• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 10423)
پنج شنبه 8/12/1387 - 20:55 -0 تشکر 93811
دیفرانسیل و كاربرد و لزوم وجود آن در اتومبیل

 

سلام


 

 یكی از مهمترین ماشین هایی كه در علم مكانیك و اتومبیل از اون استفاده میشه دفرانسیل هست كه در اتومبیل ها وظیفه مهمی رو برعهده داره.

 

در این بحث به بررسی دیفراسیل ها و لزوم وجود آن در اتومبیل ها می پردازیم.

 

شما هم ما رو همراهی كنید.

 

امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیره

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...  


 

 

 

 

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

يکشنبه 11/12/1387 - 21:50 - 0 تشکر 94606

سلام


ببخشید كه یكم دیر رسیدم ولی از امروز سعی میكنم مطالب رو وارد كنم تا ازشون استفاده كنیم.

اگر اتومبیل همیشه بر روی خط راست حرکت می کرد و احتیاجی به پیچیدن نبود لزومی نداشت از دیفرانسیل استفاده کنیم و انتقال نیرو می توانست به شکل های مختلف انجام گیرد .

در سر پیچ ها و جاده های ناهموار (یا وقتی که چرخ ها در گِل یا برف گیر می کند ) چرخ های سمت چپ و سمت راست اتومبیل مسافت های متفاوتی را طی می کند . اگر این چنین نبود یعنی چرخ ها دوران مساوی داشتند یکی از چرخ ها ( چرخی که مسافت کمتری را طی می کند ) در روی جاده سر می خورد تا هماهنگی لازم در چرخ ها ایجاد شود که در این حالت خطرات و خسارت های زیاد به اتومبیل وارد می شد مانند سائیدگی لاستیک ها افزایش می یابد و در سرعت های زیاد خطر انحراف اتومبیل زیاد است . برای رهایی از دست چنین مشکلاتی نیاز به مکانیزم است که بتواند دوران چرخ ها متناسب با مسیری را که طی می کند تنظیم کند این مکانیزم دیفرانسیل خواهد بود .

قسمت های یک دیفرانسیل ساده :دنده پنیون ،دنده کرانویل ، هوزینگ ، دنده های هرز گرد ، دنده های پولوس.

وظایف دیفرانسیل :

1- تقلیل سرعت 2- تغییر جهت نیرو ( جزء در خودرو های که موتور شان به صورت عرضی قرار دارد ) 3- تقسیم نیرو بر چرخ ها 4- تنظیم دور در سر پیچ ها ( دور زدن در سر پیچ ها )

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

چهارشنبه 14/12/1387 - 20:34 - 0 تشکر 95469

سلام


1- تقلیل سرعت : برای ازدیاد کشش اتومبیل ، دیفرانسیل بایستی گشتاور زیادی را به چرخ ها انتقال نماید مثلاً دور موتور های بنزینی در حدود 6000 RPM و دور موتور های مسابقه در حدود 750RPM چنین دور قبل از انتقال به چرخ ها باید به اندازه ای لازم تقلیل یابد . تقلیل موجود در دیفرانسیل به وسیله پینیون و کرانویل صورت می گیرد ، چنانچه اگر تعداد دنده های پنیون و کرانویل را مساوی انتخاب کنیم هیچ تغییر کوپلی در این قسمت نخواهیم داشت . ولی شرایط ایجاد می کند توان منتقله به چرخ ها دارای سرعت کم و نیروی زیاد باشد به نسبتی که بخواهیم سرعت در دیفرانسیل کم شود بایستی تعداد دندانه های کرانویل نسبت به پنیون را بزرگتر انتخاب نماییم برا ی مثال : دیفرانسیل فولکس واگن 1200 را در نظر می گیریم که تعداد دندانه های چرخ دنده های پنیون و کرانویل به ترتیب 8 و 35 می باشد .

2- تغییر جهت نیرو :

تغییر اساسی که دیفرانسیل در خط نیرو انجام می دهد تغییر و تبدیل نیرو است که به وسیله پنیون و کرانویل ( مکانیزم انتقال و تبدیل نیرو صورت می گیرد ) چون خط محرک و محور خروجی گیربکس در امتداد طول اتومبیل قرار گرفته اند و محور های محرک چرخ های عقب ( میل پولوس ها ) در امتداد عرضی اتومبیل واقع شده اند لازم است از مکانیزم استفاده شود که نیرو را تحت زاویه 90 درجه بر چرخ های محرک اتومبیل منتقل نماید که این بوسیله درگیری پنیون و کرانویل صورت می گیرد .

