• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 4385)
يکشنبه 4/12/1387 - 8:34 -0 تشکر 92674
(آموزش عکاسی(من هم عکاسی را دوست دارم

بسم الله الرحمن الرحیم 

فکر کنم جای یک بحث در مورد آموزش عکاسی  آماتوری یا حرفه ای خالی هست

چون به نظر من با آمدن دوربین های دیجیتال تعداد عکس هایی که می گیریم بسیار زیاد شده حالا در این بین اگر کیفیت عکس ها هم بیشتر شود خیلی بهتر است.

دوشنبه 12/12/1387 - 0:59 - 0 تشکر 94668

سلام به دوستان رشته عکاسی و عکاسان عزیز و گرامی

اول تشکر میکنم از دوست خوبم محسن شیروانی گرامی که این تاپیک رو ایجاد فرمودند ولی باید عرض کنم که قبل از شما آقای مهدی 313 تاپیک مشابه با تاپیک شما رو ایجاد کرده بودند!

اما اینکه چرا ادغام نشده و بدون پاسخ رها شده این بوده که دوست داشتم تصمیمی جدی در موردش بگیرم!

و امشب این تصمیم رو گرفتم که در این تاپیک آموزش عکاسی رو بگذاریم و در تاپیک آقای مهدی 313 عکسهای خودمون رو مشاهده کنیم...

به نظرتون چه طوره؟

البته متن و ماهیت تاپیک باید به کلی عوض بشه!

اگر آقای شیروانی موافقت خودشون اعلام کنند و تاپیک رو ویرایش کنند که آموزش رو در همین جا ادامه میدهیم در غیر این صورت تاپیک جدیدی تحت عنوان آموزش عکاسی ایجاد میگردد.

با تشکر از دوستان عزیز تالار فرهنگ و هنر و هنر مندان و عکاسان گرامی

یا علی مدد

دوشنبه 12/12/1387 - 2:0 - 0 تشکر 94676

 به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محممد و آل محمد (ص)

 وااااااااای

چه ایده نابی !!!

واقعا عالی می شود

چون اكثرا همه تا یك دوربین دستشون بیافته، شروع به عكاسی می كنند

و كمتر سراغ زیر و بم های عكاسی هستیم 

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
چهارشنبه 14/12/1387 - 8:48 - 0 تشکر 95268

بسم الله الرحمن الرحیم 

با سلام خدمت دوستان گرامی انجمن

با تشکر از دوستانی که به این بحث پاسخ دادند خدمت جناب Doki  عرض می کنم که:

شما صاحب  اختیارید و من از هر تصمیمی که برای بهتر برگزار شدن این هدف(آموزش عکاسی و ارتقاء کیفیت کار ما عکاسان آماتور) اتخاذ شود استقبال می کنم.

از مدیریت انجمن هم تقاضا دارم نسبت به راهنمایی بنده و شاید دیگر اعضا برای نحوه قرارا دادن عکس در انجمن اقدام لازم را انجام دهند

با تشکر محسن شیروانی 

چهارشنبه 14/12/1387 - 23:34 - 0 تشکر 95523


پنج شنبه 15/12/1387 - 13:4 - 0 تشکر 95639

سلام به دوستان خوبم رنگین کمون و محسن شیروانی گرانقدر

دوست خوبم به قول شاعر شما دو راه دارید!!

یا ماهیت تاپیک رو به کل عوض کنید که شامل عنوان و متن آن میباشد

یا اینکه تاپیک جدیدی درج کنید!

البته باید توجه داشته باشید که اگر همین تاپیک رو وییرایش کنید خیلی مناسب تره و بهتره!!!

