• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3432)
چهارشنبه 4/10/1387 - 1:31 -0 تشکر 79134
آیا ابوبکر یار غار بود؟

سلام علیکم؛

آیا به راستی ابوبکر با پیامبر اسلام(ص) درغار بود ؟؟؟

چهارشنبه 4/10/1387 - 1:45 - 0 تشکر 79135

سلام علیکم؛

طبق روایت بخاری و دیگران، ابوبکر جزء اولین گروه از مهاجرین بوده و قبل از پیامبر(ص) وارد مدینه شده و در نماز جماعت گروه اول از مهاجرین شرکت می کرد.

صحیح بخاری 1 : 128 ، کتاب الاذان ج 4 ص 240، کتاب الاحکام باب استقضاء الموالی و استعمالهم، سنن البیهقی 3 : 89، فتح الباری 13 : 179 ج 7 : 261 و 307

جمعه 6/10/1387 - 16:4 - 0 تشکر 79439

بسم رب المهدی


تشکر از جناب لیدر
راستش وقتی این مبحث رو دیدم که در  کمتر از 2 روز بیش از 360 بازدید داشته فوق العاده تعجب کردم !
این نشانه ای از اهمیت و پر مخاطب بودن این بحث داره که بیشترین امتیاز رو هم تا الان داشته! گرچه همیشه گفتم دوستان  ما از هر قشری میتونند نظرات و پاسخ های خودشون رو ارائه بدند اما به صرف اینکه تنها خواننده این مباحث نیز باشند اکتفا میکنیم.

دوست خوبم فرمودند در صحیح بخاری و کتب دیگر اهل سنت امده که ابوبکر پیش از پیامبروارد مدینه شده . اما چیزی که من میدونم اینه که همراه با پیامبر و مخصوصا در غار ، همان ابوبکر بوده که بعد ها نیز به منصب خلافت نشست .


آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
جمعه 6/10/1387 - 17:32 - 0 تشکر 79452

سلام علیکم؛

 با سلام به دوست گرامی hayat_e_tayebe

حدیثی است که می گوید هنگام هجرت به غار رسول الله صل الله علیه وآله تنها بوده اند.
و یا آن که راه بلد آن جناب ابن بکر بوده که تشابه اسمی با ابوبکر دارد
(عبد الله بن بکر بن اریقط) 
البدایه و النهایه 6 : 205

سه شنبه 10/10/1387 - 19:17 - 0 تشکر 80353

کسی که با پیامبر(ص) درون غار بوده ابی بکر نبوده است

مقدمه:

گاهی وقت ها برادران اهل سنت فضایلی را برای برخی اصحاب می شمارند که معلوم نیست توسط چه کسانی جعل و پرداخته شده اند. یکی از این داستان های ساختگی قضیه غار است که می گویند ابوبکر در شبی که پیامبر از مکه به مدینه هجرت کرده اند با پیامبر درون غار رفته است. و آیه 40 سوره توبه را به ابی بکر نسبت می دهند. و می گویند یکی از آن دو نفری که درون غار بوده ابی بکر است. شدت تبلیغات و تعصب روی این قضیه چنان تاثیری بر برخی از آن ها گذاشته که این را دلیلی بر افضلیت ابی بکر بر دیگر اصحاب و حتی جانشینی پیامبر می دانند.

اما با تحقیقی که استاد محترم جناب نجاح عطا الطایی در کتاب (( صاحب الغار ابی بکر ام رجل آخر؟ )) انجام داده است ثابت کرده که این هم یکی دیگر از افسانه هایی است که در فضیلت ابی بکر ساخته شده است. که در این مقاله به برخی از این دلایل اشاره شده است. البته ما در این جا اشاره ای به نفر دوم که همراه پیامبر وارد غار شده اشاره نمی کنیم و خوانندگان محترم را به این کتاب ارجاع می دهیم. و لازم به ذکر است که من بارها این ماجرا را با برادران اهل سنت به بحث و مناظره گذاشته ام ولی آن ها هرگز نتوانستند به من پاسخ قانع کننده بدهند.

و اینک برخی از این دلایل را در پایین اشاره می کنم.



