• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن نصف جهان > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نصف جهان (بازدید: 956)
پنج شنبه 17/11/1387 - 18:4 -0 تشکر 87955
(کوی نیک نامان اصفهان)

 

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد
 
 
 
 وقتی که برای تایپیک
 
 
در کتاب و سایت ها می گشتم 
 
دیدم 
 
 
بسیاری از علما 
 
یا خودشان اصفهانی هستند 
 
یا اصالت اصفهانی دارند 
 
بنابراین تصمیم گرفتم 
 
برای این بزرگواران 
 
در انجمن اصفهان 
 
تایپیک زده 
 
و به معرفی بپردازیم 
 
انشالله توفیق داشته باشیم 
 
 
 
 

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
جمعه 18/11/1387 - 9:18 - 0 تشکر 88071

سلام به ستاره کوچولوی عزیز مطلب و بزار سرا پا به گوشیم

در وفای تو چنانم که اگر خاک شوم / آید از تربت من بوی وفاداری تو . . .

منتظر شما در وبلاگ دل شکسته
جمعه 18/11/1387 - 13:14 - 0 تشکر 88112

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد
ابوالفرج اصفهانی

*ابوالفرج اصفهانی (صاحب اغانی)

علی بن الحسین بن محمد بن احمد بن الهیثم بن عبدالرحمن بن مروان بن عبدالله بن محمد بن مروان بن حكم اموی كاتب اصفهانی.
صاحب (مجالس المؤمنین) از بسیاری از مورخین مانند یافعی و ابن خلّكان و ابن كثیر شامی و دیگران ذكر می كند كه آنها به سبب اشعار نیك و آثار بزرگی ابوالفرج،در ذكر او احترام و تعظیم و در آخر مبالغه از مدح و اظهار حسرت و تأسف كرده اند بر این كه شیعه بوده است.
از نسل بنی امیّه،شیعه و دوستدار آل ابی طالب پیدا شدن مسأله ی شگفتی است. (1) معروف است كه صاحب بن عباد،حمل بسی بار كتاب در سفر می كرد،چون كتاب (اغانی) را دید دیگر چیزی غیر از او برنداشت.
تولدش در سنه ی دویست و هشتاد و چهار هجری،و وفاتش در سال سیصد و پنجاه و شش هجری است.
اهل رجال كه آن را از علمای شیعه شمرده اند نیز تعجب می كنند كه از نسل مروان اموی آخر ملوك بنی امیه،شیعه باشد. معروفیت او به سبب كتاب اغانی شده است،كه در فن خود و جامعیت فنون نظیر ندارد،هرچند در علوم متفرقه كتب بسیار تألیف كرده است. نسخه ی اغانی را جهت سیف الدوله حمدان فرستاد،هزار دینار به او جایزه فرستاد و عذر خواهی می كرد. به وزیر مهلبی (2) هم كه حقیقتاً مربی اهل علم بوده ملازمت داشته.
سبب عمده ی موافقت ابوالفرج با مهلبی ظاهراً همان رسم مهلبی بوده است بر معاشرت فضلا و باطناً این كه هر دو نفر – ابوالفرج و مهلبی- در تشیع و ترویج آن مذهب هم مسلك و... (3) بوده اند.(4)
ابوالفرج درك صحبت بسیاری از دانشمندان را كرد تا در علم تاریخ و نسب و كتابت و شعر و اغانی و سیر و احادیث مسنده،در زمان خود بی نظیر گردید.
پسر ناصر الدوله ابوتغلب كتاب اغانی را مشتری شد،از برای او به ده هزار درهم خریداری كردند،وقتی كتاب را دید اظهار نمود به فروشنده ی كتاب ظلم شده است چه حق او ده هزار دینار بوده [است].
ابوالفرج غالباً چركین بوده،لباس های او شسته نمی شد تا از شدّت چرك مندرس و تباه می گردید. وضع كثافت غالباً اسباب نفرت اشخاص بوده كه با او معاشرت می كردند،بعضی مانند وزیر مهلبی كه در امر ظرافت افراط می نموده،چنانچه گویند بر سر سفره در طرف راستش غلامی می ایستاده با سی قاشق از بلور و غلام دیگر در طرف چپ،هر وقت وزیر مهلبی با قاشق بلورین غذایی تناول می كرده قاشق را به دست غلام سمت چپ می داد و قاشق جدیدی جهت تناول لقمه ی دیگر می گرفته و پس از