها

***

کشیدند در کوی دل دادگان / میان دل و کام ، دیوارها

چه فرهادها مرده در کوه ها / چه حلاج ها رفته بر دارها

***

چه دارد جهان جز دل و مهریار / مگر توده هایی ز پندارها

ولی راد مردان و وارستگان / نبازند هرگز به مردارها

***

رود شاخ گل در بر نیلفر / برقصد به صد ناز گلنارها

درد پرده غنچه را باد بام / هزار آورد نغز گفتارها

***

به یاد خم ابروی گل رخان / بکش جام در بزم می خوارها

گره را ز راز جهان بازکن / که آسان کند باده ، دشوارها

***

فریب جهان را مخور زینهار / که در پای این گل بود خارها

پیاپی بکش جام و سرگرم باش / بهل گر بگیرند بیکارها "

واقعا اگه تامل کنید در این اشعار معنی واقعی پیام احادیث و آیات خداوند رو میفهمیم !

و در جایی خود مولانا میگه

" هر کسی از ظن خود شد یار من / از درون من نجست اسرار من

    سر من از ناله من دور نیست / لیک کس را دید جان دستور نیست "

این بیت رو در جواب به اون پاسخ های شما میدم که گفتید از شیطان دفاع میکنه و احادیث رو تحریف میکنه !

میخوام بگم وقتی یه عارف صحبت میکنه انقدر بی پرده صحبت میکنه که ادراک ما قادر به این نیست تشخیص خوب و بد رو بده همون بلایی که به سر حلاج اومد ، گفتم حلاج میگفت من حقم و همین حرفش باعث شد بره بالای چوبه دار ، چرا ؟ چون عوام معنی حرف هاشون نمیفهمیدند!

من نمیخواستم این پاسخ رو بدم ولی با دیدن این صحبت ها مجبور شدم دیگه بنویسم !

و در نهایت این بیت آخر شعر نی نامه از مولانا رو به شما تقدیم میکنم تا بدونید هر کسی قادر به درک گفته های عرفا نیست !

" در نیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه باید ، والسلام "

آمد شدن تو اندرين عالم چيست؟
آمد مگسي پديد و ناپيداشد!
شنبه 25/7/1388 - 12:48 - 0 تشکر 158856

با سلام.
از یکی از علمای بزرگوار سوال پرسیده شد که آیا اشعار مولانا مورد تایید عقاید شیعه است؟
ایشان درجواب فرمودند که : اشعار مولانا دارای انحرافاتی است ولی در میان اشعارش دُرهایی است که دُریاب باید آنها را بیاید.
نظر بنده هم همینه.
یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

شنبه 25/7/1388 - 16:51 - 0 تشکر 158926

 درود بر منتظرعشق گرامی که «کم گفت و گزیده گفت چون دُر»،و واقعاً عمل به این شعر حکیم نظامی کرد که:

سخن،بسیار داری اندکی کن

یکی را صد مکن،صد را یکی کن

ممنونم ازایشون که با دو خط اظهار نظر،کار صدتا کتاب و سخنرانی رو کردن!

واقعاً هم همینطوره!

منم با نظر اون کسی که این حرف رو فرموده موافقم و نظر بنده هم نظر ایشونه:

"اشعار مولانا،دارای انحرافاتی است ولی(این ولیش خیلی مهمّه)

 ولی در میان اشعارش دُرهایی است که دُریاب باید آنها را بیاید"

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

شنبه 25/7/1388 - 17:6 - 0 تشکر 158932

از جناب  RASOOLALAH گرامی جهت عنایتشون به اظهارنظربنده و راهنمائی هاشون،کمال تشکّر رو دارم.فقط چون ایشون فرمودن:"مولوی رو منسوب به ایران ندونیم"،عرض می کنم که:

مولوی،یک ایرانی است به چند دلیل:

1-او در بلخ زاده شد(و بلخ یکی از شهرهای خراسان قدیم بوده است که به تدریج از ایران جدا شده و امروزه جزء افغانستان شده است)

2-زبان مولانا فارسی بوده است و به همین زبان(گذشته از برخی کلمات ترکی و یونانی و عربی)شعر سروده و سخن می گفته است.

3-علّت قرارداشتن آرامگاه وی در ترکیه این است که او به آنجا(قونیه)مهاجرت کرده و در همان جا بدرود حیات گفته و مدفون گشته است.(و این دلیلی بر رومی بودن وی نیست)

با سپاس

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

شنبه 25/7/1388 - 17:27 - 0 تشکر 158936

استاد شهید آیت الله العظمی مرتضی مطهّری(رضوان الله تعالی علیه):

"...و باز در همین زمینه،مولوی خیلی عالی گفته،اصلاً دیباچه ی مثنوی با ناله ی غربت انسان آغاز می شود:

