• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 11957)
جمعه 20/10/1387 - 3:19 -0 تشکر 81882
فتوا بر قمه زنی...!ا

به نام خدا 

سلام

بدون مقدمه

نه می خوام نظر بدم نه جهت گیری کنم

فقط فتوای مراجع و علما (البته دوستان در نقد و بررسی می تونن شرکت کنن)

قضاوت با خودتون !!!

(از اظهار نظر احساسی هم لطفا خودداری بشه و در ضمن سخن بی مدرک هم گفته نشه چون نمی خوام اینم به سرنوشت بقیه تاپیکای قمه زنی دچار بشه)

از مدیر محترم هم می خوام این مطلب رو به عنوانی آرشیو فتوای فقها در نظر بگیرند و حذفش نکنند !! 

جمعه 20/10/1387 - 3:26 - 0 تشکر 81883

ابتدا نظرات برخی از فقها در تایید یا عدم تحریم و حتی مستحب بودن قمه زنی رو وارد می کنم.


آیت الله فاضل لنکرانی

سوال : به نام خدا سوال من از ایشان این است که آیا قمه زدن در خفا و آشکار جایز است یا خیر ؟ با تشکر

جواب : قمه زدن پنهانی اشکال ندارد لکن در ملآ عام در شرایط فعلی بهتر است از آن اجتناب شود زیرا رسانه های استکباری مترصد فرصت اند تا علیه تشیع تبلیغات سوء کنند و چهره شیعه را در دنیا مشوّه جلوه دهند.

آیت الله بهجت
سوال : با سلام خدمت شما و با تشکر از زحمات شما من یک سوال شرعی از آیت الله العظمی بهجت : آیا قمه زنی که در ماه محرم است جایز است یا نه؟

جواب : قمه زنی اگر موجب ضرر نشود جایز است.

میرزا جواد آقا تبریزی
سوال : سؤال من از ایشان این است كه آیا قمه زدن در خفا و آشكار جایز است یا خیر

جواب : قمه زنی در حد نفسه مانعی ندارد ولکن سزاوار است برای مؤمنین که در مقام حزن و اندوه بر سیدالشهداء (ع) مظهر مناسبتری را اختیار کند و آن مظهر مختلف به اختلاف کشورها و شهرها، والله العالم... .

محمد صادق روحانی
سؤال: در عزاداری امام حسین (ع) به صورت لطلمه زدن و خود را مجروح كردن وقمه زدن , احیانا هلاك می شوند و استفاده از طبل چه صورت دارد ؟

جواب: بسمه تعالی ؛ تمام آنچه ذكر كرده اید جایز و مستحسن است ؛ مگر كاری كه موجب هلاكت شود
سوال دیگر : اگر قمه زدن باعث وهن مذهب شبعه شود آیا در این صورت قمه زدن جایز است؟

جواب: بسمه تعالی ؛ اصلا موجب وهن نمی شود ؛ بلكه عكس آن مشهود است. 

جمعه 20/10/1387 - 3:28 - 0 تشکر 81884

ادامه از قبل>>

آیت الله صانعی

سوال : گر قمه زنى و زنجیر زنى اشکال ندارد ولى والدین شخص در مورد قمه زنى نارضایتى کنند آیا عدم رضایت آن ها باعث اشکال داشتن چنین عزادارى مى شود؟
آیا این حکم موقعى که انسان، متأهل و جدا از پدر و مادر زندگى مى کند هم صدق مى کند؟

جواب : اطاعت از پدر و مادر، یک امر اخلاقى است و آن چه که موجب اذیت و آزار آن ها است باید ترک شود, بناء علیه، عدم رضایت آن ها نسبت به عزادارى حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نمى تواند سبب حرمت آن گردد, آرى اگر عدم رضایت آن ها به خاطر احتمال خطر و ضرر است اطاعتشان واجب و ترکش حرام است


سوال : آیا قمه زدن جایزاست یا خیر؟

جواب : به نظر اینجانب جایز است و مشمول اطلاقات و عمومات ابكاء و بكاء و تعظیم شعائر مى باشد البته بشرط آنكه موجب اذیّت شدن و جنایت به بدن نباشد كه معمولاً در قمه زنى چنین نبوده است.