و اما در مورد نحره درج عکسا: عکسایی که میخواین درج کنید رو به ایمیل انجمن anjoman@tebyan.net  تا مدیر محترم سیستم آدرس اینترنتی عکس رو خدمتتون ارسال کنند و بتونید در انجمن ها درج کنید(البته این شرایط برای اشخاصی هستش که مایل هستند عکسها و فایل هاشون از طریق اینترانت تبیان هم مشاهده شود)

البته باز هم توجه داشته باشید که برای درج  عکسا به تاپیک هنر دیجیتال که آقای مهدی 313 ثبت کرده اند مراجعه کنید

رنگین کمون گرانقدر هم از شما پیشاپیش تشکر میکنیم و انشاءالله که بهمون کمک کنید

شاد و سربلند و پیروز باشید

یا علی مدد

سه شنبه 27/12/1387 - 7:18 - 0 تشکر 99508

بسم الله الرحمن الرحیم


تاریخچه عكاسی

joseph Nicephore Niepce

لغت عكاسی معادل واژه انگلیسی photography وبر گرفته از دو كلمه

یونانی photos به معنی نور وGraphosبه معنی نوشتن است.

یعنی نوشتن با نور همانطوری كه در عكاسی نور اجسام بر سطحی به

نور تاثیر گذاشته و باعث خلق تصویر می شود.

فن آوری عكاسی حاصل تلاش 200 ساله اخیر بشراست. نخستین بار

یك دانشمند فرانسوی به نام ژوزف نیسفور نیپس

(joseph Nicephore Niepceدر سال 1822 موفق به ثبت اولین

عكس تاریخ شد.

او با قرار دادن یك صفحه فلزی قیر اندود در یك جعبه تاریك از جلوی

پنجره تصویر پشت بام را ثبت كرد در آن زمان صفحه عكس به مدت 8

ساعت تحت تابش نور آفتاب قرار داشت.

در سال 1840 م یك انگلیسی به نام تالبوت ((fox Talbot با اختراع

صفحات نگاتیو كه می شد از روی آن بارها تصویر پوزیتیو چاپ كرد.

گام بزرگی در پیشرفت عكاسی برداشت. این اختراع هنوز پایه وا ساس

فیلم های عكاسی جدید است.

ادمه دارد...

منبع:Hi BiB HoorA.Com

شنبه 2/3/1388 - 16:1 - 0 تشکر 115326

با سلام

بسیار عالی است منتظر خبر شروع کلاس مجازی آن هستیم.

يکشنبه 3/3/1388 - 17:31 - 0 تشکر 115654

سلام

فک کنم دیگه وقتش گذشته و این تاپیکم دیگه به فراموشی سپرده شده البته شایدا

موفق

دوشنبه 4/3/1388 - 7:56 - 0 تشکر 115839

اصول پایه در عکاسی


در گذشته، عکاسی کلوز- آپ حرفه ای محتاج به داشتن وسایل مخصوص دست و پا گیر و گران قیمت بود. اکنون در دوره دوربین های دیجیتال قضیه کاملا فرق کرده و این دوربین ها قادرند طوری بر روی موضوعات بسیار نزدیک فوکوس کنند که گویی مخصوصا برای این کار طراحی شده اند. قدرت فناوری دیجیتال در عکاسی کلوز- آپ از عوامل زیر ناشی می شود:

1. اول اینکه کوچکی قطعات حسگر دوربین های دیجیتال، به لنزها این امکان را می دهد که فقط به فاصله کانونی کوتاهی برای عمل کردن نیاز داشته باشند.

2. عامل دوم این است که لنزهای با فاصله کانونی کوتاه، به حرکت کمتری برای فوکوس کردن بر روی موضوع نیاز دارند.

3. یک عامل دیگرنیز، که مختص دوربین های دیجیتال مجهز به لنز زوم است، سهولت طراحی لنزهای قادر به فوکوس از فاصله نزدیک، به وسیله حرکت دادن مجموعه عدسی های داخل آن است.

علاوه بر طراحی لنز، ویژگی دیگری نیز، عکاسی کلوز- آپ به صورت دیجیتال را کمک می کند: صفحه کریستال مایع این صفحه ها، ابزارهایی با دقت بالا و قابل اطمینان برای کادربندی هنگام عکاسی کلوز- آپ هستند.

