جای خالی وب سایت های ایرانی در فهرست ٢٠٠ سایت برتر جهان/پربیننده ترین وب سایت های جهان
پر بیننده ترین وب سایت ها در ایران،خارجی است!
به گزارش سرویس علمی و اموزشی سایت خبری قدس (www.qodsdaily.com) جدیدترین آمارهای اعلام شده در وب سایت الكسا كه یكی از مهم ترین و معتبرترین سایت های رصدكننده اینترنتی می باشد، حاكی از آن است كه وب سایت های ایرانی نتوانسته است توجه مخاطبان و كاربران داخل كشور را به خود جلب كند و از میان ١٠ وب سایت برتر مشاهده شده در داخل كشور، ٧ مورد در خارج كشور و توسط كمپانی های خارجی راه اندازی شده است. این نكته می تواند نشانگر بی اعتمادی كاربران ایرانی به تولید محتوای وب سایت های ایرانی یا ناكافی بودن خدمات وب سایت های ایرانی و درك نادرست از نیازهای كاربران ایرانی در فضای وب باشد.براساس این آمار، ١٠ وب سایت پربیننده اینترنتی در ایران به ترتیب عبارت است از:یاهو، گوگل، بلاگفا، راپید شر، كلوب، میهن بلاگ، ام اس ان، بلاگر، مایكروسافت، یوتیوب.براساس این گزارش، از میان ٢٠٠ وب سایت برتر مورد مشاهده كاربران ایرانی، بیش از ٥٠ وب سایت خارجی در رتبه های بالا قرار دارد. این در حالی است كه در میان ٢٠٠ وب سایت برتر جهانی نیز نام هیچ وب سایت ایرانی دیده نمی شود و بالاترین رتبه یك سایت ایرانی در مجموعه رنكینگ جهانی متعلق به وب سایت بلاگفا با رتبه ٢٧٢ است و بعد از آن هم یك بلاگ سرویس دیگر ایرانی به نام میهن بلاگ رتبه ٩٦١ جهانی را كسب كرده و سایت پرشین بلاگ دات آی آر با كسب رتبه ٢٠٣٤ در جایگاه سوم ایستاده است. در این میان، سایت پرتال ملی ایران iran.ir رتبه ٥٦٣٠٣ جهانی را از آن خود كرده است و خبرگزاری فارس رتبه ٢٤٤٧ . بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت كه وبلاگ سرویس ها همچنان بزرگ ترین مزیت نسبی ایرانیان در محیط اینترنت به شمار می رود و در این میان دانشگاه های كشور كه باید بیشترین محتوا را تولید كنند، جایگاه پایینی را به خود اختصاص داده اند.جالب است بدانید كه برخی از وب سایت های مشهور ایرانی در رتبه بندی جایگاه های زیر را به دست آورده اند:بلاگ اسكای ١٢، دانشگاه پیام نور ١٣، مركز آزمون دانشگاه آزاد ١٥، پرشین بلاگ ١٦، خبرگزاری فارس ٢٣، تبیان ٢٤، ایسنا ٣٢، صدا و سیما ٣٤، پارسیك ٣٩، مهر ٥٢، فردا ٧٧، ایرانسل ٩٩
پربیننده ترین وب سایت های جهان
پربیننده ترین وب سایت های جهان نیز به ترتیب رتبه عبارتند از: یاهو، یوتیوب، لایو ویندوز، گوگل، ام اس ان، مای اسپیس، ویكی پدیا و اوركات.جالب است بدانید كه نسخه های مختلف گوگل در فهرست ٢٠٠ وب سایت اول جهانی، ٢٨ جایگاه را اشغال كرده است .در میان ٢٠٠ وب سایت برتر جهانی هیچ وب سایت ایرانی حضور ندارد، وقتی حتی دامنه دات كام ایران (Iran.com) در اختیار دستگاه های ذی ربط ایرانی نیست، می توان حدس زد كه وضعیت سایر وب سایت های ایرانی چگونه است.نگاهی به ١٠ وب سایت پربیننده در ایران نشان می دهد كه تمام این وب سایت ها متعلق به شبكه های اجتماعی مجازی است كه خدمات رایگان به كاربران ارائه می دهد.این سایت ها فضایی رایگان برای اشتراك گذاری فایل ها، گفت وگو و انتشار دیدگاه ها ارائه می كنند.
رتبه در گوگل
اصولا رتبه یك سایت در موتورهای جست وجو به عنوان یكی از استانداردهای وب سایت تلقی می شود. اگر وب سایتی در جست وجوی چند كلمه كانونی محتوای تولیدی اش در موتور جستجوی گوگل جزو ١٠ رتبه اول قرار نداشته باشد، شانسی برای دیده شدن در اینترنت ندارد. كاربران عادت دارند در هر جست وجو همان صفحه اول را ببینند و در صورتی كه نتیجه نگرفتند كلمه یا عبارت دیگری را جست وجو كنند به خصوص در فضای وب ایرانی كه كاربران عادت دارند به جای درج مستقیم آدرس وب سایت مورد نظر خود، از طریق موتورهای جست وجو به سراغ سایت ها بروند. پس اگر سایت شما با جست وجوی عنوان اصلی یا كلمات كلیدی آن در فهرست ١٠ نتیجه اول گوگل قرار نداشت، آن سایت دچار مشكل است و احتمالا بازدیدكننده چندانی ندارد.
