• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 44574)
جمعه 20/10/1387 - 22:58 -0 تشکر 82021
پژو پارس(پرشیا)

در مورد تاریخ ساخت پژو پارس نظریه های متفاوتی وجود داره ولی اکثر نظرات حاکی از این است که این خودرو در اواسط سال 78 به طور رسمی با قیمت پایه 16 میلیون تومان وارد بازار خودرو ایران شد(البته قیمت این خودروی لوکس کشور همواره در نوسان بوده ولی تقریباً به ثبات نسبی رسیده و همواره به عنوان خودروی بالای 15 میلیون کشور مطرح بوده است).باید تولید پژو پارس رو در ایران خودرو به نوعی جهش صنعتی بدونیم چون اولین موتور انژکتوری به کاررفته در محصولات ایران خودرو برای نخستین بار در همین خودرو نصب و استفاده شد.سیستم انژکتور به کار رفته در این موتور MPFI است که مخففMulti Point Float Injection  به معنای سیستم تزریق پاششی که با کاهش حجم موتور XU7JP/L3 پژو 405 از2000 سی سی به 1800 سی سی و کاهش توان موتور از 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه به 98 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه در این موتور به کار رفته است(لازم به ذکر است این تغییرات به دلیل حفظ خط مشی آلودگی محیط زیست و کاهش آلایندگی خودرو اعمال شده است).این خودرو از لحاظ سیستم فنر بندی نسبت به جد خود یعنی پژو405 نرمتر است و در برخورد با تکان های احتمالی عملکرد خوبی دارد.افراد زیادی معتقدند که قیمت پژو پارس به عنوان خودروی لوکس غیرواقعی و غیر متعارف است.این موضوع تا حدی جدی شد که وزیر صنایع و معادن(آقای جهانگیری) رسماً از مدیرعامل شرکت ایران خودرو(آقای منوچهر منطقی) درخواست کرد راجع به این اختلاف فاحش قیمت و کیفیت و امکانات رفاهی این خودروی لوکس توضیحات به وزارت صنایع ومعادن تقدیم کند(مرجع خبرگذاری مهر) ولی متاسفانه هنوز راجع به این توضیحات خبری منتشر نشده....



مشخصات:

نوع موتور: XU7JP/L3

حجم موتور:1761 سی سی

تعداد سیلندر: 4 عدد(نحوه آرایش:خطی)

حداکثر قدرت موتور:98 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور:153 نیوتن در 3500 دور در دقیقه

سیستم انژکتور: پاششی( MPFI)

نوع سوخت: بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵

تعداد سوپاپ:8 عدد

سیستم احتراق: جرقه دوبل

استاندارد حد آلایندگی(Emission level):Euro II

جعبه دنده: ۵ دنده دستی(سفارش از آلمان)

کلاج: Single dry driven plate and pressure plate diaphragm spring type

دیفرلنسیل: Integral with gearbox & final drive with helicodial toothing

نوع فرمان:فرمان خودکار(Power Steering)

نوع دنده: Rack And Pinion

تعداد دورچرخش قفل به قفل فرمان:1/3 دور

قطر دایره چرخش خودرو: ۱۱ متر

نوع ترمز:تحت کنترل با بوستر دو مداره(Servo Assisted Dual Circuit )

نوع ترمز جلو: دیسکی

نوع ترمز عقب:کاسه ای

واحد کنترل الکترونیکی(ECU):Sagem 2000

حداکثر سرعت:186 km\h

شتاب 0تا100: 11:37 ثانیه

میانگین مصرف (خارج شهر) بر اساس استاندارد: ECE R8445/6 لیتر

میانگین مصرف (داخل وخارج شهر) بر اساس استاندارد: ECE R10178/8 لیتر

مصرف سوخت با سرعت ثابت 90 کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد :ECE R84 7/6 لیتر

مصرف سوخت با سرعت ثابت 120کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد :ECE R8431/8 لیتر

قیمت:800000/15 تومان

حالا شما خودتون نظر بدین که آیا  ارزش خریدن داره یا نه؟!



