• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 1182)
شنبه 11/8/1387 - 16:58 -0 تشکر 68256
پوووشاك پارسیان

هوالباقی...

سلام

در این تاپیك قراره در مورد پوشاك ایرانیان در قدیم صحبت كنیم.

 

پوشاك از نیازهای اولیه واساسی بشر محسوب میشه درست مثه خوراك،مسكن،امنیت و... .

پوشاك و سیر تحول اونو تو نظام اجتماعی ایران میشه از جنبه های مختلفی بررسی كرد.

كه ان شاءالله تو این تاپیك ذكر می كنیمشون!

باید بگم اگه مطلبی در این باره دارید لطفاً از ما دریغ ننمایید.

متشكر و سپاسگذار می شوندیم{چه فعل سختی!!}

 

شروع مطالب،از پست بعدی...

با ما همراه باشید.

اِهِم اوهوم(عذر می خوام سرفم اومد یه دفه)

 دیگه جدییییی می شویییییییم

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
شنبه 11/8/1387 - 17:1 - 0 تشکر 68258

هوالباقی...

سلام

پوشاك و سیر تحول آن در نظام اجتماعی ایران:

1.توصیف شكل و ظاهر لباس ها در دوره های تاریخ و پیدایش یا برافتادن سبكی خاص از پوشاك در میان اقوام و حكومت های گوناگون ایرانی. اتفاقاً بیشترین تحقیقاتی كه تاكنون درباره ی پوشاك ایرانیان صورت گرفته، در همین زمینه بوده است.

2. تأثیر محیط در شكل دهی به ظاهر و جنس پوشاك ،از قبیل محیط های كوهستانی یا جلگه ای، آب و هوای سرد و خشك یا گرم و مرطوب كه در جغرافیای ایران زیاد به چشم می خورند.

3.نقش طبقات اجتماعی و به طبع مشاغل و وظایف وابسته به آنها در شكل دهی به پوشاك ،چنان كه لباس جنگجویان، درباریان ، روحانیان و پیشه وران از شرایط خاص وضع طبقاتی آنها تأثیر می گرفته است.

4. نقش مراسم سنتی و فرهنگی نظیر مناسك مذهبی ،جشن ها و سوگواری ها در انتخاب نوع و شكل و حتی رنگ پوشاك.

5.نقش داد و ستدهای بین المللی خاصه در پی جنگ و ستیزها در اقتباس سبك های بیگانه ی پوشاك و یا صدور اسلوب بومی پوشاك به دیگران. در تاریخ پر كشمكش ایران ،تاثیر این عامل كم نبوده است!

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
شنبه 11/8/1387 - 17:4 - 0 تشکر 68260

هوالباقی...

سلام

ایران باستان:

این دوره ی زمانی را از لحاظ وجود منابع مستند و آثار و بقایای بدست آمده به چهار دوره تقسیم می كنیم:

دوره ی كهن و عیلامی

دوره ی مادها و پارس ها(هخامنشیان)

دوره ی پارت ها(اشكانیان)

و دوره ی ساسانیان

اولین دوره؛ دوره ی كهن و عیلامی:

منابع اولیه برای تولید پوشاك مستقیماً از طبیعت به دست می آمد.

علاوه بر پشم گوسفند ،از گیاه كتان نیز برای استفاده از ساقه اش جهت تولید كتان كاشته می شد.

مردان عمدتاً در قسمت بالاتنه برهنه بودند و تن پوشی دامن مانند كه در كمر گره می خورد می پوشیدند. ریش و موهای بلند داشتند.

زنان ردایی بلند از شانه تا زانو به تن می كردند كه معمولاً شانه و بازوی راست، لخت رها می شد. موهای بلندی داشتند كه آنها را می بافتند و دور سر می پیچاندند .البته زنان مرفه بیشتر لباس های رنگی و درخشان می پوشیدند{همونایی كه به نظر ما دهاتین!}

هم مردان وهم زنان گوشواره و گردن بند می گذاشتند كه در مراسم ویژه خیلی بیشتر استفاده می كردند و معمولاً افراد متمول از گردن بندهای طلا و نقره بیشتر استفاده می نمودند. البته از سنگ های قیمتی مثل لاجورد و عقیق هم بسیار استفاده می شد!

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
شنبه 11/8/1387 - 23:27 - 0 تشکر 68338

ممنون بابت تاپیک خوبی که ایجاد کردید.

