به
تعاریف جدید توجه كنید:
انتقاد عبارت است از انتقال اطلاعات به دیگران به نحوی كه افراد مورد انتقاد بتوانند آن را در جهت مصالح
خود به كار برند.
و یا انتقاد وسیله ای است برای تشویق و
افزایش رشد فردی و روابط اجتماعی.
برای
اینكه انتقادمان سازنده باشد و از آن احساس خشنودی كنیم، باید به یك پرسش كلیدی پاسخ دهیم: اطلاعاتی
را كه میخواهیم به فرد مخاطب بدهیم، چگونه بیان كنیم كه از
یك طرف مخاطب ما آن را بپذیرد و از آن سود ببرد و از طرف دیگر به بهبود روابط ما با او كمك كند "به عبارتی دیگر" چه بگوییم ؟ "و" چگونه بگوییم ؟"
این پرسش، مركز ثقل مساله
را از عیبجویی به حل مشكل تغییر میدهد.
برای طرح
یك انتقاد سازنده
و مؤثر باید موارد ذیل را مدنظر داشته باشید:
*
رفتار
مورد انتقاد را
مشخص كنید.
*
انتقاد خود را تا حدامكان واضح و مشخص بیان كنید.
*
اطمینان
حاصل كنید كه اعمال و رفتاری را كه مورد انتقاد قرار میدهید، قابل تغییر است. در غیر اینصورت از انتقاد صرفنظر كنید.
*
از
عبارت «نظر شخصی من این است» استفاده كنید و از تحمیل نظریات خود بپرهیزید.
*
واضح و
شمرده سخن بگویید، به طوری كه طرف مقابل انتقاد شما و دلیل مطرح كردن آن را بفهمد.
*
موضوع
را كش ندهید و انتقاد را
به سخنرانی تبدیل نكنید، زیرا شنونده بیحوصله میشود و توجهی به آن نمیكند.
*
بكوشید
انگیزههایی برای تغییر رفتار پیدا كنید و خود را متعهد بدانید كه انتقاد شونده را در حل مشكلش كمك كنید.
*
اجازه
ندهید گفته هایتان از احساسات منفی شما رنگ بگیرد. مواظب باشید صدایتان بلند و لحن
كلامتان خشن و طعنهآمیز نباشد.
* از ژستهای خشمآلود، مانند
گره كردن دست، اخم كردن، گره به ابرو انداختن و نظایر آن بپرهیزید.
*
حالت و
رفتار شما میبایست گفتههای شما را تقویت كند نه آنكه آنها را نفی كند.
*
با
مشكلات و احساسات طرف مقابل، همدلی نشان
دهید و شتابزده انتقاد نكنید.
*
بكوشید
با پیشبینی واكنشهای منفی شخصی كه مورد انتقاد قرار میگیرد، از بروز آن جلوگیری كنید. جملاتی مانند: «می
دانم که به من این اجازه را می دهید که در مورد … حرف
بزنم، چون معتقدم كه برای شما مفید خواهد بود». در كاهش
واكنشهای منفی مؤثر میباشد.
*
* اگر
نتیجه انتقاد خود را در رفتار انتقاد شونده مشاهده نمودید، وی را تحسین كنید.
منبع