• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن کارآفرینی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
کارآفرینی (بازدید: 3164)
جمعه 23/12/1387 - 0:34 -0 تشکر 98121
تئوری یا تجربی!؟

به نام خدا

سلام

راستش خیلی مطلب در مورد آموزش کارآفرینی و اهمیتش تو انجمن هست اما اگه بخوایم نگاه کنیم و ببینیم واقعا تو کشور ما کارآفرینان یا کارآفرین های برتر چه کسانی هستن شاید خیلی کم باشن کسایی که آموزشی در این مورد دیده باشن و ازونطرف هم نگاه کنیم و ببینیم چند درصد از فارغ التحصیلان کارآفرینی واقعا کارآفرین میشن تو ایران شاید یه کم به آموزش کارآفرینی شک کنید.

راستش تو کشور ما همه چی شده مدرک و نه دانش! و کارآفرینی هم از این دسته خارج نیست. بنظر من این ضعف سیستم آموزشی هست که نمی تونه بازدهی خوبی داشته باشه اما چرا؟

من میخواستم نظرات دوستان رو بدونم که آیا :

آیا اصولا کارآفرینی رو به عنوان علم قبول دارید؟ چون از ارکان مهم کارآفرینی خلاقیت هست و این خلاقیت باید تو افراد وجود داشته باشه.

چه برداشتی از آموزش کارآفرینی دارید و آیا این رشته رو جزو انتخابهای خودتو قرار میدید؟

چه راهبردی باید درنظر گرفته بشه تا بتونیم از رشته هایی مثل کارآفرینی، کارآفرین تولید کنیم؟

نقش مسئولان و وظیفه اونها در قبال کارآفرینان چیه و بنظرتون تا چه حد به این وظایف عمل میشه؟ 

جمعه 23/12/1387 - 0:55 - 0 تشکر 98125

به نام خالق زیبایی ها

من زیاد از این رشته علمی سر در نمیارم ولی همینقد میدونم كه اگه میخواد در دانشگاهها رشد كنه و دانشجوها كار آفرین بار بیان باید برن سراغ كارهای عملی

ما عادت كردیم همش بگیم مسئولین فلانن مسئولین فلان

بابا خودمونم میتونیم تو دانشگاهها یه حركتی كنیما

ممنون

سال و مال و فال و حال         اصل و نسل و بخت و تخت

           باشدت بر شهریاری بر مراد و بر دوام

سال خرم ، مال وافر ، حال خوش          اصل ثابت ، نسل باقی ، تخت رام

شنبه 24/12/1387 - 20:33 - 0 تشکر 98733

سلام مجدد

انتظار بیشتری داشتم ولی چه کنیم ... من نظر خودمو می نویسم ... ایشالله که دوستان هم وارد بشن

آموزش هایی که امروزه تو کشور ما به دانشجویان و دیگر اقشار داده میشه هم از لحاظ تئوری ضعیف هست و هم به جنبه عملی و آموزشها بصورت عملی خیلی بی توجهی میشه.

جالبه که یکی از اساتید ما وقتی در مورد لزوم آموزشهای عملی به دانشجویان برای توانمندسازی اونها در ورود به صنعت و تولید حرف میزد(درس توسعه اقتصادی) گفت که در جلسه ای که مسئولان دانشگاه داشتند صحبت از حذف واحدهای عملی برخی رشته ها به علت نبودن مربی آموزشی برای کارگاهها به میون اومده که بسیار جای تعجب و تاسف داره.

سیستم آموزشی و گزینش دانشجو تو کشور ما اشتباهات و مشکلات زیادی داره که یکی از اونها گزینش رشته ها بر اساس علاقه است اما برای رسیدن به این علاقه باید از سد کنکور گذر کرد که رسیدن به رشته مورد علاقه رو بسیار سخت میکنه. آن طرف سکه هم وجود استعدادهای خاص برای ورود به برخی از رشته هاست که تنها از طریق مصاحبه و آزمون های روانشناختی قابل سنجش است اما عملا وجود نداشته و حال هر فردی بنابر رتبه کنکور خود در رشته ای که عرفا بهتر شمرده میشود انتخاب رشته کرده و قبول میشود.

