• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1568)
دوشنبه 29/7/1387 - 20:9 -0 تشکر 66426
" روح ، جسم ، خلقت "

بســـــــــــم رب المــهــدی


سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان گلم

دوستان مطلبی رو میخوام با هم بررسیش کنیم که البته یکم پیچیده است برای من !
 گاهی شخصا خیلی به این موضوع فکر میکنم . نتایجی رو به همراه داره اما نه کامل و خوب . دوست دارم تا اونجایی که میتونید کمک کنید . ممنون میشم ازتون

خدای تعالی ابتدا روح رو خلق میکنه ! مرحله بعدیش میشه جسمی که قراره توی این دنیا بیاد و البته جسمی که قبلش موجود نبوده !
حال به نظر شما میشه این جسم به دنیا نیاد و اون روح نتونه ادامه مسیر خودش رو داشته باشه ؟
یا اصلا یه چیز دیگه ! ایا روح از اون موقعی که جسم در رحم مادر شکل میگیره ، خلق میشه!!؟؟

گاهی حرفهایی میشنویم از جمله اینکه "ای کاش من خلق نمیشدم" ، " ای کاش همون ابتدای تولد میمردم و زنده نمیموندم" و ...!! که احتمال کم میدم کسی برخوردی با این موارد نداشته باشه . این خلقت از کی اغاز شده؟ خلقت جسم منظوره ؟ یا خلقت روح؟

از این مبحث سوال دیگه ای هم مخصوص زمان ما شکل میگیره :

جمعیت انسانها روز به روز داره زیاد تر میشه ! ایا این تعداد انسان "باید" باشند ؟ یعنی ارواح همه اونها از قبل تعیین شده بودند ؟

با توجه به اینکه حضرت بقیه الله(عج) در غیبت به سر میبرند و گفته شده صدها سال پیش باید ظهور حضرت انجام میشده و معنی اخرالزمان و پایان دنیا هم خیلی سال پیش باید انجام میگرفته !
ضمن این که روایت هست که خلافت حضرت مهدی بیشتر از 10 سال طول نمیکشه!!!
پس تکلیف انسانهایی که در این دنیا آمده اند چی میشد ؟ و بعد از این چه میشود ؟

 
یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 29/7/1387 - 22:0 - 0 تشکر 66461

بنام خدااولا در جوابتون باید بگم که خداوند میفرمایدثم سواه ونفخ فیه من روحه =یعنی اشاره دارد به  اینکه خداوند انسان را یعنی جسمرابه اعتدال افریدوبه خاطر جاودانگی روح در انسان یعنی همان جسمش روح دمید.این روح است که باعث میشود انسان میل به جاودانگی داشته باشد.ثانیاحقیقت انسان را روح تشکیل میدهدوباید اعتقاد داشته باشی.ثالثا خداوند وقتی انسان را می افریند در او روح را نیز می افریند.در آخر اگر روح نباشه پس چطور در قیامت پاسخ عملمان را بدهیم.     اللهم عجل لولیک الفرج

دوشنبه 29/7/1387 - 23:53 - 0 تشکر 66495

با عرض سلام خدمت دومست گرامی

سوال جالبی مطرح كردین

تا تونجایی كه من میدونم اصل انسان روحه و جسم فقط یه ابزاره واسه روح

خداوند ابتدا روح رو خلق میكنه اگرچه هنوز وارد جسم نشده باشه

در واقع تولد واقعی انسان زمان خلقت روح اوست.حتی روح آیندگان نیز خلق شده فقط هنوز وارد جسم نشده

سه شنبه 30/7/1387 - 12:29 - 0 تشکر 66533

سلام و عرض ادب خدمت دوستان

در بین صحبتای دوستان نکاتی بود !

