• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
فرهنگ پایداری (بازدید: 1586)
سه شنبه 24/6/1388 - 2:10 -0 تشکر 151286
تأثیر نگرش معنوی بر پیروزی مقاومت حزب‌الله

حزب‌الله لبنان یكی از مشهور‌ترین و مهم‌ترین جنبشهای انقلابی است كه از آغاز شكل‌گیری تا به امروز توفیقات فراوانی در عرصه ملی و بین‌المللی كسب نموده است. پیروزی و مقاومت موفقیت‌آ‌میز این نهضت شیعی، از یك‌سو مایه اعجاب دوستداران و طرفداران گردیده و از سوی دیگر رعب و وحشت مستكبران و اشغالگران را در پی داشته است؛ چراكه حزب‌الله خط پایانی بر نقشه‌های آنان در تجاوزگری و تحمیل سلطه متجاوزان كشید.

 

در تحلیل و بررسی عوامل پیروزی مقاومت حزب‌الله دیدگاه‌های فراوانی مطرح می‌باشد. از نگاه نگارنده فرهنگ ارزشمندِ انتظار، نقشی اساسی در این خصوص داشته است كه در این نوشتار به بررسی آن خواهیم پرداخت.
 

 

 

ادامه در پاسخ ها

 

به دلیل طولانی بودن بحث،مطالب در پاسخ های متعدد ثبت گردیده است تا مطالعه آن آسان تر گردد. 

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 24/6/1388 - 2:31 - 0 تشکر 151300

عدالت گرایی و ظلم ستیزی



از محورهای اساسی گفتمان مهدویت تحقق عدالت و مقابله با حكومت ظلم و جور و نامشروع دانستن همكاری و همراهی با آنهاست. بر همین اساس، معتقدان به مهدویت در عصر انتظار سعی می‌كنند در راه حاكمیت عدل و قسط در جامعه و مبارزه با ظلم و بیداد قدم بردارند و از این طریق، جامعه را برای ظهور بزرگ پرچمدار عدالت مهیا سازند. انتظار و اعتقاد به مهدویت درفش بنیادگر مقاومت در برابر ظلم و ستم است؛ بر همین اساس در قاموس مكتب منتظران واقعی سازش و تسلیم در برابر حاكمیت ظالمانه اباطیل و طواغیت جایی نداشته و همراهی و همنوایی با مفسدان و ستمگران و سكوت در برابر مظالم و مفاسد بسیار مذموم شمرده می‌شود.

پایداری بر اصل تأیید شده مقاومت و ایستادگی در برابر ظالم، از بارزترین مؤلفه‌های تأثیرپذیری حزب الله از گفتمان مهدویت می‌باشد. جنبش حزب الله با تأسی به این اندیشه، سلطه ظالمین اشغالگر را نپذیرفته و تلاش می‌نماید ریشه دشمن تجاوزگر خود را بركند. اندیشه ظلم‌ستیزی و مقاومت، كه با اقدامات امام موسی صدر و شهید دكتر مصطفی چمران تحولی شگرف یافته بود، پس از شكل‌گیری حزب‌الله وارد مرحله‌ای تازه شده و در بین عامه مردم این منطقه فراگیر گشته است. حزب الله در حركت ظلم ستیزی خویش بیشترین بهره‌برداری را از آموزه‌های مهدوی نمودند. بر این اساس آنها به مبارزه با فرآیند سازش و تحمیل اراده و هژمونی دشمن پرداختند و با پافشاری بر همین اصل ظلم ستیزی موجب اخراج نیروهای بیگانه و عقب راندن دشمن زبون شدند.

