• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1534)
چهارشنبه 14/12/1387 - 11:44 -0 تشکر 95303
زبان قرآن معجزه بزرگ جهان

به نام حضرت دوست که هر چه داریم از اوست
با سلام به دوستان خوبم . با کسب اجازه از مدیران بسیار خوب انجمن قرآن و عترت .
چقدر تا به حال در مورد زبان قرآن فکر کردید . منظور من زبان عربی نیست . بلکه ماهیت زبانی و کلامی بودن قرآن است .
اول از همه : چه بخواهیم یا نخواهیم قرآن متن مکتوب و کتابی جاودانی برای بشر است . کتابی که متن آن معجزه است . فکر کردید که متن قرآن معجزه است یعنی چی ؟ مگر می شود ؟ کسی بیاید سخنی بگوید و بعد بگوید سخن من معجزه است ؟
آیا این معجزه رو فقط عرب زبانها متوجه می شوند ؟ پس چرا قرآن معجزه جهانی هست .
به امید اینکه وقت کنم و یک دل سیر با همه دوستان خوبم در مورد این موضوع گفتگو کنیم و از اونها چیزهایی یاد بگیرم و دانسته های خودم رو بگم تا ببینم که چقدر درست هستند و چقدر اشتباه دارم . منتظر پاسخ های جالب ومطالب قشنگ شما هستم .
همیشه شاد و پیروز باشید . 

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا 
وبلاگهای من : 
چهارشنبه 14/12/1387 - 17:0 - 0 تشکر 95389

سلام

و البته یه سلام هم به مدیر این بحث koshikolaii  عزیز

خوب به نظر من قرآن جدای از این ظاهر دارای عمقی بی نهایت است یعنی اگه ما این 114 سوره رو در صفحه مختصات x-y در نظر بگیریم وجود یک بعد دیگر که تا بینهایت ادامه دارد نشان دهنده معجزه بودن آن است...یعنی کلام خدا در قرآن دارای سه بعد است و در صفحه مختصات x-y-z تعریف میشود.

وجود تفاسیر مختلف از یه آیه که همشون هم درست هستند...نشان دهنده عمق و معجزه بودن این کلام هست

پی بردن به عمق این کلمه ها هم کار هر کسی نیست....باید با چشمان دیگری به آن نگریست...چرا که چشمان ظاهری ما توانایی سنجش عمق یه دریای بی نهایت عمیق رو از ظاهر آن ندارد.

از خداوند بخواهیم که چشمان وجود ما را برای درک عمق این معجزه جاویدان بیناتر کنه.الهی آمین

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 15/12/1387 - 7:50 - 0 تشکر 95580

به نام حضرت دوست که هر چه دارم از اوست
با سلام به همه دوستان عزیز و ارجمند . و سلام ویژه به مدیر محترم و گرامی و ارزشمند  و گرانقدر و .... انجمن قرآن و عترت . امیدوارم که همیشه در زندگی خودتان همین گونه با پشتکار به پیش بروید .
دوست بسیار خوب و عزیزم micro  .  در مورد سه بعدی بودن قرآن من با شما موافقم . یعنی قرآن تنها یک بعد ندارد . اما ابعاد آن بیش از سه بعد است . ابعاد قرآن رو به سوی بینهایت دارند . درست مثل بینهایت بودن خالق آن و نیز گوینده آن . قرآن به عنوان کلام خدا هر چند در زبان بشر توانایی نشان دادن ابعاد بسیار در خود  را دارد .
هیچ کس تا کنون اعلام نکرده کاملترین تفسیر قرآن را نوشتم که پس از این جای هیچ حرفی نماند . بلکه همه می دانند که هر چه در مورد قرآن بیشتر تفکر و تدبر کنند انتها ندارند . درست مثل جهان بزرگ و باعظمتی که در آن زندگی می کنیم .
اما یکی از جنبه های بسیار بزرگ و مهم قرآن زبان آن است . باید این امر را قبول کنیم که این معجزه ، معجزه ای زبانی است . البته برای دانستن دقیق این بحث باید برویم سراغ زبان باید ببینم که زبان چه ماهیتی دارد ؟
در دوران معاصر در غرب تفکرات فلسفه و روانشناسی و جامعه شناسی به صورت متمرکز به سمت زبان رفته و سعی در شناخت آن داشتند . به همین دلیل دقیقا مکاتب هرمنوتیک ، پلورالیسم و پست مدرنیسم و خیلی مکاتب دیگر ایجاد  شدند . بسیاری از مکاتب فکری در طول تاریخ دقیقا موضوع پایه آنها همین زبان بوده است . البته باید در این مورد تحقیق کرد و تشخیص داد که کدام مسائل این مکاتب در مورد زبان بوده است .
آنچه که باید بیان کنم این است که این بحث ها در زمینه چگونگی دلالت لفظ بر معنا رخ داد و پس و قبل از این موضوع بحث کارکردهای زبان و ارتباط آن با فکر و درک وفهم بشر مطرح گردید . پس می بینم که نگرش امروز دوباره به سمت زبان برگشته و دنبال زبانی می گردند که به کاملترین شکل بیانگر مفاهیم باشند و این همان قرآن است .
و این جای تعجب دارد که پس از هزار و چهارصد سال فکر ها به سمت زبان که قرآن معجزه کلامی است برگشته است . باید بگویم این امر مثل این گفته است چرا نبوت ختم یافت . چون فکر بشر به نگهداری کتاب خدا نایل شد . و این تفکر پیشرفت کرد تا رسید به امروز که در مورد این کتاب بحث دقیق کند .
امیدوارم تا کنون از خواندن بحث خسته نشده باشید . ادامه دارد ..... 

