• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4585)
سه شنبه 24/6/1388 - 6:57 -0 تشکر 151317
ادله ولایت فقیه

بسم الله الرحمن الرحیم

نمیدانم شاید این بحث در انجمن قبلا ایجاد شده بوده است اما به هر حال چهباشد و چه نباشد مهم است.

اثبات ولایت فقیه:

عقلی1:

انسان اجتماعی آفریده شده است پس نیاز به جامعه دارد.

برای دوری از هرج و مرج جامعه نیاز به قانون و قانون برای اجرا نیاز به حکومت دارد.

بهترین قانون را کسی میداند که از همه نیازهای انسان باخبر است.پس بهترین قانون و حکومت, قانون و حکومت الهی است.

قانون الهی توسط وحی بر پیامبران نازل میشود.پس بهترین قانون دست پیامبران و بهترین حکومت حکومت نبوی است.

پس از پیامبران قانون الهی نباید زمین گذاشته بشود.وگرنه همه زحمات پیامبران و وحی و... همه الکی می بود و ضمنا هرج و مرج میشد.پس بعد از انبیا نزدیکترین افراد به آنها که ائمه هستند حکومت الهی را دارند.

در زمان غیبت آخرین امام هم(مانند مرحله پنجم که توضیح داده شد)نباید قانون الهی زمین گذاشته بشود.وگرنه زحمات انبیا و ائمه الکی تلقی می بود و هرج و مرج می شد.پس در زمان غیبت امام نزدیکترین افراد به امام از لحاظ علم و تقوا و تدبیر حاکم جامعه است.

 

 

بنده عزیز من!وقت نماز منتظرت هستم...
يکشنبه 12/7/1388 - 23:27 - 0 تشکر 156326

انکار و تکذیب امر ولایت فقیه ، باعث رد قول ائمه و پیامبر گرامی اسلام (ص) می شود در نتیجه مذهب زیر سوال می رود.

سه شنبه 14/7/1388 - 22:33 - 0 تشکر 156724

بسم رب المهدی

سلام علیکم
 پس از چندی دوری از خانه و کاشانه اومدم انجمن و تصمیم گرفتم عرائضی خدمت دوستان ارائه کنم .

ایتدای امر اینکه : ولایت فقیه با ولایت مطلقه تا حد زیادی متفاوته !
مطالبی که بنده عرض میکنم پیرامون "مطلقه" بودن ولایت هست که در زیر بیان میکنم .پس حرف خاصی پیرامون ولایت عام یا نسبی ندارم

دوست عزیز جناب milad0000 شما بر چه اساسی این صحبت رو میکنید؟
"
انکار و تکذیب امر ولایت فقیه ، باعث رد قول ائمه و پیامبر گرامی اسلام (ص) می شود در نتیجه مذهب زیر سوال می رود."
مایلم بنده رو هم در جریان دلیل و برهان این فرمایشتون قرار بدید .


خدمت امیر تبیانی عزیز ؛
دلایل عقلی که بیان نمودید قابل تحسین بود تا اینکه به قسمتهای پایانی میرسیم و جای بسی تامل داره !
"در زمانی که مردم از حضور معصوم در جامعه محرومند یا باید خداوند از اجرای احکام اجتماعی اسلام صرف نظر کرده باشد یا اجازه اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است داده باشد"

سوال ؛
اگر خداوند اجازه اجرا را به اصلح از دیگران واگذار کرده آیا به نظر شما دیگر نیازی به قیام و فرج امام زمان_عج_ خواهد بود ؟
به عبارت دیگه ؛ اگر خداوند معایب عدم حضور معصوم رو با شخص اصلحی که در نظر شماست بپوشاند و عیب و ایرادهای جامعه را بپوشاند (که چنین چیزی مسلما انکار پذیره) ، چطور ما و جامعه ما نیازمند حضرت بقیه الله_عج_ خواهیم بود ؟
آیا اصلا جایگاهی برای امام باقی میماند ؟

ضمنا اشکال در اینه که حضور معصوم رو با ظهور معصوم اشتباه گرفته ایم !
برادر من ؛ چه کسی گفته امام معصوم در همین لحظه حضور ندارد ؟


مطلب بعد ؛
این گونه مطالب شما به نظر عقلی بودن بهش نگاه میشه . حال جای تعجبه که چرا بزرگان ما از اول تا آخر ! از شیخ انصاری گرفته تا علما و فقهای بزرگ تاریخ تشیع چنین عقلی رو در خودشون احساس نمیکردند !!!!
چطور اونها به این شناخت عقلی نمیرسیدند و اسم عالم دینی و تشیع رو هم یدک میکشیدند !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

...