آیت الله سید صادق شیرازی
سؤال: بعضى افراد در مجالسشان سخنانى را مطرح مىكنند كه مضمونش این است كه چرا به جاى قمه زنى در روز عاشوراء خون خود را به نیازمندان هدیه ندهیم چرا كه هدیه دادن خون مىتواند بهتر و امروزى تر از قمه زنى باشد، قمه زنى به محیط زیست ضرر رسانده و نیز باعث مىشود تا بقیه مذاهب اسلامى ما را بدعت گذار و عقب مانده معرفى كنند، رأى شما درباره این موضوع چیست؟

جواب: هدیه دادن خون چیز خوبى است ولى با برگزارى شعائر حسینى منافاتى ندارد، به اضافه اینكه خارج كردن خون از سر داراى فوائد بهداشتى بسیارى است و از سنت پیامبر گرامى مى باشد و پیامبر این كار را مغیثه و منقذه مىنامیدند و شیعه و سنى بر این مطلب توافق دارند و بخارى و تعداد دیگرى از راویان، آنرا روایت كرده‏اند و از امام صادق (علیه السلام) آمده است: (خون گرفتن از سر شفا از دیوانه‏گى و جذام و پیسى و ضعیفى چشم و دندان درد است) و نیز ضررى براى محیط زیست ندارد. پس بجاست كه مؤمنین هدیه دادن خون را در روز دیگرى مثل سوم شعبان كه روز میلاد امام حسین (علیه السلام) مىباشد بجا آورند.

سؤال : آیا در عزاى امام حسین قمه زنى واجب است؟

جواب: نظر مشهور استحباب آن است.

سؤال : اگر چیزى مثل قمه زنى منجر به زشت شدن وجهه مذهب حق شود و در نتیجه آن، بعض از شعائر بزرگ مثل عزاى حسینى در قلوب مردم ضعیف شود حكمش چیست؟

جواب: قمه زنى بنابر مشهور مستحب است و با دلیل قطعى ثابت نشده كه قمه زنى باعث زشت شدن وجهه تشیع است، بلكه برخى از شخصیات معتقدند كه قمه زنى از مهمترین وسائل تبلیغ و ترویج براى مذهب است. به اضافه اینكه دلائلى از این قبیل، براى كنار گذاشتن احكام شرعىِ ثابت شده كافى نیست. و الا مى بایست از خیلى احكام الهى در جهاد و حج و نماز و روزه دست كشید. خداوند مىفرماید: (یا حسرة على العباد ما یأتیهم من رسول إلاّ كانوا به یستهزؤون) آیا مسخره كردن پیامبران براى عقب نشینى آنها از دعوت بسوى حق كافى است؟

سؤال : ضررى كه در نتیجه قمه زدن بوجود مى آید اگر ضرر قابل توجهى بود مانند شدت خونریزى آیا این ضرر مباح محسوب مى شود یا مستحب و یا هیچ كدام؟

جواب: ضرر تا وقتى كه منجر نشده است به: (1 ـ قتل نفس 2 ـ قطع عضوى از اعضاء بدن 3 ـ از دست دادن نیروئى مثل از دست دادن نیروى بینائى و مانند آن) جائز است و اگر نزد شارع محبوبیت پیدا كرد مستحب خواهد بود، و قمه زدن به نیت همدردى با سید الشهداء (علیه السلام) و اظهار محبت نسبت به امام و دفاع از حق و تربیت نفس براى ایثار و شكیبائى و تقویت روح ایمانى، از جمله مستحبات مؤكد است همانطور كه علماى قدیم و حال فتوى داده‏اند و در زندگى معصومین موارد زیادى ذكر شده است كه دلالت مىكند تحمل ضررها در راه خدا و مشقت نفس بخاطر تقوى از كارهاى مستحب مىباشد، و از جمله آن آنچه كه در مورد حضرت زهراء روایت شده است كه ایشان براى عبادت آنقدر بر روى پاهایشان ایستادند تا پاهاى آن حضرت ورم كرد. و اینكه امام حسن و امام حسین با پاى پیاده به حج مىرفتند در حالیكه شترهایشان مقابل آنها حركت مىكردند.

سؤال : كسى كه به عزادارى و خدمت در حسینه‏ها مشغول باشد و قمه زدن را ترك كند آیا گناهكار است و استحقاق تحقیر شدن و اهانت شدن را دارد؟

جواب: قمه زدن كار مستحبى است و انسان مىتواند عمل مستحب را ترك كند. و جائز نیست كه مؤمن را اهانت كرد و همینطور بر كسى كه قمه نمىزند جائز نیست دیگران را مسخره یا اهانت كند یا آنها را متهم كند.

