• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 28840)
چهارشنبه 27/3/1388 - 11:56 -0 تشکر 123353
6-آیا واجب بودن خمس در قرآن آمده؟ نماز آیات چی؟؟

سلام

 

سوال :

6- بر اساس کدوم آیه قرآن خمس دادن واجب شده؟

اصلن به نظر شما آیا قرآن به طور مستقیم به خمس دادن اشاره کرده است؟

و یه سوال جدید:

آیا واجب بودن نماز آیات در قرآن آمده؟

منتظر پاسخ شما هستیم.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

يکشنبه 31/3/1388 - 17:45 - 0 تشکر 124782

سلام میکرو

پس آیه ای در این خصوص نیست !

ممنون از مطلبتون

استفاده کردم

التماس دعا

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 31/3/1388 - 21:52 - 0 تشکر 124853

سلام

مصرف خمس

در آیه 41 سوره انفال آمده، مصرف خمس به شش مورد تقسیم میگردد

1- خدا 2- رسول 3- ذی القربی (ائمه اطهار) 4- یتیمان 5- مستمندان 6- درماندگان راه.

به عبارت روشنتر خمس به دو قسمت میشود،

یک قسمت آن از آن خدا و رسول و ائمه اطهار است و یک قسمت آن از آن سادات یتیم و فقیر و درمانده در راه میباشد.

در حقیقت قسمت اول متعلق به «رهبر حکومت اسلامی» است که در راه رهبری امت مصرف میکند و قسمت دوم به نیازمندان از خویشان پیامبر (ص) یعنی سادات تعلق میگیرد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 31/3/1388 - 21:53 - 0 تشکر 124854

به نام هستی بخش عالم

سلام

محقق معروف صاحب جواهر گوید: خمس همانند انفال از آن امام (ع) است، ولی امام (ع) باید هنگام تقسیم آن به سادات نیز به اندازهی نیازشان بپردازد، و سادات هرگز مالک خمس نیستند، چون امام رهبر واقعی حکومت اسلامی است.

اکنون که زمان غیبت امام (ع) است، خمس به دو قسمت میشود یک قسمت آن به نایب امام یعنی مجتهدی که جامع شرائط فتوا باشد داده میشود و قسمت دیگر آن به نیازمندان از سادات بطوری که اگر سهم آنها از نیازمندیهایشان بیشتر باشد، آن را به بیتالمال ملحق میکنند همچنانکه اگر سهم آنها کفایت برای نیازمندیهای آنان نکرد، از بیتالمال یا از زکات جبران مینمایند.

ولی به عقیدهی بعضی از علماء از جمله صاحب جواهر، سه سهم اول در زمان پیامبر مخصوص پیامبر و پس از او به ذی القربی (امامان واقعی بعد از او) داده میشد. و سه سهم دیگر را امام و یا فقیه (نایب امام) به اندازهی نیاز طبقات سه گانه (ایتام و مساکین و درماندگان سفر از سادات) میداد.

ضمنا باید توجه داشت که سهم امام پس از تامین نیازهای شخص امام (یا نایبش) صرف در رهبری امت و توسعهی حکومت

اسلامی و شعائر دینی که زیر بنای عدالت فردی و اجتماعی و امنیت و سعادت اجتماع است میگردد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 31/3/1388 - 21:53 - 0 تشکر 124855

به نام هستی بخش عالم

سلام

امامان اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: خمس در هفت چیز واجب است.

اول: غنائم جنگی که از کفار گرفته شده به شرطی که جنگ با اجازه امام باشد، و بدون اجازه او همه اش انفال است و مال خدا و رسول و امام می شود: عن ابی جعفر علیه السلام قال: کل شی ء قوتل علیه علی شهادة ان لااله الاالله و ان محمدا رسول الله فان لنا خمسه...

دوم: معادن از هر قبیل که باشد مانند: طلا، نقره، آهن: نفت، نمک و... ولی باید میان معادنی که از انفال است و معادن خصوصی فرق را معین کرد.

سوم: گنجینه ای که در زمین یا کوه یا میان درخت یا دیوار یافت شود که بعد از دادن خمس، بقیه آن مال کسی است که پیدا کرده است به شرطی که صاحبش معلوم نباشد.

چهارم: غوص، و آن چیزهایی است که از دریا استخراج می شود مانند: مروارید، مرجان معدنی باشد یا نباتی ولی شامل ماهی نیست.

پنجم: مال مخلوط به حرام، اگر انسان بداند که در میان مال او حق دیگران هست ولی نه صاحب آن را بشناسد و نه اندازه آن را، در این صورت با دادن خمس بقیه برای او پاک و حلال است.

