مطالعه این مقاله برای مدیران عامل جدید یا مدیران عاملی كه سازمان خود را عوض میكنند. بسیار ضروری است. مباحث مطرح شده و راهكارهای تدوین شده در این مقاله، نتیجه تجربیات و عملكرد بسیاری از مدیران عاملی است كه در سازمانهای بزرگ و كوچك، دولتی و غیردولتی استخدام یا جایگزین شدند.
صد روز اول كار شما در مقام یك مدیر عامل، بحرانی ترین زمان كاری است. زیردستان شما با نگاه تیزبینانه، به دنبال یافتن خواسته های ذهنی، ساختار تیم های كاری مورد دلخواه، شیوه های رهبری، نقاط ضعف و ماهیت و شخصیت شما هستند. این مقاله می تواند راهنمای خوبی برای 100 روز اول عمر مدیر عاملی شما باشد. 100 روزی كه بحرانی ترین روزهای عمر كاری شما محسوب می گردد.
-شدت عمل به خرج ندهید و تنها برروی تعداد محدودی از اولویتها تكیه كنید. دقت كنید كه از ابتدا باید بدانید كه این اولویتها چه وقت و چطور باید رعایت شده و استقرار یابند. این اولویتها حداكثر باید در سه یا چهار نكته كلیدی خلاصه شوند.
- در تعیین اولویتهای كلیدی و تكیه بر استقرار سریع آنها بسیار بی رحم و غیرقابل انعطاف باشید و سریعاً، مجموعه ای از وظایف را برای تمركز مدیران خود بر روی این عوامل كلیدی، ترسیم و تدوین كنید به گونه ای كه تحقق این عوامل، اهداف سریعالوصول آنها قرار گیرد.
- اهداف اصلی خود را در سازمان، تعیین و ابلاغ نمایید. در بیانیه خود به چرائی آنها اشاره كنید. دائماٌ و بدون تغییر به دنبال تحقق آنها باشید و در 100 روز اول. همواره آنها را توضیح دهید تا همه مدیران را با خود همسو كنید. این اهداف می بایست در 100 روز اول محقق گردد.
- وقتی دستورات و پیشنهاداتی ارائه میدهید، به سه موضوعی كه مهمتر از همه آنهاست و بیشترین بازدهی را حاصل مینماید. تكیه خاص بورزید. از كمبود و فقدان اطلاعات نگران نباشید. همیشه از آخرین و جدیدترین اطلاعات در دست استفاده كنید. زمانی كه می بایست راهكارهایی را پیشنهاد دهید. فكر بیان آهها نیز باشید. راهكارها می توانند پیچیده، مفهومی یا شفاف و روشن باشند. دقت نمایید كه وضوح آنها می بایست به گونه ای باشد كه در عرض سی ثانیه بتوانید آنها را بیان نمایید.
- اگر خواستید اهداف یا خواسته های مهمی را ابلاغ كنید. تعداد محدودی (حداكثر سه تا پنج موضوع) را مهمتر از همه بدانید و بقیه را با درجه اهمیت كمتری بیان كنید. پیگیری همین تعداد محدود و جمع آوری اطلاعات كامل در خصوص آنها. كافی است و اگر بقیه به نتیجه نرسیدند زیاد مهم نیست.
- برای رسیدن به اهداف و خواسته های مهم خود، تمامی مدیران را بسیج كنید و با یك نمودار گرافیكی كه از اهداف و خواسته های خود ترسیم می كنید و در اتاق خودتان میگذارید، در زمان فراخوانی مدیران، نمودار و اهداف خود برروی آن را به آنها گوشزد كنید.