• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن عمومی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
عمومی (بازدید: 8734)
سه شنبه 29/5/1392 - 12:31 -0 تشکر 635236
کارگاه آموزشی: آموزش سخنرانی و فن بیان



بحران سخنرانی






اگر نمیتونید تو جمع صحبت کنید اگر دستتاتون میلرزه عرق میکنید صورتتون سرخ میشه و اگرمیخواین یه سخنران خوب و شجاع شوید تا پایان این بحث با ما همراه باشید
:6123561:

سه شنبه 29/5/1392 - 12:32 - 0 تشکر 635238

فن بیان چیست؟

فن بیان یا «Speaking Skills»  در حقیقت همان توان سخن‌گفتن (در هر شرایط و زمان) است.


فن بیان یا «Speaking Skills»  در حقیقت همان توان سخن‌گفتن (در هر شرایط و زمان) است. زمانی که صحبت از فن بیان به میان می‌آید، جدا از این که شما چه کسی هستید؟ چه کاری دارید؟ با چه کسی صحبت می‌کنید و....فقط کافیست که از زبان خود استفاده کنید، شما نیاز به فن بیان دارید.


اگر می‌خواهید با دوستان خود ارتباط خوبی برقرار کنید، روابط عمومی خوبی داشته باشید، منظور خود را به خوبی به مخاطبانتان منتقل کنید و همچنین کاری کنید که بقیه از همنشینی و صحبت با شما لذت ببرند باید «فن بیان» خوبی داشته‌باشید.


برای یادگیری فن بیان باید، قدرت کلامی خود را افزایش دهید و از تکنیک‌ها و تمرین‌های عمومی استفاده کنید، بدانید با چه کسی چطور صحبت کنید و با هنر خود کاری کنید که هر کسی از صحبت با شما لذت ببرد و اهداف خود را به گونه‌ای پیش ببرید آن‌طور که می‌خواهید.


باید دقت کنید که اگر کسی از فن بیان خوبی برخوردار است، لزوماً نه گوینده خوبی است، نه سخنران خوبی و نه مذاکره کننده خوب! بلکه کسی که فن بیان خوبی دارد پیش‌زمینه این را دارد که یک سخنران، مذاکره کننده و مدرس فوق‌العاده باشد!


فن بیان آنقدر گسترده‌است که ما تنها در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:



    1. سخنرانی و صحبت در جمع

    1. گویندگی و مجری‌گری

    1. مشاوران و روان‌شناسان

    1. وکیل‌ها برای دفاع ارائه دلایل (و البته قاضی)

    1. در هنگام مصاحبه یا معرفی خود در برنامه‌های مختلف

    1. در جلسات مصاحبه استخدام و....

    1. هنگام انجام کارهای روزمره و صحبت کردن با دوستان

    1. استفاده از آن برای گرفتن حق خود

    1.  بیان احساسات خود به طور صحیح در زندگی مشترک

    1. و....


بنابراین برای جمع بندی می‌توان گفت که مفهوم فن‌بیان یک توانمندی است که تمام اجزایی که ارتباط را برقرار می‌کنند شامل زبان و توانمندی کلامی، زبان بدن و حالات چهره را به بهترین نحو به کار ببرید تا ارتباط خوبی برقرار کنید.

سه شنبه 29/5/1392 - 12:35 - 0 تشکر 635242

سخنرانی چیست؟

یک سخنرانی چیست؟ یک فردی که سخنرانی انجام می‌دهد باید فن بیان خوبی داشته باشد  با مِتُدهای ارائه مطالب، انتخاب محتوا، دسته‌بندی و «تزئین اطلاعات» آشنایی داشته باشد و بتواند به خوبی مطالب را منتقل کند....


با توجه به آنچه در مقاله «فن بیان چیست» گفته شد، یاد‌آوری می‌کنیم که فن بیان یک توانمندی در استفاده زبان و توانمندی کلامی، زبان بدن و حالات چهره برای برقرار بهتر ارتباطات انسانی است.


اما سخنرانی یک موضوع کاملاً تخصصی است و هر سخنران یا کسی که یک Speech را اجرا می‌کند حداقل باید از فن بیان خوبی برخوردار باشد و با مِتُدهای ارائه مطالب، انتخاب محتوا، دسته‌بندی و «تزئین اطلاعات» آشنایی داشته باشد و بتواند به خوبی مطالب را منتقل کند.