نسیم بقا : "به خاطر جاودانگی روح در انسان یعنی همان جسمش روح دمید.این روح است که باعث میشود انسان میل به جاودانگی داشته باشد "" ""خداوند وقتی انسان را می افریند در او روح را نیز می افریند ""

بنده به طور دقیق متوجه منظورتون نشدم . این که میفرمایید از روح خود در روح ما دمیده رو مشکلی باهاش ندارم . اما تعبیرش چجوریه به نظرتون ؟ یعنی وقتی جسم شکل گرفت روح خداوندی هم در اون دمیده میشه ؟ پس باید بگیم اول جسم خلق میشه ! چون خدا فرموده روح من در اون دمیده میشه یعنی در "جسم" . این طور نیست ؟

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 30/7/1387 - 12:31 - 0 تشکر 66534

دوست عزیز دیگرمون chashmanemontazer:
""خداوند ابتدا روح رو خلق میكنه اگرچه هنوز وارد جسم نشده باشه . در واقع تولد واقعی انسان زمان خلقت روح اوست.حتی روح آیندگان نیز خلق شده فقط هنوز وارد جسم نشده  ""

در جواب شما هم همون مطلبی که برای نسیم بقا گفتم عرض میکنم و در مرحله بعدش اینکه ارواحی که قراره در جسم های اینده قرار بگیرند ! ممکنه موقعیتی پیش بیاد که قرار نگیرند ؟؟!!
برفرض اگه صد سال پیش ظهور حضرت مهدی رخ میداد و طبعا ده الی 20 سال بعدش ! حکومت جهانی ایشان در دنیا پایان میافت !! اون موقع تکلیف امثال مثل من در این زمان چی میشد ؟؟؟!!!!

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
پنج شنبه 2/8/1387 - 12:23 - 0 تشکر 66940

با سلام

چند نكته است كه باید در مورد خلقت روح گفته شود ان شاء الله كه بتواند راه گشا باشد .

اول در مورد تجرد یا عدم تجرد روح باید گفته شود كه روح انسان ابتدا جسمانی است اما به مرور زمان به سوی تجرد می رود . 

دوم در مورد خلقت روح باید بگویم كه روح پیدایشش همزمان با جسم است و اصلاً روح و جسم حقیقت واحده ای را تشكیل می دهند و بین حكما این نكته به اثبات رسیده  .

در مورد سخن دوستان كه گفته اند روح قبل از خلقت بدن خلق شده است لطفاً دلایل خود را مبنی بر این سخن ارائه دهند تا در مورد آنها به بحث بپردازیم

با توجه به مطالب فوق دیگر برخی از سوالات مطرح نمی شود

جمعه 3/8/1387 - 12:16 - 0 تشکر 67115

به نام یگانه خالق هستی بخش
جناب صدرا ممنون از صحبتاتون

"روح انسان ابتدا جسمانی است اما به مرور زمان به سوی تجرد می رود . "
میشه بیشتر توضیح این مطلب  رو بدین ؟
اگه روح بخواد ابتدائا جسمانی حتی باشه ، نیازهای جسمی رو هم باید داشته باشه . پس از ابتدا هم خوراک میخواسته هم پوشاک و هم چیزهای دیگری که مختص جسم باشه . ضمن اینکه تغییر حالت روح از جسم به تجرد طبق کدوم استناد و استدلال هست ؟

"" دوم در مورد خلقت روح باید بگویم كه روح پیدایشش همزمان با جسم است و اصلاً روح و جسم حقیقت واحده ای را تشكیل می دهند و بین حكما این نكته به اثبات رسیده  ""
ایه ای از سوره یس " الم اعهد الیکم یا بنی ادم الا تعبدو الشیطان انه لکم عدو مبین "
(اگه اشتباه املایی داره معذرت ، حفظی نوشتم)
خب جناب صدرا ما طبق این ایه و بیان خیلی از بزرگانمون عالمی رو برای ارواح داشتیم که نشان دهنده موجودیت ارواح قبل از این دنیا بوده و حکم به این میشه خداوند با ارواح انسانها (که اصلیت اونها رو شامل میشده) به نوعی اتمام حجت کرده و اگر بدو تولد جسمی را آغاز زندگی روحانی بدونیم خیلی از مسائل نه تنها پشت پرده میره بلکه زیر سوال هم میره !

از جمله عدم ارامش نوزادان و ارتباط روحی انها با ارواح !
وجود عالم ذر و موجودیت اون (که خیلی از بزرگان ما به اونها اعتقاد دارند )
و ....


