• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 552)
سه شنبه 5/9/1387 - 22:58 -0 تشکر 73326
حفاظت چگونه ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

**********************************

سلام علیکم

یک آیه در قرآن است .

که خداوند می گوید ما از قرآن حفاظت می کنیم ؟

خب 

 

محافظ قرآن کیست ؟ چگونه ؟

***************

اللهم ... 

بوی محرم میاد

http://rahpoyvesal.blogfa.com
سه شنبه 5/9/1387 - 23:5 - 0 تشکر 73328

بشوه ای خارج از درک انسان ... هر آنچه او بخواهد، میشود (کن فیکون)... این انسان هست که برای انجام هر کار نیاز به وسیله دارد نه خدا ...!!!

سه شنبه 5/9/1387 - 23:51 - 0 تشکر 73334

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

اگر منظور شما از آیه مذکور آیه 9 سوره حجر هست، باید بگم لفظ درست آیه اینگونه هست:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
بى‏تردید ما این قرآن را به تدریج نازل كرده‏ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود

آیه 9 سوره حجر

منظور خداوند از این آیه این هست که، خود پروردگار محافظ این کتاب الهی هست، همونگونه که بعد از حدود 1400 سال، هیچ موجودی نتونسه کوچکترین تغییری درون این کتاب الهی بده.

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
چهارشنبه 6/9/1387 - 1:16 - 0 تشکر 73341

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا ما خلقت هذا باطلا

**********************

سلام علیکم

دو دوست عزیز متشکرم از حضورتون 

خداوند چگونه به چه وسیله ای از قرآن حفاظت می کند ؟

چرا از تورات و انجیل و دیگر کتب حفاظت نکرد ؟

 این حفاظت چگونه است که کسی هنوز نتوانسته قرآن را تحریف کند ؟

آیا دلیلش حقانیت قرآن است .

به نظرتون مبارزه با حق آسان است.

پس فکر می کنم خداوند حق را سپری در مقابل قرآن قرار داده.

موفق و موید

******************************

اللهم ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
يکشنبه 4/12/1387 - 19:26 - 0 تشکر 92826

اگر منظور شما از آیه مذکور آیه 9 سوره حجر هست، باید بگم همون طور که خداوند در این آیه اشاره کرده تا به حل به خوبی از این کتاب نگهبانی کرده است. زیرا که همه ی کتاب های آسمانی تا امروز دچار تحریفات شدهاند اما قرآن بدون هیچ تغییری تا به امروز باقی مانده است.

 

 

خدایا ریشه ی شادی های مرا در غم دیگران قرار مده... 

 

دوشنبه 5/12/1387 - 12:30 - 0 تشکر 92958

پرسش :

آیا اختلاف در قرائات، موجب تحریف قرآن نمی‌شود؟



پاسخ :

