درود بر شما دوست عزیز
قرارداد کرسنت بین ایران و امارات برای صادرات گاز قرار بود امضا بشه که به دلیل اینکه منافع کشور تامین نمیشد از امضای ان خودداری شد...واسه اطلاعات بیشتر متن یه خبر رو از خبرگزاری ایرنا واست اینجا میذارم که فکر کنم کامل توضیح داده باشه
نماینده تبریز: با قرارداد کرسنت میلیاردها دلار سرمایه کشورتضییع شد
حجت الاسلام "سیدمحمدرضا میرتاجالدینی" با بیان این اینکه قرارداد کرسنت میلیاردها دلار ازسرمایه کشور را تضییع کرده است، گفت : این قرارداد درتعارض با حاکمیت سرزمینی ایران است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه درجلسه علنی مجلس با سوال از وزیر نفت، خواستار روشنگری و پاسخ وی درباره قرارداد کرسنت شد.
نماینده مردم تبریز قرارداد فروش گاز به امارات را غیرقانونی توصیف کرد و افزود: درعقد این قرارداد مفاد اصلهای 125، 77 و 45 قانون اساسی و مصالح عامه لحاظ نشده است فسح و اصلاح این قرارداد چه اقدامی از سوی وزارت نفت انجام شده است؟
عضو کمیسیون اصل نود مجلس دراین زمینه ،گفت : میدان نفتی سلمان از نظر موقعیت فیزیکی بین ایران و امارات مشترک است و تا سال 1387 شمسی به طور اصولی ازطرف شرکت ملی نفت ایران و بهره قرارگرفته است.
وی افزود : این درحالی است که امارات عربی متحده با مالکیت یک سوم از این مخزن مشترک، طی چندین سال به صورت مستمر و مرتب، روزانه میلیونها فوت مکعب گاز برداشت کرده و برداشت میکند.
میرتاجالدینی گفت: استمرار این شرایط، مسئولان را بر آن داشته است تا برای جلوگیری ازمهاجرت گاز به سوی حوزه مقابل و برای حفظ منافع ملی،عملیات بهره برداری ازمنابع مذکور را آغاز کنند.
وی یادآورشد: درسال 1377 با دستور وزیر وقت، مطالعات مقدماتی درباره توسعه میدان سلمان در بخش ایران آغاز شده و هزینههای اولیه حدود نیم میلیارد دلار برآورد شده است.
بنا به گفته عضو کیمسیون اصل نود، درسال 1379 اولین قرارداد میدان سلمان با یک شرکت ایرانی منعقد میشود و در 1377 شورای محترم اقتصاد، بنا به درخواست شرکت ملی نفت ایران موافقت خود را با توسعه میدان به روش غیرمتقابل تا سقف 3/1 میلیارد دلار ازطریق انتقال گاز به عسلویه اعلام میکند.
وی گفت: پیشرفت فیزیکی طرح درسال 1384 و بعد درسال 1385 حدود 92 درصد بوده است که نزدیک به 600 میلیون دلار برای آن هزینه می شود.
نماینده مردم تبریزبا ابراز تاسف از راکد ماندن سرمایههای ملی، تصریح کرد: اکنون چند سال است به خاطر معلق ماندن قرارداد فروش گاز به شرکت کرسنت به عللی که ذکر میشود، این سرمایهگذار کلان انجام شده درمیدان نفت و گاز سلمان بیاستفاده باقی مانده است.
وی افزود: درصورتی که به موجب قرارداد اولیه، قبل از قرارداد کرسنت، مقرر شده بود که گاز تولیدی در دی ماه سال 1384 تحویل شود.
میرتاجالدینی گفت: شرکت ملی نفت ایران پس از سرمایهگذاری زیاد درطرح توسعه میدان سلمان قرارداد جنجالی و غیرقانونی فروش گاز به امارات با شرکت کرسنت میبندد و به موجب این قرارداد که درابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی از حساسیت بالایی برخوردار است و شرکت ملی نفت ایران متعهد میشود، روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز تولیدی را در سکوی مبارک به خریدار برای حمل به شارجه و برای مصرف آنان تحویل دهد.
وی افزود: زمان اجرای قرارداد 25 سال و قابل تقدیر در دوره قیمتگذاری 7 و 18 ساله تعیین شده است.