سید حسن نصرالله در مصاحبه‌ای كه در پی عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان داشت گفت: " اما [اگر] زمانی دولت لبنان [هم] با اسرائیل صلح كند و پرچم این رژیم بر فراز سفارتش در بیروت به اهتزاز درآید، طبیعی است كه من با اسرائیل صلح نمی‌كنم و به عناصر و نیروهای خود خواهم گفت: ما اراضی جنوب لبنان را آزاد كردیم. این بخشی از نبرد ما بود. اما امروز مسئله عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل وجود دارد، ما باید با آن مقابله كنیم و این بخشی دیگر از مبارزه ما با دشمن است."24

این تفكر جهادی حزب الله را می‌توان در نامه سرگشاده آنان ـ كه در آن به معرفی مواضع سیاسی خود می‌پردازند‌ ـ‌ به وضوح لمس كرد. در بخشی از این نامه آمده است: "ما با صراحت و روشنی اعلام می‌كنیم امتی هستیم كه جز از خداوند از كسی نمی‌ترسیم و ظلم و تجاوز و ذلت را نمی‌پذیریم."25 در بخش دیگری از این نامه آمده است: "مبارزه با اسرائیل اشغالگر از باورهای اعتقادی و تجربه تاریخی نشأت گرفته... (بر این اساس) امضای هر گونه توافقنامةآتش بس، توقف عملیات مسلحانه بر ضد اسرائیل و یا امضای قرارداد صلح یكجانبه و چندجانبه با این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم."26

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 24/6/1388 - 2:32 - 0 تشکر 151301

تأكید بر اندیشه حكومت جهانی

اسلام دینی جهانی و مخاطبش كل بشریت است بر این اساس ضمن تأیید و پذیرش جامعة جهانی بر تشكیل آن در قالب امت واحده بر مبنای اندیشة مهدویت تأكید شده؛ چراكه در این اندیشه رسیدن جامعة بشری به مرحلة تشكیل امت واحده و جایگزینی نظام امامت و نفی دولت‌های مبتنی بر اقتدار یكطرفه جزء مقولات اصلی به شمار می‌آید. حكومت حضرت مهدی(عج)، حكومتی است جهانی كه تمام دنیا را مسخر می‌كند و همه را تحت اختیار خویش قرار می‌دهد. اندیشه و فلسفه حكومت جهانی از مباحث اساسی گفتمان انتظار است كه ریشه در قرآن و روایات دارد. 27



در فرهنگ گفتمانی حزب الله به این موضوع توجه ویژه شده است. نگاه حزب الله نگاهی محدود نیست كه تنها در پی آزادی خود لبنان از چنگال دژخیمان باشد، حزب الله در اندیشه پیروز ساختن اسلام بر كفر جهانی و فراهم ساختن پایه‌های حكومت جهانی موعود است.



حسین موسوی (ابوهاشم) ـ از رهبران تشكیلات حزب الله ـ در این خصوص میگوید: "حكومت اسلامی در لبنان، [تنها] چیزی نیست كه خواستار آن هستیم، هدف ما، [صرفاً] برپایی حكومت اسلامی در یك كشور نیست، بلكه تأسیس وطن فراگیر و بزرگ اسلامی كه لبنان را نیز در بر گیرد، هدف ما را پدیدار می‌سازد." 28 شیخ صبحی طفیلی ـ اولین دبیر كل حزب الله ـ نیز گفته است: "ما در محدود? لبنان فعالیت و یا در چارچوب آن فكر نمیكنیم. لبنان، یك بازیچ? هندسی كوچك می‌باشد كه به وسیله امپریالیست‌ها به وجود آمده است. ما تلاش داریم كه در كلیه نقاط گیتی از مسلمانان دفاع كنیم."29

بدین ترتیب مشاهده می‌شود كه حزب الله به هیچ وجه خود را یك جنبش صرفاً لبنانی ندانسته، بلكه امتداد جنبش جهانی اسلام می‌داند كه بایستی در راستای رهنمودهای اسلام، كه از سوی رهبرانی چون امام خمینی(ره) عرضه میگشت، به پیش رود. حزب الله نگاهی عمیق و دوراندیشانه به مسئله دارد؛ نگاهی كه برگرفته از فرهنگ انتظار است و در پی اصلاح كل جهان و استقرار حكومت واحد جهانی میباشد.