در 1400 سال پیش كتابی در شبه جزیره عربستان ظهور كرد كه بالاتر از كتاب‌های بشری بود و تمام مطالب آن، بیانگر آن است كه این كتاب، برخاسته از عقل بشری نیست و نظم و نثر و الفاظ و محتوی و علوم آن نشان می‌دهد قدرتی فراتر از قدرت بشر در نوشتن این كتاب دخالت دارد. و این كتاب برای تمام زمان‌ها و برای تمام نسل‌ها تا ابد نازل شده است و روح تشنه انسان‌ها را سیراب و به سر منزل مقصود برساند. قبل از آن كه به مسئله «اختلاف قرائات» بپردازیم؛ لازم است اندكی درباره «تحریف» مطلبی گفته شود. تحریف در لغت به معنای «طرف» گوشه یا جانب آمده است.
[1] و در اصطلاح به چند معنا آمده است. از جمله؛ تحریف معنوی تحریف به معنای زیاد كردن، كم كردن، تبدیل كردن الفاظ، و... .[2]
علمای شیعه و اكثر اهل تسنن، اتفاق نظر دارند كه قرآن تحریف نشده و قرآن موجود، همان قرآن زمان رسول خدا و هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است و این مطلب را خود قرآن بیان می‌كند: «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون؛
[3] همانا ما قرآن را نازل كردیم و خود از آن نگه داری و محافظت می كنیم.» علامه طباطبایی می گوید: «از وصف «لحافظون» حفظ قرآن در آینده فهمیده می‌شود و قرآن از هر گونه تحریف مصون می‌باشد[4] هم چنین آیه «لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حكیم حمید؛[5] این كتاب (قرآن) قطعاً شكست ناپذیر است كه هیچ گونه باطلی نه از پیش رو و نه از پشت سر به سراغ آن نمی‌آید، چون از سوی خداوند حكیم و شایسته ستایش نازل شده است
«عزیز» به معنای، شكست ناپذیر و نفوذ ناپذیر است، قبول كردن تحریف در قرآن، مستلزم پذیرفتن نفوذ پذیری در قرآن است كه با عزیز بودن قرآن، ناسازگار می باشد.
افزون بر آنچه گذشت تحریف شدن قرآن، با اعجاز و معجزه بودن آن سازگاری ندارد و نمی‌تواند هدایت گر بشر باشد. در نتیجه قرآن، كتاب الهی و مصون از تحریف است.
قرائات
قرائت یكی از وجوه احتمالی در نص قرآن كریم است كه به وسیله یكی از قرّاء ارایه شده باشد. قرائات قرآن به خود قرآن ربطی ندارد و دو امر متغایرند؛ زیرا بستر قرآن، بستر نص و تواتر مسلمانان است، در حالی كه بستر قرائات قرآن، اختیارات و استنباطات قراء در قرائات قرآن است و دارای تواتر و حجیت نیست.
[6] شیعه معتقد است قرآن بر یك حرف نازل شده است چنان كه امام باقر - علیه السلام- می فرماید: «القرآن واحد نزل من عند واحد لكن الاختلاف یجیی من قبل الرواة؛[7] قرآن یكی است و از طرف یكی نازل شده و اختلاف در حروف از طرف راویان است.» و به قرائت مشهور بین راویان عمل می‌كنند. «... اقراء كما یقراء الناس...؛[8] همان گونه كه مردم قرآن را قرائت می‌كنند شما نیز قرائت كنید.»
اختلاف در قرائات دارای ریشه‌های متفاوتی است از جمله:
1. ابتدائی بودن خط سبب اختلاف در قرائات شده است. مثلاً واو و یاء را بدون سبب حذف می‌كردند. در آیه 4 سوره تحریم می فرماید: «و صالحوا المؤمنین» واو را حذف می‌كردند «صالح المؤمنین» می‌نوشتند.
2. خالی بودن از نقطه: مسلمانان در قرن اوّل هجری كلمات را بدون نقطه می نوشته‌اند، این خود موجب اختلاف در حروف شده است.
3. مجرد بودن از حركات.
4. الف نداشتن كلمات یا اختلاف لهجه.
5. اجتهاد و اعمال نظری قاری.
6. زیاد روی در اعمال قواعد ادبی.
7. علل روانی قاری و مشهور نمودن خود با ابتكار در قرائت.
[9]
بعضی از اختلاف قرائت‌ها، به سبب مخلوط شدن وحی قرآن با تفسیر یا تأویل آیه است؛ مانند: «یا ایها رسول بلغ ما انزل الیك فی علیٍ..» كلمه «فی علی» در وحی قرآنی نیست، بلكه تفسیر ما «انزل الیك» است.
در نتیجه؛ اختلاف در قرائت با تواتر اصل قرآن منافات ندارد و با بررسی ریشه‌های اختلاف دریافتیم كه اختلاف آنها در كلمه‌ای از قرآن از لحاظ، اعراب، هیئت، نقطه و... می‌باشد و در اصل كلمه اتفاق نظر دارند. و موجب تحریف قرآن نمی‌شود.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. التمهید، محمدهادی معرفت، قم، انتشارات نشر اسلامی، ج 2، ص 9 ـ 100.
2. البیان، سید ابوالقاسم خویی، قم، انتشارات نور الثقلین، ص 171.
3. البرهان، زركشی، بیروت، دار المعرفة، ج 1، ص 318.
[1] . مصطفوی، حسن، التحقیق فی كلمات القرآن، تهران، مؤسسه طبع و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد، ج2، ص197.
[2] . خویی، سید ابوالقاسم، البیان، قم، دار الثقلین، ص 198.
[3] . حجر/9.
[4] . طباطبایی، محمد حسین، المیزان، قم، انتشارات اسراء، ج 12، ص 145.
[5] . فصلت/42.
[6] . معرفت، محمد هادی، التمهید، قم، مؤسسه نشر اسلامی، چاپ اول، 1411ق، ج 2، ص 98.
[7] . كلینی، محمد بن یعقوب، اصول الكافی، قم، مؤسسه نشر اسلامی، ج 2، ص 630.
[8] . همان.
[9] . معرفت، محمد هادی، التمهید، همان، ج 2، ص 9 ـ 60؛ زركشی، البرهان، بیروت، دار المعرفه، 1410 ق، ج 1، ص 318.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.