• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5124)
چهارشنبه 17/7/1387 - 21:14 -0 تشکر 63951
وقف وابتدا در قرائت قرآن

                                                                                                                                   

قواعد وقف وابتدا در قرائت قرآن کریم

ورتل القرآن ترتیلا در بیا ن اهمیت این بحث همین بس که بگوییم ، خداوند پیامبر اکرم(ص) را مامور کرده که آیات قرآن را با ترتیل بخواند. حضرت علی علیه السلام در بیان مراد خداوند در این آیه میفرماید : ترتیل ،شناخت محل های وقف ونیکو ادا کردن حروف است.وقف وابتدا از فنون مهم قرائت قرآن است ، همانطور که امیر بیان حضرت علی علیه السلام آن را یکی از دو رکن ترتیل قرآن دانسته اند .قاری قرآن با شناخت این فن ، جای وقف وابتدا در آیات قرآن را میشناسد وبا توقف وابتدای بجا ، باعث تقطیع وتغییر معانی نمی شود .دوستان خوبم در انجمن قرآن وعترت من جای چنین بحثی را در انجمن خالی دیدم وفکر کردم حالا که ما داریم قرآن را حفظ وترجمه میکنیم جا داره در این مورد هم مطالعه داشته باشیم . نمیدونم مفید باشه یا نه ولی من در این زمینه تمام تلاشم را میکنم .منتظر حضور سبزتان هستم .

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 17/7/1387 - 21:30 - 0 تشکر 63956

به نام مهربان پروردگارم

سلام

دوست گرامی اول تشکر میکنم از مبحثتون اما

دو تاپیک صحیح قران خواندن را یاد بگیریم

http://tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=33015&pageIndex=0&pageSize=10&forumID=455

و آموزش تجوید، مجبوریم بدانیم

در رابطه با موضوعی که گفتید هست... به خصوص تاپیک اول که لینکشو براتون گذاشتم... محبت بفرمایید یه سری بزنید به این تاپیک ها

اگر حس کردید نیاز هست که این تاپیک باشه که هیچ در غیر این صورت من فکر میکنم بهتره این تاپیک قفل یا ادغام بشه در تاپیک اول

ضمن اینکه من اینو برای بار چندم دارم میگم:لطفا لطفا لطفا در انتخاب فونت هاتون دقت کنید

فونتی که انتخاب میکنید به خصوص اون چند خط اول به هیچ وجه مناسب نیست و خوندنش خیلی سخته...لطفا یه تغییی بدید که خوندش برای کاربرها راحت باشه

متشکرم

تا فردا...

جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
پنج شنبه 18/7/1387 - 8:18 - 0 تشکر 64033

سلام خدمت آنشرلی عزیز

از راهنمایی خوبتون ممنونم  ببخشید اگر کاربر حرف گوش کنی نیستم قصد اذیت ندارم بببببببببببخشید چون بخشش از بزرگانه، حالا خودتون بهتر میدونید اگر می خواهید ادغام کنید یا قفل بشه  یا حذف بشه من حرفی ندارم در هر صورت  اگر اجازه بدید در این باره مطلب مینویسم وگرنه هم هرچه خودتون صلاح میدونید ، من فقط استفاده میکنم .از اینکه در کنار شما خوبانم خوشحالم در مورد فونت ها دیگه تکرار نمیشه .خووووووووووووووووووووبه استاد راضی شدید .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 19/7/1387 - 11:17 - 0 تشکر 64242

به نام مهربان پروردگارم

سلام


goolha عزیز شما کاربر خوب انجمن هستی
من هم نگفتم قصد اذیت دارید...اگر حرفی میزنم و پیشنهادی میدم
برای اینکه دوست دارم کاربرای اینجا از بهترین ها باشن
منم ناراحت نیستم که بخوام ببخشم یا نبخشم
بزرگوارید شما

خب چون امکان ادغام دارید
به شرط اینکه این تاپیک نصفه نمونه و تا آخرش رو برامون بگید
بعد از اینکه کارتون تموم شد اطلاع بدید که ادغام کنیم
بسم الله


جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
چهارشنبه 24/7/1387 - 16:35 - 0 تشکر 65325

سلام خدمت آنشرلی عزیز

ببخشید دیر جواب دادم من برای ادغام شدن آمادهام ولی برام کامل توضیح بدید چکار کنم تامشکلی پیش نیاد ممنونم از توجه تون .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 24/7/1387 - 16:59 - 0 تشکر 65329

سلام

به به....زیارت قبووووول

رسیدن بخیررر

دعا که یادتون نرفت؟؟

زودتر برید سر کلاس حفظ وگرنه ماندگاری غیبت میزنه هاااا

این مسئله ادغام هم مربوط به مدیریت انجمن میباشد...شما نگران نباشید...کار خودتونو کامل انجام بدین...یعنی منظر ادامه بحث وقف و ابتدا هستیم.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 25/7/1387 - 8:18 - 0 تشکر 65405

. تعريف وقف و ابتدا.