جمعه 20/10/1387 - 3:29 - 0 تشکر 81885

 ادامه از قبل>>

آیت الله نائینی

«.... دوم : هیچ اشکالی نیست در جایز بودن سینه زدن یا با دست به صورت زدن حتی اگر به حدی برسد که سینه و صورت سرخ و سیاه شود ، بلکه اقوی جواز زنجیر زدن است بر شانه و پشت به حدی که به بیرون آمدن کمی خون منجر گردد بنا بر اقوی و اما بیرون آمدن خون از پیشانی در اثر شمشیر و قمه زدن درصورتی که از ضرر آن محفوظ باشد جایز است، بیرون آمدن خون بدون صدمه رسیدن به استخوان پیشانی که عادتا هم زیان نمیرساند و مانند اینها چنانکه اشخاص عارف به آن قمه میزنند و طوری هم میزنند که صدمه به استخوان سر نمیرساند اگر در حال قمه زدن مطمئن بود که قمه زدن بر حسب عادت برایش ضرر ندارد و لکن بعد از زدن به قدری خون بیرون آمد که مضر بود کشف از حرمت آن نمی کند مانند کسی که وضو بگیرد یا غسل می کند و گمان دارد استعمال آب برایش ضرر ندارد و سپس روشن می شود که برایش ضرر داشته لکن احوط و سزاوار است که کسانی که عارف به زدن شمشیر و قمه نیستند خودداری کنند خصوصا جوانانی که دلهایشان پر از عشق و محبت امام حسین علیه السلام است و از محبت آن حضرت بی اختیار می گردند و در موقع قمه و شمشیر زدن توجه ندارند که ممکن است پس از آن زیان ببیند ، خدا ثابت بدارد ایشان را به قول ثابت در دنیا و در آخرت....»

جمعه 20/10/1387 - 9:9 - 0 تشکر 81889

ا- اضرار و ایذاء

الف- فتاوی مراجع تقلید

حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی
بر عزاداران عزیز لازم است از كارهایی كه موجب وهن مذهب می‏گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‏كند، خودداری كنند.‏  (، ذیل کلمه قمه زنیmakaremshirazi.‏orgپایگاه اینترنتی)

ب- سایر علما

حضرت آیت الله احمدی میانجی (‏قدس‏سره)
.‏.‏.‏ اگر فقهاء عظام(رحمه الله علیهم اجمعین) گاهی در فتاوی بشرط عدم ضرر به نفس تجویز نموده‏اند، قطع نظر از عنوان وهن مذهب بوده است و همچنین کارهایی که به نحوی عقیده شیعه در دنیا معرفی می‏شود ولو اینکه عامل، چنین قصدی ندارد، باز به عنوان بدعت حرام می‏شود، علاوه بعد از حکم ولی امر مسلمین، دیگر جای این سوال نیست و اطاعت معظم له واجب است.‏
فتوای آیه الله علامه امین عاملی(‏قدس‏سره)
قمه‏زنی و اعمالی دیگر از این قبیل در مراسم عزاداری حسینی به حكم عقل و شرع حرام است و زخمی ساختن سر، كه نه سود دنیوی دارد و نه اجر اخروی، ایذاء نفس است كه خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‏ی اهل بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشی قلمداد می‏كنند و شكی نیست كه این اعمال ناشی از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت‏خدا و پیامبر و اهل بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حكم شرعی آن كه حرمت است، تغییری نمی‏دهد.‏(اعیان الشیعه، ج 10، ص 363)
آیت الله سید محمود شاهرودی
بسمه تعالی
بدون شک برپایی مراسم عزاداری و سوگواری نسبت به ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، خصوصا در مصیبت جانسوزحضرت ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) امری مهم و بلکه یکی از فرائض و واجبات کفائی است، لیکن در کیفیت برگزاری مراسم وشیوه های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:‏
1- آنکه موجب ضرر به شخص برگزار کننده و یا دیگران نشود و این شرط را هر مکلفی می تواند
تشخیص دهد.‏.‏.‏(قم 4/محرم الحرام 1415 سید محمود شاهرودی)
حضرت آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء
اگر بخواهیم موافق قواعد فقهی و استنباط احکام شرعی در مورد مسأله لطمه به صورت زدن و اعمالی از این
قبیل همچون قمه زنی و.‏.‏.‏ که در این روزگار جریان دارند، نظر دهیم، به چیزی جز حرمت دست نیافته و چاره ای جز فتوا به منع و تحریم آنها نخواهیم داشت؛ زیرا هیچ مخصّصی که بتواند عمومات حرمت اضرار و ایذاء به بدن و حرمت به خطر انداختن جان انسانی را د راین موارد تخصیص زده باشد، وجود نداشته و دلیلی نداریم که بتوان این موارد را از حکم به حرمت خارج نمود.‏.‏.‏ این د رحالی است که بیشتر اشخاصی که این کارها را انجام می دهند، بیشتر از روی تظاهر، ریا، تعصب و تملّق به عمل می آورند، بی آن که قصدی درست و نیت صالحی داشته باشند.‏ که از این جهت نیز خای از اشکال نبوده، بلکه حرام بودن آن به خاطر برخی از دلایل زمانی و مکانی مضاعف خواهد بود.‏ (الفردوس الأعلاء، ص 22-19)

