• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 3873)
شنبه 7/10/1387 - 21:7 -0 تشکر 79604
شرح دعا های صحیفه سجادیه(اخت القرآن)

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علی آل یاسین

دعا نیرومندترین عامل حلّ مشکلات

صحیفه سجادیّه، حاوى با ارزشترین و پرمنفعتترین دعاها و مناجاتها در پنجاه و چهار عنوان است.

صحیفه، علاوه بر اینكه از انسان،
مناجات كنندهاى پرشور، عاشقى دلسوز، و عارفى شوریده به وجود مىآورد، یك دوره كامل

از مسائل عالى الهى، معارف ربّانى، قوانین اصولى، قواعدى سعادت بخش، و برنامههائى سلامتآور تعلیم مىدهد.

حضرت زین العابدین پنجاه و هفت سال عمر خود را در میدانى از بلاها و خطرها و آلام و مصائب و شدائد گذراند.

دو سال آخر حكومت حضرت مولى الموحّدین امیر المؤمنین علیه السّلام

را كه همراه با طوفان جنگ صفّین و نهروان و جنایات بىشمار بنى امیّه بود درك كرد،

سپس در مركز حوادث بسیار سخت ده ساله عمر عمویش امام مجتبى بود.

آنگاه با آلام و رنجها و سختىهاى ده ساله آخر عمر پدر بزرگوارش
حسین ع روبرو شد، و

بقیّه عمر خود را پس از حادثه عجیب كربلا و اسارت اهل بیت به مدّت سى و پنج سال

در حوزهاى از سختىهاى ناگوار و مصائب بىشمار و مظالم سخت و اعمال ناپسند حكّام مروانى گذراند،

ولى در تمام آن مدّت كه مساوى با ولادت تا شهادت حضرتش بود،

از هیجانات عصبى و آلام شكننده درونى و امراض خطرناك عضوى و بدنى در امان بود،

چرا كه تمام لحظات عمرش را با تكیه بر حقّ و اتّكان به حضرت ربّ و دعا و مناجات و راز و نیاز و خدمت به بندگان پروردگار گذراند،

و تمام اماج بلا را با قدرت دعا و قوّت عبادت و نالههاى جانسوز سحر شكست،

و در طوفان آن همه حادثه و بلا به پیشگاه حضرت حق عرضه مىداشت:

«به من عمر طولانى عنایت كن و مرگم را از باب لطف و عنایتت به تأخیر انداز».

ان شا ءالله به یاری خداوند وعنایات امام سجاد ع قصد دارم در این تایپیک

به شرح دعاهای صحیفه بپردازم

 

 

 اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم الحمد لله علی عظیم رزیتی اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورودثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین واصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام .. خدایا تو را ستایش میکنم به ستایش شکر گزاران تو برغم واندوهی که به من رسید در مصیبت آل محمد حمد خدا را بر عزاداری واندوه وغم بزرگ من پروردگارا شفاعت حسین علیه السلام را روزی که بر تو وارد می شوم نصیبم بگردان ومرا نزد خود ثابت قدم بدار به صدق وصفا با حضرت حسین علیه السلام واصحابش کسانیکه در راه خدا جانشان را نزد حسین علیه السلام فدا کردند(همنشین وهم صحبت )باشم.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 

 

 

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 7/10/1387 - 21:11 - 0 تشکر 79605

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علی آل یاسین

جلسه اول(سپاس خدای تعالی وستایش او)

1.

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلاَ أَوَّل كَانَ قَبْلَهُ وَالآْخِرِ بِلاَ آخِر یَكُونُ بَعْدَهُ،

1 .
Praise belongs to God,

the First, without a first before Him,

the Last, without a last behind Him

1.«تمام ستایشها، مخصوص و منحصر به وجود مقدّسى است كه داراى جمیع صفات كمال است، و ذاتش از هر عیب و نقصى مبرّاست. آن وجود مباركى كه مبدأ تمام موجودات است و اوّل كلیّه آثار هستى، كه پیش از او اوّلى نبوده؛ و مرجع و معاد همه عناصر خلقت است و پس از او آخرى نباشد.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 7/10/1387 - 21:13 - 0 تشکر 79606

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علی آل یاسین

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علی آل یاسین

در ستایش حق تعالى و معناى الحمد للّه

حمد:
ستایش نمودن در برابر صفات نیك اختیارى است، و مدح: ستودن در برابر صفات نیك اختیارى و غیر اختیارى است، و شكر: عبارت از سپاس در برابر نعمتهائى است كه از منعم به ما رسیده.