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 14/7/1388 - 22:36 - 0 تشکر 156725

مطلب آخر ( پیرامون دلایل نقلی)؛

""11- امام صادق(ع): پادشاهان حاکمان بر مردمند و علماء حاکمان بر پادشاهان""
دقیقا عین زمان صفویه ! پادشاهان صفوی با اقتدار حکومت میکردند اما در راس پادشاهان امثال شیخ بهایی ، میرداماد ، صدرای شیرازی و ... بودند !
پایه و اساس مذهب به حق تشیع ما نیز در آن زمان قوت گرفت !
چه کسی مخالف این مطلبه ؟



از طرف دیگر ؛
دوستانی که به عقیده و شناختی رسیده اند که ولایت "مطلقه" فقیه لازم و ملزوم جامعه اسلامی ست و به دلایل نقلی این تاپیک استناد میکنند که تازه در اکثر اونها هم لفظ "فقها" استفاده شده ، نه "فقیه"! ، بهتره به کتاب "المکاسب" عالم بزرگ  تشیع که مثل و مانندش در تاریخ نخواهد آمد یعنی "شیخ انصاری _ره_ " مراجعه کنند .

بنده المکاسب شیخ انصاری رو به سند دقیق و اصلی اون (نسخه ی خطی) دیدم ، مطالعه کردم و نسخه ای از شرح اون رو هم خواندم .
لطف کنید و برید بخونید. فقط کافیه ترجمه عربی به فارسیتون بتونه جملات رو معنی کنه . (متاسفانه شماره صفحه اش در خاطرم نمونده که بگم )
اون موقع است که تازه باید تفکر کرد منظور حضرت مهدی_عج_ از راویان حدیث چیه !!!!!؟؟؟؟

دوستان خوب انجمن ، بنده و خانواده ما رو از دعای خیرتون بی نصیب نگذارید
التماس دعا
یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
شنبه 18/7/1388 - 9:19 - 0 تشکر 157414

سلام علیکم

سلام به همه دوستان عزیز

چند وقتی بود نیومده بودم انجمن

می بینم باز بحث ولایت فقیه رو راه انداختید . ما که دیگه از این جور بحثها خسته شدیم .

جناب حیات طیبه

(با سلام خدمت شما )

من چندین بار از شما سوال کردم اگر ولی فقیه حاکم جامعه نباشه و به این صورتی که ما می گیم نباشه پس کی باید حاکم باشه ولی شما هنوز جواب ندادید

اگر ما قرار باشه  بشینیم تو خونه و بگیم امام زمان که نیومدن پس فعلا به حقوق دیوانگان و محجورین برسیم و مثل شاه و صدام حکومت رو دست داشته باشند این خوبه؟

می دونید دلیلش چی بوده که بعضی آقایون در مورد مسائل حکومتی هیچ کاری نمی کنند  چون ولی فقیه از نظر اونا  چنین اجازه ای نداره که بخواد حکومت کنه ولی فقیه باید بشینه ببینه شاه چی می گه اونم انجام بده . وقتی کسی قائل بشه که ولی فقیه که به امام نزدیک تر از دیگرانه باید بشینه تو خونه ونباید امور اجرای احکام اسلامی در سطح کلان رو به دست بگیره خب با این فکر همیشه جای شاه و امثال اون تو کشور خواهد بود مثل اکثر یا بگیم تمام کشورهای مثلا اسلامی سنی .