جمعه 20/10/1387 - 9:10 - 0 تشکر 81890

2- عدم وجود سند شرعی برای آن

الف- فتاوی مراجع تقلید  

حضرت آیت الله العظمی صالحی مازندرانی(‏قدس‏سره)
باسمه العلیم.‏ از منابع فقه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص او بالاطلاق او العموم جواز و اباحه قمه‏زنی فضلا از رجحان آن در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین‏(علیه السلام) مستفاد نمی‏گردد، بلكه مقتضای ادله و عناوین ثانویه حرمت و عدم جواز است.‏ لذا اجتناب از آن واجب و لازم است.‏ برادران ایمانی می‏دانند كه قمه را باید بر فرق قمه كشان خائن و قداره بندان جانی زد .‏ (محرم الحرام 1415 - خرداد 1373)

ب- سایر علما

شهید آیه الله مرتضی مطهری(‏قدس‏سره)
قمه زنی در شرایط فعلی هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یكی از مصادیق بارز تحریف محسوب می گردد و حداقل اینكه در زمان فعلی، باعث زیر سوال رفتن تشیع می گردد.‏ از برنامه هایی كه هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین(علیه السلام) ندارد، تیغ، قمه و قفل زدن است.‏ قمه زدن هم همین طور است؛ این كار، كار غلطی است.‏ یك عده قمه ها را بگیرند، به سرهای خودشان بزنند و خون ها را بریزند كه چه شود؟ كجای این حركت، عزاداری است.‏(حوزه و روحانیت، ج 2، ص 173.)

3.‏ بدعت بودن قمه‏زني

حضرت آيت الله علي مشكيني(‏قدس‏سره)
.‏.‏.‏ عزاداري آن حضرت عمل سياسي است، پس بايد ازمخلوط شدن کارهايي که جنبه سياسي آن را مخدوش و يا‌ عنوان خرافيت و وهن اسلام مي بخشد، اجتناب نمود.‏ حتي اگر شخص قمه‏زن، قصد صدمه خوردن اسلام را نداشته باشد، باز بدعت و حرام است.

جمعه 20/10/1387 - 9:12 - 0 تشکر 81891

4. لزوم تبعیت از حكم ولی فقیه در حرمت قمه‌زنی

الف- فتاوی مراجع تقلید

حضرت آیت الله العظمی اراكی(‏قدس‏سره)
دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی درعزاداری محرم لازم الاطاعه است.‏(.‏ رجوع كنید به کتاب "پیرامون عزاداری عاشورا"، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص 37)53
حضرت آیت الله العظمی حسین مظاهری
سؤال:‏ قمه زدن از نظر فقهی چه حکمی دارد؟
چون ولایت فقیه نهی از آن کرده‏اند، همه باید از این کار پرهیز کنند؛ گرچه مقلّد کسی باشند که جایز بداند.‏
(به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانیwww.‏almazaheri.‏ir)

