• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خراسان > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خراسان (بازدید: 2396)
پنج شنبه 22/12/1387 - 22:9 -0 تشکر 98069
حکیم ابوالقاسم فردوسی است

زندگی نامه حکیم فردوسی در "طبران طوس" در سال 329 هجری به دنیا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود و از نظر مادی دارای ثروت و موقعیت قابل توجهی بود. از احوال او در عهد کودکی و جوانی اطلاع درستی در دست نیست ولی مشخص است که در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش داشته به کسی محتاج نبوده است؛ اما اندک اندک آن اموال را از دست داده و به تهیدستی گرفتار شده است. فردوسی از همان ابتدای کار که به کسب علم و دانش پرداخت، به خواندن داستان هم علاقمند شد و مخصوصاً به تاریخ و اطلاعات مربوط به گذشته ایران عشق می ورزید. همین علاقه به داستانهای کهن بود که او را به فکر به نظم در آوردن شاهنامه انداخت. چنان که از گفته خود او در شاهنامه بر می آید، مدتها در جستجوی این کتاب بوده است و پس از یافتن دستمایه ی اصلیی داستانهای شاهنامه، نزدیک به سی سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرد. او خود می گوبد: بسی رنج بردم بدین سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی پی افکندم از نظم کاخی بلند که از باد و باران نیابد گزند بناهای آباد گردد خراب ز باران و از تابش آفتاب فردوسی در سال 370 یا 371 به نظم در آوردن شاهنامه را آغاز کرد و در اوایل این کار هم خود فردوسی ثروت و دارایی قابل توجهی داشت و هم بعضی از بزرگان خراسان که به تاریخ باستان ایران علاقه داشتند او را یاری می کردند ولی به مرور زمان و پس از گذشت سالهایی، در حالی که فردوسی بیشتر شاهنامه را سروده بود دچار فقر و تنگدستی شد. اَلا ای برآورده چرخ بلند چه داری به پیری مرا مستمند چو بودم جوان برترم داشتی به پیری مرا خوار بگذاشتی به جای عنانم عصا داد سال پراکنده شد مال و برگشت حال بر خلاف آن چه مشهور است، فردوسی سرودن شاهنامه را صرفاً به خاطر علاقه خودش و حتی سالها قبل از آن که سلطان محمود به سلطنت برسد، آغاز کرد؛ اما چون در طی این کار رفته رفته ثروت و جوانی را از دست داد، به فکر افتاد که آن را به نام پادشاهی بزرگ کند و به گمان اینکه سلطان محمود چنان که باید قدر او را خواهد شناخت، شاهنامه را به نام او کرد و راه غزنین را در پیش گرفت. اما سلطان محمود که به مدایح و اشعار ستایش آمیز شاعران بیش از تاریخ و داستانهای پهلوانی علاقه داشت، قدر سخن فردوسی را ندانست و او را چنانکه شایسته اش بود تشویق نکرد. علت این که شاهنامه مورد پسند سلطان محمود واقع نشد، درست معلوم نیست. عضی گفته اند که به سبب بدگوئی حسودان، فردوسی نزد محمود به بی دینی متهم شد (در واقع اعتقاد فردوسی به شیعه که سلطان محمود آن را قبول نداشت هم به این موضوع اضافه شد) و از این رو سلطان به او بی اعتنائی کرد. ظاهراً بعضی از شاعران دربار سلطان محمود به فردوسی حسد می بردند و داستانهای شاهنامه و پهلوانان قدیم ایران را در نظر سلطان محمود پست و ناچیز جلوه داده بودند. به هر حال سلطان محمود شاهنامه را بی ارزش دانست و از رستم به زشتی یاد کرد و بر فردوسی خشمگین شد و گفت: که "شاهنامه خود هیچ نیست مگر حدیث رستم، و اندر سپاه من هزار مرد چون رستم هست". گفته اند که فردوسی از این بی اعتنائی سلطان محمود بر آشفت و چندین بیت در هجو سلطان محمود گفت و سپس از ترس مجازات او غزنین را ترک کرد و چندی در شهرهائی چون هرات، ری و طبرستان متواری بود و از شهری به شهر دیگر می رفت تا آنکه سرانجام در زادگاه خود، طوس درگذشت. تاریخ وفاتش را بعضی 411 و برخی 416 هجری قمری نوشته