جناب حیات طیبه بحث کردن خیلی آسونه

من حرف خودم رو بزنم شما هم حرف خودتون رو

اما چی بود که امام رو مرد تاریخ کرد تا این حکومت 2500 ساله رو نابود کنه ؟

چی باعث می شد که امام بایسته و بگه من تو دهن این دولت می زنم و من دولت تعیین می کنم؟

چی غیر از این که امام خودش رو ولی فقیه می دونست و ولی فقیه رو هم جای امام زمان می دونست ؟

ولی فقیه کاملا جای امام زمان رو نمی گیره که شما بخواید بگید که دیگه چه لزومی به وجود امام زمان هست . ولی حکومت و ولایت فقیه بهتر از اینه که مثل شاه حکومت کنه و مردم از حداقل مظاهر دینیشون هم محروم باشند .

سوال من اینه اگر حرف قائلین به ولایت حسبه حقه  و حرف مثل امام باطله چرا آمریکا و اسراییل از امام و رهبر اینهمه می ترسند ولی از جهت این آقایون هیچ خطری احساس نمی کنند ؟

این همه شهدای ما که رفتند و شهید شدند و اگر نبودند این کشور مثل عراق و افغانستان زیر چکمه های آمریکاییها باید له می شد و خراج می داد اینها با حکم امام به صحنه رفتند و به عشق امام گریه می کردند و برای امام دعا می کردند یا برای کسانی که نشستن تو خونه هاشون ؟

کسانی که با امام مخالفت کردند الان خیلی هاشون به بد انحرافهایی رسیدند . بعضیاشون دست آمریکا رو تو دست خودشون می بینند و بعضی هم منافق شدند الان هم که بعضیا با رهبر در افتادند اگه دقت کرده باشید روز به روز دارند به منافقین و به آمریکا و انگلیس نزدیک می شن و رابطه شون با اسلام داره کم می شه

کمکی که جمهوری اسلامی داره به فلسطین و لبنان می کنه آیا با غیر حکومت ولی فقیه شدنیه ؟

در مقابل ظلم شاه و در مقابل حمله صدام چه عکس العملی نشون داده که تاثیرش از کار امام بیشتر باشه ؟

جناب حیات طیبه 

تو زمان قدیم خیلی از علما در مورد بحث ولایت فقیه به صورت جدا بحث نمی کردند و از حدود یک قرن پیش یا یه مقدار قبل تر این مسائل به صورت جداگانه بحث شده و گرنه شاید خیلی از علمای قبل هم اگر در این شرایط الان بودند قائل به ولایت مطلقه می شدند .

شاید دلیل اینکه این بحث به صورت خیلی جزئی مطرح می شده این بوده که هیچ وقت موردش پیش نمی اومده که کسی احتمال بده که حکومت دست ولی فقیه میفته 

در ضمن بعضی آقایون با ادله آیات و روایات امر به معروف هم ولایت فقیه رو بعنوان بزرگترین معروف در جامعه اثبات می کنند که این هم می تونه دلیل محکمی باشه 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

يکشنبه 19/7/1388 - 10:59 - 0 تشکر 157622

هوالحکیم

اللهم عجل لولیك الفرج و العافیه و النصر و جعلنا

 من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه‎

سلاااااااااام

-*-*-*-*-*-*-*-

ولایت فقیه یک ولایت مطلقه است


تصویر بزرگ
سرویس اجتماعی و فرهنگی : یازدهمین نشست از سلسله نشست های دفتر گفتمان انقلاب اسلامی با عنوان "جستاری در مبانی نظری ولایت فقیه" عصر سه شنبه برگزار شد.

به گزارش فرهنگ انقلاب به نفل از جهان، "حجت الاسلام دکتر احمد جهان بزرگی" در آغاز این نشست با بهره گیری از مباحث مطرح شده پیشین پیرامون موضوع ولایت فقیه به تشریح مبانی مشروعیت حکومت اسلامی پرداخت.

وی مفاهیمی چون مقبولیت، مشروعیت و قانونیت را از جمله معانی واژه مشروعیت دانست و اظهار داشت: صاحب نظران مکاتب مختلف، دیدگاه های متفاوتی در خصوص مشروعیت حکومت ها دارند که از آن جمله می توان به مشروعیت تکوینی، مشروعیت مردمی محض و مشروعیت تغلب اشاره کرد.