ب- سایر علما

حضرت آیت الله علی مشكینی(‏قدس‏سره)
بعد التسلیم و التحیه، امور مذکور فوق، بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا محرم است.‏ مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین (علیه الصلاه و السلام) که یکی از عبادات است، جدا خودداری نمایند .‏.‏.‏.‏ اعمال فوق مورد نهی مقام معظم ولایت امر مسلمین قرار گرفته و حکم معظم له واجب الاتباع است.‏  
حضرت آیت الله محمد یزدی
اطاعت از حكم ولی امر مسلمین بر همه لازم است و تخلف آن معصیت و گناه و متخلف معاقب خواهد بود.‏ " بسیاری از مذکورات خلاف شرع بیّن و حرام است و برخی جزء بدع یا موجب وهن مذهب و تضعیف اسلام است.‏ گذشته از آن‏که اطاعت از حکم ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه ای بر همه واجب و لازم است و تخلف از آن معصیت و گناه است و متخلف معاقب خواهد بود و نظر دیگر نمی تواند حکم ولی امر را جایز التخلف کند.‏ چه آن‏که حق حکم منحصر به ولی امربالفعل است و فتوی ناقض حکم نیست"
حضرت آیت الله محمد مؤمن
اطاعت احكام ولی فقیه واجب است.‏
حضرت آیت الله احمدی میانجی(‏قدس‏سره)
عملی که موجب وهن مذهب شود جایز نیست.‏.‏.‏ بعد از حکم ولی امر مسلمین دیگر جای این سوال نیست و اطاعت معظم له واجب است.‏
حضرت آیت الله حسین راستی كاشانی
بر همه مؤمنین واجب است از اینگونه امور اجتناب نمایند و با پیروی از رهبری و وحدت كلمه، دشمنان اسلام را از آسیب رساندن به اسلام و مسلمین مأیوس گردانند.‏
حضرت آیت الله ابراهیم امینی
.‏.‏.‏ و ثالثا مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) از انجام این قبیل امور نهی شدید فرموده اند و اطاعت از معظم له بر همه شیعیان و پیروان ولایت فقیه لازم و مخالفت با آن حرام است.‏ بدین جهت از عموم شیعیان انتظار می رود که در انجام مراسم عزاداری، از این قبیل امور اجتناب نمایند.‏ خدا ما را از شیعیان راستین امام حسین (علیه السلام) قرار دهد.‏"  
حضرت آیت الله شرعی
"مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‏ای (مدظله العالی) حماسه عاشورای حسینی را یکی از شاخص های قوی و توانمند مبارزات اصیل شیعی می دانند و به استناد تاریخ ثبت شده و متقن کربلا و روایات رسیده از معصومین(صلوات الله علیهم اجمعین) اقامه عزای سالار شهیدان را افضل قربات دانسته و تاکید شدید بر آن دارند.‏ ایشان می فرمایند حرکت های سنتی عاشورا می بایست بیانگر و تقویت کنند پیام جهاد ایثار شهادت و ترجمان اسلام و مکتب باشد.‏ قمه‏زنی و قفل زنی و .‏.‏.‏ یک فرآیند ناموزون و ناهماهنگ با اهداف اصیل و ارزش‏های عظمی است که موجب وهن مکتب عاشورایی است.‏ در این ارتباط بر آحاد عزاداران و عاشوراییان واجب است فرمان و حکم ولی امرمسلمین جهان را اطاعت نمایند.‏ بدیهی است سهل‏انگاری و عدم اطاعت، مبغوض حضرت حق متعالی است.‏"  
حضرت آیت الله سید جعفر كریمی
.‏.‏.‏.‏ با عنایت به اظهار نظر فقیهانه مقام معظم رهبری؛ حضرت آیت الله خامنه‏ای(مد ظله الوارف) در این رابطه، پرداختن به امور فوق الاشاره به بهانه و عنوان عزاداری ومخالفت با نظرلازم الاتباع حضرت ولی امر مسلمین(مد ظله) دراین باره شرعا حرام و موجب استحقاق عقاب است.‏