اند. فردوسی را در شهر طوس، در باغی که متعلق به خودش بود، به خاک سپردند. در تاریخ آمده است که چند سال بعد، محمود به مناسبتی فردوسی را به یاد آورد و از رفتاری که با آن شاعر آزاده کرده بود پشیمان شد و به فکر جبران گذشته افتاد و فرمان داد تا ثروت فراوانی را برای او از غزنین به طوس بفرستند و از او دلجوئی کنند. اما چنان که نوشته اند، روزی که هدیه سلطان را از غزنین به طوس می آوردند، جنازه شاعر را از طوس بیرون می بردند. از فردوسی تنها یک دختر به جا مانده بود، زیرا پسرش هم در حیات پدر فوت کرده بود و گفته شده است که دختر فردوسی هم این هدیه سلطان محمود را نپذیرفت و آن را پس فرستاد. شاهنامه نه فقط بزرگ ترین و پر مایه ترین مجموعه شعر است که از عهد سامانی و غزنوی به یادگار مانده است بلکه مهمترین سند عظمت زبان فارسی و بارزترین مظهر شکوه و رونق فرهنگ و تمدن ایران قدیم و خزانه لغت و گنجینه ادبـیات فارسی است. فردوسی طبعی لطیف داشته، سخنش از طعنه و هجو و دروغ و تملق خالی بود و تا می توانست الفاظ ناشایست و کلمات دور از اخلاق بکار نمی برد. او در وطن دوستی سری پر شور داشت. به داستانهای کهن و به تاریخ و سنن قدیم عشق می ورزید. ویژگیهای هنری شاهنامه "شاهنامه"، حافظ راستین سنت های ملی و شناسنامه قوم ایرانی است. شاید بی وجود این اثر بزرگ، بسیاری از عناصر مثبت فرهنگ آبا و اجدادی ما در طوفان حوادث تاریخی نابود می شد و اثری از آنها به جای نمی ماند. فردوسی شاعری معتقد و مومن به ولایت معصومین علیهم ‌السلام بود و خود را بنده اهل بیت نبی و ستاینده خاک پای وصی می دانست و تاکید می کرد که: گرت زین بد آید، گناه من است چنین است و آیین و راه من است بر این زادم و هم بر این بگذرم چنان دان که خاک پی حیدرم فردوسی با خلق حماسه عظیم خود، برخورد و مواجهه دو فرهنگ ایران و اسلام را به بهترین روش ممکن عینیت بخشید، با تأمل در شاهنامه و فهم پیش زمینه فکری ایرانیان و نوع اندیشه و آداب و رسومشان متوجه می شویم که ایرانیان همچون زمینی مستعد و حاصل خیز آمادگی دریافت دانه و بذر آیین الهی جدید را داشته و خود به استقبال این دین توحیدی رفته اند. چنان که در سالهای آغازین ظهور اسلام، در نشر و گسترش و دفاع از احکام و قوانینش به دل و جان کوشیدند. اهمیت شاهنامه فقط در جنبه ادبی و شاعرانه آن خلاصه نمی شود و پیش از آن که مجموعه ای از داستانهای منظوم باشد، تبارنامه ای است که بیت بیت و حرف به حرف آن ریشه در اعماق آرزوها و خواسته های جمعی، ملتی کهن دارد. ملتی که در همه ادوار تاریخی، نیکی و روشنایی را ستوده و با بدی و ظلمت ستیز داشته است. شاهنامه، منظومه مفصلی است که حدوداً از شصت هزار بیت تشکیل شده است و دارای سه دوره اساطیری، پهلوانی، تاریخی است. فردوسی بر منابع بازمانده کهن، چنان کاخ رفیعی از سخن بنیان می نهد که به قول خودش باد و باران نمی تواند گزندی بدان برساند و گذشت سالیان بر آن تأثیری ندارد. در برخورد با قصه های شاهنامه و دیگر داستانهای اساطیری فقط به ظاهر داستانها نمی توان بسنده کرد. زبان قصه های اساطیری، زبانی آکنده از رمز و سمبل است و بی توجهی به معانی رمزی اساطیر، شکوه و غنای آنها را تا حد قصه های معمولی تنزل می دهد. حکیم فردوسی خود توصیه می کند: تو این را دوغ و فسانه مدان به یکسان روش در زمانه مدان از او هر چه اندر خورد با خرد دگر بر ره رمز معنی برد شاهنامه روایت نبرد خوبی و بدی است و پهلوانان، جنگجویان این نبرد دائمی در هستی اند. جنگ کاوه و ضحاک ظالم، کین خواهی منوچهر از سلم و تور، مرگ سیاوش به دسیسه سودابه و . . . همه حکایت از این نبرد و ستیز دارند. تفکر فردوسی و اندیشه حاکم بر شاهنامه همیشه مدافع خوبی ها در برابر ظلم و تباهی