• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 1184)
چهارشنبه 8/8/1387 - 10:35 -0 تشکر 68041
آزادی,مفید یا مضر

با سلام خدمت دوستان 

شاید اصلی ترین شعار آقای خاتمی آزادی بود اینکه هر کسی از آزادی تعریفی جدا دارد باعث شده که اختلاف دیدگاه و عمل فراوان در این موضوع دیده شود و اینکه آزادی واقعا خوب است یا بد مورد تردید واقع شود 

در این بحث می خواهیم بطور اجمالی به این بحث بپردازیم امیدوارم مفید باشد 

سعی من در این بحث این است که از مطالب علمی استفاده کنم و چون این موضوع به یک موضوع سیاسی تبدیل شده آن را در این انجمن قرار می دهم 

امیدوارم دوستانی هم که نظر می دهند سعی کنند با مطالب علمی خود من را یاری کنند دوست ندارم بحث به جدل های سیاسی تبدیل شود 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

چهارشنبه 8/8/1387 - 11:32 - 0 تشکر 68047

برای اینکه بحث را از پایه شروع کنیم باید بگوییم آزادی قابلیت این را دارد که محدود شود اما چه کسی می تواند به انسان آزادی دهد یا از او سلب آزادی کند ؟ 

در فرهنگ ها و ایدئولوژیهای مختلف تغییر می کند: 

در فرهنگ لیبرالیسم که بر پایه اومانیسم قراردارد حیطه آزادی را خود انسان تعیین می کند چون اومانیسم می گوید انسان محور سنجش است و همه چیز برای اوست پس هیچ چیزی بالاتر از انسان نیست و نمی تواند آن را محدود کند نه اقتصاد و نه تکنولوژی و نه مادیات و نه دین هیچکدام حق محدود کردن آزادی را ندارد فقط آزادی در صورتی محدود می شود که با آزادی دیگر انسانها مخالفت کند و تضاد داشته باشد . 

هابز می گوید :((این امیالند که به اعمال انسانها جان می بخشند و برآنها سلطه دارند ))و هیوم اخلاقیات را هم تابع امیال می داند . 

بخاطر همین هم است که در غرب همجنس بازی بصورت یک قانون در آمده و دو مرد همجنس باز در غرب زوج همدیگر حساب می شوند بخاطر اینکه انسان الان به این امر تمایل دارد و محور سنجش خوبی از بدی هم انسان است . 

و از دل این آزادی دموکراسی و سکولاریزم و پلورالیزم بیرون می آید چون وقتی نظر مردم با هم تضاد داشته باشد باید به نظر اکثریت عمل شود تا کمتر آزادی محدود شود 

سکولاریزم بوجود آمد یعنی دین حق ندارد بر مردم حکومت کند هر کس بخواهد در خانه خود نماز بخواند آزاد است اما نباید دین را به دیگران تحمیل کند چون فقط انسان است که محور است نه دین 

پلورالیسم بوجود آمد تا بگوید انسان محور است پس هر کس هر برداشتی و هر دینی داشت حق است و همه درست می گویند و نظر همه محترم است 

این نظرات تماما از دل آزادی به معنایی که با اومانیسم و لیبرالیسم همراه است بیرون آمد 






و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

چهارشنبه 8/8/1387 - 13:10 - 0 تشکر 68058

با سلام خدمت شما دوست عزیز

در مورد پاسخی که خودتون ارسال کردید صحبت نمی کنم و نظراتم رو درباره ی مقدمه ی بحثتون خواهم گفت.

آزادی از دیدگاه اسلام تعریفی دارد و حوزه ی آزادی انسان در آن مشخص شده است. به اعتقاد مسلمانان آزادی فراتر و یا کمتر از این حوزه مضر است. حوزه ی عملکرد و رفتار انسان ها بنوعی در احکام الهی آورده شده و احکام دینی مشخص کننده ی حوزه ی آزادی انسانهاست. خوب این از مفید و مضر بودن آزادی.

اما حالا شعر آقای خاتمی . بیایید نگاهی به ساختار نظام حاکم بیندازیم . در درجه ی اول ما یک جامعه ی اسلامی داریم ، بنابر این آزادی خارج از حوزه ی دین امکان پذیر نبوده و محکوم است. در درجه ی دوم با نگاهی به ساختار حکومت در می یابیم که رئیس جمهور به عنوان مجری امور و عامل قوانین است . پس اجازه ای در دخل و تصرف و اعطا و عزل بیش از آنچه در قانون آمده است ندارد چه اگر چنین کند محکوم و مجرم خواهد بود. در ساختار قانون اساسی ما مجلش شورای اسلامی هست که قانون وضع می کند و با قوانین هست که می توان تغییر ایجاد کرد. اینجاست که آقای خاتمی پای را از حدود خود فراتر نمی گذارد و می گوید آزادی در چارچوب قانون ( یا قانون اساسی )

نه تنها در مورد آزادی و بلکه در مورد ایجاد عدالت نیز چنین است. بنابراین من این شعار ها رو ابزاری برای جذب عوام و محبویت عامه و تبلیغات انتخاباتی می دونم.