دکتر جهان بزرگی نظریه برخی طلاب و دانشگاهیان را مرتبط با نظریه مشروعیت مجموعی دانست و گفت: این افراد معتقدند خدا حاکم مورد نظر خود را با اسم یا مشخصات به مردم معرفی کرده و تبعیت از او را بر مردم واجب دانسته است. لیکن این حاکمیت تا زمانی حقانیت دارد که مورد پذرش میزان نصف + 1 از مردم باشد. لذا ضروری است جهت اثبات این اصل، هرچند سال بکبار حکومت به رفراندوم گذاشته شود و مطابق این نظریه، مردم در حقانیت بخشی به حکومت با خدا شریک هستند.
به گفته این مدرس حوزه و دانشگاه با وجود تمامی نظرات مطرح شده آنچه مورد نظر اکثر فقها در طول تاریخ تشیع از جمله حضرت امام(ره) می باشد؛ نظریه "مشروعیت تشریعی الهی" است که بر اساس آن خدا حاکم مورد نظر را در دوران پیامبر با اسم و در عصر غیبت با مشخصات معرفی می کند و تبعیت از او بر مردم واجب است. لیکن نقش مردم در این حکومت فعلیت بخشی است و حقانیت بخش حکومت، خداست. در نتیجه لزومی به برگزاری رفراندوم جهت اثبات حقانیت حکومت نیست.

ولایت فقیه یک ولایت مطلقه است
عضو هیأت علمی پزوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه این جلسه به تشریح حدود و اختیارات حاکم اسلامی پرداخت و اظهار داشت: ولایت فقیه به معنای عام؛ شامل همه آن ولایت هایی می شود که امام معصوم(ع) برای اداره جامعه داشته است.
وی از سه ولایت تکوینی، ولایت در امور شخصی مردم و ولایت در اداره امور جامعه به عنوان اقسام ولایت امام معصوم(ع) نام برد و افزود: ولایت حاکم اسلامی بر اداره امور جامعه مشتمل بر ولایت در پذیرش، قضا، فتوا، تصرف، ولایت در تعیین موضوعات، امور حسبیه و ولایت در نظارت است.
جهان بزرگی ادامه داد: اگر افراد معتقد به این باشند که تمام اقسام نه گانه ولایت به فقیه جامع الشرایط منتقل می گردد، معتقد به ولایت مطلقه فقیه اند و در غیر اینصورت در زمره معتقدین به ولایت مقیده فقیه قرار می گیرند مانند "شیخ انصاری" که معتقد بوده است در عصر غیبت ولایت در تصرف اموال و نفوس باید تعطیل شود.
وی از قانون الهی، قانون اساسی، قوانین موضوعه، عدالت، مشورت، نصیحت و انتقاد، مصلحت جامعه و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان سازو کارهای محدود کننده ولی فقیه نام برد و تأکید کرد: با توجه به این محدودیت هاست که می توان اثبات کرد از نظر مکتب اسلام ولایت فقیه ولایتی آزاد و رها نمی باشد.
بخش پایانی سخنان حجت الاسلام جهان بزرگی به بررسی پیشینه ولایت فقیه اختصاص بیافت.
وی از پیامبر و ائمه معصوین (ع) به عنوان پایه گذاران نظری ولایت فقیه در جامعه یاد کرد و گفت: در این دوران امیرالمؤمنین علی(ع) در حالیکه خود از منصب حکومت دور بودند، چند تن از فقهای آگاه چون "سلمان" و "حذیفه" را جهت اداره امور مردم در بلاد اسلامی برگزیدند و به این ترتیب شکل عملی ولایت فقیه بر جامعه عینیت یافت.
نشست یازدهم دفتر گفتمان انقلاب اسلامی در خاتمه با اظهار نظر و پرسش حاضران همراه شد.
دکتر جهان بزرگی در پاسخ به این سؤال که فعلیت بخشی مردم به حکومت تا چه حد است اظهار داشت: در طول تاریخ و در تمامی جوامع همیشه جمیع دولت ها شامل 5 در صد موافق فعال، 5 درصد مخالف فعال و بقیه جمعیت منفعل بوده است و همواره جمعیت موافق فعال علیه جمعیت مخالف فعال، فعالیت داشته اند. خود حکومت نیز هیچگاه مقابل مخالفین صف آرایی نکرده بلکه با خلع رهبران این احزاب و ممانعت از فعالیبت آنها، عملاً بدنه گروه را منفعل نموده است.