3- تقسیم نیرو بر چرخ ها :

زمانیکه اتومبیل در خط مستقیم و در جاده مسطح حرکت می کند هر دو چرخ محرک دوران مساوی داشته و در این شرایط نیروی از پنیون به کرانویل منتقل می شود از طریق بدنه دیفرانسیل به دنده های هرز گرد و از آنجا به دنده های سر پولوس و در نتیجه به چرخ ها میرسد ( در این حالت برای سادگی مطلب می توان فرض کرد که دنده های هرز گرد به دنده های سر پولوس جوش خورده اند بنابراین دور چرخ ها مساوی بوده و هر کدام دورانی به اندازه کرانویل خواهند داشت

4- تنظیم دور ( دور زدن در سر پیچ ها ) :

حرکت اتومبیل در سر پیچ ها باعث دوران دنده های هرز گرد نسبت به محور شان می شود و در نتیجه سرعت دورانی پولوس ها مساوی نخواهند بود . مثلاً هنگام گردش چرخ داخلی پیچ تحت قوه ثقل و سنگینی اتومبیل و فشاری که در اثر این عوامل به آن وارد می شود می خواهد کمتر حرکت کند ولی چرخ خارجی که آزادی بیشتری دارد شروع به حرکتی بیش از چرخ داخلی می کند موقعی که فشار به چرخ داخل وارد شد چون ارتباط هوزینگ به وسیله هرز گرد با دنده های پولوس مربوط شده اند دنده هرز گرد که سعی می کند با نیروی وارده چرخ سمت داخل را بچرخاند موفق نشده و در نتیجه شروع به چرخش به دور خود می کند بدون این که نیرو را به چرخ داخل پیچ منتقل نماید و به همین نسبت سرعت چرخ داخل پیچ کمتر از چرخ خارج پیچ می شود این عمل تا زمانی ادامه دارد که عکس العمل قوه ثقل روی چرخ داخل پیچ فشار می آورد و به مجرد این که اتومبیل در مسیر مستقیم قرار گرفت نیروی ثقل از چرخ داخل برداشته شد ، هرز گرد متوقف می شود و دوباره پولوس تابع چرخش کرانویل خواهد شد.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

پنج شنبه 15/12/1387 - 17:6 - 0 تشکر 95703

سلام


دیفرانسیل باز ( open differential ):

مطلب را با ساده‌ترین نوع دیفرانسیل یعنی دیفرانسیل باز آغاز می‌كنیم. در آغاز لازم است بعضی از لغات و اصطلاحات مربوطه را توضیح دهیم. تصویر زیر قسمتهای مختلف یك دیفرانسیل باز را نشان می‌دهد.

وقتی كه اتومبیل روی جاده در خط مستقیم حركت می‌كند، چرخها با سرعت‌های برابر می‌چرخند. پینین ورودی چرخدنده حلقه‌ای و محفظه جدا كننده را می‌چرخاند. در این شرایط هیچ كدام از چرخدنده‌های داخل محفظه نمی‌چرخند و دو چرخدنده پهلویی به محفظه قفل شده‌اند.

 براي مشاهده فايل فلش مربوط به چگونگي كار ديفرانسيل كليك كنيد.

توجه داشته باشید كه پینین ورودی نسبت به چرخدنده حلقه‌ای كوچكتر است. این آخرین مرحله كاهش دنده در اتومبیل است. اصطلاحات "نسبت محور عقب" یا "آخرین نسبت رانندگی" را شنیده‌اید این اصطلاحات به نسبت كاهش دنده در دیفرانسیل اشاره دارند.اگر نسبت محور عقب4.10 باشد نسبت تعداد دندانه های چرخدنده حلقه ای به پینیون ورودی 4.10 خواهد بود.