1-پیامبر(ص) در طول حیاتشان نفرمودند که ابوبکر با من درون غار بوده است:

بالاخره پیامبر به عنوان یکی از آن دو نفر که در غار بودند باید جایی به این مطلب اذعان می فرمود که من و ابوبکر با هم وارد غار شدیم اما هرگز چنین چیزی وجود ندارد. چرا؟؟؟

2-ابی بکر هم در طول حیاتش نگفته که من با پیامبر به غار رفته ام:

آن چه مسلم است این است که بالاخره یا پیامبر و یا ابی بکر که با هم در آن شب تاریک هجرت کرده اند باید بعدها بگویند و از خاطرات آن شب دیگر صحابه را آگاه کنند اما می بینیم که نه پیامبر به چنین مطلبی اعتراف داشته و نه خود ابی بکر چنین چیزی بیان کرده است. چرا؟ جز این است که به جعلی بودن این قضیه پی می بریم.

3-فرزندان ابی بکر هم نگفته اند که پدر ما با پیامبر درون غار رفته است:

و جالب تر این که فرزندان ابی بکر هم چنین قضیه ای را بیان نکرده اند و معلوم نیست که این قضیه را چه کسانی درست کرده و در امت اسلام پخش کرده اند. اما آن چه مسلم است این است که بعد از شهادت پیامبر باید چنین وقایعی ساخته شده با شد چرا که اسباب جعل فضیلت برای صحابه فراهم بوده است.

4- کفار و مشرکین مکه هم به همراهی ابوبکر با پیامبر اعتراف نکرده اند:

به خصوص آنکه بلاذری در کتاب خودش روایت صحیحی را نقل کرده است که:

(( کرز قیافه شناس که تعقیب کنندگان را تا غار رسانده است آثار قدم پیامبر را در جلوی غار مشاهده کرده ولی او و عبدالعزی فرزند ابوبکر اثر قدم ابوبکر را در نزدیکی غار ندیده اند. ))
این روایت را راوندی هم تایید کرده است.

فتوح البلدان ج 1 ص 64.


برادران اهل سنت معلوم است چه کسی گفته ابی بکر با پیامبر

درون غار رفته است که عالم اسلام را پر از سر و صدای آن کرده اید؟؟؟

به خصوص آن که:


5-ابوبکر با عمر هجرت کرده بود نه با پیامبر(ص):

درکتاب بخاری آمده است که:

(( ابوبکر و عمر و سالم غلام ابی حذیفه وابوسلمه و زید وعامربن ربیعه ازمکه به مدینه مهاجرت کردند و در راه نماز جماعت را به امامت سالم خواندند.))

متن حدیث اول:

(( حدثنا عثمان بن صالح: حدثنا عبدالله بن وهب: اخبرنی ابن جریج: ان نافعآ اخبره: ان ابن عمر رضی الله عنهما اخبره قال:

کان سالم مولی ابی حذیفه یوم المهاجرین الاولین و اصحاب النبی(ص) فی مسجد قبا، فیهم ابوبکروعمر و ابو سلمه و زید و عامر بن ربیعه. ))

ترجمه: (( سالم غلام ابی حذیفه – روزی که مهاجرین هجرت کردند – و اصحاب پیامبر در مسجد قبا بودند که در میان آن ها ابی بکر و عمر و ابوسلمه و زید و عامر بن ربیعه بود. ))

کتاب بخاری رقم 7175 باب (( استقضائ الموالی و استعمالهم )).

متن حدیث دوم:

(( حدثنا: ابراهیم بن المنذر قال: حدثنا انس بن عیاض، عن عبید الله، عن نافع، عن ابن عمر قال: لما قدم المهاجرین الاولون العصبه- موضع بقبا- قبل مقدم رسول الله (ص) کان یومهم سالم مولی ابی حذیفه، وکان اکثرهم قرآنآ ))

ترجمه: (( هنگامی که اولین مهاجرین رسیدند به عصبه – موضعی در مسجد قبا – قبل از آن که رسول خدا بیایند سالم غلام ابی حذیفه ( بر اصحاب ) امام شد چرا که او از همه بیشتر قرآن را بلد بود. ))

کتاب بخاری رقم 692.