اگر منبع مطالب را هم ثبت کنید فوق العاده می شود.

ممنونم

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

يکشنبه 12/8/1387 - 17:16 - 0 تشکر 68439

هوالباقی...

سلام

ممنون شقایق صحرایی عزیز.

ببخشید یادم رفت منبع رو بگم!

همیشه می گفتمااا

منبعش یه كتابیه به نام "پوشاك ایرانیان"

مؤلفشم دكتریست به نام"پیمان متین"

از "دفتر پژوهشهای فرهنگی"

همین دیگه.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
دوشنبه 13/8/1387 - 14:10 - 0 تشکر 68573

هوالباقی...

سلام

دوره ی مادها و پارس ها(هخامنشیان)

در بسیاری از موارد پوشاك مادها و پارس ها یكسان بوده و به گفته ی برخی نویسندگان و مورخان كهن،پارس ها هم لباس هایی شبیه پوشاك مادها به تن می كردند.

وتنها تفاوت لباس های این دو قوم این بود كه لباس های منسوب به مادها دوختی ساده تر داشته و از الگویی نسبتاً تنگ و چسبان پیروی می كرده است . برعكس ،سبك لباس پارس ها ،فراخ و گشاد هراه با ین های فراوان بوده و تركیبی مفصل تر داشته است. نوع لباس مادها مناسب آب و هوای سرد و سواركاری در كوهستان می بود. برخی از پژوهشگران به دلیل ظاهر صاف و بدون چین و چروك آنها در حجاری ها، جنس لباس مادها را از چرم دانسته اند در حالی كه برخی دیگر لباس ها را از پارچه می دانستند.

عده ای نیز سبك گشاد،پُرچین و آزاد پار س ها را مناسب با شرایط آب و هوایی گرم وخشك دانسته اند.

هینتز با اشاره به رسم باستانی ایرانیان می گوید:براساس این رسم سه طبقه ی اجتماعی موجود در جامعه ی آن زمان، از روی رنگ از هم متمایز می شدند.به این ترتیب كه جنگجویان قرمز، موبدان سفید و روستائیان آبی می پوشیدند! پادشاه نیز لباسی تابان توأم با رنگ های آبی و سفید به تن می كرد كه نشانه ای از قدرت او بر هر سه قشر جامعه بود.

ادامه دارد...

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
يکشنبه 26/8/1387 - 15:5 - 0 تشکر 71149

هوالباقی...

سلام

ادامه از پست قبلی ...

جدا از نوارهای پهن یا باریكی كه سربازان پارسی به طور ساده دور موهای سر می بستند، باید از كلاه های ساده و استوانه ای شیاردار كه صاحب منصبان پارسی به سر می گذاشتند،نام برد كه به گفته ی هرودوت به آن كبراسیا می گفتند.

جبٌه ی ماها كه بر دوش خود می انداختند بسیار مزیٌن بوده، به طوری كه بر روی آنها، نقش و نگارهای ناگونی از جمله گیاهان و حیواناتی نظیر شیر و نیز طرح های باشكوهی از دوایر متحدالمركز و غنچه های نیلوفر آبی، از پارچه ی قرمز و ارغوانی رنگ(كه محبوب پارسیان بود) در كنار گلدوزی های قرمز رنگ دیده می شود.

گزنفون رنگ رداهایی كه كوروش كبیر به اشراف هدیه می كرده مشكی، ارغوانی ،زرشكی و نارنجی تیره، توصیف نموده است.ایرانیان در این دوران از شلوارهای رنگینی به نام آناكسی ریدیكس(در زبان یونانی) استفاده می كردند.

در نقوش تابوت اسكندر( واقع در استانبول) ایرانیان ملبس به شلوارهایی زیبا در رنگ های آبی، بنفش، زرد و قرمز، و گاهی مزین به نقش مایه های گلدار به تصویر كشیده شده اند.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
يکشنبه 26/8/1387 - 15:8 - 0 تشکر 71150

هوالباقی...

ادامه از پست قبلی ...

كفش های آن دوره یا به صورت ساق كوتاه، با پنجه ای ساده همراه با سه یا چهار بند و یاتسمه ای چرمی بوده و یا آنكه نیم چكمه هایی با پنجه ی برگشته به بالا بوده كه بندها یا دگمه هایی در رو به بالایشان داشته اند.البته آنها چكمه هایی كه ساقه های بلندی تا زانو داشته اند نیز می پوشیدند.كفش ها و بند كفش های شاهان هخامنشی در آثار تخت جمشید به رنگ قرمز است.

