• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 2456)
شنبه 9/9/1387 - 15:19 -0 تشکر 74106
همون خوش خطی خودمونه!

هوالباقی...

سلام

این تایپیك مخصوص خوش خط هاست.

خوش خط داریم؟

منظورم اونیه كه اهل خط و خطاطی باشه!

 

اگه داریم یكمی مطلب در مورد هنر با ارزششون اینجا ثبت كنند خیلی خوب میشه.

البته فكر نكنین كه من دست خالی اومدماااا

نه!...منم یه چیزایی دارم كه اینجا،منظورم همین جاست،تو همین تایپیك ثبت می كنمشون!

از پست های بعدی مطالب شروع میشن!

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
شنبه 9/9/1387 - 15:40 - 0 تشکر 74112

هوالباقی...

خوشنویسی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند. از این رو خوشنویسی با نگارش سادهٔ مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه آرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا حدی ازتایپوگرافی که مبتنی بر ارزش‌های گرافیكی مدرن و کارهای چاپی است متمایز کرد.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
شنبه 9/9/1387 - 15:58 - 0 تشکر 74117

هوالباقی...

ابزارکار یک خوشنویس مبتدی

وسایل و ابزار خوشنویسی در خلق یک اثر مطلوب بسیار موثرند. ابزار خوب مشوق هنرمند در ادامه کار و پیشرفت اوست. . ابزار مهم و اصلی خوشنویسی عبارتند از:

*قلم نی نوع مرغوب آن از نی های دزفولی (برای قلم‌های ریر و متوسط) یا نی خیزران (برای درشت‌نویسی) تهیه می‌شود.

*کاغذ امروزه کاغذ های گلاسه، به ویژه گلاسهٔ مات، برای نوشتن مناسبند.

*مرکب که باید مخصوص خوشنویسی باشد. بیش از همه مرکب مشکی و پس از آن قهوه‌ای کاربرد دارد.

افزون بر آن از وسایل خوشنویسی می‌توان به‌ابزار زیر اشاره کرد:

دوات، لیقه، قلمتراش، قطزن،، سنگ تیزکن قلمتراش، قلمدان، زیر مشق، مسطره ابزار به‌هم زدن لیقه و مركب، قاشق مخصوص آب ریختن در دوات.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
شنبه 9/9/1387 - 17:12 - 0 تشکر 74142

ممنون پناه جان بابت تاپیک خوبت

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

دوشنبه 11/9/1387 - 15:59 - 0 تشکر 74591

هوالباقی...

سلام

ممنون شقايق صحرايي عزيز.

اميدوارم بتونم خوب جلو ببرمش!

خوشنویسی تقریبا در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین های اسلامی و ایران در قله هنرهای بصری واقع است.

خوشنویسی اسلامی و بیش از آن خوشنویسی ایرانی تعادلی است حیرت‌انگیز میان تمامی اجزا و عناصر تشکیل دهندهٔ آن. تعادل میان مفید و مورد مصرف بودن از یك سو و پویایی و تغییر شكل یابندگی آن از سوی دیگر؛ تعادل میان قالب و محتوا كه با آراستگی و ملایمت تام و تمام می تواند شكل مناسب را برای معانی مختلف فراهم آورد.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
دوشنبه 11/9/1387 - 17:6 - 0 تشکر 74601

سلام

زیباست البته فقط همین حرفو می تونم بزنم چون از خوشنویسی چیزی نمی دونم ! ولی کلاس اول راهنمایی که بودیم اگه اشتباه نکنم یه معلم هنر داشتم ماه ! بهمون خطاطی هم یاد داد . البته خط من خیلی ناجوره .

منتظرادامه می نشینم ...

در پناه حق

جمعه 15/9/1387 - 13:33 - 0 تشکر 75454

هوالباقی...

سلام

Mohsenkhosro عزیز: همین یه حرفی كه زدید خیلی حرف خوبی بود!

خیلی به من انرژی داد.

باعث شد فك نكنم كه كسی به جز مدیر انجمن وارد این تایپیك نمی شه!