در عکاسی کلوز- آپ مواقعی پیش می اید که مجبور می شوید فاصله نسبتا زیادی را با موضوع حفظ کنید، مثلا هنگام عکاسی از یک مار سمی و یا یک کندوی عسل، در چنین مواردی، با استفاده از یک لنز زوم، ابتدا آن را بر روی بلندترین فاصله کانونی میزان کرده و سپس بر روی موضوع کلوز- آپ فوکوس کنید. در این موارد دوربین های تک عدسی انعکاسی دیجیتال (DSLR) به خاطر توانایی استفاده شان از لنزهای دوربین های معمولی، ایده آل هستند.

موضوعات ساده

کادربندی از فنون پایه عکاسی است. تصاویر ساده از نظر گرافیکی بسیار قویتر از موضوعات پیچیده هستند که این خصوصیت باعث گسترش دامنه استفاده از این تصاویر از جمله در انواع ترکیب بندی ها می شود. حرکت موضوع، یکی از مشکلات عکاسی کلوز- آپ است. این حرکت خصوصا در مورد گیاهان، در فضای باز( به خاطر قرار گرفتن در معرض باد) بیشتر دیده می شود. در چنین موقعیتی اگر قادر نیستید که گیاه را در برابر جریانات هوا حفظ کنید، شاتر را روی کوتاه ترین زمان ممکن تنظیم کنید تا امکان منجمد کردن صحنه در لحظه گرفتن عکس را به حداکثر برسانید

اجتناب از نقاط درخشان (highlights)

یکی از رموز موفقیت در عکاسی کلوز- آپ اجتناب از نقاط بسیار روشن و ناخواسته در تصویر است. هنگامی که مشغول کادربندی تصویر هستید، این نقاط معمولا بصورت نقاط روشن، کوچک و خارج از فوکوس به نظر می رسند. اما در تصویر چاپ شده نهایی، این نقاط می توانند بسیار بزرگ، غیر طبیعی و فوق العاده درخشان جلوه کنند

کلوز- آپ از فاصله دور

یک لنز با فاصله کانونی بلند مجهز به کلوز- آپ امکان نزدیک شدن به موضوعاتی کوچک همچون حشرات را می دهد.عمق میدان فوق العاده کوتاه بدست آمده از این لنزها، حتی نزدیک ترین عوامل اطراف را کاملا از فوکوس خارج می کند

فاصله مطمئن

تصور کنید می خواهید از یک مار سمی عکس بگیرید. مطمئنا به آن نزدیک نمی شوید. این کار را می توانید به یک لنز تله فوتو بسپارید

کلوز- آپ معمولی

در عکاسی از موضوعات ثابت و یا متحرک با سرعت پایین، استفاده از یک لنز با فاصله کانونی معمولی روی تنظیم ماکرو کفایت می کند

ترکیب بندی عکس

ترکیب بندی تصویر، در کتاب ها و مجلات تخصصی عکاسی، اغلب به شکل یک نسخه تجویزی ارائه می شود. انگار که پیروی از تعدادی "قاعده" می تواند نتیجه ای قانع کننده را تضمین کند. شاید بهتر باشد که این قواعد را تنها به عنوان چکیده ایده هایی در نظر گرفت که عکاسان( و البته نقاشان و سایر هنرمندان قرنها پیش از اختراع دوربین) آنها را برای خلق یک تصویر تاثیرگذار، مفید یافته اند
هر ترکیب بندی عکسی را می توان کارآمد دانست به شرط اینکه آرایش عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر عکس، ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساس در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با تنظیم محل دوربین و میزان نوردهی، آنها را از دل سایر اطلاعات تصویری متفرقه، بیرون بکشید. همین اشیاء مزاحم، بسیاری از عکس ها را خراب می کنند. اگر عکاسی را تازه شروع کرده اید، بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزئیات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی عکس، بسیار سطحی است

تقارن

ترکیب های متقارن برای نشان دادن استحکام، پایداری و قدرت به کار می روند. این ترکیب ها همچنین در عکاسی از موضوعاتی شامل جزئیات مفصل، مفید هستند. حس دیگری که یک عکس متقارن القا می کند، سادگی است

ترکیب ساده

رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند، اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند، از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت و مفهوم نظم را منتقل خواهد کرد

قطری( مورب)