ششم: زمینی که کافر ذمی از مسلمانان بخرد، که حاکم شرع خمس ‍ آن را از وی می گیرد و یا پول آن را.

هفتم: ارباح مکاسب از انواع تجارات، صنایع، اجارات و... که خمس ‍ آنچه را مخارج سال زاید باشد و واجب است.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 31/3/1388 - 21:54 - 0 تشکر 124857

به نام هستی بخش عالم

سلام

جی طیبه عزیز ان شا الله پاسخ سوالهاتون رو در پست بعدی قرار خواهم داد .......

بحث خوبیه ...توصیه میکنم همه دوستان دراین بحث شرکت کنند وسوال بپرسند وبه سوالات دوستان پاسخ بدند

امیدوارم موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 1/4/1388 - 10:53 - 0 تشکر 124925

به نام هستی بخش عالم

سلام

یک سوال از میکرو محترم ....این تایپیک فقط برای پاسخ به سوال شماست یا میتونیم هر سوالی رو درباره خمس اینجا مطرح کنیم؟؟؟

من سوال وجوابهایی رو دراین بحث قرار دادم برای روشن شدن موضوع خمس البته بحث درباره خمس زیاده ......

اگر این سوال وجوابها ربطی به بحث نداره میتونید حذف کنید ......درباره وجوب نماز ایات هم ایه ای در قران نیست

با تشکر از مطالب خوب میکرو وجی طیبه عزیز

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 1/4/1388 - 10:54 - 0 تشکر 124927

به نام هستی بخش عالم

سلام

طبق آیه سوره انفال نیمی از خمس برای خدا ورسول و ذی القربی ویتیمان و مسکینان وواماندگان درراه خداست .

منظور از سهم خدا چیست ؟

ذكر سهمى براى خدا به عنوان (لله ) به خاطر اهمیت بیشتر روى اصل مسئله خمس و تاءكید و تثبیت ولایت و حاكمیت پیامبر و رهبر حكومت اسلامى است ، یعنى همانگونه كه خداوند سهمى براى خویش قرار داده و خود را سزاوارتر به تصرف در آن دانسته است پیامبر و امام را نیز بهمان گونه حق ولایت و سرپرستى و تصرف داده ، وگرنه سهم خدا در اختیار پیامبر قرار خواهد داشت و در مصارفى كه پیامبر یا امام صلاح مى داند صرف مى گردد، و خداوند نیاز به سهمى ندارد

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 1/4/1388 - 10:55 - 0 تشکر 124929

به نام هستی بخش عالم

سلام

آیا اختصاص نیمى از خمس به بنى هاشم تبعیض نیست ؟

پاسخ

كسانى كه چنین فكر مى كنند شرائط و خصوصیات این حكم اسلامى را كاملا بررسى نكرده اند زیرا جواب این اشكال به طور كامل در این شرائط نهفته شده است .

توضیح اینكه (اولا)
نیمى از خمس كه مربوط به سادات و بنى هاشم است منحصرا باید به نیازمندان آنان داده شود، آن هم به اندازه احتیاجات یك سال ، و نه بیشتر، بنابراین تنها كسانى از آن مى توانند استفاده كنند كه یا از كار افتاده اند، و بیمارند، و یا كودك یتیم و یا كسان دیگرى كه به علتى در بن بست از نظر هزینه زندگى قرار دارند.

بنابراین كسانى كه قادر به كار كردن هستند، (بالفعل و یا بالقوة ) مى توانند درآمدى كه زندگى آنها را بگرداند داشته باشند هرگز نمى توانند از این قسمت خمس استفاده كنند و جمله اى كه در میان بعضى از عوام معروف است كه مى گویند سادات مى توانند خمس بگیرند، هر چند ناودان خانه آنها طلا باشد، گفتار عوامانه اى بیش نیست ، و هیچ گونه پایه اى ندارد.

ثانیا: مستمندان و نیازمندان سادات و بنى هاشم حق ندارند چیزى از زكات مصرف كنند، و بجاى آن مى توانند تنها از همین قسمت خمس استفاده نمایند.

ثالثا: اگر سهم سادات كه نیمى از خمس است ، از نیازمندى سادات موجود بیشتر باشد باید آن را به بیت المال ریخت و در مصارف دیگر مصرف نمود.

همانطور كه اگر سهم سادات كفایت آنها را ندهد باید از بیت المال و یا سهم زكات به آنها داد.

با توجه به جهات سه گانه فوق روشن مى شود كه در حقیقت هیچگونه تفاوت از نظر مادى میان سادات و غیر سادات گذارده نشده است .