وقتی كه اتومبیل می‌پیچد چرخها باید با سرعت‌های متفاوت بچرخند:

در تصویر بالا (همون فايل فلش) دیده می‌شود كه چرخدنده‌های داخل محفظه همزمان با شروع به پیچیدن اتومبیل شروع به گردش می‌كنند با این كار این امكان برای چرخها فراهم می‌شود كه با سرعت‌های متفاوت بچرخند. چرخ داخلی نسبت به محفظه با سرعت كمتری می‌چرخد در حالی كه چرخ بیرونی نسبت به محفظه سریعتر می‌چرخد.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

شنبه 17/12/1387 - 18:37 - 0 تشکر 96183

سلام

دیفرانسیل‌ها و اصطكاك:

دیفرانسیل باز همواره گشتاورهای برابری را به هركدام از چرخها منتقل می‌كند. دو عامل تعیین كننده بر مقدار گشتاور اعمالی به چرخها وجود دارد: تجهیزات و اصطكاك. در محیط های خشك كه به مقدار كافی اصطكاك وجود دارد، مقدار گشتاور اعمالی به چرخها به وسیله موتور و چرخدنده‌ها محدود می‌شود. در محیط‌هایی كه اصطكاك كم است مانند رانندگی برروی یخ گشتاور اعمالی به بیشترین مقدار گشتاوری كه از لغزیدن چرخ در این شرایط جلوگیری كند محدود است. بنابراین اگرچه موتور ماشین قابلیت تولید توان بیشتری را دارد اما باید اصطكاك كافی برای انتقال آن به زمین موجود باشد. اگر بعد از اینكه چرخها شروع به لغزیدن كردند بیشتر گاز بدهید فقط چرخها با سرعت بیشتری می‌چرخند.

 حركت روی لایه نازك یخ :

اگر تا به حال برروی یخ رانندگی كرده باشید، شاید حقه‌ای را كه به وسیله آن شتاب گیری آسان‌تر است فهمیده باشید. اگر به جای دنده یك با دنده دو و یا حتی دنده سه شروع به حركت كنید به دلیل عملكرد چرخدنده‌ها در سیستم انتقال قدرت گشتاور كمتری به چرخها منتقل می‌شود و این امر امكان حركت و شتاب گیری بدون لغزش چرخها را فراهم می‌آورد.

حال اگر یكی از چرخها به اندازه كافی اصطكاك داشته باشد اما چرخ دیگر روی یخ باشد چه روی خواهد داد؟ این جایی است كه مشكل دیفرانسیل باز، خود نمایی می‌كند.

دیفرانسیل باز گشتاور برابری را به هركدام از چرخها منتقل می‌كند و حداكثر مقدار گشتاور محدود به بیشترین مقداری است كه چرخها نلغزند. گشتاور بالایی برای لغزیدن چرخ روی یخ لازم نیست؛ با این شرایط چرخ با اصطكاك مناسب همان مقدار گشتاور كم را كه به چرخ دیگر منتقل می‌شود دریافت خواهد كرد كه برای به حركت درآمدن آن كافی نیست پس اتومبیل شما حركت نخواهد كرد.

جدا شدن چرخها از زمین :

یكی دیگر از مشكلات دیفرانسیل باز زمانی بروز می‌كند كه چرخهای اتومبیل از جاده جدا شوند. اگر شما یك كامیون كه قدرت به چهار چرخ اعمال می‌شود داشته باشید كه هم محور عقب و هم محور جلو دیفرانسیل باز داشته باشند. اگر یكی از چرخهای عقب و یكی از چرخهای جلو از زمین جداشوند، این چرخها فقط در هوا به دور خود می‌چرخند، پس قادر به حركت نخواهید بود.

راه حل این مشكل دیفرانسیل لغزش محدود است كه به آن پزیتركشن (positraction) نیز می‌گویند. دیفرانسیل لغزش محدود از مكانیزم‌های گوناگونی برای انجام عمل دیفرانسیل هنگام پیچیدن اتومبیل استفاده می‌كند. وقتی كه یكی از چرخها لیز می‌خورد این دیفرانسیل این امكان را فراهم می‌كند كه گشتاور بیشتری به چرخی كه نمی‌لغزد منتقل شود.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

چهارشنبه 21/12/1387 - 20:25 - 0 تشکر 97682

سلام


دیفرانسیل لغزش محدود نوع كلاچی:

شاید معمولترین نوع دیفرانسیل لغزش محدود نوع کلاچی LSD باشد.

این نوع دیفرانسیل همه اجزای دیفرانسیل آزاد را دارد. اما مازاد بر آنها یك دسته فنر و یك سری كلاچ را دارا می‌باشد. بعضی از آنها یك كلاچ مخروطی را هم دارند درست مانند هماهنگ كننده در سیستم انتقال قدرت دستی.

