• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 328)
دوشنبه 21/11/1387 - 22:31 -0 تشکر 89089
رهبری و عنصر زمان و مكان


اصولا وجوب و لزوم بودن امام عصر و زمان بر مساله تاثیر زمان و مكان در كنش و واكنش انسانی و رهبران جوامع بشری بنا نهاده شده است. به این معنا كه اگر ما به عنوان انسان وبشر نیازمند به راهنما و حجت و خلیفه در هر عصر و زمانی هستیم از آن رو است كه زمان ومكان تاثیرگذار است. این كه امام خمینی (ره) از نقش زمان و مكان سخن می گوید ویا علامه طباطبایی (ره) و شهید مطهری (ره) از مقتضیات عصر.می گویند از آن روست كه نقش این دو عنصر تا آن اندازه تاثیرگذار است كه كسی نمی تواند انكار كند. البته اثبات این مطلب به معنای انكار بقای اصول ثابت نیست. به این معنا كه ما با دو دسته از تقاضاها رو به رو هستیم. انسان و بشر به عنوان این كه یك موجود دارای یك دسته خصوصیاتی است كه ماهیت او را تشكیل می دهد. این دسته از امور كه ذاتی و ذاتیات اوست هیچ گاه از بشر دور نمی شود و اگر این طور شود انقلاب ماهیت پیش می آید كه این مساله از نظر دانشمندان و اهل فن باطل است. یعنی نمی شود كه انقلاب ماهیت انجام شود و انسان مثلا اسب شود. انسان این ذاتیات را دارا می باشد. یكی از مهم ترین ذاتیات انسان نطق و عقل اوست. اگر این را بردارید انسان حیوان دیگری می شود. رشد و نمو و حساس بودن نیز از ذاتیات دیگر بشر است. البته در نگاه انسان شناختی اسلام انسان از ذاتی دیگری برخوردار است كه قرآن از آن به گرایش یاد می كند. انسان تنها موجودی است كه دارای گرایش است. یعنی به جهت قابلیت نفس است كه می تواند به دو سوی پستی و اوج گرایش پیدا كند. خوب این ذاتیات بشر هر یك اقتضائاتی دارد كه این اقتضائات هم ذاتی انسان خواهد بود. به این معنا تا این در بشر این دسته از ذاتیات وجود دارد این ها خود اقتضائاتی دارند كه بشر نمی تواند از آن برهد. مثلا گرایش به غذا و زن و آب و هوا و مانند این امور جزو اقتضائات ذات و ذاتیات آدمی است. این امور را ما در اصطلاح ثابتات می گوییم. برای این دسته از اقتضائات می توان قانون و تشریع ثابت و خاص داشته باشیم كه تا زمانی كه این ماهیت و این ذاتیات وجود دارد این قانون و تشریعات باشد. این ها همان چیزی است كه در اسلام به حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه الی یوم القیامه یادشده است؛ زیرا تا آدم است این مسایل است و قانون وحكمش ثابت است. مثل احكام عقل محض می ماند. وقتی عقل محض حكم كرد كه ظلم قبیح است و عقل عملی هم به عنوان یك باید حكم كرد كه ظلم بد است و یك حكم ارزشی بر آن بار كرد این حكم عقل نظری و عملی این گونه نیست كه با توجه به تغییر زمان تغییر كند و روزی بشود كه ستم قبیح نباشد و چیز خوبی نیز باشد. این ها اموری است كه می تواند به عنوان ثابتات در همه زمان ها باشد. دسته دیگر این گونه نیست. اموری است كه عرضی است و تحت تاثیر زمان و مكان است. اگر می بینیم كه یك حالت بقا و تداومی دارد از آن روست كه این امور به جهت عدم تغییرات تغییر نكرده است و به شكل ثابتی خودنمایی می كند. این دسته از مسایل تغییرپذیر است. آن چه آدمی همواره با آن رو به رو است همین دسته دوم است. ما به جهت آن كه در دنیای تضاد زندگی می كنیم و ماده نمی تواند همه حق راچنان كه باید و شاید پذیرا باشد و حق همه را ادا كند با نوعی درگیری مواجه و رو به رو می شویم كه از آن به تغییرات و درباره برخی به شر تعبیر می كنیم. این ها رخداد هستند یعنی وابسته به زمان و مكان است. از این رو آن را رخداد می خوانند كه دایمی نیست و وابسته به ذات و ذاتیات نیست. در این مسایل است كه انسان نیازمند راهنما و رهبری است تا به او كمك كند و حكم مساله را به او نشان دهد. اصولا این كه در فقه شیعه تقلید از میت و مرده را روا نمی دانند و شناخت امام زمان را بر هر فرد واجب دانسته اند این است كه امام برای شرایط خاص می خواهیم. به كسی نیاز داریم تا در حوادث و رخدادها به او مراجعه كنیم وحكم مساله را از او بخواهیم. در دستور صریح و نص معصوم (ع) آمده است: اما الحوادث الواقعه فارجعوا الی رواه احادیثنا، در رخدادها به كسانی كه احادیث ما را نقل می كنند رجوع كنید. این روات كسانی هستند كه می فهمند و می توانند با توجه به اصول كلی و ثابتات و محكمات دینی ماثور حكم این رخداد جزیی را به دست آورند و راهنمایی كنند. بنابر این در رخدادها باید به امام و نایب او رجوع كرد. این به معنای آن است كه امام و مرجع زنده را برای این می خواهیم كه در رخداد به او مراجعه كرده و حكم مساله را از او بخواهیم.

علی پوریا - روزنامه کیهان - شماره18777

گر مرد رهی ، غم مخور از دوری و دیری / دانی که رسیدن هنر گام زمانست
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.