بشنو از نی چون حکایت می کند/از جدائی ها شکایت می کند

چه تمثیل عالی ای است!این ناله ی نی،این ناله ای که به قول او شور در همه ی جهان فکنده و همه را به تب حرکت و به طرب و هیجان می آورد،ناله ی چیست؟ناله ی غربت است،ناله ی شوق است،ناله ی هجران است،ناله ی میل به بازگشت است...این دیباچه ی مثنوی انصافاً شاهکاری است،امّا اگر انسان رموز عرفانی را بداند.و تا انسان به کتب عرفا آشنا نباشد،تا انسان کتب علمی عرفا را درست نخواند نمی تواند مثنوی یا حافظ را بفهمد،محال و ممتنع است،اصلاً درک اینها کار ادیب و ادبیاتی به هیچ شکل نیست"

سخنورشهیر مرحوم آیت الله العظمی حسینعلی راشد(رضوان الله تعالی علیه):

"...این استادان(یعنی حافظ و سعدی و مولوی وعطار و...)روانشناسان حقیقی بوده اند و مطابق دل و روح مردم سخن گفته اند که چنین مقبول طبع عموم گشته...لیکن چون دنیای زمان ما،دنیای صنعت و سرعت است؛آنطور ادب و عرفان سعدی و مولوی را نباید انتظار داشت"

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

چهارشنبه 29/7/1388 - 1:5 - 0 تشکر 159666

 ویرایش شده...

اول اینو بگم که برای مسئولین سایت تبیان از صمیم قلب متاسفم که همچین مطلب غیر کارشناسی و  توهین آمیزی رو در این انجمن قرار میدهند...

بزرگترین ادیبان و فقهای جهان به خودشون این اجازه رو ندادند که در مورد مولوی اظهار نظر کنند ان وقت یکی از کاربران تبیان مطلبی در این زمینه قرار میدهند که واقعا شرم آور و خلاف واقع است و به نوعی توهین به تمام بزرگان-فقها-ادیبان-دانشمندان-فیلسوفان و شاید تمام انسان هایی است که تحصین مولانا را افتخاری بزرگ برای خود دانسته اند...

اصلا شما کی هستید که این اجازه رو به خودتون میدید؟؟؟

امثال جلال الدین همایی ها در مورد مولانا در حیرت مانده اند آن وقت شما...واقعا خنده داره

در دانشگاه استادی داشتیم که میگفتن من از اینکه ترک ها مراسم بزرگداشت مولانا را برگزار میکنند واقعا خوشحالم...آن موقع من بسیار ناراحت شدم و لقب وطن فروشی رو به ایشون دادم ولی ایشون گفتن آینده همه چیز رو ثابت میکنه...و حالا  میفهمم که چه گفتن

جناب احسان میشه ازتون بپرسم که برای گفته هایتان مدرک مستدل دارید و یا صرفا تفاسیر شخصی خودتون و یا مطالب نشریات و کتبی رو که اصلا تایید شده نیستند رو بیان می کنید؟

ببخشید چطوریه که بزرگترین اساتید ادبیات و عرفان دنیا مولانا رو قبول دارند ... یعنی همه در اشتباهند... فکر میکنید فقط شما و امثال شما اسلام شناسید؟

آیا کشور ترکیه اسلام شناس ندارد؟؟؟؟

واقعا متاسفم

در شرح حال حضرت آیت الله العظمی قاضی (روحی له الفدا)  در کتابی با عنوان(عطش) ایشان در پاسخ یکی از شاگردانشان که به حضرت مولانا جلال الدین محمد توهین کردند فرمودند:

...من و شما هیچ گاه از مولانا بی نیاز نیستیم و نخواهیم بود...

همین پاسخ کافی است برای انبوهی از مطالب  شما

شما در نهایت ... زاییده های ذهن خودتون رو به اهل بیت نسبت میدید...اگر مسلمان شمایید من دیگر مسلمان نخواهم بود

اگر قدری به خودتان زحمت دهید و مثنوی را مطالعه کنید و ببینید که در مقدمه ی مثنوی چه شخصیت هایی به تحصین مولانا پرداخته اند خالی از لطف نخواهد بود...

آیا شما تفسیر مثنوی علامه محمد تقی جعفری را خوانده اید و یا صرفا به کار سخن پراکنی مشغولید؟؟؟

بروید و از گفته های ناحقتان توبه کنید که بد بود  وناروا...


به امید هدایت تمام گمراهان عالم

یا علی مدد

خواهش میکنم این پاسخ درج بشه...خواهش

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

چهارشنبه 29/7/1388 - 1:12 - 0 تشکر 159667

با تمام احترامی که برای انسان ها قائلم  ولی جناب احسان با نهایت پوزش باید عرض کنم :

منابعی که ذکر نمودید اکثرا معتبر نبود...

آیا شما تفسیر مثنوی علامه جعفری را خوانده اید و یا صرفا به کار سخن پراکنی مشغولید؟؟؟

بروید و از گفته های ناحقتان توبه کنید که بد گفتید و ناروا

پاسخ تک تک آنها را بزرگترین فقها و دانشمندان و ادیبان جهان داده اند

اللهم عجل لولیک الفرج

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.