یک سخنران باید بداند که مطالب را نسبت به زمانی که به صورت مکتوب است برای مخاطبان حضوری چطور منتقل کند، چطور از تکنولوژی – و علی‌الخصوص پاورپوینت – به بهترین نحو استفاده کند و چه مطالبی را برای ارائه انتخاب کند.


سخنرانی,فن بیان


یک سخنران می‌داند که بسته به شرایط صحنه سخنرانی، کجا قرار بگیرد، چطور بایستد، با چه صدایی صحبت کند و چطور از زبان بدن خود استفاده کند که بیشترین تأثیر را در جمع داشته باشد و به «هدف سخنرانی که تعیین شده» برسد.


هر سخنران حرفه‌ای باید سبک خود را داشته باشد و بداند که چطور در جلوی جمع صحبت کند و جمعیت را تحت کنترل خویش بیاورد و همچنین بسته به موضوع انتخابی خود چه نوع سخنرانی داشته باشد.


سخنرانی‌ها ممکن است دسته‌های مختلفی داشته باشند مثلاً:



    1. سخنرانی دانشگاهی و علمی (از پیش تعیین شده)

    1. سخنرانی‌های بداهه (مثلاً در جلسات تودیع، جشن‌ها یا مراسم ختم)

    1. سخنرانی‌های سیاسی (با هدفی مشخص که ممکن است مخاطبان با شما همراه نباشد!)

    1. .....


به هر تقدیر، سخنرانی یک توانمندی کاملاً حرفه‌ای است که تلفیقی از هنر و علم است هر فردی با تمرین می‌تواند (و باید) سخنرانی خوب یا حتی فوق‌العاده باشد!

سه شنبه 29/5/1392 - 12:41 - 0 تشکر 635243

مذاکره چیست؟

مذاکره در تعریف امروزی به فرآیندی گفت‌وگو محور اطلاق می‌شود که روی یک موضوع مشخص به منظور حل یک اختلاف یا رسیدن به منافع مشترک بین دو یا چند نفر یا گروه انجام می‌پذیرد


مفهوم مذاکره یا «consultation» امروزه برای ما کاملاً مشخص است و شاید بارها این کار را – درست یا غلط - انجام داده باشیم و مذاکره کرده باشیم اما قطعاً نیاز است که یک تعریف دقیق از مذاکره داشته باشیم:

«مذاکره در تعریف امروزی به فرآیندی گفت‌وگو محور اطلاق می‌شود که روی یک موضوع مشخص به منظور حل یک اختلاف یا رسیدن به منافع مشترک بین دو یا چند نفر یا گروه انجام می‌پذیرد»

با توجه به آنچه در مقالات سخنرانی، گویندگی، فن بیان و حتی روش تدریس گفته شد، در هر مذاکره اشخاص تعامل بسیار بیشتری دارند اما در موارد دیگر تعامل بسیار کمتر و البته تأخیری‌تر بوده است!

در مذاکره شما باید خیلی حرفه‌ای برخورد کنید زیرا مذاکرات عموماً برای گرفتن امتیاز هستند و در مذاکره‌ای که شما تصمیم به شرکت در آن گرفته‌اید یا باید امتیاز بگیرید و یا باید امتیاز بدهید و قطعاً مذاکره‌ای خوش‌آیند است که شما بتوانید بیشترین امتیازات را بگیرید و کمترین امتیازات را بدهید و در عین حال طرف مقابل را نیز مایل به ادامه همکاری نگه دارد!

در روش‌های و فنون مذاکره شما می‌آموزید که چطور یک جلسه را شروع کنید، پی بگیرید و به انتها برسانید، پیشنهادات خود را چطور بیان کنید و در مقابل پیشنهادات طرف مقابل چه واکنشی نشان دهید و چطور در تله‌های مذاکره گرفتار نشوید!

هر فردی قطعاً در زندگی خود نیاز دارد که مذاکره بکند و باید حداقل‌های مذاکره را به خوبی بشناسد و بتواند از آن استفاده کند تا نسبت به افراد هم رده خود موفقیت‌ها و شرایط بهتری را کسب کند و از شرایط نیز بهترین استفاده را ببرد.

اگر فکر می‌کنید که شما در زندگی زیاد درگیر مذاکره نیستید و نیازی به آموزش آن ندارید پیشنهاد می‌کنم شرایط زیرا را بررسی کنید و ببینید که آیا در این شرایط دچار نشده‌اید و یا نخواهید شد؟

1.ممکن است از مدرسه، دانشگاه یا محل کار در شُرُف اخراج باشید و بخواهید خود را نجات دهید...