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 24/6/1388 - 2:34 - 0 تشکر 151302

ولایت‌محوری

ولایت از مهم‌ترین اصول دین اسلام بوده و نظام سیاسی اسلام و شیوه حكومت اسلامی بر پایه ولایت است. 30 در اعتقاد شیعه، امامت و ولایت جوهرة سیاست است و از این روست كه هویت سیاسی مذهب شیعه با وجود امام شناخته می‌شود. غیبت امام در عینیت جامعه، حیات سیاسی شیعه را در فرآیند پرپیچ و خمی از زیست منتظرانه قرار داده است و در این دوران حساس رسالت حفظ مكتب و هدایت امت و مسئولیت سامان‌بخشی سیاسی به جامعه اسلامی برعهده فقهایی است كه از سوی آخرین امام به عنوان نمایندگان ایشان در بین امت اسلامی معرفی شده‌اند. بر این اساس نظام ولایت فقیه از آثار و بركات گفتمان مهدویت و فرهنگ انتظار است.



بر هیچ‌كس پوشیده نیست كه از مقومات فكری و عملی حزب‌الله اعتقاد آنان به ولایت‌فقیه و التزام قلبی و عملی به آن است. آنان به ولی‌فقیه به عنوان جانشین پیامبر(ص) و امامان معصوم‌(ع) و رهبر شرعی خود نگریسته كه خطوط كلی فعالیت‌ها را برای آنها ترسیم می‌كند و امر و نهی او نافذ و حاكم است.31 این مسئله اصلی‌ترین ویژگی حزب‌الله در مقایسه با گروه‌های اسلام‌گرا در جهان می‌باشد كه بر كلیه اركان تشكیلاتی و همچنین دیدگاه‌های حزب‌الله سیطره افكنده و از عوامل اصلی و اهداف اساسی این حزب به شمار می‌آید.32

پذیرش كامل نظریه ولایت‌فقیه و حاكم نمودن آن بر شئونات مردمی و سازمانی، مبنا قرار دادن آن در همگرایی‌ها و واگرایی‌ها، ملاك دانستن و انطباق بایدها و نبایدهای خود با آن، لحاظ نمودن جایگاه علمای دینی و روحانیون در رفتارهای سازمانی و جهت‌گیریهای مقاومتی33، نمونه‌هایی از حلقه‌های وصل حزب‌الله با مقام ولایت است.

دكتر صفی‌الدین ـ نماینده و مسئول دفتر جنبش حزب‌الله در ایران ـ در مصاحبه با نشریه "راه مردم" چنین اظهار می‌دارد: "ما معتقدیم از روز آغاز تولد حزب‌الله، باید مردم را به سمت ارتباط با ولایت‌فقیه سوق دهیم. جدای از این روش نمی‌توانیم جامعه را كنترل كنیم. به دلیل اهمیت این موضوع برای تبیین آن خیلی تلاش كردیم و كل سرمایه فكری و ذهنی‌مان را برای ایجاد یك ارتباط مابین جامعه و جایگاه ولایت‌فقیه صرف كردیم... اطاعت از ولایت‌فقیه جزو تكالیف ماست... این پیروزی‌های ما همگی حاصل رعایت این اصول و قواعد است."34

ایشان در تحلیل دلایل موفقیت حزب‌الله می‌گوید: "ما هر چه داریم از انقلاب اسلامی، امام(ره)، مقام‌ معظم‌ رهبری و ولایت مطلقة فقیه است و هر چه داریم از اطاعت محض از ولایت‌فقیه است."35 سیدحسن نصرالله نیز در این رابطه می‌فرماید: "به نظر من هرگونه مقابله، مبارزه، مقاومت و جهاد بدون ولایت و امامت و اطاعت از رهبری میسر نخواهد بود."36