خطوط قطری، چشم را از یک سمت عکس به سمت دیگر هدایت می کنند و نسبت به خطوط افقی، انرژی بیشتری را منتقل می کنند

همپوشانی

همپوشانی اجزا یک سوژه، نه تنها باعث افزایش عمق پرسپکتیو می شود، بلکه بیننده را به بررسی تضادهای موجود بین عناصر صحنه، تشویق می کند. در مورد اول، از آنجایی که یک شیء تنها هنگامی می تواند شیء دیگری را بپوشاند که جلوی آن قرار گرفته باشد، حس فاصله القا می گردد. در مورد دوم، همپوشانی موجب می شود که دو یا چند شیء که با فاصله از هم جدا شده اند، کنار هم مشاهده شوند و به این ترتیب تضاد شکل، رنگ یا نور آنها قابل تشخیص گردد

نسبت ابعاد تصویر :

هرچه که بیشتر عکس بگیرید بیشتر پی خواهید برد که نسبت طول و عرض یک تصویر تا چه حد می تواند تاثیرات ظریف ولی مهمی در نحوه ارتباط با بیننده داشته باشد. برای مثال یک تصویر با کادر مربع، انتقال دهنده تعادل و استقرار است. در حالی که تصویر با کادر مستطیل با طولی فقط کمی بیشتر از عرض آن، می تواند بیانگر دودلی بوده و در قاب " ناراحت" به نظر برسد. بنابراین بهتر است از این نوع کادربندی اجتناب کرد مگر اینکه دلیل روشنی برای آن وجود داشته باشد.

کادر تصویر :

از آنجایی که بیشتر دوربین ها تصاویری مستطیلی شکل تولید می کنند، می توانید شیوه به دست گرفتن دوربین را بسته به اینکه تصویری با کادر افقی یا عمودی می خواهید، عوض کنید. کادر تصویر، بوجود آورنده تاکیدات مختلف است، بنابراین کادر قادر است که کل نحوه تحرک یک تصویر را تغییر دهد. شکل تصویر قاعدتا باید بوسیله نحوه ترتیب عوامل طبیعی موجود در صفحه تعیین شود. مثلا در عکاسی پرتره موضوع معمولا نشسته و ایستاده (عمودی ) است. بنابراین دوربین نیز بیشتر اوقات به یکی از طرفین چرخانده می شود تا کادر تصویر عمودی باشد. بهمین خاطر کادر عمودی اغلب "پرتره" (نمایش صورت) نامیده می شود.
از طرف دیگر، در عکاسی مناظر طبیعی به خاطر اینکه عوامل موجود در صحنه عموما به صورت افقی قرار گرفته اند نام خود (landscape) را به عکسهای با کادر افقی داده اند. کادرهای افقی معمولا به رابطه بین عوامل موجود در چپ و راست صحنه تاکید دارند و کادرهای عمودی معمولا بین پیش زمینه و پس زمینه در تصویر ارتباط برقرار می سازند. به یاد داشته باشید که شکل تصویر تاثیر زیادی بر اینکه چه چیزهایی در تصویر گنجانده می شود، دارد. بنابراین شما می توانید از کادر تصویر به عنوان ابزاری مفید و دم دست برای بریدن تصویر(cropping ) استفاده کنید.

استفاده از عمق میدان :

یک عمق میدان گسترده که در نتیجه استفاده از دیافراگم های بسته تر، لنزهای زاویه باز(wide-angel)، فوکوس کردن در فاصله زیاد و یا مجموعه ای از این عوامل بدست آمده باشد، کاربردهای زیر را دارد:
-
مناظر عمومی و مناظر طبیعی
-
طراحی داخلی ساختمان ها برای گنجاندن اثاثیه و دیگر اشیا نزدیک به دوربین تا پنجره هایی که از لنز دورترند.
یکی از محاسن استفاده از دیافراگم های بسته این است که فواصل کانونی کوتاه، عموما باعث کاهش نورهای متفرقه و نامربوط (flare) و بهبود عملکرد لنز می شوند.
یک عمق میدان محدود که در نتیجه استفاده از دیافراگم باز، لنزهای با فاصله کانونی زیاد، کلوزآپ و یا مجموعه ای از این عوامل بدست آمده باشد تنها قسمتی از تصویر را واضح جلوه می دهد و اغلب موارد استفاده زیر را دارد:
-
عکاسی پرتره برای کمک به تمرکز بیننده بر روی موضوع
-
کاهش تاکید از روی عوامل نامربوط در صحنه که با میدان دید لنز قابل حذف کردن نیستند.
-
منفرد کردن یک موضوع از عوامل بصری محیطی.