با توجه به فرقى كه بین حمد و مدح و شكر است، و با عنایت به الف و لامى كه متّصل به كلمه حمد است، به این معنا واقف مىگردیم كه تمام ستایشها مخصوص به آن وجود مقدّسى است كه با اراده و اختیار، خالق تمام موجودات، و زیبا آفرین و رشد دهنده تمام عناصر هستى و هدایت كننده آنان به مطلوب و مقصود است، و هر جا نسبت به هر كسى به خاطر ذات یا صفات یا افعال نیك اختیاریش ستایش واقع شود، برگشت آن ستایش به حضرت حقّ است، چرا كه هر ذات نیكى و هر صفت زیبائى و هر فعل جمیلى قطرهاى از آن بحر و جلوهاى از آن منبع و نور پرفروغى از آن كانون است.

الحمد للّه جمله پر نورى است كه در
دنیا كه زندگى اول است بر زبان عاشقان جاریست و در آخرت كه زندگى دوم و ابدى است نیز بر زبان اهل بهشت جهت ستایش حق جارى خواهد بود.

امام صادق علیه السّلام مىفرماید: استرى از پدرم حضرت باقر گم شد فرمود اگر خداوند وسیله برگشت آن را برایم فراهم كند او را به محامد و ستایشهائى بستایم كه موجب رضایت او شود. چون استر بازین و برگش پیدا شد و حضرت بر آن آرام گرفت لباسش را پیچید و به جانب حضرت حق سر برداشت و گفت الحمد للّه و چیزى به آن نیفزود آنگاه فرمود هیچ ستایشى نیست مگر اینكه در آنچه گفتم هست.

اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم الحمد لله علی عظیم رزیتی اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورودثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین واصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام
خدایا تو را ستایش میکنم به ستایش شکر گزاران تو برغم واندوهی که به من رسید در مصیبت آل محمد حمد خدا را بر عزاداری واندوه وغم بزرگ من پروردگارا شفاعت حسین علیه السلام را روزی که بر تو وارد می شوم نصیبم بگردان ومرا نزد خود ثابت قدم بدار به صدق وصفا با حضرت حسین علیه السلام واصحابش کسانیکه در راه خدا جانشان را نزد حسین علیه السلام فدا کردند(همنشین وهم صحبت )باشم.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 7/10/1387 - 21:14 - 0 تشکر 79607

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علی آل یاسین

لطیفهاى بس عجیب از عمل اهل اللّه

فخر رازى، در تفسیرش مىگوید: الحمد للّه كلمه شریفه با ارزشى است كه باید به موضع استعمال آن توجّه داشت.

چون این واقعیّت الهیّه را بجا بگوئى، مطلوب و مقصود چهره نماید؛ چون بیجا مصرف كنى، شاهد مقصود را نبینى!

به سَرىّ سقطى گفتند: وجوب بردن طاعت به پیشگاه حضرت ربّ چگونه و به چه كیفیّت است؟ پاسخ داد:

سى سال است به خاطر یك
الحمد للّه نابجا در استغفار و توبهام!!

گفتند: چگونه؟ گفت: حریقى در بغداد اتّفاق افتاد، مغازهها و خانهها سوخت؛ به من خبر رسید كه مغازهام از افتادن در كام آتش در امان مانده؛

به شنیدن این واقعه، گفتم:
الحمد للّه. وقتى به معناى این كلمه در آن حالت دقّت كردم دیدم معنایش این مىشود كه:

به خاطر محفوظ ماندن مغازهام خوشحالم در حالى كه وسائل و مغازههاى مردم سوخته،

در صورتیكه دین و مروّت اقتضا داشت با مردم همدردى كنم نه خوشحال از به جا ماندن مال خودم در عین از بین رفتن اشیاء دیگران باشم!!