2.در جلسه خواستگاری بخواهید نیازها یا خواسته‌های خود را مطرح کنید.... 

3.شرکتی که در آن کار می‌کنید از شما بخواهد با یک نهاد یا شرکت دیگر قرارداد ببنید...

4.یک معلم هستید و از مدیر مدرسه درخواستی دارید.

5.می‌خواهید جایی استخدام شوید و پیشنهادها و درخواست‌های خود را ارائه دهید....

6.قصد ارائه یک طرح به مجموعه‌ای را دارید...

7.این ترم در دانشگاه اگر مشروط شوید کارتان تمام است و معدل شما تنها به یک درس وابسته است و نیاز است که با استاد مذاکره کنید...

8.در دادگاه از شما شکایتی شده و یا شکاتی مطرح کرده‌اید و می‌خواهید حقوق خود را بیان کنید....

9.برای شرکت یا خودتان نیاز به وام دارید و لازم است که رئیس شعبه وارد مذاکره شوید....

10.در شرکتتان مشتریان ناراضی دارید که می‌خواهند با شرکت رقیبتان کار را ادامه دهند و مجبورید با مذاکره – و گاهاً دادن امتیاز - آنها را راضی نگه دارید....

11.یک نیروی بسیار کارکشته شما می‌خواهد از مجموعه کاری شما جدا شود اما او را برای مجموعه می‌خواهید و می‌دانید که توانمندی‌های او برای شرکت کاملاً ضروری است...

سه شنبه 29/5/1392 - 12:48 - 0 تشکر 635244


استفاده اشتباه از تکنولوژی، بهتر است کلاً نباشد!

بگذارید یک اصل بسیار کلیدی را به شما بگوییم: اگر می‌خواهیم از تکنولوژی در آموزش، به اشتباه استفاده کنیم، همان بهتر که این کار را نکنیم و به صورت سنتی به سخنرانی خود بپردازیم...


قطعاً شما هم با سخنرانی‌هایی مواجه شده‌اید که سخنران از یک پاورپوینت استفاده کرده که واقعاً نبود آن را به بودنش ترجیح می‌دهید! پاورپوینتی که در آن نوشته‌ها درست مانند یک ورقه کاغذ ارائه شده و یا حتی پاورپوینت‌هایی که از افکت‌ها و حرکت‌های واقعاً آزار دهنده استفاده می‌کنند تا حسابی اعصاب مخاطبان را خرد کند!

تکنولوژی آموزشی


بگذارید یک اصل بسیار کلیدی را به شما بگوییم: اگر می‌خواهیم از تکنولوژی در آموزش، به اشتباه استفاده کنیم، همان بهتر که این کار را نکنیم و به صورت سنتی به سخنرانی خود بپردازیم...


تکنولوژی فقط یک ابزار است و نه بیشتر بنابراین این نوع استفاده شماست که تعیین می‌کند آیا تکنولوژی برای کار شما مناسب است یا نه. درست مانند یک برگه کاغذ که شما می‌توانید به صورت کاملاً سازماندهی شده مطالب را روی آن بنویسید یا این که تصمیم بگیرید مطالب را با خطی ناخوانا و البته درهم و برهم به مخاطبان منتقل کنید

بازهم این موضوع را تکرار می‌کنم، سخنرانی‌های اخیری که در آنها شرکت خود را به خاطر آورید، ببینید ترجیح می‌دهید که یک سخنرانی کاملاً سنتی اما جذاب را ببینید یا یک سخنرانی با پاورپوینت که نه سرش معلوم باشد نه انتهایش....

سه شنبه 29/5/1392 - 12:51 - 0 تشکر 635245

خودکشی به روش سخنرانان


تحت هیچ شرایطی و حتی برای شوخی نیز؛ «مخاطبان را زیر سوال نبرید!» این کار یک خودکُشی کاملاً غیر حرفه ای برای یک سخنران است...

همین ابتدای کار اصل موضوع را گفتیم:


«مخاطبان را زیر سوال نبرید!»


شما به عنوان یک سخنران (یا هر فردی که در حال صحبت است) از تریبون استفاده می‌کند تا مطالبی را به صورت موثر منتقل کند نه این که با زیر سوال بردن مخاطبان تمام راه‌های ارتباطی ممکن را ببندد!


