• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1865)
پنج شنبه 17/11/1387 - 20:8 -0 تشکر 87986
با چند خدا کارها بهتر راه می افته

بســـــــــــــــــــــــــــم لله

« بحث بالا گرفته بود.

ارمیای ارمنی یه چیزی می گفت و محمدجواد هم یه چیز دیگه .

هر کدوم داشتن از عقاید خودشون دفاع می کردن ، ناگهان ارمیا سوالی پرسید که محمد جواد رو به فکر فرو برد و ....

از خودم پرسیدم چرا محمد جواد نتونست اثبات کنه خدا واحد و یگانست ؟!

اشکال از کجا بود ؟!!

و چرا ما نتونیم از اصولی که به اونها پایبندیم دفاع کنیم ؟؟!!

نکنه ؟؟؟؟؟!!!...»

بحث از توحید به عنوان یکی از اصول دین مبین اسلام بحثی فرا دینیست که نه تنها دینداران بلکه ملحدین هم با جدیت این بحث را دنبال می کنند .

اینکه خداوند واحد است و اثبات و یا ابطال ثنویت و تثلیث نیازمند دلیل و برهان می باشد .

خیلی وقت ها ما دلایلی که برای اثبات مدعاهای خویش به کار می گیریم آنقدر آبکی و  سست است که خودشون به یک شبهه و یا لااقل مقدمه یک شبهه تبدیل می شوند .

در اینجا از شما دوستان که بحث های اعتقادی را با جدیت دنبال می کنید سوال می کنم که آیا شما می توانید یگانگی خداوند را اثبات کنید؟ یا مثل محمدجواد دلایلی دارید که در آخر به شکست  می انجامد؟

اگر مطمئن هستید که دلایلتان خدشه ناپذیر است ، بسم الله...

 

پنج شنبه 17/11/1387 - 21:12 - 0 تشکر 88012

....وخدایی كه در این نزدیكی است.

سلام دوستان

بحث خوبیه . بالاخره هر بچه مسلمونی باید بتونه یگانگی خداوند رو اثبات كنه

.این دلایلی كه میگم دلایلی هست كه خود من باهاش قانع شدم و به نظرم كامل هم هست چون سوالی تو ذهن من باقی نمونده .

 تئوری كه میگم این هست كه :همه ما نیازمند هستیم حداقل در آفرینش مون نیازمندیم . خودمون كه نمیتونیم خودمون رو بوجود بیاریم . پس همه مون به خالق نیاز داریم . یه خالقی برتر و كامل تر از خودمون . همین طور آسمانها و زمین و همه موجودات به خالق نیازدارند .حالا این خالق باید برتر از مخلوق باشه . همانطور كه مثلا ما یه رباتی میسازیم یا هر چیز دیگه ای درست میكنیم در ساختن به ما نیاز داره و بعد هم در كنترل بازم به ما نیاز داره و ما هم برتر از اون ربات هستیم .

پس آفرینش ما هم همین طوره یعنی یه خالقی كه عاری از هرگونه عیبی هست و هیچ نیازی هم نداره ما رو خلق كرده .(هرچند این دوتا قابل قیاس نیست . برای نزدیكی ذهن این مثال رو آوردم ) اون خالق هیچ نیازی نداره نه در آفرینش و نه در اداره و كنترل .

حالا اگر چند تا خالق داشته باشیم مثلا خدای باد و باران و .......... این میشه نیاز داشتن خدا

اگه چند تا خدا داشته باشیم و هر قسمتی رو یه خدایی خلق كنه خب دیگه این خدا بی نیاز نیست . این خدا نیاز داره كه در خلقت یكی بهش كمك كنه . خودش به تنهایی نمیتونه همه چیز رو خلق كنه . پس كامل نیست و نیازمند هم هست ...........

پس چند خدایی با فرض بی عیب و بی نیاز بودن خداوند متناقض است ........

در نتیجه تنها و تنها یك خدا و خالق وجود دارد كه بی نیاز و بی عیب و نقص است ......