تاثیرات دیافراگم لنز

دلیل اصلی برای تغییر دیافراگم لنز، تنظیم نوردهی است. دیافراگم های بسته تر، عبور پرتوهای نور را از لنز محدودتر می کنند. از طرفی دیافراگم، عمق میدان را نیز تغییر می دهد. هرچه که دیافراگم را روی درجات بسته تر تنظیم کنید، مخروط نوری که از لنز عبور می کند باریک تر و سوزنی شکل تر می شود. در نتیجه در دیافراگم های بسته تر، نور ساطع شده توسط موضوع به گستردگی نور ساطع شده با استفاده از دیافراگم بازتر نخواهد بود. بنابراین جزئیات بیشتری در صحنه ثبت شده واضح به نظر می رسند.

فوکوس و عمق میدان :

عمق میدان به فضایی اطلاق می شود که بین صفحات مجازی جلویی و عقبی بهترین فوکوس قرار گرفته است. در این فضا موضوعات به طور قابل قبولی واضح هستند. تعریف بالا در عین دقیق بودن، چیزی در مورد قدرت عمق میدان به عکاس در برقراری ارتباط ایده های بصری نمی گوید. شما با شناخت کافی نسبت به این موضوع می توانید از آن برای القا فضا، احساس بودن در یک صحنه پر تحرک و یا تکیه بر جدایی عوامل موجود در صحنه استفاده کنید.

تغییرات عمق میدان :

کنترل اصلی بر روی عمق میدان بوسیله دیافراگم دوربین اعمال می شود، همین طور که دیافراگم دوربین بسته تر می شود( مثلا استفاده از f/11 بجای f/8 )، به همان نسبت به طول عمق میدان نیز افزوده می گردد. این افزایش عمق میدان در لنزهای با فاصله کانونی کوتاه تر، بیشتر است. بنابراین عمق میدان یک لنز 28 میلیمتری با تنظیم دیافراگم f/11 به مراتب بیشتر از یک لنز 300 میلیمتری با تنظیم دیافراگم f/11 است. عمق میدان همچنین با فاصله گرفتن موضوع فوکوس شده از دوربین افزایش می یابد. بنابراین می توان نتیجه گرفت هر چه موضوع فوکوس شده به دوربین نزدیکتر باشد، به همان نسبت از عمق میدان نیز کاسته می شود


منبع:سایت تخصصی عکس حی بیب هورا  HiBiBHoorA.com

دوشنبه 4/3/1388 - 18:22 - 0 تشکر 115983

سلام به تک تک دوستان عزیز و گرامی

امیدوارم همگی خوب باشید و در صحت و سلامت کامل و کافی به سر ببرید

خب از اینکه آموزش مجازی عکاسی رو انقدر دیر داریم شروع میکنیم شرمنده

اول اینکه به دلیل اینکه به تابستان نزدیک میشویم و قطعاً بسیاری از دوستان در این فصل به مسافرت تشریف میبرند به همین دلیل گفتیم بذاریم الان آموزش رو شروع کنیم که هم وقت بیشتری داشته باشند برای آموزش و هم بتونند تمرینات خودشون رو در سفر آغاز کنند!

خب در مرحله اول با دوربین عکاسی آشنا میشویم...

البته دوستان به خاطر داشته باشند که بعد از آموزش عکاسی انشاءالله آموزش تصویر برداری رو هم برای دوستان برگزار میکنیم.

ممنون میشم در این آموزش مجازی دوستان هم همکاری کنند

شاد و سربلند باشید

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.