است. ایران که سرزمین آزادگان محسوب می شود همواره مورد آزار و اذیت همسایگانش قرار می گیرد. زیبایی و شکوه ایران، آن را در معرض مصیبت های گوناگون قرار می دهد و از همین رو پهلوانانش با تمام توان به دفاع از موجودیت این کشور و ارزشهای عمیق انسانی مردمانش بر می خیزند و جان بر سر این کار می نهند. برخی از پهلوانان شاهنامه نمونه های متعالی انسانی هستند که عمر خویش را به تمامی در خدمت همنوعان خویش گذرانده است. پهلوانانی همچون فریدون، سیاوش، کیخسرو، رستم، گودرز و طوس از این دسته اند. شخصیت های دیگری نیز همچون ضحاک و سلم و تور وجودشان آکنده از شرارت و بدخویی و فساد است. آنها مأموران اهریمنند و قصد نابودی و فساد در امور جهان را دارند. قهرمانان شاهنامه با مرگ، ستیزی هماره دارند و این ستیز نه روی گردانی از مرگ است و نه پناه بردن به کنج عافیت، بلکه پهلوان در مواجهه و درگیری با خطرات بزرگ به جنگ مرگ می رود و در حقیقت، زندگی را از آغوش مرگ می دزدد. اغلب داستانهای شاهنامه بی اعتباری دنیا را به یاد خواننده می آورد و او را به بیداری و درس گرفتن از روزگار می خواند ولی در همین حال آنجا که هنگام سخن عاشقانه می رسد فردوسی به سادگی و با شکوه و زیبایی موضوع را می پروراند. نگاهی به پنج گنج نظامی در مقایسه با شاهنامه، این حقیقت را بر ما نمایان تر می کند. در پنج گنج، شاعر عارف که ذهنیتی تغزلی و زبانی نرم و خیال انگیز دارد، در وادی حماسه چنان غریق تصویرسازی و توصیفات تغزلی شده که جای و مقام زبان حماسه را فراموش کرده است حال آنکه که فردوسی حتی در توصیفات تغزلی در شأن زبان حماسه، از تخیل و تصاویر بهره می گیرد و از ازدحام بیهوده تصاویر در زبان حماسی اش پرهیز می کند. تصویرسازی تصویرسازی در شعر فردوسی جایی بسیار مهم دارد. شاعر با تجسم حوادث و ماجراهای داستان در پیش چشم خواننده او را همراه با خود به متن حوادث می برد، گویی خواننده داستان را بر پرده سینما به تماشا نشسته است. تصویرسازی و تخیل در اثر فردوسی چنان محکم و متناسب است که حتی اغلب توصیفات طبیعی درباره طلوع، غروب، شب، روز و . . . در شعر او حالت و تصویری حماسی دارد و ظرافت و دقت حکیم طوس در چنین نکاتی موجب هماهنگی جزئی ترین امور در شاهنامه با کلیت داستان ها شده است. چند بیت زیر در توصیف آفتاب بیان شده است: چو خورشید از چرخ گردنده سر برآورد بر سان زرین سپر *** پدید آمد آن خنجر تابناک به کردار یاقوت شد روی خاک *** چو زرین سپر برگرفت آفتاب سرجنگجویان برآمد ز خواب و این هم تصویری که شاعر از رسیدن شب دارد: چو خورشید تابنده شد ناپدید شب تیره بر چرخ لشگر کشید موسیقی موسیقی در شعر فردوسی از عناصر اصلی شعر محسوب می شود. انتخاب وزن متقارب که هجاهای بلند آن کمتر از هجاهای کوتاه است، موسیقی حماسی شاهنامه را چند برابر می کند. علاوه بر استفاده از وزن عروضی مناسب، فردوسی با به کارگیری قافیه های محکم و هم حروفیهای پنهان و آشکار، انواع جناس، سجع و دیگر صنایع لفظی تأثیر موسیقایی شعر خود را تا حد ممکن افزایش می دهد. اغراقهای استادانه، تشبیهات حسی و نمایش لحظات طبیعت و زندگی از دیگر مشخصات مهم شعر فردوسی است. برآمد ز هر دو سپه بوق و کوس هوا نیلگون شد، زمین آبنوس چو برق درخشنده از تیره میغ همی آتش افروخت از گرز و تیغ هوا گشت سرخ و سیاه و بنفش ز بس نیزه و گونه گونه درفش از آواز دیوان و از تیره گرد ز غریدن کوس و اسب نبرد شکافیده کوه و زمین بر درید بدان گونه پیکار کین کس ندید چکاچاک گرز آمد و تیغ و تیر ز خون یلان دشت گشت آبگیر زمین شد به کردار دریای قیر همه موجش از خنجر و گرز و تیر دمان بادپایان چو کشتی بر آب سوی غرق دارند گفتی شتاب منبع داستانهای شاهنامه نخستین کتاب نثر فارسی که به