لازم به ذکر است دفتر گفتمان انقلاب اسلامی قصد دارد هفته آینده با همکاری بسیج دانشجویی دانشکده ادبیات، همایشی را با عنوان "اندیشه ای در سرازیری" و با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، حجج اسلام "دکتر عبدالحسین خسرو پناه" و دکتر "سید عباس نبوی" و نیز "دکتر فیاض برگزار نماید؛این همایش که به بررسی نظری علل وقایع پس از انتخابات می پردازد عصر سه شنبه 21 مهر در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار خواهد گردید.
به نقل از پایگاه فرهنگی شهید آوینی
شاد باشید و سربلند
فعلا
یا علی مددی

_________________________________   
|------------------------------------------------------| ______     
|------------------------------------------------------|| O`| __/  
|------------------اصفهان بیابالا----------------------||```|```| 
|____________________________________||___|___|
";===(@)-(@)-(@)---(______)------j(@)j-(____)-(@)=' 

--------------------
اللهم عجل لولیک الفرج

جمعه 4/10/1388 - 6:58 - 0 تشکر 171934

سلام

شیخ مرتضی انصاری استقلال فقیه در تصرف اموال و انفس را از همه افراد نفی (لا ولایة احد علی احد (مکاسب ،ص153)) و به عدم ثبوت آن تصریح می کند

علامه شیخ محمد حسین نائینی در کتاب منیة المطالب ،ج1،صفحات 225-227 مراتب ولایت را به سه دسته تقسیم نموده است :

1- ولایت عالی که ولایت بر نفوس میباشد این ولایت منحصر به انبیاء و اولیاء می باشد و قابل واگذاری به غیر نیست

2-ولایت در فتوا وقضاء و انچه که مربوط به شوون قضاوت می باشد (مانند اخذ مدعی به از محکوم علیه و حفظ مال غایب )این ولایت بلااشکال در حق فقیه می باشد

3- اثبات ولایت عام برای فقها در امور سیاسی و اجتماعی (نظیر ایجاد موانع دفاعی برای حدود و ثغور کشور ،نظم دادن به امور مملکتی و جهاد و دفاع )از نظر علامه نائینی محل اشکال می باشد وی با نقد و بررسی روایات و دیدگاهها چنین اعلام می دارد که ثابت کردن ولایت عام برای فقیه به طوری که بتوان آنان را منصوب از سوی معصوم (ع) دانست مشکل خواهد بود

امام خمینی (ره) در کتاب البیع صفحات 23-25 فرمودن : (( کلیه امور مربوط به سیاست و حکومت که برای پیامبر وائمه علیهم السلام مقررشده در مورد فقیه عادل نیز مقرر است )) 

امام (ره) در مجموعه دروس کتاب ولایت فقیه (حکومت اسلامی ) صفحه 55 نیزچنین گفتن:((این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم (ص) بیشتر از حضرت امیر (ع) بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر (ع) بیش تر از فقیه است ،باطل و غلط است))

علامت سوال های ذهن من بعد از مقایسه نظرات:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

جمعه 4/10/1388 - 7:53 - 0 تشکر 171941

در پاسخ دوست عزیز جناب میلادی

به این صفحه بروید ان شاءالله جواب میگیرید.

http://www.porsojoo.com/fa/node/12178

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

جمعه 4/10/1388 - 8:42 - 0 تشکر 171950

سلام

جناب هادی تک ممنون

نظرات ایشون رو خوندم

گویا ایشون از کسانی هستن که معتقدن شیخ در مکاسب ولایت فقیه رو رد نکرده بلکه درش تردید کرده !

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

جمعه 4/10/1388 - 19:34 - 0 تشکر 172055

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

یک نکته در مورد شیخ انصاری و ولایت فقیه این است که به عقیده ربرخی از علماء نظرشیخ در مورد ولایت فقیه را نباید در رسائل و مکاسبش جستجو کرد. نظر ایشان در کتاب قضا دلالت صریحتری بر این موضوع دارد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.