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا 
وبلاگهای من : 
جمعه 9/5/1388 - 1:8 - 0 تشکر 137276

به نام حضرت دوست که هر چه دارم از اوست

با سلام به همه دوستان گرامی بعد از مدتها

تفکر و زبان

شعار « پیروزی بر طبیعت به معنای غلبه بر نفس است »، در بالای یکی از کتابهای ویگوتسکی مشاهده می­شود.

در واقع کتاب تفکر و زبان تفسیر گویای مفهومی است در جهت اعتقاد او مبنی بر اینکه « با غلبه بر طبیعت بر خود پیروز می­شویم ». بر اثر درونی کردن « عمل شهود » است که تفکّر به وجود می­آید. و به ویژه با درونی کردن گفت­وشنود بیرونی است که ابزار نیرومندی چون زبان بر جریان تفکّر اثر می­گذارد.

می­توان پذیرفت که انسان ساخته و پرداخته [ و رشد یافته ] ابزار و وسایلی است که مورد استفاده خود قرار داده است.

و در این رابطه نه ذهن و نه دست به تنهایی از اهمیت برخوردار نیستند.

ویگوتسکی به دنبال شعار پیش گفته سخنی از بیکن نقل می­کند: « نه دست و نه عقل به تنهایی نیرو ندارند. بلکه به وسیله ابزار و وسایلی کمکی است که می­توان کاری را انجام داد. »

و اگر دست و عقل به تنهایی قادر به انجام کاری نیستند، در این صورت این ابزار و وسایلی که از عهده انجام چنین کاری برمی­آیند، همانا جریانهای فزاینده زبان درونی شده و تفکّر مفهومی ( در قالب مفاهیم ) است که زمانی به موازات هم حرکت می­کنند و گاهی در هم ادغام شده و از یکدیگر تاثیر می­پذیرند.

گفتار و تفکر دارای خاستگاههای متفاوتی هستند. همخوانی فراوانی که میان تفکر و گفتار آدمی مشاهده می­شود، در انسان نماهای عالی وجود ندارد.

گفتار درونی شده ارتعاشات عضلانی نیست. بلکه یک بازنمون درونی است.

زبان پیش از آنکه به عنوان یک ابزار منطقی و تحلیلی مورد استفاده کودک قرار گیرد، در غیاب ساختارهای مفهومی، نقشهای دیگری را ایفا می­کند.[1]

ویگوتسکی گفت: تفکر بشر نه فقط در غالب زبان، بلکه از طریقِ زبان صورت می­پذیرد. و اصلاً تفکر خود نجوای درون است.[2]



[1]- تفکر و زبان. لوسیموونویچ ویگوتسکی. ترجمه: دکتر بهروز عرب دفتری. مقدمه. نوشته برونر. ص13

[2]- زبان قرآن. مقصود فراستخواه. ص9

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا 
وبلاگهای من : 
شنبه 10/5/1388 - 2:39 - 0 تشکر 137599

به نام حضرت دوست که هر چه دارم از اوست

 با سلام به همه دوستان عزیز و گرامی . اما ادامه این بحث.