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

پنج شنبه 17/11/1387 - 21:56 - 0 تشکر 88018

بســـــــــــــــــــــــــــــم الله

دوست عزیز جناب aghaeizohre  با تشکر از پاسختون به این مبحث ، سوال این است که اگر فرض کنیم که مثلاًَ ما دو خدا داشته باشیم که این دو خدا هیچ نیازی به یکدیگر هم در نحوه وجود پیدا کردن و  هم در اداره امور نداشته باشند چه اشکالی پیش می آید؟

در این فرضی که گفته شد هیچکدام از دو خدا به هم احتیاج و نیازی پیدا نمی کنند تا بعد گفته شود که که محتاج به یکدیگرند پس کامل نیستند.

نقص در جایی مطرح است که احتیاجی باشد در صورتی که این دو هیچ احتیاجی در هیچ یک از افعال خود به غیر ندارند.

پنج شنبه 17/11/1387 - 22:9 - 0 تشکر 88021

با سلام.

اولا : اصل بر واحد بودن شی است.یعنی اینکه شما که یکی هستید برای اثبات یکی بودنتان  نیاز به دلیل ندارید اما اگر ادعا کنید که شخص شما دو تا هستید نیاز به دلیل دارد.

ثانیا : خداوند در عالم امکان یکی است .  چراکه دوییت و دوگانگی موجب محدود شدن شی می شود. یعنی در جایی که خدای اولی هست خدای دومی نمی تواند همزمان باشد.این محدودیت موجب نقص در خداوند می شود.لکن اعتقاد صحیح بر اینست که خداوند باید کمال مطلق باشد .چراکه موجودی که کمال مطلق نباشد نمی تواند افاضه فیض کند به موجودات محدود دیگر.لذا اگر خداوند محدود شود تالی فاسدهای متعدد دیگر ی به دنبال دارد.

ثالثا : اگر دوگانگی بین دو خدا وجود داشته باشد به صورتی که هر دو دوچیز مستقل باشند ، نظم عالم هستی به هم خواهد خورد.چراکه هرکدام نظری جدای از دیگری خواهد داشت.

فکر کنم کفایت کنه برای شروع.دوستان هم ادامه بدند بحث جالبی خواهد شد.

یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

پنج شنبه 17/11/1387 - 22:27 - 0 تشکر 88025

بســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم الله

اولا : اصل بر واحد بودن شی است.یعنی اینکه شما که یکی هستید برای اثبات یکی بودنتان  نیاز به دلیل ندارید اما اگر ادعا کنید که شخص شما دو تا هستید نیاز به دلیل دارد.

علیک سلام . نه ، اصل بر یکی بودن نیست . اصلاً همچین اصلی معنا ندارد که اصل بر یکی بودن است . اگه میشه بگین این اصل را از کجا آوردید ؟؟

ثانیا : خداوند در عالم امکان یکی است .  چراکه دوییت و دوگانگی موجب محدود شدن شی می شود. یعنی در جایی که خدای اولی هست خدای دومی نمی تواند همزمان باشد.این محدودیت موجب نقص در خداوند می شود.لکن اعتقاد صحیح بر اینست که خداوند باید کمال مطلق باشد .چراکه موجودی که کمال مطلق نباشد نمی تواند افاضه فیض کند به موجودات محدود دیگر.لذا اگر خداوند محدود شود تالی فاسدهای متعدد دیگر ی به دنبال دارد.

اگر شما اعتقاد به مجرد بودن خداوند داشته باشید که دارید دیگه مکان دار بودن برای خدا معنا ندارد تا بعد گفته شود که هر یک از دو خدا محدود به دیگری می شود و هر جا که خدای اولی باشد خدای دومی نمی تواند باشد پس مقدم شما باطل شد و نمی توانید تالی را نتیجه بگیرید.

ثالثا : اگر دوگانگی بین دو خدا وجود داشته باشد به صورتی که هر دو دوچیز مستقل باشند ، نظم عالم هستی به هم خواهد خورد.چراکه هرکدام نظری جدای از دیگری خواهد داشت.