عنوان یک اثر مستقل عرضه شد، شاهنامه ای منثور بود. این کتاب به دلیل آن که به دستور و سرمایه "ابومنصور توسی" فراهم آمد، به "شاهنامه ابومنصوری" شهرت دارد و تاریخ گذشته ایران به حساب می آید. اصل این کتاب از میان رفته و تنها مقدمه آن که حدود پانزده صفحه می شود در بعضی نسخه های خطی شاهنامه موجود است. علاوه بر این شاهنامه، یک شاهنامه منثور دیگر به نام شاهنامه ابوالموید بلخی وجود داشته که گویا قبل از شاهنامه ابومنصوری تألیف یافته است، اما چون به کلی از میان رفته درباره آن نمی توان اظهارنظر کرد. پس از این دوره در قرن چهارم شاعری به نام دقیقی کار به نظم در آوردن داستانهای ملی ایران را شروع کرد. دقیقی زردشتی بود و در جوانی به شاعری پرداخت. او برخی از امیران چغانی و سامانی را مدح گفت و از آنها جوایز گرانبها دریافت کرد. دقیقی ظاهراً به دستور نوح بن منصور سامانی مأموریت یافت تا شاهنامه ی ابومنصوری را که به نثر بود به نظم در آورد. دقیقی، هزار بیت بیشتر از این شاهنامه را نسروده بود و هنوز جوان بود که کشته شد (حدود 367 یا 369 هـ. ق) و بخش عظیمی از داستانهای شاهنامه ناسروده مانده بود. فردوسی استاد و هشمهری دقیقی کار ناتمام او را دنبال کرد. از این رو می توان شاهنامه دقیقی را منبع اصلی فردوسی در سرودن شاهنامه دانست. بخش های اصلی شاهنامه موضوع این شاهکار جاودان، تاریخ ایران قدیم از آغاز تمدن نژاد ایرانی تا انقراض حکومت ساسانیان به دست اعراب است و کلاً به سه دوره اساطیری، پهلوی و تاریخی تقسیم می شود. دوره اساطیری این دوره از عهد کیومرث تا ظهور فریدون ادامه دارد. در این عهد از پادشاهانی مانند کیومرث، هوشنگ، تهمورث و جمشید سخن به میان می آید. تمدن ایرانی در این زمان تکوین می یابد. کشف آتش، جدا کرن آهن از سنگ و رشتن و بافتن و کشاورزی کردن و امثال آن در این دوره صورت می گیرد. در این عهد جنگها غالباً جنگ های داخلی است و جنگ با دیوان و سرکوب کردن آنها بزرگ ترین مشکل این عصر بوده است. (بعضی احتمال داده اند که منظور از دیوان، بومیان فلات ایران بوده اند که با آریایی های مهاجم همواره جنگ و ستیز داشته اند) در پایان این عهد، ضحاک دشمن پاکی و سمبل بدی به حکومت می نشیند، اما سرانجام پس از هزار سال فریدون به یاری کاوه آهنگر و حمایت مردم او را از میان می برد و دوره جدید آغاز می شود. دوره پهلوانی دوره پهلوانی یا حماسی از پادشاهی فریدون شروع می شود. ایرج، منوچهر، نوذر، گرشاسب به ترتیب به پادشاهی می نشیند. جنگهای میان ایران و توران آغاز می شود. پادشاهی کیانی مانند: کیقباد، کیکاووس، کیخسرو و سپس لهراست و گشتاسب روی کار می آیند. در این عهد دلاورانی مانند: زال، رستم، گودرز، طوس، بیژن، سهراب و امثال آنان ظهور می کنند. سیاوش پسر کیکاووس به دست افراسیاب کشته می شود و رستم به خونخواهی او به توران زمین می رود و انتقام خون سیاوش را از افراسیاب می گیرد. در زمان پادشاهی گشتاسب، زرتشت پیغمبر ایرانیان ظهور می کند و اسفندیار به دست رستم کشته می شود. مدتی پس از کشته شدن اسفندیار، رستم نیز به دست برادر خود، شغاد از بین می رود و سیستان به دست بهمن پسر اسفندیار با خاک یکسان می گردد، و با مرگ رستم دوره پهلوانی به پایان می رسد. دوره تاریخی این دوره با ظهور بهمن آغاز می شود و پس از بهمن، همای و سپس داراب و دارا پسر داراب به پادشاهی می رسند. در این زمان اسکندر مقدونی به ایران حمله می کند و دارا را که همان داریوش سوم است می کشد و به جای او بر تخت می نشیند. پس از اسکندر دوره پادشاهی اشکانیان در ابیاتی چند بیان می گردد و سپس ساسانیان روی کار می آیند و آن گاه حمله عرب پیش می آید و با شکست ایرانیان شاهنامه به پایان می رسد. منبع:دانشنامه رشد