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 24/6/1388 - 2:36 - 0 تشکر 151303

حزب‌الله لبنان در كتابچه‌ای كه در خصوص تاریخچه و دیدگاه‌های خود انتشار داده است، چنین بیان می‌دارد: "در خصوص ولایت امر، ما خود را به ولایت مرجعیت رشیدی پایبند می‌دانیم. ولایت در ولی‌فقیه جامع‌الشرایطی كه عدالت، اعلمیت، كفایت، آگاهی به مسائل روز، مدیریت، تقوا و سایر صفات لازم در او تجلی یافته است.

این ولایت‌فقیه و مرجعیت دینی، شایستگی زعامت دینی، سیاسی و رهبری مسلمانان را دارا می‌باشد. این مرجعیت، از راه نامزدی در انتخابات و صندوق‌های رأی برگزیده نمی‌شود؛ بلكه از راه قبول صمیمان? مشكلات، امیدها و مبارزات خستگی‌ناپذیر مردم و دفاع از منافع، مفاهیم و ارزش‌های اسلامی انتخاب می‌شود. ویژگی‌ها و خصوصیات جغرافیایی، ملّی و مصلحتی در این مرجعیت نقشی نداشته است، بلكه یك موضوع شرعی است كه در چارچوب شرع مقدس مشخص می‌گردد."37

بر این اساس مشاهده می‌شود كه حزب‌الله مهم‌ترین ویژگی خود را در پیوند دادن مردم با ولی‌فقیه می‌داند؛ ولی‌‌فقیهی كه نباید ضرورتاً لبنانی باشد، زیرا این جغرافیای اسلام است و نه جغرافیای لبنان كه مرز و عرص? فعالیت‌های حزب‌الله را مشخص می‌سازد؛ بر این اساس تابعیت تأثیری در انتخاب ولی‌فقیه ندارد.38

رزمندگان حزب‌الله لبنان هم به لحاظ سیاسی و هم مذهبی از رهنمودها و فرامین بنیانگذار انقلاب اسلامی خمینی كبیر(ره)، به عنوان ولی‌فقیه، اطاعت محض داشته و با تكیه بر همین پشتوانه موفق شدند موازنه‌های مرگبار قبلی را بر هم زده و روح مقاومت را در بین مسلمانان عالم احیا نمایند.

همان گونه كه پیش‌تر اشاره شد جرقه‌های اولیه تأسیس حزب‌الله ناشی از تفكر و اندیشه‌های جهان شمول حضرت امام(ره) بود كه توسط شاگردانش به بار نشست؛ بر این اساس می‌توان چنین ابراز داشت حزب‌الله مبانی، اصول و ایدئولوژی خود را از امام(ره) دریافت نمود و این امر بارها و بارها در بیانیه‌های رسمی و سخنرانی‌های مسئولان حزب‌الله ابراز شده است.

در نامة سرگشادة حزب‌الله آمده است: "تعهد خود را نسبت به دستورات رهبری یگانه، حكیمانه و عادلانه، ولی‌فقیه جامع‌الشرایط كه در حال حاضر در شخص امام آیت الله العظمی روح‌الله موسوی‌خمینی(دام‌ظلّه) تجسم یافته است، اعلام می‌داریم."39

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 24/6/1388 - 2:38 - 0 تشکر 151305

سیدحسن نصرالله در خصوص تمكین حزب‌الله از رهبری امام خمینی میگوید: "از نظر ما، امام خمینی، مرجع دینی، امام و رهبر به تمام معنای كلمه می‌باشد. همان گونه كه هر رهبر بزرگ دینی در هر كیشی در جهان این گونه است. اما امام برای ما بیش از این است. ایشان سمبل و نماد انقلاب علیه طاغوت‌ها، مستكبران و نظام‌های استبدادی می‌باشد. به طوری كه موفق شد روح امید را در جانهای مستضعفان بدمد. ایشان، نظریه اراد? ملت‌ها در مقابل اراد? مستكبران را احیا كرد. بدین ترتیب، امام برای ما بیش از یك سمبل دینی مطرح است، نه تنها برای ما، بلكه برای هم? مستضعفان جهان."40