و اما...

در اوایل سال 1382 پروژه ای با نام "Peugeot Pars ELX "در مرکز تحقیقات و نوآوری ایران خودرو شروع به کار کرد که امروزه همه با این خودرو آشنا هستن و این خودرو در اوایل سال 1383 با تبلیغات وسیع به همگان معرفی شد که به شدت هم مورد استقبال قرار گرفت،ولی طبق رسومات گذشته کارشناسان خودروی ایران باز هم حرف و حدیث های بسیار در مورد این خودرو به وجود آوردند.حالا با بررسی وضعیت خودرو در شاخص های فنی و رفاهی متوجه میشیم که این موضوع تا چه حد حقیقت دارد؟!

در بررسی کلی هر خودرو اولین فاکتوری که مد نظر قرار می گیرد ظاهر خودرو می باشد که باید گفت از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی بین پارس معمولی و پارس ELX وجود ندارد به جز چند مورد جزیی.

1-
چراغ های کوچک(سکن)پارس معمولی فقط در صفحه نور پایین روشن

می شوند و لی پارس ELX در صفحه ی نورپایین و بالا با هم روشن

می شوند.

2-
لاستیک و رینگ ELX عوض شده و در این خودرو از رینگ های اسپرتی 15 اینچی و لاستیک های 65/195 استفاده شده است حال آنکه در مدل پیشین ازرینگ 14 پژو 405 استفاده می شد با لاستیک 65/185 .

3-
آنتن برقی ELX .

4-
طرح چراغ عقب که قسمت راهنما ها مانند سمند بنا به رنگه خودرو(تیره/روشن) سفید یا تیره است

5-
نوشته ی جدید پارس ELX و 16V پشت این خودرو تفاوت های پارس معمولی و ELX است.

حالا به نظر شما برای دو خودرو با اختلاف قیمت حدود 3000000 تومان این تفاوت های ظاهری کافی است؟!

از ظاهر خودرو که بگذریم به داخل ماشین وارد می شویم در داخل ماشین هم یا طرح ها از سمند الهام گرفته شده است یا همان طراحی قدیمی پرشیا است.

مثلاً سیستم ضد سرقت،دسته راهنما،تنظیم قوس کمر صندلی راننده و...

موضوع دیگری که در پژو پارس ELX به چشم می خورد این است که با افزایش 3 میلیون تومانی قیمت،شرکت سازنده حتی زحمت اینکه جای بهتری برای شیشه بالا برهای عقب پیدا کند به خود نداده و همانجای قبلی یعنی پشت کنسول قرار داده است که این امر هنگامی که 3 سرنشین عقب خودرو نشسته باشد کمی مشکل ساز است.در مورد موتور ELX باید بگم که بر خلاف اظهار نظر های اهالی خودرو هیچ ربطی به موتور زانتیا 1800 سی سی ندارد و موتور ELX همان موتور XU7JP/L3 با همان حجم 1761 سی سی با این تفاوت که این موتور بهینه سازی شده است و در دور موتور 6000 ،110 اسب بخار قدرت دارد و مصرف سوخت این موتور بهینه سازی شده 2 تا 5 درصد کاهش یافته است و شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو معادل 5/10 ثانیه است و در نهایت به سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند.و اما بشنوید از جعبه دنده ی خودرویی که در حال حاضرقیمتی معادل 700000/18 تومان دارد،طی یک ابتکار جدید مهندسان ارشد ایران خودرو دست به کاری زدند که در هیچ جای دنیا مرسوم نسیت!!معمولاً وقتی که سری جدید خودرویی با قوای محرکه بیشتر تولید می شود به موازات آن جعبه دنده ی آن هم بنا به نیاز نیروی خروجی موتور برای انتقال هر چه بهتر نیرو به محور چرخها بهینه سازی می شود،اما سری اول پارس ELX که وارد بازار ایران شد،با موتور 110 اسبی ولی همان جعبه دنده ی معمولی پارس و پژو 405 !! حالا شما خودتون حدس بزنید که تحت چنین شرایط چه مشکلاتی برای جعبه دنده به وجود خواهد آمد؟!!