اگر با هم بر سر اداره امور توافق داشته باشند و فعل آن دو تزاحم باهم نداشته باشد در اینصورت نظم هم به هم نمی خورد. یعنی یک نظر داشته باشند.  

جمعه 18/11/1387 - 3:35 - 0 تشکر 88061

عرض سللم و خسته نباشید

به نظر من که جواب منتظر عشق کفایت می کنه چرا؟

وقی به وجود خدا اعتقاد داریم یعنی عملا وجود یک خدا رو تایید کردیم. اونی که میگه چند تا خدا وجود داره باید حرفشو ثابت کنه. چون با قبول وجود خدا در مورد وجود لا اقل یک خدا به نتیجه رسیدیم.

یا حق

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

جمعه 18/11/1387 - 10:28 - 0 تشکر 88084

عرض سللم و خسته نباشید

به نظر من که جواب منتظر عشق کفایت می کنه چرا؟

وقی به وجود خدا اعتقاد داریم یعنی عملا وجود یک خدا رو تایید کردیم. اونی که میگه چند تا خدا وجود داره باید حرفشو ثابت کنه. چون با قبول وجود خدا در مورد وجود لا اقل یک خدا به نتیجه رسیدیم. jk

بسم الله

با سلام

جوابهایی که من در مورد مطالب شما عزیزان ارائه می کنم شما به عنوان جوابی که من به آنها پایبند هستم تلقی نکنید بلکه ممکن است خصم در مقام رد گفتار شما به آن استناد کند.

در نگاه بدوی شاید که سخن شما درست باشد که وقی به وجود خدا اعتقاد داریم یعنی عملا وجود یک خدا رو تایید کردیم اما می توان این اشکال را وارد کرد که بنا بر اعتقادات مسلمانان خداوند بسیط است و از بسیط و واحد فقط فعل واحد صدور می یابد. و یا اینکه در جهان خارج ما دو سنخ فعل مشاهده می کنیم که متباین به تمام ذات می باشد( خیر و شر) پس استناد همه آنها به یک چیز درست نمی باشد(ثنویت).

جمعه 18/11/1387 - 10:33 - 0 تشکر 88088

بســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم الله

با سلام

جوابهایی که من در مورد مطالب شما عزیزان ارائه می کنم شما به عنوان جوابی که من به آنها پایبند هستم تلقی نکنید بلکه ممکن است خصم در مقام رد گفتار شما به آن استناد کند.

در نگاه بدوی شاید که سخن شما درست باشد که وقی به وجود خدا اعتقاد داریم یعنی عملا وجود یک خدا رو تایید کردیم اما می توان این اشکال را وارد کرد که بنابر اعتقادات مسلمانان خداوند بسیط است و از بسیط و واحد فقط فعل واحد صدور می یابد. و یا اینکه در جهان خارج ما دو سنخ فعل مشاهده می کنیم که متباین به تمام ذات می باشد( خیر و شر) پس استناد همه آنها به یک چیز درست نمی باشد(ثنویت).

در ثانی همانطور که اشاره کردید وجود لااقل یک خدا با دلیل شما ثابت می شود و در مورد چند خدایی بودن دلیل شما سکوت می کند در حالی که دلیل یقینی دلیلی است که علاوه بر اثبات مدعا ، مقابل آنرا هم رد و ابطال کند.

جمعه 18/11/1387 - 11:28 - 0 تشکر 88094

....وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

اگر فرض کنیم که مثلاًَ ما دو خدا داشته باشیم که این دو خدا هیچ نیازی به یکدیگر هم در نحوه وجود پیدا کردن و  هم در اداره امور نداشته باشند چه اشکالی پیش می آید؟

در این فرضی که گفته شد هیچکدام از دو خدا به هم احتیاج و نیازی پیدا نمی کنند تا بعد گفته شود که که محتاج به یکدیگرند پس کامل نیستند.

نقص در جایی مطرح است که احتیاجی باشد در صورتی که این دو هیچ احتیاجی در هیچ یک از افعال خود به غیر ندارند.

اگه دو تا خدا داشته باشیم پس باید این دو خالقی داشته باشند که اون خالق میشه خدای یگانه .......