باعث شد فك كنم اینجا اصلاً خوشنویس وجود نداره!!...یا اگه وجود داره ما رو قابل نمی دونه كه از هنرش اطلاعاتی كسب كنیم!

ولی یه چیزی در مورد بد خطی بگم كه اگر خط بدی دارید(كلاً می گم)

اوایل یكمی مثل فونت وُردپَد كامپیوتر بنویسید تا حروف گیری تون قشنگ شه ، بعد به خطتتون زاویه بدید(مثل خط بیشتر افراد{همون تحریری})

این راه رو معلم هنرمون به ما پیشنهاد كرده بود و بیشتر بچه هایی كه این راه حل رو به كار بردند خطشون یك دنیا تغییر كرد!!

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
جمعه 15/9/1387 - 13:42 - 0 تشکر 75457

هوالباقی...

اگر در نظر داشته باشیم كه خوشنویسی اسلامی و ایرانی براساس قالب‌ها و قواعد و نظام‌های بسیار مشخصی شكل می‌گیرد و هر یك از حروف قلم‌های مختلف از نظام شكلی خاص، و تا حدود زیادی غیرقابل تغییر، برخوردارند. آنگاه درمی‌یابیم كه ایجاد قلم‌های تازه و یا شیوه‌های شخصی خوشنویسان بر مبنای چه ابداع و رعایت حیرت‌انگیزی پدیدار می‌شود. در خوشنویسی اندازه هر حرف و نسبت آن با سایر حروف با دقت بسیار بالایی معین شده‌است و هر حرف به صورت یك «مدول» ثابت درمی‌آید كه تخطی از آن به‌منزله نادیده گرفتن توافقی چند صدساله است كه همیشه میان خوشنویس و مخاطب برقرار بوده و با رضایت طرفین حاصل می‌آمده است. حتی ترتیب شكل كلمات نیز براساس مبانی مشخصی تعیین می‌شده كه در «رسم‌الخط»‌ها و «آداب‌المشق»‌ها از جانب اساتید بزرگ تنظیم و ارائه شده‌است. قرارگیری كلمات نیز- یعنی «كرسی»- هر سطر هر چند نه به صورت كاملاً پیش‌بینی و تكلیف شده - كه ناممكن بوده‌است - اما به‌شكل «سلیقه مطلوب» زمینه زیبایی شناختی پیشنهادی خاص خود را دارا بوده است.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
جمعه 15/9/1387 - 14:20 - 0 تشکر 75470

هوالباقی...

خوشنویسی در کشورهای مختلف

خوشنویسی سنتی چینی

هرچند خوشنویسی در مشرق زمین اهمیت و توسعه کاملی یافته است اما اشکالی از آن را در کلیه فرهنگ‌ها می‌توان یافت. واژهٔ خوشنویسی یا Calligraphy از قرن پانزدهم میلادی وارد دایره ی لغات فرهنگ‌های لاتینی شد و تنها پس از قرن نوزدهم به عنوان یک اصطلاح شناخته شده مطرح گشت، اما از دیر باز به‌ویژه در كشورهای خاور دور و كشورهای اسلامی ازجمله ایران ، خوشنویسی به عنوان هنری شاخص مطرح بوده است.

خوشنویسی چینی از کیفیت انتزاعی و تصویری خاصی برخوردار است که بیان اندیشه و احساس را ممکن می سازد و از این رو با نقاشی قرابت دارد. در کشورهایی مانند ژاپن و كره نیز تاحدی وضع به همین صورت بود. به طور کلی در خاور دور هنر خوشنویسی هرچند بیشتر نزد کاهنان و متولیان امور مذهبی رواج داشت اما در کنار نقاشی رشد شگرفی کرد.

در اروپا اگرچه از دیر زمان دولت و كلیسا به زیبانویسی توجه نشان می‌دادند( مانند كتیبه های رومی و یا برخی نسخه‌های خطی انجیل ) خوشنویسی در اروپا یک هنر فرعی و وابسته به کتابخانه ‌ها و محافل طلاب بود.

و او تنها پناه  همه ي ماست...
سه شنبه 19/9/1387 - 14:13 - 0 تشکر 76324

هوالباقی...