جمعه 20/10/1387 - 9:14 - 0 تشکر 81892

حضرت آیت الله سید محسن خرازی
در موارد فوق الذكر اطاعت و پیروی از ولی فقیه و حاكم اسلامی لازم و واجب است.‏  
حضرت آیت الله عباس محفوظی
از آنچه كه موجب وهن است باید پرهیز شود و اطاعت ولی امر مسلمین لازم است.‏  
حضرت آیت الله محسن حرم پناهی
اطاعت از احكام ولی فقیه واجب است.‏  
حضرت آیت الله حسن تهرانی
در وضع کنونی، اموری که از مذکورات موجب وهن مذهب شیعه است، جایز نیست و اطاعت از حكم مقام معظم رهبری در این باره لازم است.‏  
آیت الله احمد آذری قمی
.‏.‏.‏ سرپیچی از اطاعت مقام معظم رهبری،گناه كبیره و موجب ضعف حكومت مقدس اسلامی است و به نذرهایی كه قبلاً انجام گرفته وفا واجب نیست ، بلكه حرام است.‏  
حضرت آیت الله سید محمد ابطحی
از كارهایی كه موجب وهن مذهب است، باید اجتناب شود و آنچه كه ولی فقیه دستور دادند واجب الاتباع می‏باشد.‏  
حضرت آیت الله استادی
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری(دامت برکاته) لازم است ارادتمندان به حضرت ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) در مراسم عزاداری از شیوه هایی استفاده کنند که تعظیم شعائر الله باشد و از کارهایی که به فرموده معظم له موجب وهن مذهب است جدا خودداری نمایند.‏ امید است همگی مورد لطف و عنایت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) باشیم.‏"  
حضرت آیت الله راستی کاشانی
"بعد الحمد و الصلوه .‏.‏.‏.‏.‏.‏ امروز که روز حاکمیت اسلام است و رهبر عظیم الشان انقلاب؛ ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه‏ای(دام ظله العالی) از قمه زدن و نظایر آن نهی فرموده اند و استکبار جهانی از هیچ توطئه ای علیه اسلام و امت اسلام و ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین فرو گذار نمی کند بر همه مومنین واجب است از اینگونه اموراجتناب کنند و با پیروی از رهبری و وحدت کلمه، دشمنان اسلام و مسلمین را مایوس گردانند خداوند متعال همه را از عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و انصار حضرت ولی الله اعظم؛ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد.‏"
حضرت آیت الله محمدی گیلانی
هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعا حرام و خصوصا اگر مورد نهی ولی امر مسلمین است، بر عموم، اطاعت از آن واجب است.‏  
حضرت آیت الله موسوی تبریزی
عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی(علیه السلام) از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله(علیه السلام) باشد حرام است و اطاعت از حکم ولی امر مسلمین، واجب و لازم است.‏  
حضرت آیت الله مقتدایی
.‏.‏.‏.‏ با تشخیص موضوع و اعلام حکم بر حرمت قمه زدن و نظایر آن از طرف رهبر معظم انقلاب؛ ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه‏ای(دامت برکاته) اطاعت از معظم له بر آحاد مسلمین لازم و تخلف از آن حرام است.

حضرت آیت الله سید کاظم حائری
اولاً ما شاهد آنیم که قمه‏زنی و بعضی اعمال شبیه به آن، ذاتاً موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته‏اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب واردکردن به ما در اینگونه اعمال تکیه نموده، تا دین ما را دین خرافه و وحشی‏گری معرفی نمایند.‏
و ثانیاً چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه‏زنی به دست آورده باشیم یا نه، باید از اوامر ولی امر مسلمین، حضرت آیت‏الله خامنه‏ای(حفظه‏الله) در این مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع‏گیری صریح و روشنی نموده‏اند که دیگر هیچگونه عذری را برای مخالفت باقی نمی‏گذارد و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان اطاعت نمایند؛ چه کسانی که با ایشان در فتوا هم نظرند و یا از ایشان تقلید می‏کنند و چه کسانی که در این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید کنند؛ در هر صورت بر همه مسلمین واجب است از ایشان به خاطر ولی امر بودن‏شان تبعیت کنند.‏ سایت اینترنتی www.‏alhaeri.‏com
آیت الله سید محمود شاهرودی
بسمه تعالی
.‏.‏.‏ در کیفیت برگزاری مراسم وشیوه های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:‏ .‏.‏.‏
2- آنکه موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هریک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات ولی امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی ولی امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه بخصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند.‏ قم 4/محرم الحرام 1415 سید محمود شاهرودی