کارآفرینی یکی از همین رشته هاست چراکه همگان قبول دارند افراد کارآفرین ویژگی هایی مختص به خود دارند که آنها را متمایز میکند. به همین خاطر است که سوال میکنم آیا کارآفرینی یک علم است یا یک هنر؟!

مطمئنا اگر کسی استعداد ذاتی در رشته هایی که نیاز به اینگونه استعدادها دارند، نداشته باشد ، موفق نخواهد بود بنابراین آموزش چه معنایی دارد؟

بارها و بارها از ضرورت آموزش کارآفرینی سخن به میان آمده است اما سوال اول آنست که آیا این آموزش می تواند مفید واقع شود و سوال دیگر آنکه چگونه آموزشی مد نظر خواهد بود؟

برای ادامه بحث منتظر نظرات دوستان هستم ...

دوشنبه 26/12/1387 - 12:35 - 0 تشکر 99221

سلام

my mail عزیز .... قطعا خودم و همچنین شاید خیلی دیگه از دوستان با این موضوع اشنایی ندارن و به همین دلیل هم فكر میكنم استقبالی نشده.

من خودم قصد پاسخ رو داشتم ولی وقتی جواب دوست  9615297 عزیز رو خوندم و دیدم كه ایشون هم از این موضوع اطلاع چندانی ندارن، منتظر توضیحات بیشتر شما شدم.

حالا هم ممنون میشم تا توضیحات واضحتر و بیشتر رو برای درك بهتر برامون بنویسید.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

دوشنبه 26/12/1387 - 13:41 - 0 تشکر 99237

به نام خدا

دوستان سلام

 كار آفرینی علمیه كه بیشتر از سایر علوم نیاز به علاقه و همچنین استعداد ذاتی داره.

بسیاری از رشته ها با خوندن میشه یه چیزایی یاد گرفت اما كارافرینی ذاتا رشته ایه كه باید خونده ها به مرحله عمل برسند.واقعا باید ایجاد شغل كنند. والا هر كسی میتونه بره تو اداره بشینه و....!

 من كارافرینی رو جزو انتخابهای خودم قرار نمیدم چون هنوز برداشت جامعی ازش ندارم و یا شاید اینكه استعدادشو ندارم كارافرینی كنم.

والا فكر نمیكنم همه رشته ها بتونن به اون هدفی كه مدنظرشونه برسند چه برسه به رشته كارافرینی. چون اكثریت افراد فقط به فكر بازار كار اینده(اونم دولتیش و پشت میزنشین) هستند تا استعداد و علاقه و ایجاد كار!

نمیدونم مسئولانمون چه وظیفه ای دارند. اما باید بازار كار به اندازه ی كافی باشه تا اشخاص به خاطر موقعیت شغلی بهتر جذب برخی رشته های خاص نشند. و بیشتر به استعدادشون نگاه كنند.

باید عمل بشه. یعنی امیدواریم در اینده(انشالله سال 1420) عمل بشه!

اما تئوری یا تجربی

تئوری لازمه ی ابتدایی برای هر كاریه اما تجربی نباشه دیگه تئوری هم به دردی نمی خوره. تجربه كردن هر كاری باعث موندگاری اون عمل تو ذهن میشه .

گویا حالا جالا ها هم امكانات برای تجربه  كردن وجود نداره و باز هم انشالله در سال(1520) منتظر رسیدن امكانات هستیم.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 20/1/1388 - 12:16 - 0 تشکر 104508

عموم دانشجوهایی که امروزه تو کشور ما فارغ التحصیل میشن، وقتی وارد کاری میشوند درست مثل این می مونه که از صفر شروع میکنند. حالا یه دانشجوی کارآفرینی رو که صرفا دروس تئوری رو پشت سر گذاشته در نظر بگیرید. این فرد طبق آموزشهایی که دیده باید خودش کاری رو شروع کنه اما عموما این اتفاق نمیفته . چرا؟

چند وقت پیش وبلاگ یکی از دانشجویان کارآفرینی که در خارج از کشور تحصیل کرده بود رو میخوندم. نویسنده در نقدی پیرامون وضعیت آموزش کارآفرینی در کشور نوشته بود: "در ایران به دانشجویان آموزش میدهند که کارآفرین چیست اما آموزش نمی دهند که باید چگونه کارآفرین شد"!!.