جمعه 7/1/1388 - 18:25 - 0 تشکر 101705

به نام خدا

دوستان سلام 

در بخش ادبیات سایت تبیان مطلب جالب و خوبی دیدم در باره فردوسی كه برای اطلاع بیشتر دوستان و علاقه مندان در ادامه این بحث قرار می دهم

ما كجاییم، فردوسی كجاست؟

نگاهی به جایگاه جهانی شاهنامه حكیم توس



زكنون پر شگفتی یكی داستان

بپیوندم از گفته باستان

سخن درباره اینكه شاهنامه حكیم ابوالقاسم فردوسی ، نماد ایرانی بودن و تاریخ پندارهای ایرانی است، چندان روشن و بی چون چراست كه پرداختن به آن بی هیچ دلیلی، شایسته نمی نماید.

همچنان كه «خجسته كیا» در پیشگفتار كتاب «شاهنامه فردوسی و تراژدی آتنی» به مقایسه این اثر سترگ با سروده های هومر می پردازد و می نویسد:
«رؤیای ایرانی بودن و ایرانی اندیشیدن را كاملتر از شاهنامه- با همه «رمز و معنی»- شاید در هیچ اثر یگانه دیگری به زبان فارسی نتوان یافت.»



شاهنامه فردوسی، حكایت تاریخ ازلی و ابدی ایرانی است، از همین روست كه شرح داستانهای شعری آن را شرح روایت اساطیر ایرانی می دانند و در دنیایی كه كهن الگوها و كشف راز حضور و قدرت تأثیر آنها بر زندگی و رفتار امروز بشر به موضوع مهم مطالعات علمی دنیا تبدیل شده، هیچ منبع مكتوبی همچون شاهنامه را نمی توان به عنوان گنجینه كهن الگوهای ایرانی نمونه آورد.

تاریخ، فلسفه، جغرافیا، اسطوره، ادبیات، زبان و ... هر گستره مهم طبیعی و فراطبیعی كه قدرت تبیین و تفسیر حضور و وجود ایرانی را گزاره می كند، در شاهنامه جستنی و پیداست. این در حالی است كه شاهكار حكیم توس به هیچ وجه مرزپذیر و محدود به قالبهایش نمانده و همواره در عین كم توجهی غفلت بار ما، مورد توجه غیرایرانیان بوده و هست.

گسترش علوم تطبیقی و به ویژه حوزه اساطیر و ادبیات تطبیقی طی چند دهه اخیر ارزش و توانایی های شاهنامه در مرز شكنی و پهلو زدن به ادبیات جهانی را به اثبات رسانده است.

بسیاری از شاهكارهای ادبیات نمایشی، ادبیات شفاهی و حماسه سرایی جهان امروز در تطبیق با بخشهای مختلف شاهنامه فردوسی مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرند.

مقایسه تطبیقی داستان اسفندیار با آشیل یونانی و زیگفرید آلمانی ، انطباق سخنان شاهنامه با فلسفه كانتی، نقاط مشترك نقش اجتماعی شاهنامه با حماسه ملی یوگسلاوی، تطبیق ساختار دراماتیك نمایشنامه «آنتیگون» سوفوكل با داستان جریره شاهنامه، افسانه شناسی تطبیقی درباره فرزندكشی «پاریس» ازتروا و افسانه ای ایرلندی با داستان رستم و سهراب و انطباق داستانهای بسیار دیگر شاهنامه با شاهكارهای بزرگ جهان ادبیات همچون «مكبث» شكسپیر و ... امروزه قدرتهای بی نظیر شاهنامه در حوزه ادبیات و به ویژه ادبیات حماسی را به دنیای ادبیات ثابت كرده است. به راستی كدام شعر و داستان و نمایشنامه و كدام منظومه و دیوان را می توان به این بزرگی یافت كه به همان اندازه كه در برگیرنده تمامی مشخصات ریز و درشت فرهنگ ملت خویش باشد، زبان و بیانی جهانی داشته و در انطباق با بزرگترین آثار از ملتهای مختلف جهان قرار گیرد؟


نهفته چو بیرون كشید از نهان
به سه بخش كرد آفریدون جهان
یكی روم و خاور، یكی ترك و چین
سوم دشت گردان ایران زمین

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
جمعه 7/1/1388 - 18:27 - 0 تشکر 101706

به نام  خدا

دوستان سلام

تاكنون ترجمه های بسیاری از شاهنامه فردوسی در سراسر جهان به انتشار رسیده و حتی در بسیاری از جاها ادبیات كشورهای مختلف را تحت تأثیر قرار داده است. ترجمه شاهنامه در آلمان از سال 1800 به وسیله اشخاصی چونهاگمان، لودلف، وال ، والنبورگ ، ویلكن و فون هامر پورگشتال انجام گرفته و همواره رو به فزونی است. 

