• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 697)
سه شنبه 8/11/1387 - 8:1 -0 تشکر 85321
طلبگى این راه باشكوه(1)

ماهنامه یاس

عزیز الله حیدرى

فضیلت علم و آفت هاى آن

هر چه راه باشكوه تر و مقصد عالى تر باشد, آفات و خطرات آن نیز بیشتر است. در باب فضیلت علم و نیز آفت هاى علم آموزى, احادیث بسیارى نقل شده است كه از آن جمله است:
علم, راس فضیلت است.(1)
علم, زمینه ساز اطاعت خداست.(2)
شر برخى دانشمندان از سپاه یزید بر ضعفاى شیعه بیشتر است; چرا كه آن نامردمان ارواح و اموال كربلاییان را مى ستاندند و اینان شك و شبهه در دل ضعفاى شیعه مى ریزند.(3)
پس هم چنان كه صعود و رفعت در انتظار طلبه است, سر راه او آفات بسیارى نیز وجود دارد. شاید بتوان گفت كه اگر تزكیه, تهذیب و رهایى از آلودگى ها نباشد, ضرر علم بیشتر مى شود.

ضرورت رهایى از آفات

اهمیت این مرحله براى طلبه بسیار زیاد است. اگر كسى بخواهد در ظرفى آلوده و كثیف شیر بریزد, شیر فاسد مى شود. طلبه اى كه به تدریج (نه یك شبه) خود را از این آفت ها پاك نكند, امیدى به علم حقیقى نیز نباید داشته باشد; زیرا گناهان و آلودگى ها عقل را كه زینت علم است, زایل مى كنند. چنان كه رسول اكرم (ص) فرمود: ((من قارف ذنبا فارقه عقل لایعود الیه ابدا)); هر كس گناهى را مرتكب شود, عقلى از او جدا مى شود كه هرگز به او باز نخواهد گشت.
ریشه تمامى این ضعف ها, به هواى نفسانى باز مى گردد و این هواى نفس جهت علم را منحرف مى كند و در انگیزه ها و عمل ها تاثیر مى گذارد و تمامى سرمایه ها را بر باد مى دهد.

نگاهى نزدیك تر به برخى از آفت ها

1. عجب و غرور

((این من, شیطان است)). این سخن آن عارف راحل امام خمینى (ره) است.
((من گویى)) آن قدر زشت و خطرناك بوده است كه پیامبر اكرم (ص) در محاورات صمیمى ترین دوستان نیز آن را تحمل نمى كرد. متاسفانه گاهى دیده مى شود كه با خواندن چند كتاب چنان مغرور مى گردیم كه گویى به فتح هفت آسمان نایل شده و گره هر مشكلى را گشوده ایم. بیهوده نیست كه عجب, حماقت نامیده شده و راس نادانى محسوب مى شود(4) و معجب به درخت عقل و تیزبینى خود آفت زده و به حسود عقل خویش تبدیل شده است.

راه نجات از این آفت

بهترین راه گریز از این آفت, مقایسه دانسته هاى خویش با دانش بزرگان و بررسى عاقبت بد این احساس و مطالعه حال عالمان و فرهیختگان است. علم ما قطره اى از دانش عظیم امام على (علیه السلام) هم نیست كه فرمود: پیامبر (ص) هزار در از علم برایم گشود كه از هر كدام, هزار در دیگر به رویم گشوده شد; یعنى یك میلیون باب از علم. (5)
نقل شده است كه حضرت آیت الله شیخ جعفر كاشف الغطا, هر سحر در مقابل خدا گریه مى كرد و به خود مى گفت: تو جعیفر (جعفر كوچك) بودى, پس جعفر شدى, بعد شیخ جعفر گشتى, سپس شیخ عراق گشتى و حالا رئیس اسلام شدى! یعنى ابتداى خود را فراموش نكن.
آیا تا به حال به چنین عقوبتى اندیشیده ایم كه هر چیز ما در اختیار مالك هستى است و اگر او بخواهد, ابتدایى ترین مسائل را هم نخواهیم دانست و یا فراموش خواهیم كرد. پس دیگر غرور و عجب چه معنایى دارد؟
ادامه دارد...

