5- روش های عملی برای افزایش بازدهی موتور
اشاره شد كه بالا بردن بازدهی متوسط موتورهای القائی به لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بدیهی است نحوه عمل و دستیابی به نتایج مطلوب وابسته به نوع و اندازه موتور ، شرایط بارگذاری ، نحوه نگهداری و غیره بوده و لذا نمی توان دستور العمل كلی برای ارتقاء بازدهی كلیه موتورهای القائی ارائه داد. بطور كلی اقدامات لازم برای بالا بردن بازدهی موتورهای القائی را می توان به دو دسته تقسیم نمود . دسته اول تمهیداتی است كه در زمان طراحی و ساخت موتور باید بكار گرفت . دسته دوم شامل مجموعه اقدامات عملی جهت بالا بردن بازدهی موتورهای القائی در حال كار در صنایع می شود .
اقدامات عملی ساده ای منجر به افزایش راندمان كار می گردد به عنوان مثال مقدار معمول جریان بی باری در موتورهای القائی سه فاز در محدوده 3 تا 5 درصد جریان نامی موتور است . ولی در بررسی های بعمل آمده مشاهده شده است كه در اكثر موراد جریان بی باری موتور بیشتر از این مقدار بوده و در برخی موارد تا 12% جریان نامی افزایش یافته است . این افزایش در جریان بی باری موتور بعلت عدم نگهداری صحیح از موتور است . در اكثر موارد این شرائط نامطلوب در حالات بارگذاری نیز مشاهده می شود. به این معنی كه با اعمال بار مكانیكی غیر مفید به محور موتور ، بصورت اصطكاكهای مکانیکی ناشی از عدم نگهداری صحیح، موجب میشود که موتور بار اعمال شده را در جریان الكتریكی بیشتری تامین می كند . و در واقع بخشی از توان الكتریكی ورودی صرف تامین بار و قسمت دیگر آن برای غلبه بر اصطكاك مكانیكی مصرف می شود .
بدین ترتیب موارد زیر را در ارتباط با تلفات اهمی موتور میتوان بیان كرد :
1- تلفات اهمی موتور متغیر بوده و تابعی از میزان و نحوه بارگذاری موتور می باشد .
2- در بسیاری از موارد عدم نگهداری صحیح از قسمتهای چرخان موتور به ویژه بلبرینگ محور موتور ، موجب ایجاد بار مجازی ناشی از افزایش اصطكاك مكانیكی شده و لذا جریان ورودی موتور در حالت بی باری و بار از حد مطلوب و اعلام شده توسط سازنده بیشتر خواهد شود .
3- افزایش جریان ورودی موتور موجب بالا رفتن تلفات اهمی و حرارت ایجاد شده در سیم پیچ شده و لذا درجه حرارت اطراف سیم پیچ افزایش خواهد یافت .
از مشخصات بارز تلفات مكانیكی موتور دشواری محاسبه میزان و تعیین منابع آن است . بخش عمده تلفات مكانیكی در قسمت های چرخان موتور بوده و ناشی از اصطكاك و بار می باشد و لذا میزان تلفات مكانیكی تا حد زیادی وابسته به شرایط نگهداری موتور دارد .
با روغن كاری مناسب و بموقع بلبرینگ و نظافت قسمتهای چرخان موتور و همچنین اطمینان از بالانس بودن محور ، میتوان تلفات مكانیكی موتور را به حداقل رساند بدین ترتیب در ارتباط با تلفات مكانیكی موتور میتوان موارد زیر را اظهار داشت :
1- میزان تلفات مكانیكی تابعی از شرایط نگهداری موتور می باشد .
2- با انجام اقدامات مناسب در نگهداری موتور می توان تلفات مكانیكی را بسادگی در مقدار حداقل خود نگه داشت.
3- تلفات مكانیكی نیز منجر به افزایش درجه حرارت بویژه در قسمتهای چرخان موتور می شود .
انواع تلفات موتور بدون توجه به نوع آن منجر به ایجاد حرارت می شود بدین ترتیب خنك كاری موتور بویژه در شرائطی كه موتور زیر بار است از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بالا رفتن درجه حرارت موتور باعث كاهش عمر مفید آن میشود .
در موارد زیادی مشاهده شده است كه بدلیل عدم رعایت نكات ساده و مهم در نگهداری موتور باعث كاهش بازدهی سیستم خنك كن شده و درجه حرارت موتور در حالت بار نامی افزایش پیدا كند . در این گونه موارد گاهی اوقات بجای رفع اشكال نگهداری، اقدام به جایگزین كردن موتور با توان بیشتر می شود كه این امر خود منجر به كاهش بازدهی سیستم و اتلاف انرژی خواهد شد .
بر اساس تجارب شركت پرتو صنعت نوع دیگری از اشكالات مربوط به سیم پیچی موتورهای معیوب توسط افراد غیر متخصص می شود. مشاهدات ما نشان می دهد كه در برخی از موارد موتور بدفعات مورد سیم پیچی قرار می گیرد . عدم رعایت نكات فنی در عایق بندی موتور سیم پیچی شده و همچنین استفاده از ابزار و آلات غیر اصولی در درآوردن سیم پیچی سوخته شده موتور نتایج بدی بدنبال دارد .
بعنوان یك اصل تجربی موتورهائی كه به این شیوه سیم پیچی مجدد می شوند برای كار با اینورتر یا كنترل كننده دور موتور مناسب نیستند. اغلب این موتورها بدلیل آسیب هائی كه به مدار مغناطیسی آنها در حین سیم پیچی وارد می شود از جریان بی باری بالاتر از حد معمول برخوردار بوده و عایق بندی آنها برای كار با اینورتر مناسب نمی باشد . این نوع موتورها حرارت بیشتری نسبت به موتورهای سالم دارند و تلفات انرژی زیادی ایجاد می كنند . ضمناً این موتورها بمراتب آسیب پذیرتر از موتورهای فابریك می باشند . توصیه می شود در سیم پیچی موتورهای آسیب دیده از تكنیسین های مجرب و ابزارآلات مناسب استفاده شود . ضمناً تا زمانیكه اطمینان از فرآیند كار حاصل نشده باشد از استفاده از این نوع موتورها همراه با كنترل كننده دور موتور اجتناب گردد .
توصیه می شوداگر قصد تعویض این نوع موتورها را دارید و یا میخواهید موتورهای جدیدی تهیه كنید، موتورهائی تهیه كنید كه راندمان بالاتری داشته باشند.