دین و زبان

برخی از ادیان بزرگ جهان زبان کهنی دارند که قداست ویژه­ای یافته و تنها زبان رسمی و مقدّس آن دین شمرده شده است. این زبان ویژه میان پیروان دینها چنان رسمیّت و قداستی دارد که در عبادتها و مناسک استفاده می­شود. دینداران با این زبان عبادتهای خود را انجام می­دهند و با خدا سخن می­گویند. متون مقدس نیز آنان را با همین زبان مورد خطاب قرار می­دهد . زبانهای پالی برای بودایی­هایی تراوادایی، عبری برای یهودیان و زبان عربی برای مسلمانان از این دسته هستند.[1]

آیا اساساً عرصه­ های مختلف فکری بشر چون علم، دین، هنر، فلسفه، عرفان و... دارای یک زبان و منطق محاوره­ای واحد هستند یا هر یک از این قلمروها دارای زبان خاص خود و منطق ویژه خویش است؟ گو اینکه از دیرباز در تاریخ دیانت این موضوع مطرح بوده است که: آیا زبان متون دینی زبانی یک وجهی است و تمامی مقاصد خویش را از رهگذر تفسیر لغوی باز می­نماید، یا افزون بر چهره ظاهری، لایه­ هایی تاویل­ پذیر نیز برای این متون فرض می­شود که مکانیسم خاص خویش را می­طلبد؟ هرچند در عصر جدید مسائل نوینی چون : مسئله معناداری گزاره­های دینی و معرفت بخشی آنها و چگونگی ارتباط بشر با ماورای طبیعت و... نیز بر موضوعات یاد شده افزون گشته است. دین دارای محتوایی است که از طریق ابزار زبان انتقال یافته است.

تلاش برای قرائت و تلفظ درست متون دینی، جستجو در مدلول کلمات مطرح در دین و یافتن معنای جملات و نصوص دینی، زمینه­های آغازین ارتباط زبان با دین و متون دینی است. از این رو سنتّهای دینی و مطالعات مربوط به آنها پیوندی در خور توجه با زبان داشته است.[2]

افزون بر اشتیاق درونی و انس معنوی دین­ورزان، که متون دینی را در مراسم و نیایشهای خویش می­خوانده و بدان عشق می­ورزیده­ اند، وجود معانی غیبی و ماورای طبیعی چون: وجود خدا و صفات متافیزیکی و اخلاقی او، وجود فرشتگان، شیاطین، وحی، معجزه، عوالم فوق طبیعی مانند: برزخ و قیامت و سرگذشت انسان پیش از دنیا و پس از آن، دعوت به ایدآلهای مطلوب و دنبال شدنی و جز اینها، در متون دینی و جستجوی معانی آنها، همه منشاء توجه ویژه جوامع دینی به مساله زبان دین و متون مقدس دینی بوده است. فهم و معناشناسی جملات دینی به طور طبیعی زمینه­ساز طرح مباحث زبان­شناختی در حوزه تفسیر متون دینی است.[3]

زبان­شناسی دین از کلیدی­ترین بحثهایی است که امروزه هم فیلسوفان دین ( که از بیرون به مذهب نگاه می­کنند ) و هم متکلمان و دینیاران ( که نگاه از درون دارند ) بدان دلمشغولی پیدا کرده­اند. به طور کلّی زبان از جمله مسائلی است که خصوصاً در سده کنونی ذهن اندیشندگان را به خود معطوف ساخته.

