• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ورزش و تندرستی (بازدید: 244)
سه شنبه 29/5/1392 - 16:10 -0 تشکر 635364
تاریخچه ی دوچرخه سواری ایران +تصاویر

الان مدتی است، به اهتمام شهرداری تهران تبلیغاتی در زمینه پیشگیری از آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت انجام می شود و براساس آن تبلیغات، دوچرخه كه سال ها یك وسیله ورزشی و تفریحی محسوب می شدف نقشی در ایاب و ذهاب بعضی شهروندان تهرانی پیدا كرده و اگر نگاهی به سیمای شهرمان داشته باشیم، در خیابان ها شاهد تردد عده ای دوچرخه سوار هستیم، اما شاید كمتر كسی بداند این وسیله نقلیه ارزان قیمت و در عین حال تفریحی، از چه وقت و چگونه وارد تهران شد.

سه شنبه 29/5/1392 - 16:10 - 0 تشکر 635367

تاریخچه دوچرخه


دوچرخه كه امروزه در همه جای دنیا كاربرد دارد، اولین بار، در ابتدایی ترین شكلش حدود ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در كشورهایی مثل چین، مصر و هند مورد استفاده قرار گرفت، اما چیزی كه امروز به عنوان دوچرخه می شناسیم برای اولین بار در سال ۱۶۹۰ میلادی، توسط سیوارك فرانسوی ساخته شد و بیشتر هم مورد توجه كودكان قرار گرفت و به عنوان وسیله ای برای بازی به كار می رفت، اما بعداً در فرانسه تكامل پیدا كرد و كم كم به صورت امروزی درآمد و از دوره قاجارها، به تهران هم رسید.


تاریخچه ی دوچرخه سواری ایران +تصاویر

سه شنبه 29/5/1392 - 16:11 - 0 تشکر 635368

اولین دوچرخه سواران


گفته شده دوچرخه را، كاركنان سفارت انگلستان به تهران آوردند و اولین بار مردم تهران زمانی آن را دیدند و با كاربردش آشنا شدند كه دو پسر بچه انگلیسی در میدان مشق (باغ ملی بعدی) دوچرخه سواری می كردند.


بعدها دوچرخه سواری بین جوان های انگلیسی مقیم تهران هم رایج شد و از آن به عنوان وسیله نقلیه استفاده كردند. در آن زمان برای بسیاری از مردم، وسیله ای كه بر روی دو چرخ حركت می كرد، بسیار عجیب بود، اما كم كم مردم تهران، مثل هر پدیده دیگری به آن اعتنا نشان دادند.

سه شنبه 29/5/1392 - 16:11 - 0 تشکر 635369

اولین دوچرخه های كرایه ای


اعتنای تهرانی ها به دوچرخه، موجب پیدایش شغل جدیدی در تهران شد كه عبارت از كرایه دادن دوچرخه به افرادی بود كه دوست داشتند دوچرخه سواری كنند.


اولین فردی كه در تهران دست به چنین كاری زد و دوچرخه را به تهران نشین های قدیم معرفی كرد، شخصی بود به اسم حسین آقای شیخ كه تعدادی دوچرخه خریده بود و آنها را به طور ساعتی به علاقمندان دوچرخه سواری كرایه می داد. مغازه حسین آقا شیخ، در خیابان ناصر خسرو فعلی، دده دوازده دكان بالاتر از عمارت شمس العماره، یعنی در مجاورت وزارت دارایی كنونی قرار داشت.


تاریخچه ی دوچرخه سواری ایران +تصاویر

سه شنبه 29/5/1392 - 16:11 - 0 تشکر 635370

اولین دوچرخه فروشی


عده ای از ساكنان تهران، كوتاه مدتی بعد از آن كه با دوچرخه های كرایه ای استفاده از آن را شروع كردند، به فكر خریدن دوچرخه افتادند و در آن شرایط بود كه فردی مسیحی به نام دادیك، از موقعیتی كه پیش آمده بود، حداكثر بهره را گرفت و با سعی و سرمایه او، اولین مغازه دوچرخه فروشی تهران در میدانگاهی اول سفارت انگلستان، در خیابان منوچهری، تاسیس شد و توجه مشتریان شمال شهر و ارمنی های تهران را به خودش جلب كرد.


بعد از گشایش اولین دوچرخه فروشی در تهران، انواع دوچرخه های معمولی، كورسی و سه چرخه به تهران رسید و از تهران به شهرستان ها راه پیدا كرد و در مدتی كوتاه، به عنوان یك وسیله نقلیه ساده و ارزان، حتی به بعضی از روستاها هم رسید و جالب اینكه خانواده سلطنتی جزو اولین خانواده هایی بود كه از دوچرخه استقبال كرد و تعدادی عكس موجود است كه زنان اندرون دربار ناصری را در حال دوچرخه سواری نشان می دهد.


تاریخچه ی دوچرخه سواری ایران +تصاویر

سه شنبه 29/5/1392 - 16:12 - 0 تشکر 635371

ورزشی به نام دوچرخه سواری


با ورود دوچرخه به ایران و استقبالی كه از آن به عمل آمد، كم كم مردم متوجه این موضوع شدند كه در دنیا ورزشی به عنوان دوچرخه سواری وجود دارد و در نتیجه، دوچرخه سواری هم به ورزش هایی كه آن زمان در تهران رواج داشت، افزوده شد. اولین تشكل ورزشكاران دوچرخه سوار، فدراسیون دوچرخه سواری ایران بود كه در سال ۱۳۲۴ شمسی تشكیل و یك سال بعد به فدراسیون جهانی دوچرخه سواری ملحق شد و اولین رئیس آن هم احمد ایزدپناه بود.


فدراسیون دوچرخه سواری در سال ۱۳۳۰ شمسی در بازی های آسیایی دهلی نو شركت كرد و جاسم جاسم زاده به عنوان اولین دوچرخه سوار ایرانی در رقابتی بین المللی حضور یافت و هفت سال بعد از او، در بازی های آسیایی ۱۹۵۸، جعفر گل طلب، موفق به دریافت دو مدال نقره شد و همان امر موجبات توجه بیشتر به ورزش دوچرخه سواری را در پی داشت و بد نیست بدانید حسین اسماعیلی، خسرو حق گشا، حسین بهارلو، حسن فرد، اصغر درودی، منوچهر دانشمند، غلامحسین كوهی، بهروز راهبر و علی زنگی آبادی از جمله اولین قهرمانان دوچرخه سواری كشور بودند و بالاخره اینكه دوچرخه سواران ایران، برای اولین بار در المپیك ۱۹۷۲ مونیخ حضور در رقابتی جهانی را تجربه كردند.


خانواده جوان

چهارشنبه 30/5/1392 - 9:46 - 0 تشکر 635694

درود بر شما به خاطر حضور موثرتون

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.