پس از ارتحال امام(ره)، حزب‌الله رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان ولی‌فقیه خویش شناخته است. پیروی و اطاعت حزب‌الله از مقام معظم رهبری ـ ولی امر مسلمین ـ بر هیچ‌كس پوشیده نیست؛41چنانكه رهبر مقاومت حزب‌الله بر دستان ایشان بوسه زده و خود را سرباز ایشان معرفی می‌نمایند.

سیدحسن نصرالله در یك گفتگوی خبری دربارة مقام معظم رهبری چنین فرمود: "در طول مراحل مقاومت و جهاد خدمت مقام معظم رهبری (دام‌ظله‌الشریف) می‌رسیدیم و ایشان همواره بر این روابط معنوی با خداوند سبحان و توكل به خدا و ارتباط با خدا و انس با قرآن و دعا تأكید می‌كرد.... امروز ما وارد مرحلة پیروزیها شده‌ایم و ان‌شاءالله با ایمان و اراده و یقین و وحدت، و وجود رهبری شجاع و حكیم و مورد تأیید خداوند سبحانه و تعالی، ان‌شاءالله با هیچ شكستی روبه‌رو نخواهیم شد." 42

سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود هم در سالروز میلاد حضرت حجت‌بن‌الحسن‌العسكری(عج) پس از تبریك این روز به ملت لبنان می‌گوید: "...همچنین تبریك می‌گویم به برپا دارنده پرچم و فرمانده دولتش و زمینه‌ساز بزرگ حكومتش در زمین، كسی كه با اراد? پرصلابت و ایمان مهدی گونه‌اش، هم? طاغوت‌های جهان را به مبارزه می‌طلبد و در برابر هم? طوفان‌ها و زلزله‌ها با عزمی راسخ ایستادگی می‌كند، یعنی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام سیدعلی خامنه‌ای (دام‌ظلّه‌الشّریف)".43

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 24/6/1388 - 2:40 - 0 تشکر 151306

نتیجه


با مروری اجمالی بر این مقاله چند نتیجه حاصل می‌شود:

ـ در پیروزی مقاومت حزب‌الله برخی عوامل دخیل بودند كه دست كم از دید طراحان نظامی دشمن پنهان بوده و برای آنها قابل محاسبه و پیش‌بینی نبود.

ـ این عوامل كه انتظار سازنده جزئی از آنهاست، به منزله دكترین و فراتر از باوری مذهبی میان حزب الله مطرح است. در واقع فرهنگ درخشان انتظار به عنوان یك نظریه راهبردی در تمام عرصه‌های فردی و اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

‌ـ‌ امیدزایی و حركت‌آفرینی، عدالت‌گرایی و ظلم‌ستیزی، ولایت محوری و پیوند با مقام ولایت، اطاعت‌پذیری از ولی‌فقیه (درمرحله اول حضرت امام خمینی(ره)و در حال حاضر مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه‌ای) كه همگی برایند فرهنگ انتظار هستند، روح مقاومت را در نهضت حزب‌الله زنده نگاه داشته و آنها را در مبارزه با مستكبرین تا رسیدن به قله پیروزی ثابت‌قدم و استوار ساخته است.

ـ بدون شك بررسی و معرفی دقیق نقش فرهنگ انتظار در پیروزی مقاومت حزب‌الله و اشاعه و پر و بال دادن به آن باعث می‌شود تا دنیای اسلام بتواند آگاهانه از مكتب امامت و ولایت بهره برده و در مسیر مبارزه خود با دشمن امیدوار و استوار گردد.