جمعه 20/10/1387 - 9:15 - 0 تشکر 81893

5.وهن بودن قمه زنی

الف- فتاوی مراجع تقلید

حضرت امام خمینی(‏قدس‏الله‏نفسه‏الزکیه)
بسمه تعالی در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد؛ اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.‏ (استفتاءات امام، ج 3، سؤالات متفرقه، س 37)
حضرت آیت الله العظمی خویی(‏قدس‏سره)
اگر قمه‏زنی و زنجیر زنی با قلاب‏های فلزی که در ماه محرم انجام می‏گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.‏ (المسائل الشرعیه، استفتاءات الامام الخویی، العبادات؛ و الطریق النجاه، ج 2، ص 445)
حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ای
قمه‏زنی علاوه بر اینكه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‏شود و سابقه‏ای در عصر ائمه(ع) و زمان‏های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شكل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‏شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست.‏ و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.‏(اجوبه الاستفتاءات، س 1461)
حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی
بر عزاداران عزیز لازم است از كارهایی كه موجب وهن مذهب می‏گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‏كند، خودداری كنند.(‏makaremshirazi.‏org ، کلمه قمه زنی)
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی(‏قدس‏سره)
عزاداری خامس آل عبا از مهم‏ترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می‏باشد؛ ولی بر عزاداران عزیز لازم است از كارهایی كه موجب وهن مذهب و سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) می‏شود، اجتناب كنند.‏(.‏ درباره فتوای ایه الله تبریزی متاسفانه نقل قول‏های ناصحیحی منتشر شده است؛ برای دست یافتن به فتوای ایشان ، به ذکر سه مساله از سایت دفتر معظم له می‏پردازیم؛
سوال 1832- این افرادی كه در مجالس سوگواری ائمه اطهار (علیهم السلام) بسیار سینه می زنند و بدن خود را سُرخ می كنند و از حالت خود خارج می شوند، آیا كار درستی انجام می‏دهند؟ جواب:‏ بسمه تعالی؛ مانعی ندارد و داخل عنوان جزع است و جزع بر ائمه (سلام الله علیهم) مستحب است؛ والله العالم.‏"
اما در جواب سوال 1851، قمه زنی را به عنوان جزع بودن نمی‏پذیرند:‏
سوال 1851:‏ در زمان حاضر قمه زدن برای امام حسین (علیه السلام) یا به عشق امام حسین(علیه السلام)چه حكمی دارد؟
جواب:‏ بسمه تعالی؛ عزاداری حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و سایر معصومین (علیهم السلام) به هر صورتی كه عنوان جزع بر آن منطبق باشد، مطلوبیت شرعی دارد.‏ قمه زنی فی نفسه مانعی ندارد، و لكن دخول آن در جزع محل بحث می باشد؛ والله العالم.‏ )54 (استفتاءات، س2003 و 2012 و 2014)

ب- سایر علما

حضرت آیت الله علی مشكینی(‏قدس‏سره)
بعد التسلیم و التحیه امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا محرم است.‏ مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین(علیه الصلاه و السلام) که یکی از عبادات است جدا خودداری نمایند .‏.‏.‏.‏
حضرت آیت الله جوادی آملی
چیزی كه مایه وهن اسلام و پایه هتك حرمت عزاداری است، جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.‏  
حضرت آیت الله احمدی میانجی(‏قدس‏سره)
عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست .‏.‏.‏  
حضرت آیت الله ابراهیم امینی
با توجه به اینكه مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط كنونی موجب وهن مذهب شیعه می شود،
اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین(علیه‏السلام) لازم است.‏ " با اینکه عزاداری برای سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) یک عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است و ائمه معصومین (علیهم السلام) در این باره تاکید، لکن بر علاقه مندان به اهل بیت واجب است از انجام امور فوق اجتناب نمایند؛ زیرا اولا امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است.‏ ثانیا در اوضاع و شرایط کنونی جهان امور مذکور از خرافات به شمار می‏رود و موجب وهن شیعه می‏باشد .‏.‏.‏
حضرت آیت الله ملکوتی
عزاداری حضرت سید الشهداء سبط رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) باید لایق و شایسته به آن امام بزرگوار باشد و موجب وهن و تضعیف اسلام ومذهب تشیع نباشد بلکه مثل قیام آن حضرت باعث بقاء و عزت اسلام و مسلمانان بوده و عاری و منزه از هرگونه بدعت و خرافات باشد.‏  
حضرت آیت الله مقتدایی
با استقرار جمهوری اسلامی ایران و تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قرآن و وحی توجه همه ملت‎ها و دولت‏ها به اسلام جلب و احکام نورانی و مترقی اسلام مورد مداقه صاحب نظران قرار گرفته و می رود تا همانند خورشیدی تابان در سطح جهان بسط پیدا کند؛ لذا دشمنان اسلام که حقیقت و موجودی خود را در خطر می‏بینند، در مقام هستند به هر وسیله و بهانه اسلام را ملکوک و خدشه دار نمایند.‏ از این جهت اموری که امروز موجب وهن به اسلام و تضعیف عقاید مسلمین می گردد، شرعا حرام و مسلمین باید از آنها خودداری نمایند .‏.‏.‏
حضرت آیت الله محمدی گیلانی
هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعا حرام و خصوصا اگر مورد نهی ولی امر مسلمین است، بر
عموم اطاعت از آن واجب است.‏
حضرت آیت الله موسوی تبریزی
عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی(علیه السلام) از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله(علیه السلام) باشد، حرام است و اطاعت از حکم ولی امر مسلمین واجب و لازم است.‏  
آیت الله سید محمود شاهرودی
بسمه تعالی
در کیفیت برگزاری مراسم وشیوه‏های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:‏ .‏.‏.‏
2- آنکه موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هریک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است .‏.‏.‏
3-آنکه متناسب با روح اسلام و ارزش‏های متعالی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) باشد و با احکام و تعالی حقه آنان منافات نداشته باشد.‏
قم 4/محرم الحرام 1415 سید محمود شاهرودی