اگر در عصر هیوم و کانت سنجش و نقّادی فاهمه بشر باب شد، در این عصر به کار ناطقه او پرداختند. و متفکرانی بر آن شدند که تکلیف بسیاری از مفاهیم و مقولات ما، با تجزیه و تحلیلِ منطقی زبان معلوم می­شود. به تصوّر آنها اگر منطقِ زبان در کار باشد، همه یا دست کم بخش عظیمی از مسائل اندیشگی بشر رفع و رجوع می­شود. از این گذشته در فرآیند شناخت، ذهنیتِ انسان و عینیت امور، نوعی همکنشی دارند. ا

ین مقوله تاریخی به جایی می­رسد که در دوره معاصر و با پیشرفت روشها و علوم تجربی و پیدا شدن تخصصهای ریز پرداز، گروهی از فلاسفه جدید متقاعد شدند که جزئیّات امور عالم و آدم را به روشهای تحقیق کمّی و دقیق، و پژوهشهای جزئی نگر و تخصصی واگذار کنند و خود به تامّلات و تجزیه و تحلیلهای منطقی درباره ذهن و زبان و اندیشه و دانش بشر همت گمارند.[4]




[1]- خدا، زبان، معنا. امیر عباس علی زمانی. ص9
[2]- زبان قرآن. محمد باقر سعیدی روشن. ص43
[3]- زبان قرآن. محمد باقر سعیدی روشن. ص55
[4]- زبان قرآن. مقصود فراستخواه. ص

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا 
وبلاگهای من : 
دوشنبه 26/5/1388 - 5:22 - 0 تشکر 142472

به نام حضرت دوست که هر چه دارم از اوست 

با سلام به همه دوستان عزیز و گرامی. در ادامه مطالب قبلی در زمینه زبان قرآن

قرآن و زبان قرآن معجزه­ای زبانی و کلامی است. کلام و زبان معجزه بزرگ و مهمی برای زندگی انسان است که قابلیت جاودانگی و جامعیت و بیان مفاهیم بزرگتر از عقل بشر را دارد.

قرآن کلام خداوند تبارک و تعالی می­باشد و دارای مفاهیم و محتوای عالی است.

اما اولین چیزی که در برخورد با قرآن با آن روبرو هستیم این است که « کلام » خدای تعالی می­باشد. و لذا به عنوان یک « کلام » و « سخن » معجزه مطرح است. پس نخستین وجه از وجوه معجزات قرآن، معجزه زبانی آن است.

و برای شناخت و درک این معجزه نیاز به شناخت زبان­شناسانه قرآن است. در واقع گام اول برای شناخت این معجزه بزرگ شناخت زبان­شناسانه آن است.

مطالعات معناشناختی و زبان­شناختی از گذشته تا امروز در مدعای اصلی که فهم متون دینی به طور اعم و فهم قرآن به معنی اخص است، تأثیر اساسی داشته و دارد. و ابعاد فراوانی از بحث معنا و زبان همچنان مسکوت مانده است.

نخستین مبنای دلالی در برداشت از قرآن کریم، این است که خداوند از کلمات قرآن، معانی خاص را اراده کرده و معنای نهایی آن همان مراد الهی است.

یعنی پس از اثبات این که الفاظ قرآن کریم، همان الفاظی است که بر رسول اکرم (ص) وحی شده است، حال ادعا می­کنیم که خداوند از یکایک این الفاظ و جملات معانی خاص را اراده کرده که معنای نهایی قرآن است و باید کشف گردد.

لذا برای بررسی این مبنای به ظاهر بدیهی، می­بایست ساختار زبان و عناصر موجود در مفاهمه مورد بررسی قرار گیرد و دیدگاه­های معناشناختی و زبان­شناختی درباره آن مطرح شود.

« خالد بن عبدالرحمان العک » می­گوید: « کلام خداوند که نصوص قرآنی مصداقی کامل و نهایی از آن است، جنبه کلامی و زبانی دارد و در خور بررسی زبان­شناختی است. زیرا خداوند در تفهیم شرایع خویش و تبیین رهنمودهای دینی به بندگان، از زبان و ساختار بیانی ایشان بهره برده است.

و رسولان وی در راستای تبلیغ دین راه تازه و متمایزی اختراع نکرده­اند. بلکه از همان شیوه و امر متداول زبان میان مردمان استفاده کرده و مراد و مقصود الهی را به بشر تفهیم کرده اند. »[1]


[1]- بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن. ناهید پاک دامن. صص94110

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا 
وبلاگهای من : 
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.