اگر احتیاجی به هم ندارند پس چرا باید دو تا باشند؟ دو تا بودن در صورتی رخ میده که یکی از اونها نتونه به تنهایی همه کارها رو انجام بده که این میشه نیاز داشتن ......

اگر هیچ نیازی به هم ندارند و هیچ نیازی به کسی ندارند پس چراباید دو تا باشند ؟؟؟؟؟

خدای دوم در صورتی باید وجود داشته باشه که خدای اول به تنهایی از پس کارها برنیاد .....درسته؟؟؟؟

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

جمعه 18/11/1387 - 12:16 - 0 تشکر 88099

بســـــــــــــــــــــــــــــــــــــم الله

با سلام

اگه دو تا خدا داشته باشیم پس باید این دو خالقی داشته باشند که اون خالق میشه خدای یگانه .......

نه اینگونه نیست . همانطوری که در فرض یکی بودن خداوند ، او نیازمند به علتی برای بوجود آمدنش نبود یا به عبارتی واجب الوجود بود ، در فرض دو تا بودن هم آن دو واجب الوجود می شوند که نیازی نیازی به خالق ندارند

اگر احتیاجی به هم ندارند پس چرا باید دو تا باشند؟ دو تا بودن در صورتی رخ میده که یکی از اونها نتونه به تنهایی همه کارها رو انجام بده که این میشه نیاز داشتن ......

این خودش یک مدعاست که نیازمند به دلیلی و اثبات است . دوئیت وقتی سبب احتیاج می شود که بین آن دو شیء یکی از این نسبتها باشد

1- یکی علت دیگری و آن یکی معلول او باشد.

2- هر دو معلول علت دیگری باشند

در حالی که فرض ما این است که آن دو واجب الوجود هستند و دو موجود مستقل از یکدیگر.

اگر هیچ نیازی به هم ندارند و هیچ نیازی به کسی ندارند پس چراباید دو تا باشند ؟؟؟؟؟

پس چرا باید یکی باشند. دلیل فوق مغالطه اخذ ما به الدلیل به جای علت است

خدای دوم در صورتی باید وجود داشته باشه که خدای اول به تنهایی از پس کارها برنیاد .....درسته؟؟؟؟

دلیل عین مدعا است . زیرا مدعای ما وجوب وجود هر دو خالق است

جمعه 18/11/1387 - 13:1 - 0 تشکر 88110

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

من به دلیل نقص فنی اینترنت دیر رسیدم به بحث، ولی خب ماهی رو هروقت از اب بگیری میمیره!

خب بریم سر اصل مطلب.

به نظر من اگر خدا دوتا باشه و دو بی نیاز از یکدیگر، و دارای قدرت یکسان دو سلیقه بوجود میاد و نظم جهان بهم میریزه، یک خدا میگه شب باشه، یکی میگه صبح باشه!

همیشه در یک گروه حدی از تضاد وجود دارد، و کوچکترین گروه میشه یه گروه دو نفره، اگر بگیم خدا دوتا هست، عملا نظمی که در جهان هست بهم میریزه، چون هر خالق سلیقه خاص خودش رو داره.

پس از این بعد هم میشه اثبات کرد که خدا یکیست و همتایی ندارد.

بحش خوبی شده، ولی حواستون باشه نرسیدم به مباحث سخت فلسفه که خطری میشه، یعنی علمش رو چون ما نداریم، یکمی تو مسائل اعتقادی دچار مشکل میشیم، چون فلسفه علم سنگینی هست و هر کسی نباید واردش بشه، خیلی هم تاکید شده با علم ناکافی سمت فلسفه نرین، جناب صدرا در تاپیک هم نوشتن که خیلی ها به شکست خوردن در این راه، و بعضا خیلی ها هم اعتقادشون خدشه دار شد.

به نظر من اگر از یه کارشناس هم دعوت کنیم در بحث شرکت کنن خیلی بحث شیوا و خوبی میشه و کلی مخاطب پیدا میکنه و یکی از بهترین مباحث میشه.

سربلند و پیروز باشین...

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.