تناول لقمه باز به غلام می داده كه مبادا قاشقی را كه در دهان كرده در ظرف خوراك فرو برد یا دو مرتبه در دهان كند. با این وضع مواظبت به نظافت و پاكیزگی،با ابوالفرج كه نهایت كثافت را داشته و مراقبتی از خود نمی كرده،چنانچه از دهن او لقمه نیم جویده در ظرف خوراك می افتاد و اعتنایی نمی كرد،فقط وزیر مهلبی در چنین حالتی ظرف او را امر می كرد از سر سفره بردارند و ظرف دیگری از همان خوراك جلوی او گذارند،محض مراتب دانش ابوالفرج،وزیر تحمل كثافت او را می نمود و چون نظیر این گونه مكرر در سر سفره- ی مهلبی واقع شد،مقرر كرد دو سفره جهت او بگسترانند یكی عمومی و دیگر مخصوص. با این حال احترام كه مهلبی از ابوالفرج داشت باز ابوالفرج عادت خود را كه بدگویی بود در حق مهلبی مرعی می داشت و مهلبی را هجو كرده است.
این ابوالفرج اصفهانی غیر از ابوالفرج كاتب رازی است كه انشای دیوان عضد الدوله ی دیلمی به عهده ی او بود،و در اسم و كنیه و نسب و شأن و مسلك و مقام با یكدیگر كمال مشاركت را دارند.
از صابی روایت كرده اند كه وقتی با ابوعلی انباری و دیگری جهت ملاقات و تحقیق حال ابوالفرج به منزل او رفتیم نزدیك درب منزل او غلامی روانه كردیم كه اجازه ی ورود تحصیل كند،وقتی غلام در را كوبید و می بایست بر حسب رسم،گربه ی ابوالفرج كه اسم او (یقق) بود عقب در فریاد كند و بعد از او خود ابوالفرج یا غلامش برای گشودن در بیایند. هیچ كدام صدایی نكردند تا این كه كوبیدن در مكرر شد و از داخل خانه صدایی كردند تأمل كنید،و پس از آن شخص ابوالفرج در را گشود و دست او آلودگی داشت كه تصور نمودیم مشغول خوراك بوده است. ابوالفرج سبب دیر آمدن خود را و آلودگی دست را این طور اظهار كرد كه یقین را حالت قولنجی عارض شده بود و مشغول حقنه او بودم. ما از شنیدن این كیفیت و دیدن این حالت با خود گفتیم كه دیگر بیش از این تحقیق لازم نیست.
از غرایب حالات او باز (معجم الادباء) یاقوت حموی از تنوخی روایت می كند كه چون ابوالفرج عادت به پرخوری داشت،هر وقت سنگینی در شكم خود احساس می نمود پنج درم فلفل خریده می سایید و كف لمه می كرد. (5)
و باز حكایت از صحبت های ابوالفرج،مهلبی در حالت مستی ذكر كرده كه معلوم می شود كه یكی از مزاح های بزرگان آن عصر رد و بدل كردن فحش بوده،مانند پاره ای از ظرفای امروزه...!
ابوالفرج حكایت كرده كه در مدت پنجاه سال كتاب اغانی را نوشتم،و اولین نسخه كه استنتاخ شد برای سیف الدوله فرستادم.
** علی بن حسین بن محمد (هیثم) بن احمد بن هیثم بن عبدالرحمن بن مروان بن عبدالله بن مروان حمار (آخرین خلیفه ی اموی).
ادیب نحوی لغوی،و مورخ كاتب و شاعر،از مشاهیر دانشمندان است. معروف است كه شیعه ی زیدی بوده،لكن آنچه به نظر می رسد شیعه بودن را بهانه كرده تا مطاعن بن عباس را یك به یك،در زیر زره بین انتقاد،بزرگ نموده و در كتب خویش بنویسد،اما آنچه كه به مطاعن بنی امیه می رسد،به دیده ی اغماض نگریسته،به طور اجمال برگزار می كند. و دیگر آن كه كتاب ها در وصف خاندان خویش نوشته،و به اندلس (اسپانیا) نزد خلفای اموی آنجا فرستاده،و هدایا دریافت نموده است.
در هر حال،از مورخین و دانایان به علم موسیقی بوده،در 284 متولد و در روز چهارشنبه 4 ذی حجه الحرام سال 357 یا 360 در بغداد وفات یافته است.
معروفترین كتابش: اغانی،و مقاتل الطالبین می باشد.
كتاب های: التنزیل فی امیرالمؤمنین (علیه السلام) و مانزل فی امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز منسوب بدوست