علی علی 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 5/8/1387 - 12:26 - 0 تشکر 67434

با سلام

حكمای اسلامی یك قاعده ای در مورد نفس دارند به این شرح كه روح جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است به این معنا كه پیدایش و حدوث روح در ابتدا جسمانی است و با حركت خود كه با كمك بدن مادی خود صورت می گیرد رو به تجرد می رود .در مورد سوال شما دوست عزیز جناب حیات طیبه باید بگویم كه سوال شما از آنجا ناشی می شود كه روح و بدن مادی را دو امر متباین و جدا از هم فرض كردید در حالی كه روح و بدن یك حقیقت واحده ای را تشكیل می دهند كه این حقیقت واحده مقول به تشكیك است و اعلی مرتبه آن كه نفس است به تجرد می رسد و بدن هم مرتبه نازله این حقیقت واحده را تشكیل می دهد. و تغیر حال روح هم طبق حركت جوهری او می باشد كه در اثر این حركت مراتب كمال را طی می كند.اما در مورد سوال دوم شما باید بگویم كه در مورد عالم ذر و حقیقت آن اختلافات بسیاری بین علما وجود دارد برای نمونه شما می توانید به تفسیر المیزان ذیل همین آیه مراجعه نمایید. اما بنابر حكمت الهی تفسیر عالم ذر به علم الهی به موجودات پیش از خلقت باز می گردد . هر موجودی چه مجرد و چه مادی چه روح و چه بدن و جسم پیش از خلقت یك تقرر علمی نزد خداوند دارند كه از آن به علم الهی پیش از خلقت تعبیر می كنند و آن عالم هم اینگونه است و نه اینكه انسانها در آن مكان بوده اند و از آنها پیمانی گرفته شده و دلیل بر این مدعا هم این است كه كسی آن ماجرا را به یاد نمی آورد در حالی كه در صورت وقوع باید خاطره ای از آن می بود .همچنین زبان ائمه هم در بیان این حقایق زبان مردمان زمان خویش بوده است همراه با استعاره ها و مجازاتی كه در كلام ایشان به كار رفته است.

در مورد این سخنی كه فرمودید "از جمله عدم ارامش نوزادان و ارتباط روحی انها با ارواح ! " نمی دانم كه منظور شما چیست ؟ لطفاً دلیلی بر این مدعا بیاورید .

ضمنان خوشحال می شوم كه این بحث ادامه پیدا كند و نیمه كاره رها نشود

دوشنبه 6/8/1387 - 0:45 - 0 تشکر 67600

بسمه تعالی

از انجا كه همه ارواح دو هزار سال قبل از به دنیا آمدن در عالم ذر زندگی كرده اند و همه معلومات دینی اعم از اعتقادات

وخوبیها وبدیها را آموخته اند انجا كه طبق آیه قرآن  همگی گفتند : قالوا بلی

وهمگی به خوبیها بله گفتند وقتی در قالب جسم ظاهر شدند ، در دوران طفولیّت و روح پاك كم كم انس به ظواهروآشنایی با محیط اطراف و از همه مهمتر ترتیت غلط ، سوق دادن اطرافیان به سمت دنیا باعث میشود " قالوا بلی " را فراموش كرده وبه سمت زشتیها رو آورد 

درروز الست بلی گفتی        امروز به بستر لا خفتی

   امیدوارم توانسته باشم به دوستان خود مفهوم را برسانم                         

 