توضیح دو حدیث بالا:

اگر با دید منصفانه ای نگاه کنیم می بینیم که حدیث 692 و حدیث 7175:

1-هر دو از نافع از ابن عمر هستند.

2-هر دو اشاره به امامت سالم غلام ابی حذیفه دارند.

3-هر دو در یک مسجد و آن هم مسجد قبا هستند.

4-مامومین هم در هر دو حدیث که به سالم اقتدا کرده اند مهاجرین اولین را دارند که ابوبکر هم

( طبق حدیث 7175 ) در میان آن هاست.

نتیجه:
(( حدیث 7175 مکمل حدیث 692 است. که نام تعداد بیشتری از افراد را ذکرکرده است و هرگز به بعد از هجرت ارتباط ندارد. و به راستی چگونه بعد از هجرت سالم امام مهاجرین و اصحاب در مسجد قبا باشد در حالی که پیامبر آنجاست. از این دو حدیث فهمیده می شود که ابن عمر اولی را زمانی بیان کرده که هنوز مسجد قبا ساخته نشده و در آن لفظ موضع بقبا را بیان کرده است. و حدیث دوم را زمانی بیان کرده که مسجد را ساخته بودند و او هم گفته

در همین جا یعنی (( فی مسجد قبا )) آن نماز جماعت اتفاق افتاده است
. ))

6-اصلا آیه قرآنی در شان ابی بکر نازل نشده است:

با این که برادران اهل سنت خیلی متعصبانه روی داستان غار تکیه دارند و آیه40 سوره توبه معروف به آیه غار را به ابی بکر نسبت می دهند اما می بینیم که مادرشان عایشه چنین مطلبی را انکار کرده است. از عایشه نقل شده است که گفت:

((هرگز در مورد ما ( خانواده ) قرآنی نازل نشده است. ))

1-بخاری ج 6 ص 42 چاپ دارالفکر بیروت.

2- تاریخ ابن اثیر ج 3 ص 199.

3-البدایه و النهایه ج 8 ص 96.

که واضح است دارد این مطلب را تایید می کند که در شان و منزلت خانواده اش ( ابوبکر و . . . ) آیه قرآنی نازل نشده است. چرا که اگر منظور از (( ما )) در این گفته، او و پیامبر و . . . باشد که حرفش غلط است. زیرا خدا در قرآن پیامبرش را ستوده است. و آیه هایی نازل کرده است. اگر منظور به عنوان یکی از همسران پیامبر گفته باشد که باز غلط است چرا که خدا در قرآن گروه همسران را مورد خطاب قرار داده است. و آیه هایی برای آن ها نازل کرده است. چه به صورت دستوری و یا هر نوع دیگر. پس معلوم می شود که منظور او از (( ما )) خانواده اش است و آن هم از حالت گفتار پیداست که منظورش این است که در شان و منزلت آن ها آیه ای نازل نشده نه در مورد مطاعنشان. چرا که این عبارت را در مسجد و جلوی همه اصحاب بیان کرده و هیچ کس هم انکار نکرده است.



7-پسر ابی بکر جزئ تعقیب کنندگان پیامبر بود و در خانه ابی بکر همراه ابی بکر بود:

عبد الرحمان پسر ابوبکر که عبد العزی هم نامیده می شد یک فرد کافر معاند و محارب اسلام بود.

تاریخ ابن عساکر ج 13 ص 280.

و در آن روزها که مرد بالغی بود یکی از مشرکین بود که پیامبر خدا را تعقیب می کرد. حتی در جنگ بدر هم در صفوف کافران بود. او هم جزئ تعقیب کنندگان پیامبر بود و در خانه ابوبکر هم زندگی می کرد.

مختصرتاریخ دمشق ابن منظور ترجمه عبدالرحمان ابن ابی بکر و نیز اسد الغابه شرح حال همین عبدالرحمان.

