• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2555)
يکشنبه 28/7/1387 - 20:50 -0 تشکر 66228
ایا قیامتی هم هست

بنام خدا
1)
خداوند خیلی از پاداش واعمال انسانهارا درهمین دنیابه انها میده.مثلا اگه تصادفی برای انسان اتفاق میفته میگن که شاید عملی ناشایسته کرده که با این تصادف این عمل ناشایسته از بین رفته.یا مثلا عملی که افراد انجام میدهند در همین دنیا عاقبت خود را میبینند.پس قیامتی که در قران و بعضی از کتابها میاد کدومه.پس مردمی که سزای عملی را در همین دنیا میبینند ایا در جهان دیگه که خدا فرموده قیامت است انجاهم سزای عمل خود را میبینند؟...................

2) ایا پس از  قیامت و عاقبت همه افراد/همه وارد بهشت میشوند.اگه همه سرانجام وارد بهشت میشوندپس چرا قیامت به وجود میاد.. شاید همین عوامل بوده که مردم بی تفاوت گناه میکنند وخیلی از کارها را انجام میدهند.واقعا تا حالا به این فکر کرده بودید؟لطفا پاسخهایتان را با دلایل محکم بیان کنید.

يکشنبه 28/7/1387 - 21:43 - 0 تشکر 66240

به نام خدا

1. هر عملی یک تاثیر دنیوی و یک تاثیر اخروی داره . بنابر این حتی پاداش و عقاب دنیوی نفی کننده پاداش و عقاب اخروی نیست کما اینکه بسیاری از اعمال عواقبی رو به دنبال دارند که این دنیا ظرفیتی برای  دستیابی به این ها نیست و این ضرورت قیامت و آخرت رو می رسونه. مثلا در حدیثی داریم اگر فردی یک نفر رو به ناحق بکشد مثل اینه که همه به تعداد همه انسانها قتل انجام داده(البته حدیث رو دقیقا یادم نیست ولی همچین مضمونی داره) اما یک آدم فقط یکبار می تونه قصاص بشه چه یک آدم کشته باشه و چه صدها نفر.

2. دوست عزیز اطلاعاتتون در این قسمت ناقص هست . این که می گید همه سر انجام وارد بهشت می شوند منظور انسانهایی هستند که هم گناه و هم ثواب داشته اند و در ابتدا به دوزخ می روند تا گناهانشون پاک بشه و شایسته ی حضور در بهشت بشوند (البته من شنیدم مسلمونا جزو این گروه هستند و کافرا در این گروه قرار نمی گیرند ) . دلیل محکم : آیه های زیادی داریم که این لفظ توشون بکار رفته کدوم لفظ :خالدین فیها ( جاودانه در آن) این در مورد کافران که جاودانه در جهنم و در مورد یکتاپرستان جاودانه در بهشت بطور مجزا و در آیات زیادی اومده است. 

امیدوارم تونسته باشم کمک کرده باشم . یا علی 

يکشنبه 28/7/1387 - 21:55 - 0 تشکر 66243

....وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

1:دوست محترم قیامت جایی  است که ما با اعمال خودمان آن را میسازیم . بهشت و جهنم رو ماها با اعمالمون بوجود میاریم .حوادث دنیا صرفا به خاطر گناهان ما نیست . شاید بعضی هاش به خاطر گناهانمون باشه اما آیا پاداش و جزای همه اعمالمون رو میتونیم ببینیم ؟ یعنی جزای گناهان ما همینه ؟ فقط یه تصادف؟تازه اونم اگه بشه . مگه همه با بلاهای دنیایی جزاشون رو میبینن . پس اون گنهکاری که تو ناز و نعمت زندگی میکنه و هیچ گرفتاری هم براش پیش نمیاد چی؟اون جزاشو چطوری میبینه؟

اگر قیامت نباشه که عدالت خدا زیر سوال میره .این دنیا گنجایش همه پاداش و جزاها رو نداره.

2:نه کی گفته همه وارد بهشت میشن ؟پس این جهنمی که خدا به گنهکاران وعده داده که هر چی پر بشه میگه باز هم هست چیه؟

اگه اینطوری باشه باز هم عدالت خدا زیر سوال میره .کسی که همه عمرش رو پاک زندگی کرده با یه شخص گنهکار هیچ وقت یکسان نیستن .