وقـف و ابـتدا, فن باارزشى است كه با شناخت آن , كيفيت اداى قرائت
معلوم مى شود, از اين جهت كه قارى در چه محلهايى بايد وقف كند كه معنا تمام باشد,و از چه جاهايى بايد شروع كند كه معنا را مختل نسازد ((2)) . اهميت وقف و ابتدا. در بيان اهميت اين بحث , همين بس است كه بگوييم : خداوند, پيامبر اكرم (ص )را ماءمور كرده كه آيات قرآن كريم را با (ترتيل ) بخواند: (ورتل القرآن ترتيلا)) ((3)) , على (ع ) در بيان مراد خداوند در اين آيه , فرمود: (الـتـرتـيـل مـعرفة الوقوف وتجويد الحروف ((4)) , ترتيل , شناخت محلهاى وقف و نيكو ادا كردن حروف است ). همچنين از ابن عباس ((5)) نقل شده است كه گفت : (الـوقـوف مـنازل القرآن ((6)) , محلهاى وقف , منزلهاى قرآن است ), توضيح اينكه : در گذشته در بـيـن راهـهـا, مـنـزلـهايى براى توقف كوتاه مدت مسافران تعبيه شده بود كه مسافران در آنجا به استراحت و تجديد قوا مى پرداختند, تا بتوانندبهتر به راه خود ادامه دهند, اگر مسافرى در يكى از ايـن منزلها متوقف نمى شد,چه بسا توان آن را نداشت كه تا منزل بعدى راه را ادامه دهد و مجبور مى شد كه بين دو منزل در جاى نامناسبى توقف كند, ابن عباس در اين سخن خود, قرآن رابه راه , و قارى را به مسافر, و موارد وقف را به منزلهاى بين راه تشبيه كرده است , به اين معنا كه در قرآن مـحـلـهـايى مناسب وجود دارد كه قارى مى تواند درآنها وقف كند و با تجديد نفس , به نيكويى به قـرائت خـود ادامـه دهـد, اگر قارى اين محلها را به خوبى نشناسد و يا در آنها وقف نكند, چه بسا مجبور مى شود درجاهايى وقف كند كه محل مناسبى نيستند و موجب اخلال در معنا مى شود.و بـالاخـره آنكه , اين فن نزد بزرگان دانش قرائت تا اين اندازه از اهميت برخورداربوده است , كه بـسيارى از آنها شرط كرده اند كه تنها به كسى اجازه آموزش وتعليم قرآن دهند كه وقف وابتدا را شناخته باشد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 25/7/1387 - 11:15 - 0 تشکر 65421

سلام

حافظ عزیز:برای اینکه بین پاراگراف ها یه خط فاصله رعایت بشه...و پس از ثبت خطوط بهم نچسبند

ابتدا متن خود را از جایی که کپی میکنید در برنامه نوت پد notepad ویندوز بیاورید و سپس از آن محیط کپی کرده و به محیط ثبت پاسخ وارد کنید تا به این صورت بهم ریخته ثبت نشود...

و ترجیحا مطالب طولانی رو خلاصه کرده و در چند پست جدا ثبت کنید که همه حوصله خوندنش رو داشته باشند. 

ممنونم از مطالب قشنگتون 

یا علی 

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 25/7/1387 - 22:2 - 0 تشکر 65538