پی‌‌نوشت‌ها:


1ـ در زمینه روند تشكیل جنبش حزب‌ الله ر.ك: شیخ نعیم قاسم، حزب‌الله لبنان، ترجمة محمدمهدی شریعتمدار، ص 17ـ29؛ مسعود اسداللّهی، از مقاومت تا پیروزی، ص 51ـ71.

2ـ در این زمینه ر.ك: هشام آل‌قطیط، ثلاثه و ثلاثون یوماً أحدثت بُركاناً فی اسرائیل.

3ـ مبحث پیروزی مجاهدان جان بر كف حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی در جنگ سی و سه روزه بسیار مهم است. پیروزی حزب‌الله در این نبرد هیمنه و ابهت دروغین اسرائیل را بر هم ریخت و افسانه شكست‌ناپذیری اسرائیل را برملا ساخت. عوامل پیروزی حزب‌الله در این جنگ افتخارآمیز، كه نمونه‌ای گرانبها از جنگ نامتقارن به حساب می‌آید، بایستی به طور جدی در ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. طبق برخی اطلاعات "ارتش آمریكا گروهی ویژه را برای بررسی اقدامات و روش‌های عملیاتی و تاكتیك‌های رزمی حزب‌الله اختصاص داده تا از آن برای مقابله با دیگر جریان‌های نهضتی در خاورمیانه بهره گیرد." (ر.ك: ماهنامه همشهری، "تنها پیروز میدان"، ش5، مرداد 1385، ص5.)

4ـ عمدة رسانه‌ها و تحلیل‌گران غربی، با اتخاذ یك تحلیل یكسویه تلاش می‌نمایند جنبش حزب‌الله را جنبشی انتقام‌جو و به تعبیر خود تروریست معرفی نمایند كه تنها با تكیه بر مبارزه قهرآمیز و اقدامات ضد بشری! (همچون عملیات استشهادی) توانسته است پیروزی‌های مقطعی كسب نماید!

5ـ مسعود اسداللّهی،پیشین،ص177‌ـ‌170.

6ـ میرابوالفتح دعوتی، مسلمین شیعه در لبنان.

7ـ مسعود اسداللّهی، از مقاومت تا پیروزی، ص68.

8ـ سیدمحمدحسین فضل الله، الخیار الاخر، ص35.

9ـ برای آگاهی كامل از این نامة سرگشاده ر.ك: مسعود اسداللّهی، از مقاومت تا پیروزی، ص215ـ189.

10ـ این مسئله در جنگ‌های صدر اسلام مانند جنگ بدر، احزاب، فتح مكه و... بارها تحقق یافت و مسلمانان با وجود نیروی نظامی و تجهیزات جنگی كمتر توانستند بر لشكر مجهز دشمن غلبه كنند.

11ـ مجله پاسدار اسلام، ش271، ص47.

12ـ‌ این موضوع امری است كه حتی اندیشمندان اروپایی و مستشرقان بدان اعتراف دارند. در این زمینه ر.ك: حسن بلخاری، تهاجم یا تفاوت فرهنگی، ص 130.

13ـ بحار الانوار،ج 52،ص 128؛ الارشاد،ص 336.

14ـ استاد شهید مرتضی مطهری در مذمت و سرزنش این نگرش عامیانه و ساده اندیشانه می‌فرماید: "اینكه حضرت زمانی قیام می‌كند كه دنیا مملو از ظلم و جور باشد، عاملی برای فرار برخی سبك دینان از بار مسئولیت شده است، به گونه‌ای كه به بی عدالتی تن داده اند و این روش جاهلانه را قدمی در راه ظهور مولا پنداشته." (ر.ك: مرتضی مطهری، سیری در سیر? ائمه اطهار، ص 76.) رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه می‌فرماید: "برای تحقق ظهور امام زمان وجود ظلم و جور شرط كافی نیست، انسانهای صالح، انگیزه‌های قومی، ایمانهای راسخ، گام‌های استوار و نیز دل‌های روشن نیز لازم و ضروری است." (سخنان معظم له، نیمه شعبان 1375، حسینی? امام خمینی(ره)).