سوال: طبق داستان غار که اهل سنت می گویند پیامبر آن روز به خانه ابوبکر رفته و با او وعده گذاشته است. چگونه با وجود عبدالرحمان (عبد العزی ) چنین قضیه ای امکان دارد؟؟؟

سوال

:

چرا علمای شیعه در کتاب های خود چنین قضیه ای را در ظاهر پذیرفته اند و نوشته اند؟؟

در جواب باید گفت: شیعه از حق پیروی می کند و جز فقه و احکام در هیچ مقوله دیگری از کسی تقلید نمی کند مباحث اعتقادی و تاریخی در این مکتب باید تحقیقی پذیرفته شوند. و به صرف تقلید از علما و . . . هیچ مبحث تاریخی امکان وجود پیدا نمی کند. و مباحث فقهی و احکام فروع دین در تشیع تقلیدی هستند. این داستان که یک قضیه تاریخی است اصلا ارتباطی به دین و مذهب ندارد و باید با تحقیق صحت آن بررسی شود.

اما اگر علمای شیعه این حرف را زده اند بدلیل شدت تبلیغات اهل سنت بوده و (( الا آنان چنین قضیه ای را ثابت نکرده اند و موضوع اعتقادی قرار نداده اند. یا بر روی آن فتوی صادر نکرده اند و سندی برای آن ذکر نکرده اند. و مطالب بدون دلیل و سند که با قرآن هم مغایر باشد در مکتب شیعه جایگاهش معلوم است. ولی برای رد حرفهای اهل سنت و بدلیل کثرت گفته های آن ها نقل کرده اند در عین اینکه فضیلت بودن آن را انکار کرده اند و بر اساس اصول دینی آن را هرگز فضیلتی برای ابوبکر نمی دانستند. و واضح است مطلبی که این گونه بدون سند و درستی در کتاب ها نقل شود از اعتبار خارج است. و ممکن است هم خلاف آن بعدها ثابت شود. اما همان گونه که گفتیم بدلیل غیر مذهبی بودن قضیه و تاریخی بودن آن نقل آن در کتاب های شیعه ضرری به مکتب شیعه نمی زند و در عین حال برتری برای عقیده اهل سنت بوجود نمی آورد. چرا که بدون سند و صرف بیان گفتاری بدون تحقیق است.


اما اگر نگاهی به فضایل امیرالمومنین(ع) بکنیم - که شیعه اینقدر به آن ها اهمیت می دهد - همه به این خاطر است که از زبان مبارک پیامبر(ص) نقل شده و با اسناد محکم و دلایل قطعی بدست ما رسیده است. نه بدلیل تبلیغات و یا ساخته های ذهنی موهوم. .

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

سه شنبه 17/10/1387 - 6:31 - 0 تشکر 81559

سلام علیکم؛

با تشکر از  منتظر عشق و مطالب زیبای ایشان.

شنبه 28/10/1387 - 21:38 - 0 تشکر 83567

اولا عرض سلام.

دوما: گیریم که بوده. آیا یار غار بودن دلیل برتری او بر امیرالمومنین علی علیه السلام است؟ اگر هست پس چرا روز منحوص سقیفه برای اثبات خودش از این برتری استفاده نکرد و دور و بریهاش دست به شمشیر شدن تا او رو بر مسند بنشونن؟ چرا وقتی امیر المومنین علی علیه السلام از بیعت با او سر زد به این حجت بزرگ (از دید خودشون) متوسل نشدن و باز دست به شمشیر و آتش بردن؟ چرا در مناشداتی که بین او و حضرت علی علیه السلام در گرفت حتی اسمی از این ماجرا نیاورد و دهن بست و اما گردن ننهاد.

گیریم که بوده. آیا یار غار پیامبر بودن ارجمند تر است یا در راه پیامبر جان را تقدیم کردن؟ آیا این مقام بالاتر است یا در جنگ احد در کنار پیامبر بودن و تا حد مرگ زخم خوردن؟ آیا می شود مقام یار غار بودن را با مقام منزلت علی علیه السلام مقایسه کرد؟ (پیامبر اعظم فرمود: مقام و منزلت علی نسبت به من مانند مقام هارون نسبت به موسی است. تنها با این تفاوت که بعد از من پیامبری نخواهد آمد.)