سه شنبه 7/8/1387 - 12:28 - 0 تشکر 67872

با سلام         

دوست عزیز جناب نور هدایت در مورد سخنان شما باید گفت كه ملاك كمالات انسانی علم اوست و انسان بوسیله علم و با كمك از قوه عاقله خود می تواند به مراتب بالا برسد همانگونه كه در قرآن سبب برتری آدم بر ملائكه را علم الاسماء بیان كرده اند و علم آدم الاسماء كلها.حال بنا بر گفته های شما اگر همه انسانها علم را در عالم دیگر فراگرفته باشند باید در كمالات خود برابر باشند كه اصلاً اینكونه نیست  و دیگر نیازی نبود كه برای كسب كمالت به این دنیا بیایند چون بنابر فرض شما كماتلات را از قبل داشته اند پس خلق جسمانی آنها بیهوده بوده در حالی كه خداوند كار عبث و بیهوده نمی كند و همچنین شما گفته اید كه انسانها قالو بلی را فراموش كرده اند چون به سمت بدی ها رفته اند اینگونه هم نیست چون بسیاری از انساتهای پاك كه در طول زندگی خود گناهی نكرده اند این عهد را به یاد نمی اورند و اصلاً ظاهر سخنان شما با اصول اعتقادات شیعی و اصول عقلانی ناسازگاری دارد.اگر مطالب قبلی را دقیقاً مطالعه فرموده باشید به این نكته پی خواهید برد. ما در مطالب قبلی اصل عالم ذر را به علم الهی به مخلوقات و توانایی ها و استعدادهای آنها برگرداندیم زیرا خداوند قبل از خلقت نه تنها  به بشر بلكه  به تمام موجودات با تمام ویژگی هایشان علم ذاتی داشته است و این پیمان در اصل همان علم  الهی میباشد البته در زبان استعاره و تشبیه و مجاز و كنایه

سه شنبه 14/8/1387 - 19:8 - 0 تشکر 68869

بسم رب المهدی

سلام و عرض ادب خدمت دوستان گلم .
جناب صدرای عزیز ما هم از خدامونه بحثمون نتیجه داشته باشه و اگر این نباشه همه کارهامون بی هدف و بی ارزش تلقی میشه و اصلا این مسئله برای من شخصا خوب و مفید نخواهد بود . فلذا از دوستانی که توانایی پاسخ گویی علمی و بر اساس منطق و عقل دارند درخواستم این هست که از پاسخ های خود دریغ نکنند . (فکر کنم چند هزار باری شده باشه این حرفو میزنم!)

یه سری تحقیقات و جستجوهایی در این باره دارم انجام میدم و دوست دارم اگر حرفی میزنم بنا بر دلیل و مدرک باشه . فلذا یکم وقت گیر شده این تاپیک و ایشالله که جهت پیشرفتش کاسته نشه  

چند  مورد رو عرض کنم :

جالب بود صحبتهای نور هدایت عزیز و من هم به این مسئله رسیدم که دو هزار سال پیش از خلقت ادم (اگه دقیقش یادم نرفته باشه!) ارواح خلق شده اند و موجودیت یافته اند .


در مورد کمالات و کسب ان خدمت جناب صدرا عرض کنم ایا نمیشه به این استناد کرد که قوه ی ذاتی هر فرد و ادراک او که در بینش اسلامی و مکاتب دیگر به وجود دلیل و برهانی بر خداپرستی یاد میشود ، در عالم ذر ایجاد شده باشد ؟ منظورم میل ذاتی به پرستش کردن ! اخلاق حسنه ! نیکیها و خوبیها و تفاوت بین بد و خوب و ...است


اگر به دست اوردن تمام کمالات در عالم ذر را (خودتون هم فرمودید اختلافهایی بین این مورد در بین بزرگان هست . لذا من قبول آن را مد نظر میگیرم و پاسخ میدهم ! ) قبول کنیم ، در حال حاضر دلیل بر فراموشی اون رو خیلی چیزها میشه قلمداد کرد و مثالهای زیادی هم داره .
جسم انسان محدود هست و دلیلی نداره تمام مسائل معنوی و روحانی رو درک کنه . همون طور که حتی عالم شکم مادر رو هم به یاد نداریم پس دلیلی بر رد اون عالم نیست. همون طور که خیلی از برنامه های جسمی و دنیایی مثل خاطرات گذشته رو حتی چنان فراموش میکنیم که به هیچ عنوان یاد آوری اون مقدور نیست با اینکه در همین دنیا هم بوده اند

در دین ما علم به غیب و شهود ارزش زیادی داره و اون چیزی که شما میفرمائید و دلیل بر نبود اون مسائل میکنید رو خیلی از مکاتب دیگه هم میگند . در صورتی که دین ما دینی نیست که تنها "کلامی" باشد . درسته ؟
بخشی از حرفاتون خیلی برای من خوب بود و اون که فرمودید ، اشتباه من اینه که جسم و روح رو دو حقیقت جدا از هم فرض کرده ام و پاسخ های دیگه ای هم دیگران در این زمینه به من دادند

...ادامه دارد...

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.