تعیین رتبه سایت شما در اینترنت
سایت های متعددی در اینترنت وجود دارد كه شما به وسیله آن ها می توانید رتبه سایت خود را در فضای اینترنت به دست بیاورید. به عنوان مثال سایت www.websitegrader.com یكی از قدرتمندترین وب سایت هایی است كه می تواند رتبه و جایگاه وب سایت یا وبلاگ شما را در فضای اینترنت مشخص كند.
لینك های ورودی و خروجی
یكی دیگر از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها از دیدگاه موتورهای جست وجو تعداد لینك های ورودی و خروجی هر وب سایت است. محبوبیت لینك یكی از باارزش ترین فاكتورهایی است كه در تعیین رتبه سایت در موتورهای جست وجو نقش تعیین كننده ای دارد. محبوبیت یا ارزش یك لینك با تعداد آن و مهم تر از آن كیفیت لینك های داده شده به یك سایت تعیین می شود.در گذشته ارزش گذاری و رتبه بندی سایت ها براساس كلمات كلیدی مورد اشاره و متا تگ ها و پس از مدتی اصل كلمات متن بود تا این كه به دلیل نواقص كار و حقه های فراوانی كه طراحان سایت می زدند به این فكر افتادند تا تعداد و كیفیت لینك هایی را كه به یك سایت داده می شود، به عنوان ملاك رتبه بندی در موتورهای جست وجو قرار دهند. لینك ها از نظر فنی به ٣ دسته تقسیم می شود:١ لینك وارد شونده یا inbound link: لینك هایی است كه به سایت شما اشاره می كند.٢ لینك های خارج شونده یا outbound link: لینكی روی سایت شما كه به سایت دیگری اشاره می كند. ٣ لینك دوجانبه یا reciprocal links: شما به سایتی لینك می دهید و آن سایت هم متقابلا به سایت شما لینك می دهد.اولین و مهم ترین لینك، دسته اول یعنی واردشونده است كه هرچه تعداد و كیفیت آن بالا رود، رتبه سایت بالاتر خواهد رفت. دلیل این رتبه هم واضح است. چون دیگران به این دلیل كه سایت ما ارزش خواندن یا توجه را دارد، به سایت ما لینك داده اند. لینك های متقابل می تواند محبوبیت سایت شما را بالا ببرد؛ فقط در صورتی كه لینكی كه شما می دهید و تبادل لینكی كه انجام می دهید با سایتی باشد كه رتبه بالاتری از شما دارد وگرنه تاثیر چندانی نخواهد داشت. با این توضیحات آشكارا می توان گفت با لینك هایی از دسته اول می توان به طور موثری به این هدف دست یافت؛ ولی از چه راه هایی؟١ فهرست ها یا directories: این ها یك سری فهرست طبقه بندی شده از سایت هاست كه به صورت های مختلف و به نام های متنوعی وجود دارد. شما می توانید با ثبت سایت خود به لینكی ارزشمند از این سایت ها به سایتتان دست پیدا كنید.٢ محتوای برتر: فرض كنید كه مطلبی را در سایتتان قرار داده اید و منتشر كرده اید كه دیگر سایت ها به لحاظ ارزشی كه برای آن قائل شده اند به آن لینك داده اند، این مورد مهم ترین و با ارزش ترین راه برای به دست آوردن لینك های واردشونده است.
چرا سایت های ایرانی در رنكینگ جهانی وب جایی ندارد؟
البته طرح چنین سوالی در كشوری كه از نظر شاخص های دیجیتالی رتبه اول از آخر را كسب كرده است، كمی خنده دار به نظر می رسد. اما برخی آمارها و گزارش های مستند كه اتفاقا در روزنامه خراسان نیز منتشر شده است، می تواند دلایل چنین رخدادی را آشكار كند:در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب، سایت اینترنتی این بزرگ ترین رخداد فرهنگی كشور، غیرفعال بود! یك بررسی ساده در میان ١٧ وب سایت دولتی نشان داد كه از میان سایت های مذكور تنها ٢ وب سایت به معنای واقعی به روز بودند و اطلاعات آنلاین به مردم ارائه می دادند و بقیه نقشی در حد یك آرشیو اینترنتی ایفا می كردند. جالب ترین یافته این بررسی آن بود كه وب سایت ٣ دستگاه دولتی اصلا بالا نیامد. وب سایت های دولتی كه باید نقش درگاه دولت الكترونیك را در ایران ایفا كند، هنوز در ساده ترین ماموریت خود یعنی به روزرسانی و به هنگام بودن درجا می زند.
آمار وب سایت های ایران و جهان
در دنیا بیش از ١٠٠ میلیون سایت و حدود ٨٠ میلیون وبلاگ به ثبت رسیده است كه البته تمام آن ها فعال نیست. تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی دكتر شهشهانی مسئول ثبت دامنه دات آی آر در ایران و استاد دانشگاه صنعتی شریف، حاكی از ثبت حدود ١٦١ هزار دامنه وب سایت های ایرانی در اینترنت است.
با تشكر