منابع:

*رجال و مشاهیر اصفهان،تألیف میر سید علی جناب،1385،چاپ اول صص 82- 79
**دانشمندان و بزرگان اصفهان،تألیف مرحوم مصلح الدین مهدوی،جلد اول،1384،چاپ اول،صص 174 و 175


 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
جمعه 18/11/1387 - 13:15 - 0 تشکر 88113

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

ملا اسماعیل خواجویی
از علما و عرفای معروف زمان خود و بعد از خود بوده كه معاریف علما و حكمای زمان بعد،نسبت اسنادشان با اوست،مانند ملا مهدی نراقی كاشانی و آقا محمد بید آبادی و میرزا ابوالقاسم مدرّس خاتون آبادی و ملا محراب حكیم و غیر از این ها از بزرگان علما و حكما.
ملا اسماعیل خاجویی خط را خوب می نوشته و علاوه بر مراتب علمیّه و مكارم ظاهره دارای مقامات روحانی بوده كه معاصرین او نسبت به او اظهار ارادت داشتند،حتی نادرشاه كه حالت تصلّب او معلوم است باز به آخوند ملا اسماعیل خاجویی ارادت می ورزیده و به احترام او قیام می كرده،حتی محله ی خاجو و بستگان او را از تحمیلات خود كه یكی از اسباب خرابی آخری اصفهان شد معاف می داشته [است]. (1)
در منشاء احترامات نادر [شاه] از او معروف است یك حكایتی كه وقتی مردم از آخوند به اصرار خواهش كردند كه پیش نادرشاه توسط كند و رفع تعدیات او را بنماید،آخوند بدون مضایقه با این كه در آن وقت شهرتی نداشت،خصوص در دربار،برخاست و به منزل نادر رفت و اتفاقاً هیچ كجا از او جلوگیری نشد تا وارد بر شخص نادر [شاه] شد و نادر هم در ملاقات او از جای خود بلند شده بود و به او احترام زیادی كرد و توسطات او را پذیرفت،وقتی كه آخوند از منزل نادر خارج شد از اطافیان خود سؤال می كند كه چرا آخوند را راه دادی كه بر من وارد شود،گویند میرزا مهدی خان جواب داده بود به همان سبب كه شخص شما از او استقبال و احترام كردید،نادر [شاه] زیاد اظهار حیرت می كرده است از هیبتی كه از آخوند به او و اطرافیانش اثر كرده بود.
موقعی هم نادر [شاه] به منزل او رفته و با او غذا خورده است كه فقط نان و ماست بوده،پس از صرف ناهار از آخوند ظرف ماستی می خواهد آخوند به عذر این كه شیر گاو ما فردا سهم شریك ماست و ما حق نداریم تا پس فردا،فرستادن كاسه ی ماست را جهت نادر،موكول به دو روز بعد می نماید.
نظیر این قضیه،قضایای دیگری از كرامات آخوند یا اخلاق او در افواه مشهور است،بالاجمال تفصیل حالات آخوند كه نزد كی تحصیل نموده و غیره،منضبط نیست،و عمده ی سبب كمی شهرت او تصادف اوست با زمان انقلابات اواخر صفویه به بعد،و مسلماً مراتب او از هر حیث بیشتر از معاریف آن دوره بوده است،وفات او در سنه ی 1173 و قبر او نزدیك مقبره ی فاضل هندی در وسط سایر قبور،بدون تكیه و آثار بزرگی،واقع است. تألیفات او در فقه و رجال و كلام و عرفان و غیره بسیار می باشد.