پى نوشت ها
1. میزان الحكمه, ج6, باب العلم.
2. همان .
3. همان
4. العجب رإس الجهل, عنوان العجب عنوان الحماقه (همان,, ص44)
5. همان, ج1, دانش امام على
(علیه السلام).

 


   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 8/11/1387 - 8:8 - 0 تشکر 85322

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ سلام ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

اخلاق دانش پژوهى(2)
طلبگى این راه باشكوه - آسیبها و آفت هاى راه

1. تكبر

تكبر احساسى است كه نسبت به فرد خارجى ایجاد مى شود; برخلاف عجب و غرور كه در درون آدمى است. البته این كه براى دانش طلبگى ارزش قائل باشیم و هدفى را بالاتر از آن ندانسته و آن را بزرگ بشماریم, بسیار پسندیده و مطلوب است, اما در عین حال, احساس بزرگى نفسانى و كبریایى, ناشى از جهل و نادانى است.(2) هنگامى كه انسان, معرفتى از خود نداشته و عظمت حق را نبیند, دچار چنین حالت پستى مى شود و ناچار, هم در چشم خداوند و هم اولیاى او حقیر مى گردد; زیرا كبریا و بزرگى فقط از آن خداست.(3)
كسى كه مى خواهد بزرگ و مقبول باشد, راه آن تواضع و فروتنى است. این روش, محبوبیت نزد خدا و خلق را در پى دارد. گر چه انسان با عمل صالح و اخلاص, نزد خداوند مرتبه اى بزرگ پیدا مى كند و حتى در ملكوت آسمان ها بزرگ شمرده مى شود,(4) اما هرگز نباید اصل خود را فراموش كند كه چه بوده و چه خواهد شد.
چه زیبا فرمود امام على (ع): ((بیچاره فرزند آدم! سرانجام زندگى اش نامعلوم, علت بیمارىاش ناپیدا و كردارش محفوظ (و ثبت مى شود). پشه اى او را آزار مى دهد و جرعه اى آب یا غذایى, راه گلویش را مى بندد (و خفه اش مى كند) و عرق (كردن), او را متعفن و بدبو مى سازد.))(5)
هم چنین حضرت درباره یكى از دوستانش فرمود: ((فلانى (ابوذر, یا فردى دیگر) در چشم من بزرگ بود; زیرا دنیا در چشم او كوچك و حقیر مى نمود.))(6)
آرى, همه خوبى ها در تواضع است, چنان كه در كلمات ائمه اطهار تواضع همه ثمراتى را كه ما در پى آن هستیم, به دنبال دارد, آن جا كه مى فرمایند:
((تواضع لباسى از عظمت و مهابت بر تو مى پوشاند.))(7)
((تواضع فضیلت ها را منتشر مى كند.))(8) ((تواضع در حال بزرگى مقام را مى افزاید. ))(9)
((تواضع حاصل شناخت بزرگى خداست و آن كه تواضع ندارد, چیزى از این بزرگى درك نكرده است وگرنه خود را چیزى نمى دید.))
این راز در كلام على(ع) گشوده شد, آن جا كه درباره صفات پرهیزكاران فرمود: ((عظم الخالق فى انفسهم فصغر ما دونه فى اعینهم))(10); بزرگى خداوند در درون اهل یقین, غیر او را در نظرشان كوچك نموده است. و اولین كسى كه باید در نظر عارف كوچك شود, خود اوست.

2. زینت گرایى و...

