• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 15792)
پنج شنبه 15/12/1387 - 14:18 -0 تشکر 95648
كانال پاناما(تنهاراه ارتباطی بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام)

به نام خدا

دوستان سلام

 

مطلب جالبی به دستم رسید در رابطه با كانال پاناما كه اطلاعات جامع و خوبی در این رابطه داشت.

بدون مقدمه به ارائه این مطلب (باكمی تصحیح و ویرایش) می پردازیم.

....................................................

 

روز 15 اوت سال 1914 میلادی سرانجام پس از سال ها كار طاقت فرسا كانال پاناما كه اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می كرد ، افتتاح شد. نخستین كشتی كه از این آبراهه ساخت بشر عبور كرد ، كشتی كریستوبال بود. احداث كانال پاناما بدون توطئه های حكومت وقت آمریكا برای تجزیه پاناما از خاك كشور كلمبیا تحقق نمی یافت.

 


 

 

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 15/12/1387 - 14:19 - 0 تشکر 95649

به نام خدا

دوستان سلام

از زمان جنگ ایالات متحده و اسپانیا در سال 1899 میلادی ، ایالات متحده متوجه شد به مسیر كوتاهتری برای اینكه كشتی هایش از ساحل غربی كالیفرنیا خود را به ساحل شرقی این كشور برسانند ، نیاز دارد.

زیرا در آن زمان كشتی های آمریكایی برای اینكه از ساحل غربی به ساحل شرقی و بالعكس رفت و آمد كنند ناگزیر به دور زدن قاره آمریكای جنوبی از طریق تنگه ماژلان بودند.

منطقه پاناما دارای باریكترین خشكی در آمریكای مركزی بود كه 2 قاره آمریكای شمالی و جنوبی را به یكدیگر متصل می كرد.

در آغاز كشور كلمبیا كه در آن زمان پاناما جزو خاك این كشور محسوب می شد از احداث كانال استقبال كرد اما در آخرین روزهای قبل از آغاز عملیات اجرایی نمایندگان مجلس كلمبیا از اینكه حاكمیت خود بر بخشی از قلمروی كشورشان را به بیگانگان واگذار كنند با طرح واشنگتن برای احداث كانال پاناما مخالفت كردند.

دولت تئودور روزولت ، رئیس جمهور وقت آمریكا بدون هیچ شرمی به طور آشكار ساكنان پاناما را به جدایی طلبی تشویق كرد.کشتی های جنگی آمریكا در ساحل مقابل شهرهای كولون و پاناما لنگر انداخته و مانع دخالت ارتش كلمبیا شدند.

در روز 3 نوامبر سال 1903 میلادی منطقه پاناما جدایی خود را از كلمبیا و استقلالش را اعلام كرد.

3 روز پس از اعلام استقلال پاناما ، ایالات متحده این كشور جدیدالتاسیس را به رسمیت شناخت و در روز 18 نوامبر قرارداد احداث كانال میان ایالات متحده و پاناما امضا شد.

به این ترتیب ، در روز 15 اوت سال 1914 میلادی سرانجام پس از سال ها كار طاقت فرسا كانال پاناما به طول 75 كیلومتر كه اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می كرد ، افتتاح شد.

مهمترین عامل احداث كانال پاناما توطئه چینی و سیاست زورگویانه ایالات متحده و تئودور روزولت ، رئیس جمهور وقت این كشور بود.

اما افتتاح این آبراهه ساخت بشر كه یك شاهكار مهندسی آن زمان محسوب می شد به دلیل آغاز جنگ جهانی اول در اروپا در جهان آن روزگار مورد توجه قرار نگرفت.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 15/12/1387 - 14:20 - 0 تشکر 95650

به نام خدا

دوستان سلام

كانال پاناما با 80 كیلومتر(50 مایل) اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل كرده است.

این كانال در پایین ترین سطح ممكن بین دامنه هاى سرزمین كوهستانى و باریكى كه آمریكاى شمالى و جنوبى را به هم وصل كرده، احداث شده است.

ارتفاع اصلى این سرزمین از سطح دریا 90 متر مى باشد.