**فرزند محمد حسین بن محمدرضا بن علاء الدین محمد مازندرانی.

عالم فاضل،و حكیم كامل،محقق مدقق،از اكابر فقها و مجتهدین،و اعاظم علما و مدرسین،به مناسبت سكونت در محله ی خاجو از محلات اصفهان به خاجویی شهرت یافته،در حكمت و كلام و فقه و اصول و تفسیر و ادبیّات،جامع بوده و در زهد و تقوا و اعراض از دنیا و حسن خلق و تواضع و دیگر صفات و ملكات ممتاز بوده.
عده ی زیادی از علمای اواخر اصفهان (2) در خدمت او تلمّذ نموده اند،كه از آن جمله است: آقا محمد بیدآبادی،و ملا محراب گیلانی،و میرزا ابوالقاسم مدرس خاتون آبادی و ملا مهدی نراقی.
متجاوز از یكصد و پنجاه مجلّد كتاب و رساله تألیف نموده و علاوه بر مقامات علمی،خط را نیز نیكو می نوشته،و كراماتی نیز از او نقل می كنند.
در 11 شعبان سال 1173 وفات یافته،در تخت فولاد مدفون گردید.
ماده ی تاریخ وفات او: (نور الله الجلیل مقبرته) ، (رفع الله فی الجنان منزلته) می باشند.
دبیر شاعر اصفهانی در ضمن قطعه ای گوید:
بهر تاریخ او دبیر نوشت
خانه علم منهدو گردیده
كتب زیر از جمله تألیفات اوست:
1. ابطال الزمان الموهوم؛
2. اربعین؛
3. بشارات الشیعه؛
4. جامع الشتات؛
5. جبر و تفویض؛
6. حاشیه بر تهذیب؛
7. حاشیه بر اثنی عشریه ی شیخ بهایی؛
8. ردّ بر صوفیه؛
9. رساله در امامت،و حرمت غنا،و مالایتمّ فیه الصلاه،و رضاع،و عید نوروز،و فضیلت اولاد فاطمه (سلام الله علیها)، و نماز جمعه،و طلاق رجعی؛
10. شرح بر مدارك،و نهج البلاغه، و دعای صباح به نام مفتاح الفلاح،و سؤالات مأمون از حضرت رضا (علیه السلام)؛
11. فواید الرجالیّه؛
12. هدایه الفؤاد،در معاد؛و غیره. (3)
منبع :
همان قبلی

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
جمعه 18/11/1387 - 13:16 - 0 تشکر 88114

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد

آسیّد محمد باقر درچه ای از فرزندان میرلوحی
معروف بوده،تولّدش در هزار و دویست و شصت و چهار
در قریه ی درچه لنجان اصفهان واقع شد.
بعد از ملاحظه ی سطح كتب علی الرسم زمان خود مسافرت به نجف اشرف می كند و در آن جا در مجلس درس حاجی میرزا حبیب الله رشتی حاضر می شود،و چندین سال تقریرات ایشان را نوشته پس از تحصیل اجازه به اصفهان مراجعت می كند،در مسجد نو اصفهان تدریس فقه و اصول می نماید.
نظر بر این كه جزوه های جامعی داشته و مطالب میرزای استاد را كاملاً ضبط كرده بیان می كرد،اهل فضل آن زمان بیشتر به درس او حاضر می شدند و استفاده می نمودند و تقریرات او را مجدداً جزوه می ساختند. اشخاصی كه حالیّه در اصفهان محصّل و مجاز می- باشند اغلب شاگردان او هستند.
در سنه ی هزار و سیصد و چهل و دو شبی در حمام درچه ناگهان وفات نمود،تشییع جنازه ی اورا از درچه تا تخت پولاد با ازدحام و جمعیت فوق العاده به عمل آوردند. (2)
** آقا سید محمد باقر درچه ای از اكابر علما و مجتهدین،و اعاظم فقها و مدرّسین،عالم فاضل زاهد فقیه اصولی. (3) در 1264 متولّد،و در شب 28 ربیع الثانی سال 1342 به مرض سكته در حمّام درچه وفات یافته،و در تخت فولاد در تكیه ی كازرونی مدفون گردید.
عمده ی تحصیلاتش در اصفهان نزد: آقا میرزا محمد باقر چهارسوقی،و میرزا محمد حسن نجفی،و میرزا ابوالمعالی كلباسی؛و در نجف: نزد آقا میرزا محمد حسن شیرازی،و حاج میرزا حبیب الله رشتی،و حاج سید حسین كوه كمری بوده،و پس از فوت مرحوم آقای [سیّد اسماعیل] صدر،مرجع تقلید مردم اصفهان بلكه ایران گردید.
حوزه ی درس او در فقه و اصول از هر جهت ممتاز بوده،و طلاب علوم جهت كسب فیض از محضر ایشان،از اطراف و اكناف به اصفهان آمده و مستفید می گشتند.
عدّه ای كثیر از مجتهدین از حوزه ی درس ایشان برخاسته اند كه از آن جمله است: علامه جلیل القدر،فقیه اهل بیت العصمه و النبوّه،مرحوم حاج آقا حسین بروجردی (رحمت الله علیه).
وی را تألیفاتی است (4) كه از آن جمله است:
1. یك دوره فقه و اصول در شانزده مجلّد؛
2. حاشیه بر متاجر؛
3. حاشیه بر مناسك؛
4. رساله در جبر و تفویض؛
5. حواشی بر رسایل علمیّه؛
6. حاشیه بر اصول دین تألیف شیخ جعفر شوشتری؛و غیره.
مادّه ی تاریخ وفاتش را مرحوم نیّر چنین گوید:
یا نیّر انقص بسبعٍ قل لرحلته
العلم قدمات من فقدان باقره
1342 = 7 – 1349
و مرحوم حاج میرزا حسن خان انصاری گوید:
از صف علم الیقین آمد یكی بیرون و گفت
باقر از علم الیقین شد جانب حق الیقین