سى سال است بر آن قول بیجا در طلب مغفرت از حضرت ربّ العزّه هستم!

فعل قلب به این است كه قلب، به حقیقت و بر اساس معرفت كه از راه نظر به آثار مطالعه علوم به دست مىآید،

ایمان و اطمینان به این داشته باشد كه وجود مقدّس صاحب نعمت داراى جمیع صفات كمال و جمال و جلال است.

فعل زبان به این است كه انسان آن حالت عالى قلب و بصیرت و دانائى دل را با كلماتى اظهار كند

كه آن كلمات دلالت بر این داشته باشد كه ذات منعم، مستجمع جمیع صفات كمالیّه است؛

و كلمه الحمد للّه جامعترین و زیباترین سخنى است كه قابلیّت اظهار نمودن این معنا را دارد.

اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم الحمد لله علی عظیم رزیتی اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورودثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین واصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام خدایا تو را ستایش میکنم به ستایش شکر گزاران تو برغم واندوهی که به من رسید در مصیبت آل محمد حمد خدا را بر عزاداری واندوه وغم بزرگ من پروردگارا شفاعت حسین علیه السلام را روزی که بر تو وارد می شوم نصیبم بگردان ومرا نزد خود ثابت قدم بدار به صدق وصفا با حضرت حسین علیه السلام واصحابش کسانیکه در راه خدا جانشان را نزد حسین علیه السلام فدا کردند(همنشین وهم صحبت )باشم.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 7/10/1387 - 21:15 - 0 تشکر 79608

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علی آل یاسین

امام صادق علیه السّلام از پدر بزرگوارش حكایت مى‏كند: پیامبرى از پیامبران، به پیشگاه مقدّس حقّ عرضه داشت:اَلْحَمُد لِلّهِ كَثیراً، حَمْداً طَیِّباً مُبارَكاً فیهِ كَما یَنْبَغی لِكَرَمِ وَجْهِكَ وَعِزِِّ جَلالِكَ.خداوند به او وحى فرمود: از كثرت ثواب این سپاس، حافظان عمل و حافظان بر حافظانت را به شغل سنگینى در نوشتن ثواب واداشتى!عَنْ عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهما السّلام أنَّهُ قالَ: مَنْ قالَ: الْحَمْدُ لِلّهِ فَقَدْ أدّى شُكْرَ كُلِّ نِعْمَة لِلّه عَزَّ وَجَلَّ عَلَیهِ:امام سجّاد حضرت علىّ بن الحسین علیهما السلام فرمود: هر كس بگوید: الحمد للّه، به حقیقت كه شكر تمام نعمت‏هاى حقّ را ادا كرده.عَنِ النَّبِىِّ صَلّى اللّه علیه وآله قالَ: لا إلهَ إلاَّ اللّهُ نِصْفُ الْمیزانِ، وَالْحَمْدُ لِلّهِ یَمْلاَُهُ:(18)رسول خدا فرمود: لا اله الاّ اللّه نیمى از میزان عمل را كفایت مى‏كند، و الحمد للّه آن را پُر مى‏نماید.

اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم الحمد لله علی عظیم رزیتی اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورودثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین واصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلامخدایا تو را ستایش میکنم به ستایش شکر گزاران تو برغم واندوهی که به من رسید در مصیبت آل محمد حمد خدا را بر عزاداری واندوه وغم بزرگ من پروردگارا شفاعت حسین علیه السلام را روزی که بر تو وارد می شوم نصیبم بگردان ومرا نزد خود ثابت قدم بدار به صدق وصفا با حضرت حسین علیه السلام واصحابش کسانیکه در راه خدا جانشان را نزد حسین علیه السلام فدا کردند(همنشین وهم صحبت )باشم.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 7/10/1387 - 21:16 - 0 تشکر 79609

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علی آل یاسین

در تفسیر كبیر، جلد اوّل،ص223 در توضیح الحمد للّه، در فائده هشتم، از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت مىكند:

إِنَّهُ قالَ: اِذا أنْعَمَ اللّه عَلى عَبْدِهِ نِعْمَةً، فَیَقُولُ الْعَبْدُ: اَلْحَمْدُ لِلّهِ؛ فَیَقُولُ اللّهُ تَعالى: اُنْظُرُوا اِلى عَبْدی أعطَیْتُهُ ما لا قَدْرَ لَهُ، فَأعْطانی ما لا قیمَةَ لَهُ:

به هنگامیكه خداوند نعمتى را به بندهاش عنایت كند، و او در در برابر آن نعمت بگوید
«الحمد للّه» خداوند مىفرماید:

بندهام را بنگرید: من به او شیئى كم ارزش دادم، ولى او در برابرش آنچه كه برایش قیمت معیّن نیست به من هدیّه كرد.

در اینجا نكته ظریفی هست و آن این است كه: نعمتهاى جناب او در دنیا متناهى است و حقیقت و مفهوم
الحمد للّه بىنهایت است.

و معلوم است وقتى به مقدار متناهى از بىنهایت كسر شود، باز بىنهایت به بىنهایتى خود مىماند.

در حقیقت مفهوم روایت مثل این است كه خداوند بگوید: بنده من! وقتى در برابر یك نعمت مىگوئى
الحمد للّه،

آنچه از این گفتار ایمانى براى تو مىماند طاعت بىنهایت است، و به ناچار طاعت بىنهایت نعمت بىنهایت مىخواهد؛

به این سبب عبد در برابر این ستایش مستحقّ ثواب ابدى و خیر سرمدى است.

و روى این حساب باید گفت هر مؤمنى به خاطر اظهار
الحمد للّه مستحقّ سعادتى است كه آخر ندارد،

و نیازمند خیراتى است كه برایش نهایت نیست.

اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم الحمد لله علی عظیم رزیتی اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورودثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین واصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام خدایا تو را ستایش میکنم به ستایش شکر گزاران تو برغم واندوهی که به من رسید در مصیبت آل محمد حمد خدا را بر عزاداری واندوه وغم بزرگ من پروردگارا شفاعت حسین علیه السلام را روزی که بر تو وارد می شوم نصیبم بگردان ومرا نزد خود ثابت قدم بدار به صدق وصفا با حضرت حسین علیه السلام واصحابش کسانیکه در راه خدا جانشان را نزد حسین علیه السلام فدا کردند(همنشین وهم صحبت )باشم.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 19/10/1387 - 15:1 - 0 تشکر 81795

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه دوم

. ُ الَّذِی قَصُرَتْ عَنْ رُؤْیَتِهِ أَبْصَارُ النَّاظِرِینَ وَعَجَزَتْ عَنْ نَعْتِهِ أَوْهَامُ الْوَاصِفِینَ

2 Beholders" eyes fall short of seeing Him,describers" imaginations are not able to depict Him.

2.دیده بندگان از مشاهده ذات او فرو مانده واندیشه گویندگان از ذکر اوصاف او عاجز است.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 19/10/1387 - 15:2 - 0 تشکر 81796

بسم الله الرحمن الرحیم

دیده قاصر و فهم عاجز

انچه قابل رؤیت است، جسم و عنصر محدود به زمان و مكان و آراسته به دیگر شرایط مادّى است.

در صورت فقد شرایط، مشروط هم كه عبارت از رؤیت باشد از دایره تحقّق بیرون خواهد بود.

از طرفى این معنا بر همه كس روشن است كه اعضاء و جوارح ما در افعال و حركات، مقیّد به قیود و محدود به حدودند.

قدرت بدن یا قوّت روح یا مسأله زبان و یا نیروى شنوائى و یا بینائى، و نیز قوّت فكر و قدرت عقل،

همه و همه محدود و داراى اندازه معیّن و خلاصه داراى آغاز و انجام و عرصه خاصّى است.

از جهتى قدرت چشم و رؤیت آن بسیار محدود است، تا جائى كه مىدانیم اكثر مخلوقات، حتّى بعضى از آنها كه مادّى هستند از دسترس رؤیت و تماشاى او خارجند.