ضرورت وقف وابتدا*

ضرورت توجه قارى قرآن به وقف و ابتدا را مى توان اینگونه تبیین كرد: اولا: بـراى قـارى ممكن نیست مقدار قابل توجهى از قرآن را با یك نفس و بدون وقف بخواند, پس لازم است براى تنفس و استراحت هم كه شده , جاهایى راانتخاب كند تا بر آنها وقف نماید. ثانیا: بر فرض كه كسى بتواند مقدار معینى از قرآن را با یك نفس بخواند, این امر, یعنى وصل همه كـلـمات به یكدیگر, گاهى ایجاد خلل در معنا مى كند ومعنایى را به ذهن شنونده مى آورد كه به طور حتم , مقصود خداوند نیست , مانندوصل (اصحاب النار) به (الذین یحملون العرش ), در سوره غافر (40) آیه 6 و7: (وكـذلك حقت كلمت ربك على الذین كفروا انهم اصحاب النار, الذین یحملون العرش ومن حوله یسبحون بحمد ربهم ...). كه این توهم را ایجاد مى كند كه دوزخیان , عرش خدا را به دوش مى كشند. از دو امـر فوق , اینگونه نتیجه مى گیریم كه اولا: در یك قرائت طولانى , وصل همه كلمات ممكن نـیست , و ثانیا: بر فرض امكان , در همه جا وصل صحیح نیست , پس وقف بر بعضى از كلمات قرآن , امرى اجتناب ناپذیر است . حـال اگـر وقف بر هر كلمه اى از قرآن جایز باشد, هیچ مشكلى وجود ندارد و قارى مى تواند هرجا نفسش به انتها رسید, بدون هیچ واهمه اى وقف كند, و در این صورت شناخت آنچه در علم وقف و ابـتدا آمده , ضرورتى نمى یابد, اما چنین نیست , زیرا در بسیارى از موارد, وقف بر كلمه اى و یا ابتدا به كلمه اى , موجب فساد معنا مى شود, شما تصور كنید كسى بر (ان اللّه لا یهدى ) ((20)) , (ان اللّه لا یـستحیى ) ((21)) , (لا اله ) ((22)) , (ما من اله ) ((23)) وقف كند و یا از(انى اله ) ((24)) , (نحن ابناؤا للّه ) ((25)) , (ان اللّه هو المسیح ) ((26)) ,(ان الل ه فقیر ونحن اغنیاء) ((27)) , (اتخذ اللّه ولدا) ((28)) شـروع كـنـد, ایـن همه فساد معنا كه در موارد بالا و موارد مشابه مشاهده مى شود, ناشى از وقف وابـتـداى نـادرسـت است , پس نتیجه مى گیریم كه بر هر محلى نمى توان وقف كرد واز هر جایى نـمى توان قرائت را آغاز كرد, لذا مى گوییم : نه تنها وقف بر كلمات ,امرى اجتناب ناپذیر است , بلكه انتخاب موارد خاصى به عنوان وقف یا ابتداضرورى است . حـال اگـر كـسى بگوید: باز هم بر قارى لازم نیست كه علم وقف و ابتدا را بیاموزد,بلكه بر راءس آیـات وقـف مـى كند كه سنت نیز مى باشد ((29)) , و همانطور كه به اثبات رسیده , وقف بر رؤوس آیات , بیشتر از نوع تام یا كافى است , در جواب مى گوییم : اولا: بـسیارى از آیات , طولانى است و نوعا قارى نمى تواند آنها را با یك نفس بخواند, به ویژه وقتى بخواهد آن را به صورت لحن و تحقیق , قرائت كند. پس در بسیارى از موارد, قارى ناچار مى شود جهت تنفس , بین آیات توقف كند. حال اگر در جایى نامناسب توقف كند, باعث خلل و فساد در معناى آیه مى شود. فرض كنید كسى در سوره شورى (42) آیه 8: (ولو شاء اللّه لجعلهم امة واحدة ولكن یدخل من یشاء فـى رحـمـتـه والظالمون ما لهم من ولى ولا نصیر), بر(الظالمون ) وقف كند, در این صورت , این تـوهم ایجاد مى شود كه خداوند,ظالمان را نیز در رحمت خویش وارد مى كند, و یا كسى در سوره رعـد (13) آیـه35 : (مـثـل الـجـنـة التى وعد المتقون تجرى من تحتها الانهار اكلها دائم وظلها تـلـك عـقـبى الذین اتقوا وعقبى الكافرین النار), بر (عقبى الكافرین ) وقف كند, با این وقف , توهم مى شود كه جایگاه كافران نیز مانند پرهیزكاران , در بهشت است . ثـانـیا: بر فرض كه قارى بتواند هریك از آیات را با یك نفس بخواند, در بعضى ازآیات , نكاتى وجود دارد كـه مـسـتـلـزم وقف در بین آیات است و حداقل , وقف آنهانیكوتر از وصل آنهاست , پس نیكو خواندن قرآن اقتضا مى كند كه بر آن مواردوقف شود بـا این توضیحات , روشن شد كه اولا: وقف بین آیات , امرى اجتناب ناپذیر است ,و ثانیا: در هر جایى نـمـى تـوان وقف كرد, بلكه باید موارد لازم را شناخت و بر آنهاوقف كرد, تا نه تنها خللى به معناى آیات وارد نشود, بلكه مقصود خداوند به بهترین وجه , گوش شنوندگان آیات نور را نوازش دهد و بر قلب آنان بنشیند. نـكـته آخر در باب ضرورت وقف و ابتدا آنكه , قرآن كریم به دلیل ایفاى نقش تربیتى و هدایتى , در هریك از سور آن , موضوعات مختلفى مطرح مى شود,گاهى از عذاب و آتش دوزخ سخن مى رود, گاهى از بهشت و پاداش , گاهى تبشیر است و گاهى انذار, گاهى تشویق است و گاهى ترهیب , گـاهـى از سـرنـوشـت هـلاكـت بـار اقوام گذشته سخن گفته است و گاهى از عاقبت نیكوى پـرهـیـزكـاران ,اگـر بـیـن ایـن موارد, با وقف فاصله به وجود نیاید, تداخل بین موارد مختلف و گاه متضاد پیش مى آید, در این زمینه , روایاتى نیز وجود دارد كه پیامبر اكرم (ص ) ازقول جبرئیل , بـه مـردم ایـنگونه تعلیم مى دهد كه : (سزاوار است بر آیه اى كه در آن از آتش و عقاب سخن رفته , وقـف شود تا از مابعدش كه درباره بهشت و ثواب است , فاصله افتد), مانند سوره بقره (2) آیه 81 و 82: (بلى من كسب سیئة واحاطت به خطیئته فاولئك اصحاب النار هم فیها خالدون , والذین امنوا وعملواالصالحات اولئك اصحاب الجنة هم فیها خالدون ), كه اولى درباره عذاب اهل جهنم و دومى درباره اهل بهشت و پاداش آنهاست