علاقه شدید گوته شاعر بزرگ آلمانی به اشعار فردوسی را نیز می توان در یادداشتها و مقالاتی درباره دیوان شرقی- غربی او مشاهده كرد. مهمترین ترجمه های آلمانی شاهنامه توسطیوزف گورس (1820)، آدولف فریدریش،فون شاك (1851) و فریدریش روكرت (1890) به انتشار رسیده اند و چاپ مهم فرانسوی یولیوس مول (1838) و آثار تحقیقی آگوست وولرس ، تئودور نولدكه ، هرمان اته ، فریتس ولف و... نیز در این زمینه در میان كارهای متعدد دیگران به روی شاهنامه قابل تأمل هستند. هر چند شمردن تعداد ترجمه ها و تحقیقات شاهنامه در میان نویسندگان و پژوهشگران خارجی و تعداد زیاد تحقیقات تطبیقی بر روی این اثر بزرگ حماسی به ویژه در دانشگاهها و مدارس اروپایی كاری دشوار است، اما تأثیرات انكارناپذیر داستانهای شاهنامه را به راحتی می توان در ادبیات جهان مورد ارزیابی قرار داد؛هاینریش اشتیگلیتس ، شاعر بزرگ آلمانی یكی از ادیبانی است كه به شدت تحت تأثیر شاهنامه قرار داشته است. وی در كتاب معروفش، پیكره های شرقی كه جلد دوم آن در سال 1831 به چاپ رسیده، ضمن ستایش فردوسی، درباره زندگی او از زمان كودكی در طوس و ملاقاتش با عنصری در غزنین و دستور محمود غزنوی مبنی بر تهیه یك حماسه و سرانجام مرگ حكیم در توس شعری زیبا دارد كه اینگونه به پایان می رسد: 

... 

او (محمود) گنجینه های بی شمار، 

از گوهر و مروارید، گرد می آورد 

و دوازده اسب می باید كه بی هیچ درنگی 

با این بار به سوی توس، به نزد شاعر بشتابند؛ 

به دروازه شهر نزدیك می شوند- 

مردمی جنازه ای را از شهر بیرون می آورند.



هوفمان فون فالرسلبن هم در ابتدای شعر شش قطعه ای اش درباره فردوسی چنین گفته است. 



شاه می گوید: خورشید رحمت من می درخشد 

بر همه خدمتگزارانم، چه دور و چه نزدیك 

همه هدایایی گرفته اند، همه به ثروت رسیده اند، 

همه در اوج عزت زندگی می كنند؛ 

هر كه مرا خدمت كرد و شاد، 

از رحمت من نصیب برد 

تنها به شاعر توس، فردوسی است 

كه مدیونم... 



با آن كه شاعران بسیاری چون هلموت بوتشر ، اوتو اشتسل اتریشی، یوزف ویكتور ویدمان ، شاعر معروف سوئیسی و بسیاری از كسانی كه در مورد شاهنامه و فردوسی نوشته اند، علاقه خیلی زیادی به رابطه شاعر بزرگ با محمود غزنوی نشان داده و زندگی شاعر را به اندازه اثرش بزرگ دانسته و رفتار او را همچون حماسه هایش در مقابل محمود ستوده اند و بزرگ داشته اند. 

*** 

می گویند، در سالروز بیرون آمدن هركولانیوم از خاك بر پله های همه مدارس و دانشگاههای یونان شاخه های گل می گذارند؛ دیده ایم كه یونانیان با چه هزینه و سرمایه هنگفتی نام سوفوكل و آشیل و... را در دنیا تبلیغ می كنند؛ فرانسوی ها برای اشاعه فرهنگ و زبانشان شركتهای بزرگ فیلمسازی را وادار به فروش رایگان آثار سینمایی شان به زبان فرانسه می كنند؛ شنیده ایم هیچ كس حق ورود به موزه ملی بریتانیا را ندارد مگر اینكه نخست از اتاق شكسپیر عبور كند؛ 

ایتالیایی ها و مصری ها نقاشی ها و نقوش فرهنگیشان را بر كاغذ و سنگ و لیوان و قاب به رایگان در اختیار گردشگران و جهانگردان قرار می دهند و... 