قضیه خیلی ساده است! شما برای ارتباط خوب و موثر با مخاطبانتان باید با آنها همدلی کنید و به گونه‌ای رفتار کنید - و واقعاً باشید - که مخاطب از بودن با شما و گوش دادن به صحبت‌هایتان لذت ببرد و ممکن است شما به عنوان یک سخنران بخواهید برای جلب توجه، شوخ طبعی و یا بیان نظر شخصی خود مخاطبان را زیر سوال ببرید،‌ مسخره کنید، به آنها توهین کنید یا به صورت کلی کاری انجام دهید که شخص نتواند تحمل کند و ترجیح بدهد که ارتباط خود را با شما قطع کند و این یعنی:


«خودکشی یک سخنران»


خودکشی یک سخنران


سعی کنید همیشه یک فرد فوق‌العاده موجه و اخلاقی باشید که به هیچ وجه اخلاق شما باعث ایجاد یک مانع اطلاعاتی نشود و منش و رفتار شما باعث شود که ارتباط مخاطبان با شما بهتر و بهتر شود.

سه شنبه 29/5/1392 - 12:53 - 0 تشکر 635247

یک مذاکره از چه مراحلی تشکیل شده است؟

در دومین نوشته آموزشی در مورد مذاکره قصد دارم این نکته را بیان کنم که یک سخنرانی از چه مراحلی تشکیل شده است؟



شاید اگر بخواهیم خیلی ساده این موضوع را بررسی کنیم، بتوانیم بگوییم که مراحل مذاکره عبارتند از:


1. مرحله پیش از مذاکره که طراحی مذاکره در همین مرحله صورت می گیرد.


2. مرحله مذاکره که اصل گفت و گوها و چانه زنی ها و انجام توافقیات در آن انجام می شود.


3. مرحله بعدی نیز مرحله ای است که در آن پیگیری های لازم جهت اجرای توافقات صورت می گیرید.


بسیاری از مذاکره کنندگان تصور می کنند که مذاکره و اصول آن تنها از بخش دوم یعنی چانه زنی ها تشکیل شده است و از همین رو ممکن است حتی اگر این مرحله را با کیفیت قابل قبولی ارائه دهند، بازهم از مذاکره خود نتیجه مطلوب را کسب نکنند.


مذاکره, خواستگاری


دو عنصر گفت و گو و توافق عناصر اصلی مذاکره را تشکیل می دهند و در حقیقت یک مذاکره موفق، مذاکره ای است که توافقی بر اثر گفت و گو شکل بگیرد (و البته شما به هدف خود در مذاکره رسیده باشید، یعنی بهترین امتیازها را عاید خود بکنید)

سه شنبه 29/5/1392 - 12:59 - 0 تشکر 635248

کاربرد چک لیست‌ها در سخنرانی (1)

اگر می‌خواهید یک سخنران حرفه‌ای باشید باید از اعتماد کامل به حافظه خود دست بردارید و به صورت حرفه‌ای هر آنچه که برای سخنرانی نیاز دارید را مکتوب کنید.


این جمله که کمرنگ‌ترین قلم‌ها از قوی‌ترین حافظه‌ها کارا تر هستند را واقعاً قبول دارم و پیشنهاد می‌کنم که شما هم این موضوع را جدی بگیرید.


یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای سخنرانان استرس ایجاد می‌کند، ایجاد این ذهنیت است که ممکن است من چیزی را فراموش کنم و یا وسیله‌ای را جا بگذارم.


قرار گرفتن در چنین شرایطی، نه تنها باعث ایجاد درگیری ذهنی می‌شود، بلکه واقعاً ممکن است باعث فراموش کردن یک وسیله یا کار نیز بشود....


چک لیست وسایل و لوازم سخنرانی



اما چاره چیست؟


اگر می‌خواهید یک سخنران حرفه‌ای باشید باید یک چک لیست از وسایل مورد نیاز در سخنرانی خود بنویسید و برای هر سخنرانی، مطالب و موارد آن را به خوبی تنظیم نمایید و یا در صورت لزوم تغییر دهید.


این چک لیست سه فایده اصلی دارد:



    1. اولاً باعث می‌شود که به کار خود نظم و ترتیبی ارزشمند بدهید.

    1. دوماً باعث از بین رفتن نگرانی در مورد فراموش کردن یک وسیله یا موضوع می‌شود.

    1. و سوم باعث می‌شود که اصلاً چیزی را فراموش نکنید!