تجمل گرایى در اصناف طلا ب متفاوت است, این خصلت, به ویژه در میان خواهران طلبه خطرى آشكار به شمار مى رود. اولین زیان تجمل گرایى, افشاى جدایى گفتار و عمل و تضاد عقیده و كردار شخص است; چرا كه دیگر كسى به حرف آن فرد گوش نمى دهد و براى سخنان این طلبه نما اهمیت قائل نمى شود, بلكه باب تهمت, استهزا, غیبت و حتى رو دررویى را مى گشاید.
چقدر نارواست كه استاد یا شاگردى, به خصوص از میان افراد متاهل, جواهرات یا مانتو و چادر جدیدش را به میهمانى چشم ها بیاورد, آن گاه همو بخواهد درس معنوى بخواند و گفتارهاى امام صادق و امام باقر (علیهم السلام) و حضرت زهرا (علیهااسلام) را براى دیگران یادآور شود.
نه, چنین چیزى ممكن نیست, مگر این كه ما از مقصد, كاملا غافل شده و فقط از شیطان و نفس دستور بگیریم. زنان به خاطر خصوصیت زنانگى, علاقه به زینت و نیز جلوه گرىاى كه در طبیعت آن هاست,(11) باید آگاه باشند كه این طبیعت, هرگز مجوزى براى رواج زینت و جلوه گرى نیست; چون در تربیت دینى, خودسازى همین است كه با طبیعتمان مبارزه كنیم و از حد طبیعت فراتر برویم. چنان كه مومن از حد غریزه بالا آمده و در حد وظیفه زندگى مى كند. مگر نه این كه روزه ماه رمضان نیز مبارزه با احساس طبیعى, یعنى گرسنگى و تشنگى است؟
راستى كسى كه به جلوه گرى بین طلبه ها مى پردازد و سپس به جلسات مردمى و زنانه مى رود, غیر از تخریب, كارى خواهد كرد؟ راستى مفهوم این حركت ها چیست؟ آیا فراموش كرده ایم كه رسول خدا به حولإ فرمودند: ((اى حولإ! زینت و زیور خود را براى غیر شوهرت آشكار نكن. براى زن جایز نیست كه دست و پاى خود را براى غیر شوهرش ظاهر كند و اگر چنین نماید, همیشه در لعنت (یعنى دورى از رحمت) و خشم خداوند خواهد بود و خداوند او را غضب فرماید, فرشتگان نیز او را لعنت مى كنند و خدا براى او عذابى سخت و دردناك آماده نموده است.))(12)
شكل پیچیده این رفتار نادرست كه در اثر نفس اماره پنهان عمل مى كند, این است كه خود را از نامحرم مى پوشانیم و هر چه عقده داریم بر سر محرمان و دوستان طلبه و یا جلسات مذهبى خالى مى كنیم. آیا هرگز فكر كرده ایم كه با آن ویژگى زنانه (علاقه به زینت) چه آتشى به زندگى برخى همراهان مى زنیم كه قادر به تهیه این زینت ها نیستند. راستى چرا جلوه نمودن در نزد خدا و اولیاى او را, با این جلوه هاى كاذب عوض نموده ایم.

مداواى زینت گرایى

دقت در مبانى حجاب, ما را در حل این مشكل كمك مى كند, كه عبارتند از:
1. شناخت ارزش خود;
2. شناخت جهان قانونمند و با حساب, چنان كه گذشت;
3. شناخت ادامه زندگى یا معاد و آثار فسادها;
4. شناخت دنیا كه راه است;
5. حجاب عنصر مقاومت در برابر هجوم بیگانه است.
در این جا مجال تفصیل و توضیح این موارد نیست, اما كسى كه به شناخت خود و استعدادهاى عظیم خویش رسیده باشد, آن قدر وجود را برتر مى بیند, كه آن را جز با بهشت عوض نمى كند و از آن بالاتر, بر رضوان و خشنودى خدا دل مى بندد و جهان را قانونمند مى بیند و مى داند كه گناهان یك جا حبس نمى شوند و در هستى بازتاب دارند و هنگامى كه فهمید دنیا ((راه)) است,(13) در این راه, با زیبایى و زینت و اندام خود, گرد و خاك به پا نمى كند(14), تا دلش از راه خدا منحرف نگردد.
این است راز مراقبت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در برابر یك نابینا و حتى سفارش درباره پوشیده بودن جنازه اش در هنگام تشییع, كه از اسمإ خواست, تابوتى بسازد تا در آن حجم بدن شریفش معلوم نگردد.
آرى! آن كس كه حضور خدا را فهمید, بى تردید از بسیارى كارها حذر مى كند, مگر آن كه غافل باشد, یا جاهل وگرنه چگونه است كه ما از گناهانمان در برابر یك كودك شرمنده مى شویم, ولى در برابر خداى حاضر و ناظر كه ذره اى از كارهاى ما بر او پوشیده نیست, شرم نمى كنیم!(15)
در مقامى كه كنى قصد گناه
گر ببیند كودكى از دور تو را
شرمت آید, از گنه در گذرى
پرده عفت خود را ندرى
شرم بادت كه خداوند جهان
كه بود واقف اسرار نهان
نظرش بر تو بود بى گه و گاه
چون كنى در نظرش قصد گناه