سیستم آموزشی برای ثمر بخش بودن باید تولید دانش دانشته باشه تا در آینده این دانش به کار فرد بیاد و تولید ملی ایجاد کنه. اما صرف توجه به مسائل تئوریک فقط منجر به تولید علومی میشه که یا مستقیما در سطح رفاه جامعه نقشی ندارند و یا در طولانی مدت میتونن رفاه جامعه رو بالا ببرند. آموزش های تئوریک بیشتر بدرد تولید علم جدید میخورند، یعنی علم برای علم. اما همانگونه که میدانیم برای افزایش رفاه جامعه باید آموزش ها برای تولید و به سمت افزایش تولید گرایش دانشته باشند. همینجا میشه فهمید چرا در کشور های پیشرفته حقوق پرداختی به استادان کالج ها(چیزی شبیه مراکز فنی و حرفه ای) بیشتر از حقوق یک استاد دانشگاه هست!!

خب فراهم کردن این زمینه ها وظیفه مسئولان هست که امیدواریم فکری برای این سیستم آموزشی بشه.

.:موفق باشید:.

.: یاعلی :.

شنبه 29/1/1388 - 15:30 - 0 تشکر 107043

در آخر با ارائه مطلبی در مورد وضعیت تدریس کارآفرینی در ایران و جهان که از وبلاگ یکی از فارغ التحصیلان کارافرینی در خارج از کشور برداشته شده سعی در مقایسه شیوه تدریس در داخل و خارج از ایران خواهیم پرداخت.

درباره علم کارآفرینی و رشته کارآفرینی در ایران

این روزها وقت انتخاب رشته کارشناسی ارشد است و بسیاری از دوستان به دنبال اطلاعاتی درباره رشته کارآفرینی می گردند. این وبلاگ تا به حال در این زمینه پیشرو بوده است. در همین راستا یک متن ۱۶ صفحه ای آماده کرده ام که دوستان می توانند برای آگاهی بیشتر درباره کارآفرینی و رشته آن در ایران از آن استفاده کنند:

توضیحاتی درباره زمینه علمی کارآفرینی و رشته کارآفرینی در ایران - کیهانی (۱۳۸۷) - پیوند مستقیم

گفتارهایی از این متن را در ادامه می آورم


می‌توان گفت اگر رشته‌های دیگر مدیریت به بررسی سازمان‌های موجود می پردازند، رشته كارآفرینی به بررسی پدید آمدن سازمان‌ها می‌پردازد.

در پاسخ به اتهامات مبنی بر اینكه كارآفرینی به عنوان یك رشته هیچ چیز جدیدی ندارد كه در رشته‌های دیگر مورد مطالعه قرار نگیرد، اسكات شین و سانكاران ونكاتارامان مقاله‌ای نوشتند كه این مقاله بسیار به تثبیت علم كارآفرینی به عنوان یك رشته مستقل كمك كرد.

یك تقسیم‌بندی خوب برای درك رابطه كارآفرینی با آموزش چنین است: آموزش از طریق كارآفرینی، آموزش برای كارآفرینی، و آموزش درباره كارآفرینی.

می‌توان گفت كه كارشناسی ارشد كارآفرینی در ایران میان آموزش «برای» كارآفرینی و آموزش «درباره» كارآفرینی هنوز مسیر مشخصی را در پیش نگرفته است و عناصری از هر دو نوع آموزش در آن دیده می شود. اما روش مناسب برای جذب دانشجو، برنامه درسی لازم، اساتید مورد نیاز، و تسهیلات لازم برای این دو مسیر به كلی با هم فرق می‌كنند.