لباس زنان در این دوره

در این دوره( بر اساس اسناد و مدراك) لباس زنان و مردان خیلی شبیه به هم بوده است.

با توجه به آثار تاریخی به جا مانده از آن دوران(پارچه ها، ظروف و ...) می توان از پیراهن های بلند و آستین كوتاه، همراه با ریش هایی در دامن نام برد.نقوش موجود بر فرش پازیریك، زنان را ملبس به پوشاك پرچین مردان ماد و پارس، همراه با چادری كوتاه و نازك و دامنی نیم گرد و نیز كفش هایی مشابه مردان نشان می دهد.لباس درباری زنان شامل كیتونی پرحجم و پرچین بوده كه گاه تن پوشی نظیر چادر امروزی نیز بروی سر و گردن خود می آویختند. با توجه به تصاویر موجود نشان می دهند كه اغلب موهای زنان به وصرت گیس بافته و رها شده در پشت، آراسته می شده!

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
جمعه 8/9/1387 - 12:42 - 0 تشکر 73823

هوالباقی...

دوره ی پارت ها(اشكانیان)

عمده سبك مرسوم در این دوران،شلوار و كت های آستین دار بوده كه در واقع سلف لباس های امروزی محسوب می شود.شلوار پارتی ها به دلیل فراخی و داشتن چین های فراوان عرضی مشهور است.از تن پوش های اصلی این دوران می توان به نیم تنه ای چسبان كه در جلو بسته می شده و نیز نوكی گشاد و كمردار اشاره كرد.یك مجسمه در پالیمر سوریه نشان می دهد كه مردان این دوران پیراهن های دامن دار تزئین شده و حاشیه داری نیز می پوشیدند.

پوشاك زنان در این دوره:

به طور خلاصه پوشاك زنان اشكانی را می توانبه صورت پیراهنی بلند،حجیم و پرچین تا روی قوزك پا،آستین دار و یقه راست توصیف كرد كه در ناحیه ی كمر، كمر می خورده و گاه پیراهنی كوتاه تر و یقه باز روی آن پوشیده می شده. جنس این پوشاك همگی از پارچه های منقش و مزین به قلابدوزی بوده است. همچنین پوششی شبیه چادر بروی سر بسته می شده كه بر اساس نقاشی های معبد شهر دورا-اوروپوس، بیشتر به رنگ ارغوانی و سفید بوده است. ظاهراً كفش زنان شكل همان كفش هایی بوده كه مردان در این دوران به پا می كرده اند.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
پنج شنبه 28/9/1387 - 15:49 - 0 تشکر 78328

هوالباقی...

سلام

دوره ی ساسانیان

یكی از مقولات مشخص ساسانیان، تونیكی صاف و ضخیم . بلند و تا زیر زانوها بر روی شلوار قرار می گرفت ، بود . نوعی از این تونیك ها به شكل كتهای بلند ی كه در ناحیه ی سینه توسط روبانی بسته می شد ، به تصویر كشیده شده است .

از عمده سربند های ساسانی می توان از كلاهی بلند یا گرد نام برد كه به سبك پارت ها با حفاظ گردن یا بدون آن است و گاه توسط نوارهایی بلند و باریك گره می خورده و تزئین می شده .از طرفی ردایی نازك هم داشته اند كه از جلو بسته می گردیده كه بروی لباس های زیرین می پوشیدند .

از زینت های رایج دوران ساسانی باید به گردن آویزهای پهن ساده یا مزین اشاره نمود . استفاده از ساق پیچ كه داخل شلوار برده می شده و در بالای ران با یك دگمه یا نوار ، محكم به تونیك بسته می شد نیز بسیار رایج بود . این ساق پیچ ها در مچ پا جمع می شدند و گره می خوردند .به مرور زمان حاشیه های تونیك هادر طرفین توسط روبان ها یا حلقه هایی جمع شده و قطعه ای گرد شبیه پیش بند در جلو آن ایجاد می گردیده است .تونیك ها دامنی سرخود ، همچون دوره های پیشین داشته اند .پای افزار های این دوره تداوم همان چكمه های گذشته ، با نقش و نگاری بیشتر بوده است .

از رنگ های مورد پسند مردم در این دوره می توان از سرخ ، آبی آسمانی و سبز نام برد .

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.