پى نوشت ها
1. برداشتى از كتاب طلبگى این راه باشكوه.
2. امام صادق(ع) فرمود: ((كبر آن است كه مردم را كوچك شمارد و به حق جاهل باشد.)) میزان الحكمه, ج9, ص305.
3. ((انما الكبریإ لله رب العالمین)); همان, ص300.
4. مضمون حدیث.
5. نهج البلاغه, كلمات قصار, ش419.
6. همان, حكمت ها, ش289.
7. میزان الحكمه, ج10, ص508.
8. همان, ص508 ـ 509.
9. همان.
10. نهج البلاغه, خطبه همام(صفات متقین).
11. آیه 18, از سوره زخرف, به این خصلت زنانه هشدار داده است; آن جا كه مى فرماید: ((آیا كسى كه در لابه لاى زینت ها پرورش مى یابد...)) این آیه علاقه شدید زنان را به زینت آلات یادآورى نموده است. تفسیر المیزان, ج18, ص 94-93 و تفسیر نمونه, ج21, ص28.
12. مستدرك الوسایل, چاپ جدید, ج14, ص243.
13. ((الدنیا دار ممر)); دنیا جاى عبور است, نهج البلاغه.
14. راننده اى كه یكى از خواهران مبلغ را به مقصد مى رساند, گفت: در یكى از مإموریت ها كه خواهرى را براى تبلیغ مى بردم, در تمامى مسیر كه حدود 3 الى 4 ساعت طول كشید, وى حتى یك كلمه با من حرف نزد, غیر از آن كه بعد از بازگشت, تشكرى با كمترین الفاظ نمود. این رفتار مطابق با عفاف زن است و برخوردى كاملا درست بوده, چون ضرورتى نداشته كه با نامحرم حرفى بزند. شما این رفتار را مقایسه كنید با برخى اختلاطها و حرف هاى زیادى كه با نامحرم و یا حتى با استاد زده مى شود.
15. شرح و تفصیل این مطلب در جزوه فلسفه حجاب آمده است.

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ خدا نگهدار ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

.::::::::ж الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 8/11/1387 - 15:39 - 0 تشکر 85436

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و وقت عزا شد

این تایپیک نه تنها برای طلبه ها مفید است 
بلکه برای همه این طور است 
در راه خوبی که پا بگذاریم و چیزی را چه سخت و چه آسان بدست آوریم .
نگه داری آن بسی سخت تر است . 
علم هم همین طور است . 
جمله زیر  هم خیلی قشنگ بود. 
گاهى دیده مى شود كه با خواندن چند كتاب چنان مغرور مى گردیم كه گویى به فتح هفت آسمان نایل شده
 علم مثل دریایی است که هر چقدر جرعه جرعه بنوشی، انگار قطره ای بوده از آن دریای عظیم
در ثانی مدام تشنه تر می شوی 
و عطش یادگیری بیش تر 

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
پنج شنبه 10/11/1387 - 20:22 - 0 تشکر 85981

ممنون از دوست بزرگوار

زیبا بود. "راه طلبگی راه زحمت و مشقت و نهایتا خالص شدن و لباس طلبگی لباس خدمت به خلق خداست". این را از استاد بزرگوارم نقل می کنم که می فرمودند به این فکر نباشید که لمعتین را خواندید و الان باید لباس پوشید ... این لباس خدمت است.

--------------------------

ظهور کن که ابرهاي ظلماني فتنه احاطه مان کرده است.

 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.