بحث های حقوقی که مطرح کردم همه رو از زبان استاد درس حقوق اساسی مون تو دانشگاه آوردم که ایشون قاضی هستند .

چهارشنبه 8/8/1387 - 13:21 - 0 تشکر 68061

با سلام 

ادامه مطلب

برای اینکه نظر اسلام رو درباره آزادی بدانیم لازم است اول بفهمییم چه کسی حق این را دارد که آزادی را محدود کند ؟

ما بر خلاف غربیها (با اینکه انسان را محور آفرینش می دانیم و معتقدیم همه چیز برای انسان آفریده شده )انسان را موجودی خود مختار و خود محور نمی دانیم وقتی ما معتقد به وجود خدای حکیمی هستیم که انسان را برای رسیدن به کمال آفریده پس همین خدای حکیم هم بهترین راه را باید به او نشان دهد و نشان داده پس انسان نمی تواند خود برای خود تصمیم بگیرد که چه چیزی بهتر است بخاطر اینکه عقل انسان به همه حقایقی که در عالم هست دسترسی ندارد و اگر انبیاء نباشند انسان نمی تواند راه سعادت را پیدا کند

اسلام معتقد است که هیچ کسی حق حاکمیت بر کس دیگر را ندارد مگر خدا (چون او حاکم بر همه چیز است )و همچنین کسی که خدا به او اجازه حکومت بر دیگران و امر و نهی را بدهد 

شما به آیات قرآن نگاه کنید همه جا فرموده خدا بی نیاز است و انسان نیازمند ؛خدا معبود است و انسان بنده حتی در نماز می خوانیم اشهد ان محمدا عبده و رسوله پیامبر هم بنده خدا است

معنای بندگی با آزادی که در غرب است منافات دارد یعنی بنده باید ببیند مولایش چه می گوید آنچه او می گوید باید انجام دهد نه آنچه خود می پندارد .

در اینجا ممکن است چند سوال پیش بیاید که ان شاء الله در قسمت بعد خواهم نوشت

1-آیا اسلام با آزادی کلا مخالف است یعنی انسان هیچ اختیاری از خودش ندارد اگر اینطور باشد بهشت و جهنم چه معنایی دارد

2 - خدا به چه کسی اجازه حکومت بر مردم داده ؟

منتظر سوالات و نظرات دوستان هستم

با تشکر  

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

چهارشنبه 8/8/1387 - 17:3 - 0 تشکر 68099

با سلام 

چون جناب مای میل اینجا این مطلب رو فرمودند مجبورم بحث رو فعلا قطع کنم و کوتاه می نویسم :

اگر منظور جناب خاتمی آزادی در چارچوب قانون است و شرع بر فرض که تمام قوانین اسلامی باشد خب این گفتن ندارد هر چه قانون گفته همان است اما خود ایشان طور دیگری این آزادی را معنا کرده اند هم با گفتارشان و هم با رفتارشان که اگر صبر کنید در بحثم به آنجا که برسم مطالب را خواهم گفت .

مطلب دیگر اینکه اینطور نیست که تمام آنچه در دولت و نظام و ارگانها انجام می شود تماما بر پایه قانون انجام شود اگر اینطور بود بسیاری از مشکلات حل می شد عوامل متعدد و موانع گوناگونی قرار دارد تا اجازه ندهد قوانین اجرا شود اگر چه فرض کنیم تمام قوانین کشور اسلامی است . 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

شنبه 11/8/1387 - 10:2 - 0 تشکر 68176

به نام خدایی که در همین نزدیکی هاست

سلام

بحث خوبیه من فعلا نظر نمیدم تا توضیحات جناب هادی تک تموم بشه، تا بشه دقیق و درست نظر داد، این بحث دور از حاشیه ادامه پیدا کنه، بحث خوبی میشه.

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
شنبه 11/8/1387 - 22:38 - 0 تشکر 68327

آیا آزادی غربی می تواند با اسلام تطابق داشته باشد ؟

برای جواب این سوال ذکر یک مقدمه لازم است :

آزادی یا تکوینی است و یا تشریعی

آزادی تکوینی این است که انسان ذاتا آزاد آفریده شده یعنی حق انتخاب دارد می تواند هر کاری انجام دهد بخلاف موجودات دیگر  .