خوشنویسی اسلامی

نمونه‌ای از خط كوفی اولیه

خوشنویسی همواره برای مسلمانان اهمیتی خاص داشته‌است. زیرا در اصل آن را هنر تجسم کلام وحی می‌دانسته‌اند. آنان خط زیبا را نه فقط در استنساخ قرآن بلکه در اغلب هنرها به‌کار می‌بردند. خوشنویسی یا خطاطی در کلیه كشورهای اسلامی همواره به عنوان والاترین هنر مورد توجه بوده‌است. مردمان این سرزمین‌ها به‌ویژه ایرانیان در اوج قدرت و نهایت ظرافت در این هنر تجلی یافت و خوشنویسی به مانند محوری در میان سایر هنرهای بصری ایفای نقش کرده‌است. خوشنویسی از قرون اولیه اسلامی تا کنون در کلیه کشورهای اسلامی و مناطق تحت نفوذ مسلمانان با حساسیت و قدرت تمام در اوج جریانات هنری بوده است.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
سه شنبه 19/9/1387 - 18:40 - 0 تشکر 76367

به نام خالق مخلوقات

با سلام و صلوات بر محمد و ال محمد (ص)

سلام بچه ها من یه مدتی هست که کلاس خوشنویس میرم

آخه من عاشق خط هستم اما فکر نمیکردم سخت باشه ....

متن زیر از کتاب " آموزش خط نستعلیق " است از استاد فضائلی . از ایشان همین بس که موسس انجمن خوشنویسان هستند روحشان شاد باد.

و از سایت http://mehrvarzy80.blogfa.com/ میباشد.

قلمتراش

برای آن كه قلم به قاعده تراشیده شود، دو قلمتراش ضروری است. اول برای برداشتن میدان قلم كه باید ستبر و پهن و محكم باشد تا عرض قلم هموارآید و برای قط نیز به كار رود. دوم برای خالی كردن پهلوهای قلم كه باید باریك اندام باشد تا سر و زبانه ی قلم باریك  و كبوتردُم گردد، یعنی تیغه قلمتراش باید در كمال اعتدال و محكم باشد تا چنانكه باید و شاید در میان بگردد و فرمان ببرد. مشهور است كه از استادی پرسیدند كه از شاگردان، كدامیك بهتر می نویسد گفت: آن كه قلمتراش بهتر و تیزتر دارد.

و گفته اند كه تباهی قلم از كندی قلمتراش است. و ابن مقله گفته است: قلمتراش را نیكو تیز كن تا كاملاً برنده باشد كه اگر كال و كند شد خط ، لرزان و ناصاف و بی ارزش می شود.

سلطانعلی مشهدی می گوید:

با تـو ذكـر قلمتـراش كنــم   حـرفهـای نهـفتـه فـاش كــنم

تیـغ او نـَـه دراز و نـَـه كوتاه   تُنُك و پهن نیست خاطر خواه

تا كـه در خانه ی قلم گردد   و آن قلــم قـابــل  رقـم گــردد

جعفر تبریزی بایسنغری گوید:

كاتب را سه قلمتراش باشد؛ یكی باریك به جهت (فتح قلم) و دیگری تنك به جهت نحت پهلوانی قلم، و سوم اَثقل و اثقل  واَحد به جهت قط.

قط زن باید صاف و نسبتاً سخت باشد و ناهموار و ناصاف نباشد كه قلم  ریشه دار می گردد و گفته اند از چوب سخت و استخوان مانند آبنوس و عاج نیكوست و بعضی را عقیده چنین است كه از جنس شاخ بهتر است تا استخوان، زیرا ملایم و موافق است و (نی هندی) نیز شایسته است كه دم قلمتراش را از شكستن و ریختن نگاه  می دارد.

سلطانعلی مشهدی گفته است

نی قط صاف و پاك می باید

كه در او عكس روی بنماید

از ستبرینی ملول مباش

بهر خط بهتر است، كردم فاش.

و امروز از كائوچو و نظایر آن نیز می توان استفاده كرد.

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.