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 27/7/1387 - 15:39 - 0 تشکر 65953

اقسام وقف

مشهورترین تقسیم بندی ،تقسیم وقف به اقسام چهارگانه تام(مختار) ،کافی(جایز) ،حسن (مفهوم) وقبیح(متروک) است .

تعریف وقف تام

هرگاه دو عبارت به گونه ای باشد که هر یک به تنهایی مستقل ومفید معنا باشد وبین آنها هیچ گونه رابطه لفظی ومعنوی وجود نداشته باشد *وقف بین آن دو تام است ابتدا از عبارت دوم ،بسیار نیکو وپسندیده است *.

این نوع وقف پس از اتمام شدن قصه ،کلام وموضوع میباشد،ملاک وقف تام دو چیز است :یکی انقضا وتمام شدن کلام ،ودیگری مستغنی بودن از عبارت دوم .

موارد وقف تام به نحو شایع

1پایان هر جزء مانند:وقف برآیه 141 سوره بقره

2.پایان هر حزب مانند :وقف بر آیه 176 سوره بقره

3.نیمه حزب مانند :مانند وقف بر آیه 60 سوره بقره

4.ربع حزب مانند :وقف بر آیه 82 سوره بقره

5.پایان هر سوره مانند: آیه 7 سوره حمد

6. قبل از آغاز هر داستان مانند:آیه 66سوره بقره

7. پایان هر داستان مانند:وقف بر آیه 73 سوره بقره

8.رکوعات قرآن مانند وقف بر آیه 39 و59و283 سوره بقره

9. پیش از یای ندا مانند:وقف برآیه 103 سوره بقره وابتدا به آیه 104

10. پیش از فعل امر مانند: وقف بر آیه 210 سوره بقره وابتدا به آیه 211

11. پیش از قسم مانند :وقف بر آیه 74 سوره واقعه و ابتدا به آیه 75

12. پیش از لام قسم مانند:وقف بر (وعرضوا علی ربک صفا )وابتدا به (لقد جئتمونا )در سوره کهف آیه 48

13. پیش از شرط ، در صورتیکه جوابش مقدم نشده باشد مانند :وقف بر آیه 3 سوره واقعه وابتدا به آیه 4

تبصره :موارد 9و10و11و12و13تام بودن وقفشان منوط به این است که ماده قول قبل از آنها نباشد .