فنر چرخدنده های کناری را که به محفظه متصلند به کلاچ ها می فشارد، وقتی که چرخها با سرعتهای برابر حرکت می کنند هر دو چرخدنده کناری همراه با محفظه می چرخند و به کلاچها نیازی نیست. تنها وقتی که عاملی باعث شود که یکی از چرخها نسبت به دیگری با سرعت بیشتر بچرخد به کلاچها نیاز است و آنها وارد عمل می شوند. مانند زمانی که اتومبیل می پیچد کلاچها چرخها را وادار می کنند که با سرعت های برابر بچرخند. اگر یکی از چرخها بخواهد که سریعتر بچرخد باید ابتدا بر کلاچها غلبه کند. سختی فنرهایی که با اصطکاک کلاچها همراهند تعیین کننده مقدار گشتاوری است که برای غلبه بر کلاچها لازم است.

اگر به موقعیتی که یکی از چرخها روی یخ است و دیگری اصطکاک کافی برای حرکت دارد برگردیم: با دیفرانسیل لغزش محدود ، گرچه چرخی که روی یخ است قادر نیست که گشتاور زیادی را به زمین منتقل کند، چرخ دیگر همجنان گشتاور مورد نیاز برای حرکت را دریافت خواهد کرد. گشتاور انتقالی به آن برابر با مقدار گشتاور مورد نیاز برای غلبه بر کلاچها است. نتیجه آن است که شما قادر به حرکت خواهید بود، هرچند که از تمام قدرت اتومبیلتان استفاده نمی کنید.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

شنبه 24/12/1387 - 22:24 - 0 تشکر 98769

سلام


كوپلینگ چسبناك :

كوپلینگ چسبناك غالباً در خودروهایی كه قدرت به تمام چرخها منتقل می‌شود به كار می‌رود و معمولا در قسمت میانی بین محور عقب و محور جلو به كار می‌رود تا اگر چرخهای عقب و یا جلو شروع به لغزش كرد گشتاور را به چرخهای دیگر منتقل كند.

همانطور كه در تصویر زیر دیده می‌شود(برای مشاهده تصویر بر روی لینك داده شده كلیك كنید) این نوع دیفرانسیل شامل دو دسته صفحه است كه درون محفظه‌ای كه پر از مایع غلیظی است محكم قرار گرفته‌اند. هر دسته از صفحات به یكی از شفت‌های خروجی متصل است. در شرایط عادی هر دو دسته صفحه و مایع غلیظ با سرعت‌های برابر می‌چرخند، اما زمانی كه یك دسته از چرخها ( جلو یا عقب) با سرعت بیشتری چرخید (شاید به خاطر لیز خوردن آن) دسته صفحه متصل به آن هم نسبت به دسته صفحه دیگر با سرعت بیشتری می‌چرخد، مایع غلیز كه بین صفحات گیر كرده است می‌خواهد كه با سرعت صفحاتی كه سرعتشان بیشتر است بچرخد و صفحه‌هایی را كه با سرعت كمتری می‌چرخند با خود می‌چرخاند. با این شرایط گشتاور بیشتری به چرخهایی كه نمی‌لغزند و آرامتر می‌چرخند منتقل می‌شود.

وقتی كه اتومبیلی می‌پیچد اختلاف سرعت بین چرخها به اندازه زمانی نیست كه یكی از چرخها لیز بخورد. با چرخش سریعتر صفحات نسبت به همدیگر گشتاور بیشتری هم از طریق مایع غلیظ منتقل می‌شود. از آنجایی كه گشتاوری كه هنگام پیچیدن اتومبیل باید منتقل شود بسیار كوچك است این دیفرانسیل مؤثر نخواهد بود. این مطلب یكی از معایب این نوع دیفرانسیل را نشان می‌دهد كه : درست هنگام شروع به لغزش یك چرخ هیچ گشتاوری منتقل نمی‌شود.