کمی که از تولید ELX گذشت با مشخص شدن طیف وسیع مشکلات بوجود آمده بر اثر این حرکت جدید محققان و مهندسان ارشد ایران خودرو طی دستور مدیرعامل ایران خودرو موظف شدند که با یکی از شرکت های آلمانی وارد مذاکره شوند و بر اساس همین مذاکرات قرار دادی بین شرکت گسترش صنایع و نوسازی ایران و شرکت ملی موتور آلمان بسته شد که به مدت 10 سال جعبه دنده جهت استفاده در این خودرو به ایران ارسال کند و در این 10 سال ایران خودرو حق دارد تا 50 درصد این جعبه دنده را ساخت داخل کند.

حالا نظرتون رو به گزارشی راجع به این خودرو از زبان یکی از مهندسان ارشد ایران خودرو جلب می کنم(مرجع باشگاه خبرنگاران جوان):

شركت ایران خودرو بر اساس تقاضای بازار، خودرو جدید پارس ای‌ال‌ایكس را با موتور جدید و تجهیزات بیشتر، تولید و روانه بازار كرده است.

خودرو پارس ای‌ال‌ایكس در مقایسه با مدل‌های قبلی این خودرو از مصرف سوخت كمتر و قدرت موتور بیشتری برخوردار است و تجهیزات و امكانات تازه‌ای در آن عرضه شده است.

دكتر رضا كاظمی مدیر پروژه پارس سال ایران خودرو و عضو هیأت مدیره انجمن مهندسین صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مصرف سوخت در خودرو پارس ای‌ال‌ایكس كه بر اساس استانداردهای روز اروپا طراحی و ساخته شده است، نسبت به مدل‌های قبلی پنج درصد کاهش یافته است.

وی گفت: قدرت و سرعت این خودرو نسبت به موتور قبلی آن 15 تا 20 درصد افزایش یافته است كه از نظر شتاب، سرعت و قدرت نسبت به رقبای خود در بازار از عملكرد بهتری برخوردار می‌باشد.

مدیر پروژه پارس سال در ایران خودرو اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه پارس ای‌ال‌ایكس از اردیبهشت ماه سال 82 آغاز شده و این پروژه در دو مرحله اجرا خواهد شد.

وی افزود: بهینه سازی موتور ال 3، ترمز ضد قفل (ای‌بی‌سی) استفاده از حسگر دنده عقب، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو (مجهز به گرم‌كننده و سردكننده)، نصب سیستم هشداردهنده، تعویض غربیلك فرمان، رینگ‌های آلومینیومی، چراغ آفتابگیر و جعبه كمك‌های اولیه از مهمترین تغییراتی است كه در مرحله اول (مدل سال 83) بر روی خودرو پارس ای‌ال‌ایكس انجام شده است.

وی توضیح داد: نصب كیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، نصب سیستم چی‌پی‌اس (نقشه‌خوان)، تغییر چراغ‌های جلو و عقب، تغییر كنسول و جلو داشبورد، نصب سیستم حساس به باران و سیستم كنترل پایداری خودرو را از جمله تغییراتی است كه در مرحله دوم تولید خودرو پارس جدید اجرا خواهد شد
منبع:Persiantuning.com

 

شنبه 21/10/1387 - 19:34 - 0 تشکر 82142

به نام خالق مخلوقات 

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

محرم آمد و وقت عزا شد 

 اول تشکر

خیلی بحث کامل بود

 یه پیشنهاد

 یه تایپیک کامل می زدید

به هر نامی که می پسندید

بعد 

کلا در مورد ماشین می نوشتید

برای عشق ماشینی ها 

عالی 

میشه

هم به شما دعا می کنند و هم به پیشنهاد دهنده

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
يکشنبه 22/10/1387 - 12:55 - 0 تشکر 82276