فردوسی امروز- بیش از خیام و حافظ و مولانا - برای جهانیان شناخته شده است و ارزش و اعتبار دارد؛ حال آنكه هیچ كس تا به حال به اندازه این شاعر گرانقدر چكیده همه ویژگی ها و مختصات ایران و ایرانی را به تعریف در نیاورده است... . 

اما افسوس، افسوس... كه... . 

تا به حال آرامگاه بزرگترین شاعر ایران و به یقین یكی از بزرگترین شعرای جهان را دیده اید؟! تا به حال چند بیت از اشعار نهفته در سینه پدرتان را از زبان فردوسی... . 



جهان سر به سر حكمت و عبرت است 

چرا بهره ما همه غفلت است؟! 



مهدی نصیری

تهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان
http://www.tebyan.net/literarygenres/epic_literature/2009/3/26/87993.html

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
دوشنبه 10/1/1388 - 0:21 - 0 تشکر 102224

فردوسی بود که الان ما فارسی صحبت میکنیم. اگر این شاعر نبود ما ایرانیان نیز عربی حرف میزدیم. پس زنده باد فردوسی. خدارو شکر که شاعری چون فردوسی توانست زبان پارسی را برای ما نگه داره و الان با این زبان شیرین سخن بگوییم.

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
دوشنبه 10/1/1388 - 23:57 - 0 تشکر 102481

شاعرِ شاعران جهان را همچون بسیاری دیگر از بزرگان طوس  و خراسان آنگونه که باید، نشناخته ایم.

کمربسته‌ی فرهنگ ایران و خراسان

 

 

چهارشنبه 12/1/1388 - 12:58 - 0 تشکر 102770

بله. همینطور است.

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
پنج شنبه 24/2/1388 - 18:46 - 0 تشکر 112852

طرح احیای زادگاه و آرامگاه فردوسی
جام جم آنلاین: طرح "احیای زادگاه و آرامگاه فردوسی" که شامل احیای "دیه پاژ" (روستای زادگاه فردوسی) و تبدیل آن به شهرک شاهنامه است از سوی بنیاد فردوسی برای تصویب به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شد.

به گزارش مهر، این طرح که حجم آن 25 صفحه است با محور مثلث فرهنگی خراسان بزرگ ارائه شده است. از بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در مشهد به عنوان یکی ار رئوس این مثلث و قطب گردشگری مذهبی یاد شده است.

همچنین مجموعه فرهنگی تاریخی طوس که  در این طرح از آن به عنوان قطب گردشگری تاریخی یاد شده به عنوان یکی دیگر از رئوس این مثلث تاریخی مورد توجه قرار گرفته است.

راس سوم مثلث مذکور در این طرح روستای پاژ (زادگاه فردوسی) است که به عنوان قطب گردشگری فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

در این پروژه همچنین مواردی مانند ساخت بوستان سرای فردوسی و کلینیک تخصصی مجتمع ورزشی و نیز ساختمانی برای برگزاری کارگاههای هنری مد نظر قرار گرفته است. قرار است در بوستان سرای فردوسی - البته در صورت موافقت با ساخت آن - کارگاههایی تشکیل شود که در آن صحنه‌های پرشور شاهنامه به صورت سه بعدی تصویر پردازی خواهد ‌شد.

در طرح مذکور با اشاره به مستندات تاریخی از جمله گفته‌های ابوسعید ابوالخیر و ابوریحان بیرونی درباره فردوسی بر لزوم انجام کاوشهای باستانشناسی برای مشخص کردن دقیق مختصات "قلعه کهنه" (ارگ قدیم منسوب به منزل فردوسی) تاکید شده است.

تاسیس دانشگاه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در طوس و نیز کتابخانه تخصصی شاهنامه پژوهشی و مرکز اسناد تاریخی از دیگر مواردی است که در این طرح پیشنهاد شده است.

قرار است شورای فرهنگ عمومی پس از بررسی این طرح، نحوه اجرای آن را مشخص و مسئولیت این کار را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بسپارد.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 24/2/1388 - 19:15 - 0 تشکر 112860

در صورت تصویب شورای فرهنگ عمومی
زادگاه فردوسی شهرك شاهنامه می‌شود
گروه فرهنگ و هنر: طرح احیای زادگاه و آرامگاه فردوسی كه شامل احیای دیه پاژ (روستای زادگاه فردوسی) و تبدیل آن به شهرك شاهنامه از سوی بنیاد فردوسی برای تصویب به شورای فرهنگ عمومی كشور ارسال شد.