به طور متوسط هر كشتى طول كانال را در مدت 8 تا 10 ساعت طى مى كند و در این مدت كاركنان كشتى ها مى توانند یكى از زیبا ترین و مدرنترین طراحى هاى مهندسى را ببینند.

قسمت هاى اصلى این كانال عبارتند از : دریاچه گاتن ((Gatun lak)), بریدگى گیلارد (Gaillard cut) و 3 سد متحرك (lock) به نام هاى میرا فلورس : پدرو میگوئل و گاتن (Mira flores, Pedro Miguel, Gatun) .

كه خلاصه اى از هر كدام از این قسمت ها ارائه مى گردد.


اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 15/12/1387 - 14:22 - 0 تشکر 95651

به نام خدا

دوستان سلام

حوضچه سد هاى متحرك (The Locks):

سد هاى متحرك (حوضچه) در این آبراه همانند آسانسور، كشتى ها را به ارتفاع هاى مورد نظر بالا و پایین مى برند. در این حوضچه ها سطح آب توسط پمپ هاى قوى كم و زیاد مى شود.

هر سد داراى محفظه هایى (Chambers) است كه این عمل را میسر مى سازند و داراى دریچههایى هستند كه كشتى ها وارد آن مى شوند و سپس با اضافه یا كم كردن آب عمل تغییر ارتفاع انجام مى شود.

به طور كلى هنگام ورود به كانال پاناما از طرف اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام ، كشتى باید 26 متر از سطح دریا بالا بیاید تا سطح ارتفاع دریاچه گاتن در وسط آبراه باشد. این امر توسط سه lock اصلى انجام مى شود.

در داخل این حوضچه ها به علت عرض كم آنها، عملیات به وسیله لوكوموتیو هاى قوى جهت كشیدن كشتى به داخل حوضچه انجام مى شود. به این ترتیب كه در مدخل هر lock توسط سیم بكسل هاى قوى از جلو و پاشنه : كشتى به این لوكوموتیو ها متصل مى شود و سپس لوكوموتیوها با نیروى زیاد و سرعت یكنواخت، كشتى را به داخل حوضچه هدایت مى كنند.

در هر حوضچه حدودا 6 لوكوموتیو براى هر كشتى در نظر گرفته میشود كه در طول عملیات با كم و زیاد كردن طول سیم بكسل ها از تصادم شناورها با بدنهى حوضچه جلوگیرى مى كنند.

لازم به ذكر است كه در كانال پاناما 200 راهنماى ورزیده وجود دارند كه این عملیات را به كمك فرماندهان كشتى ها رهبرى مى كنند.

تعداد راهنما ها بستگى به طول كشتى دارد كه براى كشتى ایران بجنورد با طول 225 متر، 2 راهنما در نظر گرفته شده بود. همچنین در هر تردد، حدود 25 نفر كارگر محلى (Mooring Men) براى باز و بسته كردن سیم هاى بكسل بر روى كشتى فعالیت دارند.

هر lock از محفظه هاى (chambers) 53/33 متر عرض و 8/304 متر طول تشكیل شده است.

به همین دلیل كشتى ها براى عبور از كانال محدودیت هایى دارند:

حداكثر عرض كشتى براى عبور از كانال : 30/32 متر، حداكثر آبخور (Draft) جهت عبور از كانال : 04/12 متر در آب شیرین منطقه استوایى (Tropical Fresh Water) و حداكثر طول كشتى براى عبور از كانال : 1/294 متر مى باشد.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 15/12/1387 - 14:25 - 0 تشکر 95652

به نام خدا

دوستان سلام

دریاچه و سد گاتن (Gatun Lake and Dam) :

طول دریاچه گاتن 8/37 كیلو متر است و بین دو سد متحرك ?گاتن? و ?میرا فلورس? واقع شده است. مساحت این دریاچه 423 كیلو متر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا 26 متر است.

میزان آب این دریاچه توسط سد گاتن كه بر روى ذخایر آبى در كوه مجاور احداث شده است، كنترل مى شود.