15ـ مرتضی مطهری، قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص 62 و 63.

16ـ مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 18، ص 179.

17ـ اگر هم در بعضی دوره‌ها شیعه در مقابل حكومت امرا و حكام جور سكوت كرده است، مصلحت بزرگ‌تری را مد نظر داشته است.

18ـ شیخ سلیمان بن شیخ ابراهیم، ینابیع الموده، بیروت، ص 547.

19ـ "و نُریدُ أنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فی الارضِ و نجعلهُم ائمّةَ و نجعلهمُ الوارثین."

20ـ نشریه آبادی، ش21.

21ـ هفته‌نامه یالثارات‌الحسین، ش383.

22ـ همان.

23ـ هفته‌نامه صبح صادق، 23 مرداد 1385.

24ـ نشریه استاندارد،27/6/1376.

25ـ اسداللهی، پیشین، ص 193.

26ـ همان، ص205 و 206.

27ـ "شما جنگ تمام عیار می‌خواستید پس بسم الله!"، پیام سید حسن نصرالله به اشغالگران صهیونیست، نشریه یالثارات الحسین (ع)،ش 383.

28ـ هفته نامه صبح صادق،23مرداد 1385 "ویژه مقاومت اسلامی".

29ـ هفته نامه العهد (ارگان رسمی حزب الله)، ش 85، 1406.

30ـ جواد محدثی، پیام‌های عاشورا، ص212.

31ـ شیخ نعیم قاسم، پیشین، ص81.

32ـ همان، ص26؛ مسعود اسداللّهی، جنبش حزب‌الله لبنان، گذشته و حال، تهران: پژوهشكده مطالعات راهبردی، 1382، ص174.

33ـ تشكیلات مبتنی بر ولایت‌فقیه باعث شده است كه نقش روحانیت در این تشكل جلوه خاصی یافته و مراجع، علما و روحانیون از اعتبار خاصی میان حزب بهره‌مند باشند. نقش و جایگاهی كه روحانیون در اركان مختلف حزب‌الله دارا هستند، در هیچ یك از احزاب و سازمان‌های لبنانی سابقه ندارد. از ابتدای تأسیس حزب‌الله تاكنون همواره اكثریت اعضای شورای این حزب را روحانیون تشكیل داده‌اند و ریاست شوراهای مهم همواره بر عهده یك روحانی بوده است.

34ـ نشریه راه مردم، 2/5/1382ـ

35ـ هفته‌نامه صبح صادق، 23 مرداد، 1385.

36ـ مجله پاسدار اسلام، ش127، ص47.

37ـ مسعود اسداللّهی، پیشین، ص175.

38ـ شیخ نعیم قاسم، پیشین، ص80.

39ـ عبدالوهاب فراتی، انقلاب اسلامی و بازتاب آن، ص86.

40ـ روزنامة النهار، 4 اكتبر 1995.

41ـ هفته‌نامه صبح صادق، ش176.

42ـ روزنامه كیهان، 22/5/1386.

43ـ نشریه آبادی، ش21.

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 24/6/1388 - 17:25 - 0 تشکر 151471

به نام خدا

سلام

عاشق عزیز چه بحثهایی میکنیا!!!خیلی عالیه

منم میتونم یه خاطره بگم :

از فامیلهای که تو لبنان زندگی میکنن شنیدم که

خبرها بهشون رسیده که اسرائیلی ها در نبرد با حزب الله میگفتن از هرجا تیر میومد اونها انگار 1میلیون نفر بودن که این مصداق نوید خداوند به مجاهدان راه حقه که میفرماید تعداد شما را در نظر دشمن زیاد جلوه میدهیم

یا مثلا میگفتن که چقدر از این سربازهارو مار نیش زده

امیدوارم به دردتون خورده باشه

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.