یك سؤال بسیار متداول در میان افرادی كه می خواهند برای ورود یا عدم ورود به رشته‌ كارآفرینی تصمیم‌گیری كنند این است كه آینده كاری این رشته چگونه است؟

در پاسخ به این سؤال برخی از افراد اشاره می‌كنند كه این سؤال اشتباهی است چرا كه كارآفرین قرار نیست كار گیر بیاورد، او خودش كسب و كار راه‌اندازی می‌كند. امّا این انتقاد تنها وقتی وارد است كه «آموزش برای كارافرینی» را در نظر بگیریم. افرادی كه قرار است «آموزش درباره كارآفرینی» ببینند كاملاً حق دارند كه چنین سؤالی بپرسند. اتفاقاً آموزشی كه هم‌اكنون در ایران و در دانشگاه تهران وجود دارد بیشتر نزدیك به آموزش «درباره كارآفرینی» است.

برخی از فرصت‌های كاری برای افرادی كه درباره كارآفرینی دانش اندوخته‌اند در زمینه هایی مانند آموزش، پژوهش، تهیه محتوا، مشاوره کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، مشاوره سرمایه گذاری، سیاست گذاری و قانونگذاری یافت می شود.

ادامه دارد ... 

شنبه 29/1/1388 - 15:30 - 0 تشکر 107044

وضعیت تدریس رشته کارآفرینی در جهان

رشته کارآفرینی در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک رشته دانشگاهی تدریس می شود. حداقل در بسیاری از دانشگاه های معتبر آمریکا و کانادا که شخصاْ تعداد زیادی از آنها را مرور کرده ام رشته کارآفرینی در تمام سطوح لیسانس (مانند اینجا، اینجا و اینجافوق لیسانس، و دکترا پیدا می شود. در بعضی جاها رویکرد عملی تر است و در بعضی دیگر نظری تر است. در مقطع دكترا رویكرد نظری است و در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس بار عملی بیشتری دارد. در بسیاری از دانشگاه ها مراكز مختلفی مخصوص كارآفرینی وجود دارند كه بسیاری از آنها مراكز تحقیقاتی و مطالعاتی هستند كه به مطالعه علم كارآفرینی می پردازند (مانند اینجا، اینجا و اینجا). چیزی شبیه به دانشكده كارآفرینی در آمریكا و كانادا كم هست ولی هست (مانند اینجا و اینجا) ولی در استرالیا و جاهای دیگر پیدا می شود و در اروپا زیاد هست (نتایج این جستجو را ببینید).

به هر حال به نظر من بحث بر سر اینكه آیا رشته كارآفرینی اصلاً معنی می دهد یا نه دیگر زیاد بحث مهمی نیست و جوابش به اندازه كافی روشن است. اینكه آیا باید به شكل یك دانشكده جدا باشد یا نه هم سوال زیاد مهمی نیست. مهم این است كه لازم است در ایران به آن بپردازیم. اما همین كه خارجی ها این رشته را دارند نوع آموزش كارآفرینی در ایران را توجیه نمی كند. باید بررسی بیشتری بشود روی این موضوع كه چه انواعی از آموزش كارآفرینی در ایران لازم است و هر نوع در كجاها باید ارائه شود.

پنج شنبه 28/3/1388 - 15:47 - 0 تشکر 123675

با سلام

من کار آفرینی رو به عنوان رشته دانشگاهی قبول ندارم.

فکر میکنم کارآفرینی هم یه چیزیه مثل برنامه نویسی. اصول رو باید یاد بگیری ولی تصمیم و طراحی و اجرا با خودته ، خودم دانشجو کاردانی کامپیوترم یه درس 3 واحدی کارآفرینی گذروندیم ولی با بچه ها که صحبت میکردم اکثرا از کلاس راضی نبودن . در صورتی که از نظر من خیلی کلاس و درس خوبی بود و هم استاد خوبی داشت البته جزوه ای که میگفت شاید درباره گذشته( البته بد نبود لااقل فرق سهامی عام و خاص رو فهمیدیم) بود ولی بحث هایی که بین بچه ها سر کلاس انجام می شد تمام موضوعات روز جامعه  بودن.

از بحث دور شدم از نظر من یه درس 3 واحدی برای یاد گرفتن اصول کار آفرینی کافیه. همین

ببخشید طولانی شد. 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.