سد گاتن داراى 800 متر عرض و دهانه اى با 48/30 متر است و ارتفاع آن از سطح دریا 32 متر میباشد: یعنى 6 متر بالاتر از سطح دریاچه گاتن.

به جهت افزایش حجم آب در دریاچه گاتن، دولت پاناما در سال 2002به لایروبى این دریاچه اقدام كرد كه در طول عملیات لایروبى، 7/6 میلیون متر مكعب گل و لاى از عمق دریاچه برداشته شد.

با این اقدام علاوه بر امكان حركت كشتى ها با آبخور بالا، ذخایر خوبى نیز جهت استفاده هاى كشاورزى و آب آشامیدنى ساكنین به دست آمد.


اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 15/12/1387 - 14:26 - 0 تشکر 95653

به نام خدا

دوستان سلام

بریدگى گیلارد (Gaillard Cut) :

در قسمتى از آبراه پاناما بریدگى گیلارد قرار گرفته كه در سال 1915 توسط مهندس دیوید گیلارد ایجاد گردیده است.

طول بریدگى گیلارد 7/13 كیلو متر است كه از برش صخره هاى سر راه بوجود آمده. عرض این كانال در ابتدا 92 متر بود كه در طول زمان به 222 متر رسیده و همین امر باعث شده است تا دو كشتى بزرگ بتوانند از كنار هم به راحتى عبور كنند . هم اكنون تلاش براى اضافه كردن این عرض ادامه دارد.

در طول سالیان مختلف اقدامات زیادى براى بهبود تردد كشتى ها صورت گرفته است، از جمله:

بزرگتر كردن ابعاد كانال از نظر عمق ، عرض و طول.

تعویض دوره اى دستگاه ها و قطعات سدهاى متحرك.

كنترل كشتى ها با استفاده از فناورى ماهوارهاى و كامپیوترى.

به كار گیرى یدك كش ها و لوكوموتیو هاى قوى تر.

استفاده از لوكوموتیوهاى جدید و پر قدرت جهت كشیدن كشتى ها به داخل (Lock) باعث بالا رفتن سرعت و دقت در امور تردد در كانال گردیده است.


اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
پنج شنبه 15/12/1387 - 14:27 - 0 تشکر 95654

به نام خدا

دوستان سلام

در پایان نكات جالبى در مورد كانال از نظرتان میگذرد:

ـ كشتى جنگى آنكان در 15 آگوست 1914، اولین عبور را از كانال پاناما انجام داد.

ـ در سال 2004 تعداد 14035 كشتى از كانال عبور كردهاند كه تناژ خالص آنها بالغ بر 9/266 میلیون تن بوده است.

ـ كمترین حق ترانزیت توسط آقاى ریچارد هالیبرتون در سال 1928 بوده كه طول كانال را با شنا طى كرده است. او براى این منظورتنها 36 سنت پرداخت كرد.

ـ كشتى تانكر آركو تگزاس (Arco Texas) با داشتن 65 هزار و 299 تن محموله نفتى، ركورد حمل بیشترین مقدار بار را در كانال پاناما دارد.

ـ طویل ترین كشتى كه كانال پاناما را طى كرده، كشتى ماركونا پروسپوكتر با طول 299 متر و عرض 6/32 متر بوده است.

ـ ناو جنگى نیوجرسى، عریض ترین شناورى بوده كه از این كانال عبور كرده است. طول این كشتى 2/294 و عرض آن 91/32 متر بوده است.

ـ سریعترین عبور از كانال مربوط به كشتى جنگى پیگاسوس (Pegasus) است كه در سال 1979 در مدت 2 ساعت و 41 دقیقه از كانال پاناما عبور كرده است.

و بالاخره كشتى ایران بجنورد در تاریخ 7 ژانویه 2006 در مدت 10 ساعت از كانال پاناما عبور كرد.

در طول این كانال، مكان هایى جهت نشستن توریست ها براى تماشا به چشم مى خورند.

عبور از كانال پاناما به جهت مناظر جالب و سبك مهندسى خاص، براى هر دریانورد جذاب است.

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.