و اما آیا می شود یار غار بودن را با از اهل بیت پیامبر بودن مقایسه کرد؟

اگر ابوبکر تنها شبی را در غار در کنار پیامبر سپری کرده است، علی علیه السلام شبهای فراوانی را در غار حرا در کنار ایشان بوده است.

اگر ابوبکر یار غار است علی علیه السلام یار کساء است.

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

چهارشنبه 2/2/1388 - 0:19 - 0 تشکر 107795

سلام علیکم؛

آیا برادران اهل سنت مطلبی برای تبیین دیدگاه خود دارند؟ 

چهارشنبه 2/2/1388 - 17:21 - 0 تشکر 107862

سلام

بهتره به جای تخریب اهل سنت به

ترویج شیعه بپردازیم

همه عالم میگن ابوبکر بوده

اصلا ابوبکر نبوده

از تخریب این صحابه چی نصیب ما میشه ؟

بالاخره ایشون یار رسول الله بودن دیگه

اینقدر هم مورد احترام ایشون بودن که عایشه دختر اون را به همسری انتخاب کردن

من شیعه هستم وبه خاطر حق خوری این مرد از ازش خوشم نمیاد

ولی تخریب درست نیست


یک نفر هست که با تو به خداوند جهان نزدیک است

JE T"AIME

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

چهارشنبه 2/2/1388 - 22:20 - 0 تشکر 107926

سلام علیکم.
جناب
vahedmeladi:
قصد ما تخریب اهل سنت و یا هیچ گروه وفرقه دیگری نیست.بلکه نقد عقاید و دیدگاهها و بیان بهترین اونهاست.لذا من بعد از واژه تخریب استفاده نکنید.یکی از اساسی ترین عقاید اهل تشیع تولی وتبری است.لذا دوستان اهل بیت باید دشمنان خود را بشناسند.حتی اگر بانقل اقوال و توصیفات باشه.به علاوه اینکه شما در این مطلبتون چند اشکال رو ذکر کردید که هر کدام بالقوه بحثهای مفصلی رو میطلبند.لذا اگه سوالی راجع به صحابه ابوبکر عایشه ویا ... دارید بهتره تاپیک جداگانه ای بزنید وایجاد بحث کنید. اما راجع به مطالبتون :
1.تبلیغ شیعه با رد فرق باطل دیگه از دیدگاه شیعه ملازم هست.

2.همه عالم رو شما چطوری گشتید که فهمیدید همه میگند ابوبکر بوده؟درسته که دو قول هست ولی حرف شما صحیح نیست.
3.از تخریب صحابه هیچ چیز دستگیر ما نمیشه.ولی از معرفی منافقین و صحابی دروغین خیلی چیزها نصیب ما میشه.
4.خیلی ببخشید ولی مرکب(اسب و الاغ)پیامبر (ص) بیشتر از اولی همراه پیامبر بوده.صرف صحابیبودن فردی دلیل بر علو مقام اون نیست.
5.در مورد عایشه هم که هیچی نگیم بهتره.دیگه تو خود خوان حدیث مفصل را.

یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

پنج شنبه 3/2/1388 - 19:32 - 0 تشکر 108117

اقای منتظر عشق گرامی:

از معرفی صحابه دروغین چی نصیب ما میشه ؟

بهتر ما شیعه ها اول خودمون رو اصلاح کنیم

بعد بریم مچ سنی ها رو بگیریم

یه برنامه ای رو تلویزیون پخش کرد به اسم روضه رضوان

حتما دیدین

در حج موقع نماز زائران ما جلوی فروشگاه صف کشیده بودن

در حالی که داشت اذان میگفت و فروشنده برای نماز رفته بود

بهتره که یه بحث ایجاد بشه که چرا سنی ها بیشتر از ما به نماز اهمیت میدن

مگه مولا علی ع وسط جنگ نماز نخوندن

علی ع اگه بودن به ما میگفتن که یه نگاهی به خودتون بندازین

شما راه من رو  میرین که دارین این جور ادعای حق طلبی میکنین

بله برادر من اول خودمون رو اصلاح کنیم


یک نفر هست که با تو به خداوند جهان نزدیک است

و همیشه میگوید:

JE T"AIME

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.