نوع موتور: XU7JP/L3

این موتور پارس ال ایکس هست در حالیکه موتور پارس معمولی موتور پژو 405 هست

یا علی

يکشنبه 22/10/1387 - 15:23 - 0 تشکر 82291

سلام اقا مهدی

اولا باید عرض کنم که ما پارس ال ایکس نداریم اون سمند ال ایکس هست

پارس با کد ای ال ایکس تولید میشه

ثانیا موتوری که شما گفتید هم روی پارس معمولی نسبه هم روی پژو 405

لطفا تو خوندن مطلب یه کم دقت کنید....

خدا نگهدار

Y@$!N

يکشنبه 22/10/1387 - 15:40 - 0 تشکر 82294

سلام


ممنون از شما..... مطالب خیلی خوبی بود.

اما بهتر نبود توی انجمن دیگه ای این مطالب رو مینوشتید؟؟؟

فكر میكنم انجمن روباتیك و مكانیك برای این بحث مناسبتر باشه.

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

دوشنبه 23/10/1387 - 12:27 - 0 تشکر 82451

با سلام خدمت جناب یاسین

من هم همین رو خدمتون عرض کردم (در مورد موتور 405 و پارس معمولی)

منظور من از پارس ال ایکس همون ای ال ایکس شماست.

من میگم اون موتوری که شما گفتید موتور خودروی زانتیا هست که بین پارس ای ال ایکس و زانتیا یکی هست.

یا علی

دوشنبه 23/10/1387 - 12:37 - 0 تشکر 82452

اقا مهدی اگه مطلبو با دقت بخونی متوجه میشی

نوع موتور های استفاده شده در پارس معمولی و زانتیا یکی است که با هم تفاوت حجم دارند

حالا ممکنه در ایران خودرو یا سایپا کد موتورو برای اینکه نشون بدن در محصولاتشون از موتور های متععد استفاده می کنند عوض کنند...

ولی در اصل نوع موتور یکیه ولی با ایجاد تغییرات حجمشو کم یا زیاد میکنن که باعث تفاوت در قدرت خروجی میشه

يکشنبه 11/5/1388 - 5:23 - 0 تشکر 137899

 به نام خدا

در آخرین روزهای سال گذشته بود که ایرانخودرو از تولید چند محصول جدید خبر داد. پؤوپارس دنده اتوماتبک یکی از این محصولات است که که باهدف بازارهای صادراتی وباهدف گسترش محصولات وجذب مشتری داخلی تولید میشود واتفاقادر نوبت ثبت نام با استقبال هموطنان مواجه شده است.قرار است اولین سری از این مدل در شهریورماه سال جاری به متقاضیان تحویل گردد ایران خودرو امید وار است باتولید20هزار دستگاه پژو پارس در سال سهم بیشتری از بازار دنده اتوماتیکها را به خود اختصاص دهد.

پارس اتوماتیک به مانند2خودروی اتوماتیک دیگر ایران خودرو از پیشرانهtu5jp4وگیربکس اتوماتیک چهار سرعتهAl4بهره میبرد.پارس اتوماتیک از موتوری 1600 سی سی باقدرت108اسب بخار بهره میبرد وحد اکثر سرعتی برابربا187کیلومتر درساعت دارد ودرعرض2/14ثانیه(خیلی زیاده)به100کیلومتر میرسد.مصرف سوخت پارس اتوماتیک نسبت به نوع معمولی این خودرو حدود1لیتردر100کیلومترسیکل ترکیبی کاهش یافته است.همچنین میزان مصرف سوخت جاده ای پارس اتوماتیک38/6لیتر در100کیلومتر است,درحال که میزان مصرف در پارس معمولی5/7لیتر در100کیلومتر اعلام شده است,ایرانخودرو مدعی است پارس اتوماتیک دارای استاندارد الایندگی یورو3با قابلیت ارتقابه یورو4است.