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

يکشنبه 28/7/1387 - 22:6 - 0 تشکر 66249

با سلام سوال کردن خوبه ولی نه هر سوالی شما جسارتا  اگر یک بچه مدرسه ای هم باشید به اندازه کافی در اینباره باید اطلاعات داشته باشید  حداقل سوالتون رو قوی تر و پخته تر می تونستید مطرح کنید

يکشنبه 28/7/1387 - 22:46 - 0 تشکر 66263

به نام خدایی که در همین نزدیکی هاست

سلام

روی سخن اولم جناب مهدی 313 هست، مهدی جان، اینجا دوستان دور هم جمع شدن و در انجمن با گفتگو در فضایی سالم به نتیجه برسیم، و اگر چیزی که این سلامت رو بهم نزنه نباشه، هیچ ایراد نداره که چه کسی و چه سوالی میکنه، و این طرز برخورد شما با سوال جناب nasime_bagh یکم با بی انصافی برخورد کردین و حق ایشون رو از سوال پرسیدن سلب کردین.

و حالا جواب سوالات:

در مورد سوال اول یه مثال میزنم، اگر شخصی فردی رو به قتل برسونه، باید قصاص بشه که جبران گناهش باشه، حالا سوال پیش میاد که اگر سخصی 10 نفر رو کشته باشه، چه حکمی براش هست؟

بیش از یکبار نمیشه اعدام کرد، و هیچ حکمی برای قتل نفس جز قصاص نیست، پس یکبار قصاص میشه و 9 بار باقی مونده چی؟

در ثانی قتل نفس گناه کبیره هست و کفاره داره، قصاص فقط جزای کار هست، پس کفاره چی میشه؟

ما در این دنیا جزای خیلی از کارهامون رو میبینیم ولی کفاره اونا رو هم پس میدیم؟

اگر قیامتی نباشه که اونی که یه قتل کرده با اونی که 10 قتل کرده یک جایگاه پیدا میکنن.

و در مورد سوال دوم، در مورد این که همه میرن بهشت روایات زیادی هست، تا جایی که من اطلاع دارم، وقتی کفاره تمام گناهان رو بده، به بهشت میره، ولی به پائین ترین درجه بهشت.

مثلا یکی دزدی میکنه و میره زندون، وقتی مدت زندانیش تموم شد، آزاد میشه و وارد جامعه میشه ولی، مسلما به بهترین درجات و جایگاه ها تو جامعه نمیرسه و در سطح پائینی از ارزش و اعتبار اجتماعی قرار میگیره.

ولی بعضی ها هرگز بخشیده نمیشوند وتا ابد تو جهنم میمونند و عذاب میکشن.

امیدوارم جواب هایم مورد استفاده قرار گرفته باشه و اگر بازم نیاز به توضیح بود، بگین توضیح میدم.

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 29/7/1387 - 12:56 - 0 تشکر 66360

1) نفی قطعی یک موضوع زمانی ممکن است که با صریح عقل انسانی در تضاد باشد. مثلاً ما می‌دانیم که هرگز یک صفحه نمی‌تواند در آن واحد هم سیاه و هم سفید باشد(اجتماع ضدین) یا هم باشد و هم نباشد(اجتماع نقیضین). ولی اگر ما چنین تضاد و یا تناقضی را در موضوعی نیافتیم، نمی‌توانیم اصل آن را نفی کنیم. در رابطه با معاد هم همین گونه است. اگر شما به دلیلی برخورده‌اید که معاد را با صریح عقل مخالف می‌داند و قابل جمع نمی‌داند، آن دلیل را بیاورید و اگر جستجو کرده‌اید و دلیلی بر تأیید معاد نیافته‌اید، نیافتن دلالت بر نبودن نیست. شما ممکن است گنجی را نیابید، ولی نیافتن شما دلیل آن نیست که هیچ گنجی وجود ندارد.