نماینده مردم تبریز با اشاره به اصل 45 قانون اساسی گفت: در این قرارداد برخلاف اصول قانون اساسی از جمله اصل 45 که به صراحت بیان میکند که اموال و ثروتهای عمومی را ازقبیل دریاها و دریاچهها، جنگلها و معادن و غیره در اختیار حکومت اسلامی است تا طبق مصالح عامه نسبت به آنان عمل کند.
وی خاطرنشان کرد:دراین قرارداد برخلاف این اصل،مصالح ملی رعایت نشده واشکالات بسیاری برآن وارد است که تغییر مسیرخط لوله گاز ازعسلویه به سیری و مبارک و تایید آن توسط هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران از جمله آن و برخلاف مصوبه شورای اقتصاد بوده است.
تاجالدینی تاکید کرد: این که چرا این مسیر را با صرف هزینههای گزاف تغییر دادهاند، موضوعی مهم و جای سوال است و قرار بود تا اوایل سال 86، قرارداد توسعه میدان سلمان نیز به پایان برسد.
وی دراین بخش ازسخنانش از وزیر نفت خواست تا اعلام کند که آیا این عملیات به پایان رسیده یا بخشی از آن باقی مانده است.
میرتاجالدینی در ادامه یادآور شد که براساس شرح کار اولیه قرار بود گاز تولیدی به وسیله خطوط لوله به منطقه عسلویه انتقال یابد و برای کاربرد درصنایع پاییندستی نفت، تزریق در میادین نفتی یا توزیع در شبکه سراسری استفاده شود اما در حین اجرای طرح، مسیر انتقال گاز تغییر میکند و تصمیم به انتقال گاز به جزیره سیری انتقال گاز به حوزه مبارک و در نهایت به سوی شارجه امارات تصمیم گرفته میشود.
وی افزود: علاوه براین درباره قرارداد کرسنت، هیچگونه گزارشی که ابعاد تجاری و اقتصادی طرح را توجیه کند، ملاحظه نشده است.
وی گفت: طبق گزارشاتی که ازطریق نهادهای ذیربط نظیردیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ارایه شده تعیین شد که قرارداد درابعاد گوناگون به نفع طرف مقابل است.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اولا ثابت نگه داشتن قیمت برای هفت سال، یک خطای بدیهی است که برخلاف مصالح ملی است.
وی خاطرنشان کرد: قیمت درنظر گرفته شده برای هریکهزار مترمکعب گاز 5/17 دلار بوده است، درحالی که در همان زمان در قراردادهای مشابه قیمت برپایه 84 دلار بوده است.
وی افزود: این قرارداد، ارزانترین قیمت گاز در قرارداد ایران و بازارهای منطقه و جهانی بوده است.
تاج الدینی گفت:محاسبه دیوان محاسبات درسال 85 با قیمت های آن زمان، رقم 20 میلیارد دلارغرامت را نشان می دهد.
وی تصریح کرد : با امضای این قرارداد تجویز ایجاد مسکن به شرکت کرسنت درحوزه مبارکه به عنوان تحویل گاز، اساسا خارج از صلاحیت وزارت نفت بوده ودرتعارض با حاکمیت سرزمین ایران می باشد.
وی افزود: تمدید حضورشرکت کرسنت در حوزه نفتی مبارکه است چرا که درسال 2009 حضور این شرکت با توجه به قراردادهای قبلی اش که با مجموعه های دیگر داشته است به پایان می رسید ولی با این قرارداد تا 25 سال دیگر حضور این شرکت تمدید شده است که امتیاز بزرگی برای آنها بوده است.
تاج الدینی گفت : نکته دیگراین که اساسا فروش گاز ترش در دنیا مرسوم نبوده است که کاملا به ضررمنافع ملی است واین درحالی است که بنا به نظر کارشناسان با سرمایه کوچک درحدود 200 میلیون دلار امکان تبدیل گاز ترش به گاز شیرین وجود دارد و ارزش افزوده آن بسیاربالا است.
وی خاطر نشان کرد: نکته دیگراین است که اصل 125 و 77 قانون اساسی که برای عقد قرار دادهای مهم نظیر کرسنت به مجوز مجلس نیاز است، در این قرار داد رعایت نشده است.