نفس، روح، جنّ، ملائكه، هوا، درد، نترون، الكترون، انواعى از میكروبها و ویروسها و... در عین اینكه موجودند، و عقلاى تاریخ به وجود آنها یقین دارند قابل رؤیت نیستند.

و از جهتى حضرت حقّ كه شبیه چیزى در این دار وجود نیست و وجود مقدّسش در ذات و اسماء و صفات بىنهایت در بىنهایت است،

ما فوق همه چیز و خارج از شرایط رؤیت است.

بنابر این، چشم از هر جهت محدود، و وجود محبوب از هر حیث نامحدود، پس رؤیت او با دیده سر الى الابد غیر میسور است.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 19/10/1387 - 15:3 - 0 تشکر 81797

بسم الله الرحمن الرحیم

به چشم دل جمالش را ببینى

در صورتى كه ظاهر به آداب شریعت آراسته شود، و باطن به نور معرفت و اخلاق حسنه و ایمان كامل منوّر گردد،

چشم دل براى حقایق باز مىگردد، و هر قلبى به تناسب قدرت و قوّتش به تماشاى جلال و جمال و عظمت و جبروت موفّق مىشود.

تعبیر دیگر رؤیت، یقین است؛ یعنى انسان به جائى مىرسد كه در هر گونه شك و شبهه و ریب و تردید به روى دل بسته خواهد شد،

و قلب نسبت به حقیقت به مرحلهاى مىرسد، آنگونه كه چشم سر اشیاء و عناصر را مىبیند.

در این زمینه به دو روایت زیر كه صدوق بزرگوار در كتاب با عظمت «توحید» نقل مىكند توجّه كنید:

عَنْ عَبْدِاللّهِ بْنِ سِنان، عَنْ أبیهِ، قالَ: حَضَرْتُ أبا جَعْفَر علیه السّلام فَدَخَلَ عَلَیْهِ رَجْلٌ مِنَ الْخَوارِجِ فَقَالَ لَهُ:

یا أبا جَعْفَر أیَّ شَیْء تَعْبُدُ؟ قال: اَللّهَ، قالَ: رَأَیْتَهُ؟ قالَ: لَمْ تَرَهِ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةِ الْعِیانِ،

وَلكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الاْیمانِ، لا یُعرَفُ بِالْقِیاسِ، وَلا یُدْرَكُ بِالْحَواسِّ، ذلِكَ اللّهُ لا إِلهَ إلاّ هُوَ. قالَ:

فَخَرَجَ الرَّجُلُ وَهُوَ یَقولُ: اَللّهُ أعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ

عبداللّه بن سنان از پدرش حكایت مىكند: به محضر مقدّس حضرت باقر علیه السّلام مشرّف شدم،

مردى از خوارج بر آن جناب وارد شد و عرضه داشت: چه چیزى را عبادت مىكنى؟ حضرت فرمود:

خدا را؛ گفت: او را دیدهاى؟ امام پاسخ داد؛ دیدههاى سر او را نمىبیند؛ دیدار او از طریق قلب میسّر است،

آنهم قلبى كه به واقعیّات و حقایق ایمانى آراسته باشد.

امام صادق علیه السّلام مىفرماید: دانشمندى از بزرگان یهود خدمت حضرت امیر المؤمنین عرض كرد:

خدایت را به وقت عبادت دیدهاى؟ فرمود: واى بر تو خدائى را كه ندیدم عبادت نكردم.

پرسید: چگونه او را دیدى؟ فرمود: چه خیال كردى؟ حضرت او با چشم سر دیده نمىشود؛

این قلب صاف و پاك است كه با قدرت حقایق ایمانیّه وجود مقدّس او را مشاهده مىكند.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 19/10/1387 - 15:4 - 0 تشکر 81798

بسم الله الرحمن الرحیم

موسى و مسئله رؤیت

وَلَمَّا جَاءَ مُوسَى لِمِیقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْكَ قَالَ لَنْ تَرَانِی

وَلكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی فَلَمّا تَجَلّى

رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً وَخَرَّ مُوسى صَعِقاً فَلَمّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَیْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ:

وقتى حضرت موسى به میقات ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، موسى به حضرت حقّ عرض كرد:

پروردگارا خودت را به من بنمایان تا به تو نظر اندازم؛ خداوند فرمود: ابداً مرا نخواهى دید؛ امّا به این كوه نظر كن

من اینك به آن تجلّى مىكنم، اگر دیدى تاب دیدن مرا آورد و بر جاى خود استوار ماند، بدان كه تو هم قدرت

نظر بر من را دارى. وقتى به كوه تجلّى كرد، آن تجلّى كوه را در هم كوبید و در فضا متلاشیش كرد؛

موسى از هیبت آن داستان به زمین افتاد و از هوش رفت. وقتى به حال عادى برگشت عرضه داشت

از هر عیب و نقصى منزّهى؛ از درخواستى كه كردم توبه نموه و من اوّلین كسى هستم كه درباره عدم دیدن تو ایمان آورده است.

بنابر آنچه گذشت موسى علیه السّلام در جمله:

رَبِّ أرِنی أنْظُرْ إلَیْكَ پروردگارا خود را به من بنما تا به تو نگاه كنم

از پروردگار متعال درخواست كرده كه او را علم ضرورى به مقام پروردگارش ارزانى بدارد،

چون خداى تعالى قبلاً به وى علم نظرى (پى بردن از آیات و موجودات او به خود او) ارزانى داشته بود؛

از این هم بیشتر و بالاتر او را براى رسالت و تكلّم كه همان علم به خدا از طریق سمع است برگزیده بود؛

موسى مىخواست از طریق رؤیت كه همان كمال علم ضرورى است نیز به او علم پیدا كند.

آرى دیده دیده داران در عین ظهورت تاب دیدنت را ندارد، كه اینجا جاى دیدن با چشم سر نیست،

و گمان و خیال بیداران با همه قوّت و قدرتى كه دارد از بیان اوصاف عاجز است!

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 19/10/1387 - 15:6 - 0 تشکر 81799

بسم الله الرحمن الرحیم

عَجَزَتْ عَنْ نَعْتِهِ أوْهامُ الْوْاصِفینَ.

گمان و خیال بسیار پرقدرت عالمان، حكیمان، عارفان، عاشقان، زنده دلان، بیداران و

همانان كه سینه پاكشان تجلّىگاه محبّت و دانش تست، از وصف عاجز است، كه موجود ضعیف و محدود و ناتوان و مسكین

و فقیر و نیازمند چگونه از عهده وصف ذات بىنهایت در بىنهایت برآید! آرى آن وصفى كه جامع و مانع است

همان است كه از پیشگاه ربوبى خودت نسبت به خودت رسیده.

اگر كسى بخواهد او را بشناسد و در مقام توصیف و تعریف او برآید، و به اندازه ظرفیّت این دنیا نسبت

به جناب او عارف گردد، باید به آیات قرآن حكیم و دعاهاى وارده از ائمّه معصومین مراجعه كند،

و سالها با بال اندیشه و عشق در فضاى ملكوتى آن حقایق به پرواز آید، و تن و جان به مدار ریاضتها ببرد،

و از تمام محرّمات ظاهریّه و باطنیّه بپرهیزد، و به حقایق اصولیّه و فروعیّه آراسته گردد، تا شاهد مقصود را آنهم در حد قدرت و ظرفیّت خود در آغوش بگیرد! «مىگویند: قرآن راه شناخت خداوند را منحصراً مطالعه طبیعت با روش حسّى دانسته است.

آنچه مفهوم بیان حضرت سجّاد مىخواهد بگوید اینست كه: وصف كنندگان هر چند با تمام وجود براى شناخت حقایق ماوراء مرز،

هر سه راه قلبى و علمى و عقلى را بپیمایند و در این زمینه به رشد و كمال مطلوب برسند و

به چشیدن لذّت آن توحیدى كه قرآن خواسته نایل آیند، باز چون دل و عقل و قلب آنان و آنچه كسب كردهاند محدود است،فیل

از وصف آن وجود مقدّس كه ازلى و ابدى و دائمى و سرمدى و ظاهر و باطن و علیم و سمیع و خبیر و بصیر و... است عاجزند!!

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.