2) عقل انسان نمی‌تواند مخالف "امکان معاد" باشد. اگر معاد امکان داشته باشد که دارد بحث ما در مورد وقوع آن صورت خواهد گرفت. حال ما که در مورد معاد بحث می‌کنیم در چه موقعیتی قرار داریم:

الف: آیا خداوند را قبول داریم؟

ب: آیا یکی از ادیان ابراهیمی را قبول داریم؟

ج: آیا پیامبر اسلام(ص) را قبول داریم و در نتیجه قرآن را هم قبول داریم؟

اگر تنها خداوند را قبول داشته باشیم یک گونه بحث پیش‌ می‌آید و اگر یکی از ادیان ابراهیمی را بپذیریم به گونه‌ای دیگر و اگر اسلام و قرآن را قبول داشته باشیم شیوه استدلال آسانتر خواهد بود. و اگر هیچکدام از این مراتب را قبول نداریم، به لحاظ منطقی نوبت به بحث از معاد و امکان و اثبات آن نمی‌رسد. و باید از اثبات خدا و صفات او شروع کرد.

3) حال فرض را بر آن گرفته که ما متدین به یکی از ادیان ابراهیمی هستیم، می‌گوییم:

الف: معاد به لحاظ عقلی امر ممکن است و وقوع آن هیچ مانعی ندارد.

ب: پیامبران علیهم­السلام که از فرستاده خداوند و صادق و مصدق هستند، از وقوع آن خبر داده‌ و بعضی از جزئیات آن را برشمرده‌اند.

ج: امری که عقلاً ممکن است و خداوند از وقوع آن خبر داده است، قطعاً رخ­دادنی است و محال است که خداوند دروغ گفته باشد. چون دروغ امری قبیح و گمراه کننده است و چنین اموری از خداوند با دلایل متعدد و متقن عقلی صادر نخواهد شد.

4) اگر تنها به خداوند عقیده‌مند باشیم و به هیچ دینی متدین نباشیم و خداوند را حکیم و عادل می‌دانیم، باز ناچار به پذیرش معاد هستیم. چون اگر قضیه به همین دنیا ختم شود، با عدالت و حکمت خداوند سازگار نمی‌باشد. زیرا داد از ستمگران ستانده نشده است و زندگی با این شیوه عبث و بی معنا خواهد بود. یعنی یک حیات پر از مشقت و یا حتی تنعم بدون هدف و تکامل و محدود و ناچیز، به خصوص با آن طلب های درونی وسیع و خواسته‌های گسترده ‌انسان و فطرت حق طلبی و مطلق گرای او، نمی‌تواند امری حکیمانه باشد. و از نظر عدلت هم اینگونه است. مثلاً اگر کسی یک نفر را بکشد، عدل حکم می‌کند که او را بکشند. ولی اگر صد نفر و بلکه هزاران نفر را کشت دیگر نمی‌توان در این دنیای محدود او را به تناسب جرمش مجازات کرد و یا به هر تقدیر جبران نمود.

5) فطرت انسان خود والاترین دلیل بر وجود معاد است چون این گرایش های باطنی انسان همیشه ما به ‌ازاء خارجی دارند . اگر تشنگی هست باید برای رفع آن آب در خارج باشد و اگر عشق هست باید معشوقی در خارج باشد.فطرت انسان میل به استراحت مطلق دارد که هیچ‌گونه ناملایمی او را آزار ندهد و تبلور بیرونی این گرایش جز در جهانی دیگر عملی نخواهد بود.

لازم است این نکته را تذکر دهیم که عقل آدمی نمی‌تواند پی به جزئیات مسئله معاد ببرد و تنها کلیت آن را می‌یابد و اما جزئیات را باید از طریق نقلهای معتبر بیابیم.

محمد جان حق طرح کردن سوال یه موضوع هست و طرز سوال کردن یه چیز دیگه

لینک منبع

پنج شنبه 2/8/1387 - 12:36 - 0 تشکر 66941

با سلام

در جایی كه فرمودید حوادث این دنیا جزای عمل ماست .باید بگویم كه اینگونه كه می فرمایید نیست.اگر قرار بود هر حادثه ای كه در این دنیا برای انسان می افتاد جزای اعمال و گناهان او می بود در مورد اهل بیت - علیه السلام- و اولیا الله كه حوادثی بس خطیر برای آنها اتفاق افتاد چه می گویید؟ آیا این حوادث جزای اعمال آنها بوده است؟             

در مورد ورود همه افراد به بهشت این حرف خلاف صریح قرآن است كه در مورد كفار می فرمایند هم فیها خالدون كه این خلود نشان دهنده این است كه آنها تا ابد در آتش دوزخ می مانند

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.