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
جمعه 18/11/1387 - 13:17 - 0 تشکر 88115

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد
 شكیب اصفهانی
اسمش میرزا محمد علی،تحصیل كمالات متداوله نموده،
خطّ شكسته را خوب می نوشته،از شعرای اواسط قاجاریّه است. از اوست:
منعم از صورت زیبای بتان گر نكند
چه كند زاهد بیچاره كه صورت بین است
و نیز:
رشته برپا و سرشته به دست صیاد
هم گرفتارم و هم طرفه شكاری دارم

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
يکشنبه 20/11/1387 - 0:40 - 0 تشکر 88562

hosseintahoori  گرامی
امیدوارم از این مطالب استفاده کافی را ببرید
و همیشه راه این نیک نامان 
راه همگی ما بشود 
باز هم ما را از نظرات و مطالب خود آگاه فرمایید
با سپاس 

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
يکشنبه 20/11/1387 - 8:30 - 0 تشکر 88611

هوالحكیم

با سلام به ستاره كوچولو..انشالله من هم بتونم میام و چند تا از نیك نامان اصفهان رو در این تاپیك زیبا كه بالحق خیلی برام جالبه شركت كنم.انشالله از سفر برگردم براتون چند تا رو معرفی میكنم به تبیانیها تا بدونند نصف جهان چه نیك نامانی داشته

منتظر باشید

Please Wait

_________________________________   
|------------------------------------------------------| ______     
|------------------------------------------------------|| O`| __/  
|------------------اصفهان بیابالا----------------------||```|```| 
|____________________________________||___|___|
";===(@)-(@)-(@)---(______)------j(@)j-(____)-(@)=' 

--------------------
اللهم عجل لولیک الفرج

دوشنبه 21/11/1387 - 1:13 - 0 تشکر 88923

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و و قت عزا شد
حاج قدرت الله    گرامی

 خیلی خوش اومدین به این تایپیک

خوش می گذره این سفرهایی که میروید؟! ؟!

سعی کنید زود به زود  به انجمن نصف جهان سر بزنید 

بی صبرانه منتظر مطالبتون در مورد نیک نامان اصفهانی 

که تعدادشون هم کم نیست 

هستیم 

راستش واقعا این تایپیک جداگانه نیاز بود 

چون در هر کتابی که در مورد علما بود 

تعداد کثیری از آن بزرگواران اصفهانی بودند 

امیدوارم با کمک دوستان 

تایپیکی شایسته و در خور این عالمان بزرگ تهیه شود 

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.