تجهیزات پارس اتوماتیک عبارت است از:سیستم قطع سوخت خودکار,چراغ مه شکن جلو وعقب,پشت سری صندلی جلو وعقب,کولر,شیشه بالابر برقی جلو وعقب,دماسنج روی داشبورد,سیستم صوتی cdخوان(کاست نیست)هه.سیستم تهویه اتوماتیک,تور نگه دارنده اشیاءصندوق,قفل مرکزی,آینه های جانبی برقی,کاتالیست اگزوز,سنسور اکسیژن وسیستم کنترل بخار بنزین(کنیستر)در این خودرو بصورت استاندارد نصب میگردد.نوع ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده وعقب از نوع کاسه ای است.عدم نصب سیستمabsروی این خودرو باتوجه به مصوبه دولت مبنی بر نصب این سیستم روی تمامی خودروهای سبک وسنگین تولیدی در کشور که از اول اردیبهشت ماه  لازم الاجرا است,جای سوال دارد(لابد خوششون نمیاد).

مشخصات فنی خودرو  پارس88  پارس با موتور جدید16سوپاپ  پارس اتوماتیک
 نوع موتور  xu7jp4/l3  tu5  tu5
 حجم موتور  1761سی سی  1587سی سی  1587سی سی
 قدرت موتور

 97 اسب بخار

(در6000دور دردقیقه)

 108اسب بخار

(5600دور دردقیقه)

 108 اسب بخار

(در5600دور در دقیقه)

 حداکثر گشتاور  148نیوتون متر  142 نیوتون متر  142 نیوتون متر
 تعداد سوپاپ  8  16  16
 حداکثر سرعت  190  190  187
 شتاب0تا100  11ثانیه  2/13ثانیه  2/14ثانیه
 میانگیم مصرف ترکیبی  1/9  5/7  2/8
 گیربکس(جعبه دنده)  دستی(ma5n)  دستی(be3/5n)  اتوماتیکal4
 نوع ترمز جلو  دیسکی تهویه شونده  دیسکی تهویه شونده  دیسکی تهویه شونده
 نوع ترمز عقب  کاسه ای کاسه ای کاسه ای
 ترمز ضد قفلAbs  دارد  ندارد  ندارد

ما را به رندی افسانه کردند پیرانه جال شیخانه کردند

خیلی ناراحتم؛خستمه؛هرچی میگم کسی گوش نمیده

خیلی وقته چیزی یادم نمیاد ؛اصلا نمیشناسمت خوبه

هر رنگی هستی باش فقط حسینو درست بشناس

http://shiaupload.ir/images/cbxblxfwnqxpskb5v4gq.jpg

يکشنبه 18/5/1388 - 23:35 - 0 تشکر 140490

سلام :

این ایران خودرو حرف زیاد میزنه !

ما یک پرشیا یا همون پارس خریدیم که سکیل ترکیبیش حدود 15 لیتر در 100 کیلومتر است !

من آمار گرفتم دیدم همشون همین طور هستند !!!

راستی پرشیا اتوماتیک تو جاده قدیم کرج - کیلومتر 12- مرکز فروش و بازاریابی ایرانخودرو موجود است ...

برو به انجمن
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • بازدید از عصارخانه شاهی اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 26 شهریور ماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از عصارخانه شاهی اصفهان، به عمل آورده‏اند. این بنای تاریخی، یكی از جاذبه‌های كم نظیر گردشگری اصفهان به شمار می‌رود.
  • مسابقات انجمن‌ها با جوایز متعدد
    انجمن‌های تخصصی تبیان، افتخار دارد با برگزاری جشنواره‌ی تابستانی انجمن‌ها که در آن، مسابقات متنوع با جوایز متعدد به کاربران عرضه می‌گردد، تابستانی پرخاطره را برای اعضای انجمن‌ها و کاربران حوزه‌ی مجازی رقم بزند.