• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 950)
دوشنبه 26/12/1387 - 22:44 -0 تشکر 99438
اینجا بهشت است

بســـــم الله الرحمن الرحـــــــیم

بحث مطرح شده در این تاپیک در مورد مکان و زمان برپایی بهشت و جهنم می باشد.

برخی معتقدند که بر اساس آیات قرآنی بهشت و جهنم  هم اکنون موجودند.

برخی دیگر هم بر این اعتقادند که با توجه به آیات دیگر در آینده باید شاهد برپایی بهشت و جهنم بود.

نظر شما چیست؟؟

 

سه شنبه 27/12/1387 - 12:54 - 0 تشکر 99577

 با سلام و سپاس فراوان...به نظر بنده بهشت و جهنّم هم،هم اکنون وجود دارد و هم در آینده موجود خواهد شد.ولی ما تا وقتی در عالم ناسوت به سر می بریم، به علّت نداشتن بصر قادر به دیدن آنها نیستیم و در روز قیامت که همگی-چه نیکان و چه بدان-حقیقت راخواهند دید،می توانیم آنها را مشاهده نماییم.به قول شاعر:"دیده گر بینا بود هر روز روز محشر است"ولی کو چشم بینا؟!...آیة الله جوادی آملی فرموده اند:«...چه مانع دارد که از دیدگاه روایات فراوان،بهشت و دوزخ را همراه دنیا و بعد از دنیا موجود بدانیم.چنان که "حارثة بن مالک"آنها را دید و از آنها خبر داد و پیامبر اکرم-صلّی الله علیه وآله- و ائمّه طاهرین-علیهم السّلام-از آن خبر دادند و قرآن می فرماید:*و ازلفت الجنّة للمتّقین غیر بعیدٍ*(31/ق)بهشت برای پرهیزکاران نزدیک شده و هیچ دور نیست.از این رو مفسّران گفته اند:«ازلفت»بدان معنا نیست که در آینده،نزدیک می شود و تعبیر از آینده به فعل ماضی برای آن باشد که که مستقبل محقّق الوقوع در حکم ماضی است،بلکه حقیقةً موجود و این موجود خارجی نزدیک شده است...قرآن کریم درباره ی "قیامت" نیز می فرماید:*إنّهم یرونه بعیداً و نراه قریباً*(6و7/معارج)کافران آن را دور،ولی ما نزدیک می بینیم:*إقتربت السّاعة*(1/قمر)قیامت نزدیک است.چون کافران قیامت را در طول زمان ارزیابی می کردن و می گفتند:اگر راست باشد بعد از زمان دنیا افریده و برپا خواهد گردید.قرآن می فرماید:چنین نیست و اگر صلاح بود می دیدند که هم اکنون آتش زبانه می کشد و جهنّمیان معذّبند؛آن گونه که "حارثة بن مالک"دید و از آن خبر داد.»...   (آیة الله جوادی آملی- با تلخیص از معاد در قرآن-ج 5-ص 339)    

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

سه شنبه 27/12/1387 - 14:28 - 0 تشکر 99613

بســــــــــــــــــــم الله

با سلام دوست عزیز جناب لاهوت مطالب قشنگی را بیان فرمودید اما سئوال ما دو بعدی بود .

به فرض که بپذیریم که هم اکنون بهشت و جهنم برپا است ، پس مکان آنها چه می شود؟؟ باید کجا به سراغ باغها و رودهای بهشتی و یا آتش نیران جهنمی گشت؟؟

همچنین اگر در طول زمان نباید به سراغ قیامت بود پس انتظار از آن چه معنا می دهد؟ و اگر آن دو برای پاداش و یا کیفر هستند مگر نه این است که باید پس از عملی جزای آن داده شود؟؟

سه شنبه 27/12/1387 - 21:41 - 0 تشکر 99775

سلام علیکم؛

کاری کنیم که از اهل بهشت بوده و جهنمی نباشیم ، بقیه اش مهم نیست . 

چهارشنبه 28/12/1387 - 15:5 - 0 تشکر 100006

 با سلام مجدّد...جناب صدرای گرامی!بنده عالم نیستم،ببخشید که نمی تونم پاسخ سؤالات شما رو به خوبی بدم...بله،هم اکنون بهشت و جهنّم وجود داره،چون بعضی عرفا و صاحبان بصیرت در همین دنیا،بهشت و جهنّم را دیده اند.امامان معصوم(صلوات الله علیهم أجمعین)هم گاهی -بنا به ضرورت و مصلحت-آن دو را به برخی نشان داده اند.خوب اگه چنین نبود،ایشان چه چیزی را به برخی انسان ها نشان می دادند؟"حارثة بن مالک"چه چیزی را می دید که آنطور رنگ پریده بود،و پیامبر درباره ی ایشان فرمودند:"به یقین رسیده است"؟...در مورد مکان این دو هم باید عرض شود:علوم ماوراء خارج از محدوده ی مکانی و زمانی هستند.ما چون در عالم مادّه زندگی می کنیم،دوست داریم همه چیز صبغه ی مادّی داشته باشد؛در صورتی که خیلی از چیزها-و از جمله متافیزیک-از محدوده ی عالم مادّه خارج است...حال الله أعلم که بهشت و جهنّم کجاست؟خیلی ها معتقدند بهشت و جهنّم برزخی در همین دنیاست.دلیل هم آوردند که چون خدا درباره ی شهدا و برخی مردگان صالح می فرماید:*روزی آنها هر صبح و شام می رسد* و با توجّه به این که بعد از قیامت ،بساط خورشید و ماه برچیده خواهد شد و صبح و شامی وجود نخواهد داشت،پس بهشت و جهنّم برزخی در همین دنیاست ولی از دید بی بصر ما پوشیده است....اصلاً برادر گرامی!برخی علما معتقدند:به این علّت بهشت را "جنّة" نامیدند چون از ریشه ی "جنّ" به معنای "پوشش" است و چون بهشت هم اینک موجود، ولی از دید ما پوشیده است،پس آن را "جنّة" نامیده اند...در مورد جزای عمل هم به نظر این حقیر،همه ی آدما جزا و پاداش اعمالشونو در همین دنیا می گیرن-ولی نه به طور کامل-و روز قیامت بنا به فرموده ی خدای متعال:"ذرّه ای کار نیک یا بدشان،پاداش یا جزا دارد"...پس بهشت،جهنّم و قیامت برزخی هم اینک موجود است ولی ما باید منتظر آن بهشت،جهنّم و قیامت بزرگتر و کامل تر هم باشیم...می دونم نوشته هام کامل و جوابگوی سؤال شما نیست،عفو بفرمائید.اگه بازهم سؤالی بود در خدمتم...

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

يکشنبه 2/1/1388 - 16:13 - 0 تشکر 100878

بســـــــــــــم الله

با سلام

جناب لاهوت عزیز؛ از جوابهای زیبایتان ممنونم ، اما سوال اصلی در مورد بهشت و جهنمی است که انسانها در آن مخلد و جاودان باقی می مانند . شما در مطالبتان بین بهشت و جهنم برزخی و بهشت و جهنم قیامت تفاوت قائل شدید، حال سؤال بنده این است که زمان و مکان آن بهشت و جهنم چه می شود؟ مسلماً در مورد زمان پاسخ خواهید داد که زمان آن مشخص نیست ، اما مکان آن چطور؟ اگر بهشت و جهنم به عنوان یک واقعیت عینی بخواهد متحقق شود آیا نباید محدود به مکان خاص با تمامی ویژگی های مکانی از قبیل جهت هم باشد؟پس اگر اینگونه است در کدام جهت؟

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.