به گزارش مهر، این طرح كه حجم آن 25 صفحه است با محور مثلث فرهنگی خراسان بزرگ ارائه شده و از بارگاه ملكوتی امام رضا (ع) در مشهد به عنوان یكی از رئوس این مثلث و قطب گردشگری مذهبی یاد شده است.

همچنین مجموعه فرهنگی - تاریخی طوس كه در این طرح از آن به عنوان قطب گردشگری تاریخی یاد شده به عنوان یكی دیگر از رئوس این مثلث تاریخی مورد توجه قرار گرفته است.

راس سوم این مثلث روستای دیه‌پاژ (زادگاه فردوسی) است كه به عنوان قطب گردشگری فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

در این پروژه همچنین مواردی مانند ساخت بوستان سرای فردوسی و كلینیك تخصصی مجتمع ورزشی و نیز ساختمانی برای برگزاری كارگاههای هنری، مد نظر قرار گرفته است. قرار است در بوستان سرای فردوسی  البته در صورت موافقت با ساخت آن  كارگاههایی تشكیل شود كه در آن صحنه‌های پرشور شاهنامه به صورت سه بعدی تصویرپردازی شود.

تاسیس دانشگاه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در طوس و نیز كتابخانه تخصصی شاهنامه پژوهشی و مركز اسناد تاریخی از دیگر مواردی است كه در این طرح پیشنهاد شده است.

قرار است شورای فرهنگ عمومی پس از بررسی این طرح، نحوه اجرای آن را مشخص و مسوولیت این كار را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بسپارد.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 24/2/1388 - 19:16 - 0 تشکر 112861

جزئیات همایش جهانی بزرگداشت فردوسی اعلام شد
جام جم آنلاین: چهارمین همایش جهانی بزرگداشت فردوسی با سخنرانی جلال خالقی مطلق، قدمعلی سرامی، محمدحسین طوسی‌وند، شهین سراج و شعرخوانی شاعر ملی افغانستان عبدالکریم تمنا در مشهد برگزار می‌شود.

اسر موحدفرد دبیرکل بنیاد فردوسی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: به مناسبت هزاره شاهنامه، چهارمین همایش جهانی بزرگداشت فردوسی با نام "پاژ" و به همت بنیاد فردوسی در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در این همایش علاوه بر بنده به عنوان دبیرکل بنیاد فردوسی، جلال خالقی مطلق استاد ایرانی دانشگاه هامبورگ، قدمعلی سرامی استاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، محمدحسین طوسی‌وند رئیس بنیاد فردوسی، عباس خیرآبادی استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، عفت شریعتی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، شهین سراج رئیس بنیاد ملک‌الشعرای بهار در فرانسه، زهرا فرخی مدرس مراکز آموزشی مشهد سخنرانی خواهند کرد.

دبیرکل بنیاد فردوسی گفت: شعرخوانی استاد عبدالکریم تمنا شاعر ملی افغانستان و روایت‌گری و نقالی شاهنامه توسط عثمان محمدپرست نیز از جمله برنامه‌های جنبی این همایش است.

موحدفرد افزود: همزمان نمایشگاهی از آثار نقاشی رنگ روغن هنرمند خراسانی پروانه عارف با موضوع شخصیت فردوسی و اسطوره‌های شاهنامه  از 15 تا 17 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. رونمایی از تندیس‌های حکیم طوس و اساطیر شاهنامه و عرضه نخستین بازی رایانه‌ای برگرفته از داستان‌های شاهنامه به نام "عصر پهلوانان" با همکاری بنیاد فردوسی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های بزرگداشت فردوسی است.

وی تاکید کرد: آئین گشایش شعبه خراسان رضوی بنیاد فردوسی، زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، بازدید از زادگاه فردوسی در روستای پاژ و دیدار از آرامگاه حکیم طوس و موزه آستان قدس رضوی از دیگر ویژه‌برنامه‌های سه روزه هزاره شاهنامه در استان خراسان رضوی است.

وی افزود: این همایش از ساعت 15 روز سه شنبه 15 اردیبهشت ماه در محل این کانون واقع در مشهد مقدس، خیابان دانش شرقی، پارک میرزا کوچک خان، مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار خواهد کرد و تا سه روز ادامه خواهد داشت.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
دوشنبه 28/2/1388 - 13:48 - 0 تشکر 113866

به نام خدا

دوستان سلام

تصاویری از روز گرامی داشت فردوسی

با حضور مسئولان شهری مشهد

آرامگاه فردوسی


اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.