اما آزادی تشریعی چیست ؟

آنچه غرب در پی اثبات آن است آزادی تشریعی است یعنی می خواهند بگویند اصلا انسان تکلیفی ندارد هر چه دلش بخواهد می تواند انجام دهد و اگر با آزادی دیگر انسانها تضادی نداشته باشد هیچ کس حتی دین نمی تواند انسان را مواخذه کند و با همین اندیشه آزادی های جنسی را رواج دادند و هر نوع آنرا جایز شمردند و به قانون تبدیل کردند .

اما آیا دین هم همینطور است اصلا ذات دین یعنی آزادی نداشتن یعنی اینکه انسان نتواند هر چه می خواهد انجام دهد دین یعنی مجموعه ای از باید ها و نباید ها پس تمام دین یعنی محدودیت . و بخاطر همین است که قران پر است از دستورات

انسان مومن حق ندارد از طرف خودش تصمیم بگیرد که چطور غذا بخورد چه بخورد چه بپوشد کجا برود چطور تفریح کند و....

ممکن است سوال شود با این اوصاف دینداری خیلی سخت است

جواب این است که نه سخت نیست چون مقدار امرو نهی های دین در مقابل آزادی که دین می دهد بسایر کمتر است یعنی یک مسلمان در دین آزادی بسیاری دارد فقط فرقش با غریها در این است که این آزادی را خودش برای خودش ایجاد نکرده بلکه اسلام با تنظیم دقیق زندگی او بهترین آزادی را به او عطا کرده به گونه ای که هم  می تواند تفریح کند هم غذا های متفاوت بخورد هم لباسهای گوناگون بپوشد و هم آرامش بیشتری دارد .

اما غربها در ظاهر دارای آزادی بیشتر هستند ولی نگاه عمیق به جامعه آنها این را می فهماند که بیشترین آزادی در غرب برای کسی است که قدرت و ثروت بیشتر دارد و اصولا کسی حق شهروندی بیشتری دارد که ثروت بیشتری دارد  

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

شنبه 11/8/1387 - 23:6 - 0 تشکر 68330

با سلام 

ادامه 

اسلام دینی است که در آن برای بندگی ارزش قائل شده نه برای آزادی  خدا در قرآن می فرماید :

                  و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون 

                  من جنیان و انسانها را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا بپرستند 

در روایتی داریم که امام کاظم علیه السلام از کوچه ای گذر می کردند صدای موسیقی و لهو لعب بلند بود خادم خانه از خانه بیرون آمد امام به او فرمودند صاحب خانه بنده  است یا آزاد گفت معلوم است آزاد است امام فرمودند آزاد است که این طور رفتار می کند اگر بنده بود اینطور نبود  صاحب خانه از خادم پرسید که بود و چه گفت وقتی کلام امام را شنید پابرهنه بدنبال امام راه افتاد و از آن به بعد شد بشر حافی و عابد و زاهد شد . آزادی را رها کرد تا به بندگی برسد و این هم در روایات فراوان است که هر کس بندگی خدا را بکند از بندگی دیگران آزاد است 

پس پایبندی به دین عین آزادی است .

همچنین دین فقط رفتار شخصی را در بر نمی گیرد دین احکامی کاملا اجتماعی دارد بعضی ها دین را با آزادی غربی مقایسه می کنند و می گویند دین نباید آزادی را محدود کند دین باید شخصی باشد چون نگاهشان نگاهی است که اصل را به آزادی می دهد و دین را در رتبه دوم قرار میدهد اما دین احکام خودش را دارد پس هیچوقت دین نمی تواند سکولار باشد و شخصی بلکه کاملا اجتماعی است 

دلیل این حرف احکام فراوان اجتماعی اسلام است که اگر نباشد دین شخصی هم نابود می شود چون اجتماع است که زمینه دینداری افراد را فراهم می کند و حکومت است که به مردم جهت می دهد 

در حدیثی داریم که فرمودند الناس علی دین ملوکهم     یعنی مردم دینشان با حاکمانشان یکی است هر چه حاکمان بعنوان دین در جامعه ترویج کنند مردم هم به همان دین خواهند بود 

پس اسلام نمی تواند نسبت به اجتماع ساکت باشد بخاطر همین در قرآن کریم اینهمه بر امر به معروف و نهی از منکر تاکید شده 

احکام حدود مثل حد زنا و سرقت احکامی کاملا اجتماعی است و حاکم اسلامی باید آنرا اجرا کند (سوره نور آیه 2)

اینکه می بینیم در جامعه اسلامی لازم است که زنان حجاب اسلامی داشته باشند هم بخاطر همین است 

اما اینکه چه کسانی می توانند بر مردم حکومت کنند ان شاءالله در قسمت بعد جواب خواهیم داد 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.