جمعه 20/10/1387 - 9:17 - 0 تشکر 81894

6- موجب سوء استفاده دشمنان شدن

حضرت آیت الله راستی کاشانی
.‏.‏.‏.‏.‏.‏ اقامه عزای حضرت ابی عبدلله الحسین؛ سید الشهداء(علیه‏السلام) از افضل قربات الی الله تعالی و موجب تجدید حیات اسلام و ایمان است و بر مومنین است هرچه با شکوه تر آن را برگزار نمایند و از هر اموری که موجب وهن اسلام و دست آویز دشمنان اسلام است، اجتناب کنند.




7. غیر منطقی و غیر قابل پذیرش بودن

الف- فتاوی مراجع تقلید

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(‏قدس‏سره)
با توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اكثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوان امّ القرای جهان اسلام شناخته می شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسایل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه ای عمل شود كه موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد.‏ پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلكه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد.‏ لذا لازم است شیعیان علاقمند به مكتب امام حسین (علیه السلام) از آن خودداری كنند.‏ و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.‏ (جامع‏المسائل، ج، س 2173.‏1)
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی
مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبد الله علیه السلام، مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزش‏های اسلامی است و تاریخ خونبار عاشورا همیشه با آفریدن حماسه ها و موج ها و با به حرکت در آوردن احساسات و عواطف، الهام بخش کلیه نهضت ها و قیام هایی که علیه ظالمان و جباران روزگار صورت گرفته، بوده است.‏.‏.‏ این خاطره به جوش آورنده خون‏هایی است که در دل علاقه مندان این مکتب موج می زند.‏ مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می بینند، در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند، لذا لازم است (شیعیان) با مراسم عزاداری کار زینبی بکنند یعنی با منطق اسلام توام و از هرگونه حرکتی که این دین مقدس را بی منطق قلمداد نماید، منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جای اینكه قمه را فرق خود بكوبند در فكر آن باشند، قمه را بر سر دشمنان اسلام كه اراضی آنان را اشغال و در فكر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنان را به مخاطره می اندازند، بكوبند.‏ (استفتاءات، ج 2، س 597.‏)

ب- سایر علما

حضرت آیت الله محمد ابراهیم جناتی
از انجام این كارهای ناشایست، وهن آور، نسنجیده و خرافی كه در مبانی فقهی و پایه های شناخت احكام شرعی ریشه ندارد و موجب لكه دار شدن چهره برجسته و درخشان دین و تشیع است، پرهیز شود

جمعه 20/10/1387 - 10:45 - 0 تشکر 81895

....وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

اولا لطفا هر مطلبی که قرار میدید با سند و مدرک و منبع باشد .جناب مای میل این فتواها رو از کجا نوشتید ؟؟؟؟ من عین دستخط آیت الله فاضل لنکرانی را که قمه زنی رو جایز ندانسته اند قرار میدم .

با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده و ایران اسلامی به عنوان ام القری جهان اسلام شناخته میشود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابیعبد الله الحسین علیه السلام بگونه ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقه مندی شدیدتر به آن حضرت و ساحت مقدس وی گردد .پیدا است در این شرایط مسئله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد بلکه بعلت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیهی نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین "ع" از آن خودداری نمایند و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست .4 محرم الحرام 1415

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.