( لینك دیدن تصویر فلش )

برای درك هرچه بهتر رفتار كوپلینگ چسبناك از یك آزمایش ساده با یك تخم مرغ كمك می‌گیریم. اگر تخم مرغ را روی میز آشپزخانه قرار دهید، هم پوسته و هم زرده تخم مرغ ثابتند. اگر به طور ناگهانی تخم مرغ را بچرخانید ، برای مدت كمی پوسته نسبت به زرده با سرعت بیشتری حركت خواهد كرد، اما زرده خیلی زود با پوسته هم سرعت خواهد شد. برای اثبات اینكه آیا زرده هم می‌چرخد، بعد از اینكه تخم مرغ به چرخش درآمد به سرعت آن را متوقف كرده و سپس آن را رها كنید. خواهید دید كه تخم مرغ دوباره شروع به حركت خواهد كرد (البته تخم مرغ باید نپخته باشد). در این آزمایش ما از نیروی اصطكاك بین پوسته و زرده برای به حركت درآوردن و سرعت گرفتن زرده استفاده كردیم. وقتی كه تخم مرغ را متوقف كردیم اصطكاك _ بین پوسته و زرده كه هنوز می‌چرخد _ به پوسته نیرو وارد می‌كند و آن را وادار به حركت می‌كند. در یك كوپلینگ چسبناك نیرو بین صفحات نیرو بین صفحات و مایع غلیظ درست مانند پوسته و زرده تخم مرغ منتقل می‌شود.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

يکشنبه 25/12/1387 - 2:52 - 0 تشکر 98826

سلام،

خیلی عالی بود max عزیز،

واقعا پربار بود...

انشاالله  همینطورمطالب زیبا از شما ببینیم...

موفق باشید

انجمن برق و روباتیکانجمن برق و روباتیک
منتظر حضور گرم شما در انجمن برق و روباتیک هستیم
چهارشنبه 28/12/1387 - 17:34 - 0 تشکر 100046

سلام

masoudasadi عزیز خوشحالم كه تونستم رضایت شما رو جلب كنم. امیدوارم مورد استفاده هم قرار بگیره.

دیفرانسیل قفل شدنی و تورسن (torsen):

دیفرانسیل قفل شدنی برای خودروها در مسیرهای جاده خاكی مناسب است. این نوع دیفرانسیل اجزایی درست مانند دیفرانسیل باز دارد. به علاوه یك مكانیزم پنوماتیكی یا هیدرولیكی الكتریكی به منظور قفل شدن دو جرخدنده خروجی به همدیگر.

معمولا این مكانیزم به وسیله یك سویچ فعال می‌شود، هنگامیكه فعال شد، هر دو چرخ با سرعت‌های برابری خواهند چرخید. اگر یكی از چرخها از زمین جدا شد، به حال چرخ دیگر فرقی نخواهد كرد. درست همانند زمانی كه دو چرخ روی زمین هستند با سرعت‌های برابر خواهند چرخید.

دیفرانسیل تورسن یك وسیله كاملا مكانیكی است و از هیچ گونه سیستم الكترونیكی یا كلاچی و یا مایع غلیظ استفاده نمی‌كند.

كلمه تورسن (torsen)  برگرفته از Torque Sensing   ( حساسیت به گشتاور) است. زمانی كه گشتاورهای انتقالی به هر دو چرخ برابرند درست مانند دیفرانسیل باز كار می‌كند. به محض اینكه اصطكاك یكی از چرخها كم شد، اختلاف در گشتاور باعث می‌شود كه در دیفرانسیل تورسن چرخدنده‌ها به همدیگر مقید شوند. در این نوع دیفرانسیل طراحی چرخدنده‌ها نسبت تغییر گشتاور را تعیین می‌كند. به عنوان مثال، اگر یك دیفرانسیل تورسن با نسبت 5:1 طراحی شده باشد، این دیفرانسیل قادر خواهد بود كه گشتاور تا پنج برابر را به چرخی كه اصطكاك كافی دارد منتقل كند.

این وسیله معمولا در خودروهای كلاس بالایی كه قدرت به تمام چرخها منتقل می‌شود. مانند سیستم كوپلینگ چسبناك، بیشتر برای انتقال قدرت بین چرخهای عقب و جلو به كار می‌رود. در این كاربرد، سیستم تورسن بر سیستم كوپلینگ چسبناك برتری دارد. زیرا این سیستم به چرخهای ثابتی كه شروع به لغزش می‌كند گشتاور وارد می‌كند.

اگر یكی از چرخها كاملا از زمین جدا شود، دیفرانسیل تورسن قادر نخواهد بود هیچ گشتاوری را به چرخ دیگر منتقل كند. نسبت تمایل به تغیر گشتاور مقدار گشتاور انتقالی را تعیین خواهد كرد، و پنج برابر صفر همان صفر خواهد بود.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.