14 .پیش از کان الله مانند :وقف بر اذ یبیتون مالا یرضی من القول وابتدا به وکان الله بما یعملون محیطا در آیه 108 نساء

15 . پیش از ما کان مانند :وقف بر آیه 144 آل عمران وابتدا به آیه 145

16. پیش از استفهام مانند وقف بر آیه 27 سوره بقره وابتدا به آیه 28

17. پیش از لولا مانند وقف بر وعلمه مما یشاء وابتدا به ولولا دفع الله در آیه 251 بقره

تبصره :موارد 14و15و16و17 در صورتی وقفشان تام است که قبل از آنها قسموقول ومانند آن نباشد.

18 پیش از ادوات نفی ونهی مانند:وقف بر آیه 176 بقره وابتدا به آیه177

20.وقف بر آیه ایکه بعدش با الله آغاز شود مانند :وقف بر آیه 11سوره جاثیه وابتدا بهآیه 12

21. وقف بر استثناء مانند :وقف بر آیه 160 سوره بقره وابتدا به آیه 161

22. وقف بر انتهای قول وگفتار مانند: وقف بر آیه 47 سوره مدثر

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 28/7/1387 - 10:7 - 0 تشکر 66083

به نام خدا

رعایت قواعد وقف وابتدا نقش مهمی در قرائت قرآن دارد ویکی از راههای شناخت مکان وقف وابتدا نحو است پس من در این بخش سعی میکنم با قواعد نحو نیز آشنا بشویم، برای آگاهی بیشتر قواعد وقف وابتدا وهمچنین نحو سوره فاتحه را برای شما قرآن دوستان

قرار میدم امیدوارم مفید باشه .

بِسْمِ (جار ومجرور)(وقف قبیح ابتدا تام) اللَّهِ(مضاف الیه) (وقفحسن ابتدا قبیح)الرَّحْمَنِ(صفت برای الله)(وقف حسن ابتدا قبیح) الرَّحِیمِ(صفت برای الله)(وقف تام ابتدا قبیح) (1)

الْحَمْدُ(مبتدا )(وقف قبیح ابتدا تام) لِلَّهِ(جار ومجرور،خبر)(وقف حسن ابتدا قبیح ) رَبِّ(صفت برای الله)(وقف قبیح ابتدا قبیح) الْعَالَمِینَ(مضاف الیه)(وقف حسن ابتدا قبیح) (2) الرَّحْمَنِ(صفت برای الله )(وقف حسن ابتدا ق جایز ) الرَّحِیمِ (صقت برای الله) (وقف حسن ابتدا ق جایز )(3) مَالِكِ(صفت برای الله) (وقف قبیح ابتدا ق جایز )یَوْمِ(مضاف الیه )(وقف قبیح ابتدا قبیح ) الدِّینِ(مضاف الیه)(وقف تام ابتدا قبیح ) (4) إِیَّاكَ(مفعول به برای نعبد )(وقف قبیح ابتدا تام ) نَعْبُدُ (فعلوفاعل نحن)(وقف کافی ابتدا قبیح )وَ(حرف عطف)(وقف قبیح ابتدا کافی )إِیَّاكَ(مفعول به مقدم ) (وقف قبیح ابتدا کافی )نَسْتَعِینُ (فعلوفاعل نحن)(وقف تام ابتدا قبیح ) (5) اهْدِنَا(اهد فعل وفاعل انت ،نا مفعول به )(وقف قبیح ابتدا تام ) الصِّرَاطَ (مفعول به دوم )(وقف قبیح ابتدا قبیح )الْمُسْتَقِیمَ (صفت برای صراط) (وقف حسن ابتدا قبیح )(6) صِرَاطَ (بدل از صراط )(وقف قبیح ابتدا ق ج) الَّذِینَ(مضاف الیه )(وقف قبیح ابتدا قبیح ) أَنْعَمْتَ(فعل وفاعل ت) (وقف قبیح ابتدا قبیح )عَلَیْهِمْ(جارومجرور ،متعلق به انعمت )(وقف حسن ابتدا قبیح ) غَیْرِ(بدل از الذین ) (وقف قبیح ابتدا قبیح)الْمَغْضُوبِ (مضاف الیه )(وقف قبیح ابتدا قبیح )عَلَیْهِمْ(جار ومجرور متعلق به المغضوب ) (وقف حسن ابتدا قبیح )وَ(حرف عطف )(وقف قبیح ابتدا قبیح)لا (لا زاید ،تاکید کننده نفی )(وقف قبیح ابتدا قبیح )الضَّالِّینَ (معطوف به مغضوب ) (وقف تام ابتدا قبیح)(7)

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.