نیازمندان غیر سادات مى توانند مخارج سال خود را از محل زكات بگیرند ولى از خمس محرومند، و نیازمندان سادات تنها مى توانند از محل خمس استفاده كنند، اما حق استفاده از زكات را ندارند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 1/4/1388 - 10:56 - 0 تشکر 124930

به نام هستی بخش عالم

سلام

میان خمس وزکات چه تفاوتی است؟

میان خمس و زكات تفاوت مهمى وجود دارد و آن این است كه

زكات
از مالیاتهائى است كه در حقیقت جزو اموال عمومى جامعه اسلامى محسوب مى شود لذا مصارف آن عموما در همین قسمت مى باشد،

ولى خمس از مالیاتهائى است كه مربوط به حكومت اسلامى است ، یعنى مخارج دستگاه حكومت اسلامى و گردانندگان این دستگاه از آن تاءمین مى شود.

بنابراین محروم بودن سادات از دستیابى به اموال عمومى (زكات ) در حقیقت براى دور نگهداشتن خویشاوندان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) از این قسمت است تا بهانه اى به دست مخالفان نیفتد كه پیامبر خویشان خود را بر اموال عمومى مسلط ساخته است .

ولى از سوى دیگر نیازمندان سادات نیز باید از طریقى تاءمین شوند، این موضوع در قوانین اسلام چنین پیش بینى شده كه آنها از بودجه حكومت اسلامى بهره مند گردند، نه از بودجه عمومى ،

در حقیقت خمس نه تنها یك امتیاز براى سادات نیست بلكه یك نوع كنار زدن آنها، به خاطر مصلحت عموم و به خاطر اینكه هیچ گونه سوءظنى تولید نشود مى باشد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 1/4/1388 - 11:4 - 0 تشکر 124933

به نام هستی بخش عالم

سلام

خمس از دیدگاه شیعه وسنی

خمس در قرآن کریم :

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

و اعلموا انما غنمتم من شىء فان لله خمسه و للرسول و لذى القربى و الیتامى و المساكین

و ابن السبیل ان كنتم آمنتم بالله و ما انزلنا على عبدنا یوم الفرقان یوم التقى الجمعان و الله على كل شىء قدیر.

آیه خمس همین آیه است.

خمس در نزد اهل تسنن، یك مسئله بسیار فرعى و كوچك است، یعنى از فروع جهاد است.

ما در اسلام جهاد داریم و در برخى از جهادها یعنى آن جهادهایى كه علیه یك فرقه باغیه از خود مسلمین نیستبلكه جهاد با كفار است، قهرا همان طورى كه قانون همه دنیاست، غنائم جنگى تعلق پیدا مىكند به آنكه جنگ كرده و فاتح است.از نظر اهل تسنن خمس منحصر استبه غنائم جنگى;سرباز یا لشكرى كه در جنگ، غنیمتى به دست آورده است، چهار قسمتش را به خودش اختصاص مىدهد و یك قسمت را بابتخمس مىپردازد.

معتقدند كه در زمان پیغمبر باید به دست پیغمبر برسد، در زمان خلفا به دستخلفا، و بعد به دست ولى امر مسلمین، آن كسى كه بالفعل حكومت مسلمین را[در دست] دارد.حالا كه به دست او آمد به چه مصرفى برساند و چگونه تقسیم كند؟

مىگویند از این شش موردى كه ذكر شده است:

لله و للرسول و لذى القربى و الیتامى و المساكین و ابن السبیل ،

خدا، تشریفى استیعنى به اصطلاح جدى نیست، براى احترام ذكر شده نه اینكه واقعا غرض این است كه یك سهمى هم به نام خدا باشد.بعد مىگویند بنابراین خود این یك پنجم را باید پنج قسمت كرد، یك قسمتبه نام پیغمبر، یك قسمتبه نام ذى القربى، یك قسمتبه نام یتیمها، یك قسمتبراى مسكینها و فقرا و یك قسمتبراى از راه ماندگان.

حال بعد از وفات پیغمبر اكرم تكلیف چیست[و سهم ایشان را]به چه كسى باید داد؟

بعضى مىگفتند سهم پیغمبر ساقط مىشود و آن را به چهار طبقه دیگر باید داد.

برخى دیگر مىگفتند سهم پیغمبر را باید نگهدارى كرد تا به دستخلیفه وقتبرسد.یك چنین چیزى

.به هر حال مطابق آنچه اهل تسنن مىگویند، خمس یكى از فروع جهاد است و اهمیت چندانى ندارد.

ولى در مذهب شیعه خمس خودش حكمى است اصیل در عرض جهاد.

لهذا مطابق مذهب شیعه فروع دین ده تا است:

نماز، روزه، زكات، خمس، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منكر، تولى و تبرى.

آیه انفال سه سهم از شش سهم به نام خدا و پیغمبر و امام است كه باید صرف مصالح كلى و عمومى بشود.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.