دیگر چه خبر؟


اما این همه ماجرا نیست! چک لیست می‌تواند فوق‌العاده‌تر از این حرف‌ها باشد... مثلاً‌ شما می‌تواند در یک چک لیست زمان تهیه را هم تنظیم کنید و از این رو، دیگر به مشکل تعطیلی و ... هم نمی‌خورید.


بگذارید این موضوع را با یک مثال توضیح دهم. مثلاً فرض کنید قرار است روز دوم فروردین سال 1392 یک سخنرانی داشته باشید و برای سخنرانی نیاز است که لباس خود را به خشک شویی بدهید. شما در چک لیست می‌توانید با دقت زمان‌بندی کنید و ببینید که روز 29 اسفند و روز بعد از آن تعطیل است و خشک‌شویی بسته! پس باید در چک لیست زمانی قبل از سخنرانی را تعیین کنید تا این کار را انجام دهید.

سه شنبه 29/5/1392 - 13:2 - 0 تشکر 635250

اهمیت داستان گفتن در سخنرانی

یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند سخنرانان، استفاده از فن داستان گویی است. گفتن داستان به سخنرانی جذابیت ویژه‌ای می‌بخشد. اما بسیاری از ما اصول استفاده از آن را نمی‌دانیم...


تمام ما از کودکی عاشق داستان هستیم اما وقتی که بزرگ‌تر شده‌ایم تصور می‌کنیم که داستان گفتن شاید زیاد برای یک سخنرانی کاملاً جدی و رسمی کار خوبی نباشد! حقیقت این است که یک سخنرانی وقتی می‌تواند بسیار گیرا باشد که – مانند رمان‌های معروف- بتوان تک تک جمله‌های آن را در ذهن تصور کرد و تصویر آن را در ذهن ساخت و یک داستان این کار را به سادگی انجام می‌دهد.


بگذارید یک دلیل خیلی بهتر برای ضرورت استفاده از داستان در سخنرانی بیان کنم. مطمئناً هیچکدام از ما در کودکیمان به پدرانمان نگفتیم؛ 

«بسه دیگه پدر جان، لطفاً برام قصّه نگو»

دلیل دیگری که می‌توان به اهمیت گفتن داستان در سخنرانی اشاره کرد این است که تمام سخنرانان بزرگ دنیا از ابتدا تا کنون همه و همه از داستان در سخنرانی‌ها و خطابه‌های خود استفاده می‌کردند.

از داستان مُثُل ارسطو تا داستان‌هایی که در قرآن و سایر کتاب‌های آسمانی آماده، از داستان موفقیت استیو جابز در شرکت اپل تا داستان ترسیم آینده آلمان و جهان توسط آدولف هیتلر... 

ویژگی داستان


اجازه بدهید بیشتر از این در مورد اهمیت سخنرانی صحبت نکنیم و به این موضوع بپردازیم که چطور در یک سخنرانی داستان را به کار ببریم.

داستان مرتبط


اولین نکته که باید توجه داشته باشید این است که داستان باید با موضوع اصلی شما ارتباط نزدیکی داشته باشد.

یعنی مثلاً وقتی قصد دارید در مورد اهمیت آموزش سرمایه گذاری به کودکان مطلبی را بگویید باید سعی کنید داستانی از  خودتان یا دیگران بگویید که در صورت آموزش دادن یا ندادن این موضوع به یک کودک، چه اتفاقی رخ داده است.

داستان جالب باشد


فرض کنید که موضوع در مورد خرید لباس است و من به عنوان سخنران داستانی مشابه این داستان را بگویم:

یک روز رفتم به فروشگاه، یک لباس خریدم و به خانه آمدم

این داستان واقعاً باعث می‌شوند که مخاطبان تماماً به شما گوش ندهند! چون اصلاً داستان جالبی نبود. باید سعی کنید داستان را به گونه‌ای طراحی کنید که برای دیگران جالب باشد.

داستان به یادماندنی باشد


این ویژگی شاید ضروری نباشد، اما می‌تواند محرک فوق‌العاده خوبی برای موثر شدن سخنرانی شما باشد.


در مجموع توصیه‌ای که به شما دارم این است که در سخنرانی‌های خود هرچقدر هم که رسمی و جدّی باشند، از داستان‌ها استفاده کنید تا در خاطره‌ها نقش ببندند

سه شنبه 29/5/1392 - 13:5 - 0 تشکر 635251

من لباسمو عوض نمی کنم!

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که یک سخنران باید به آن توجه کند پوشش خود است. همانطور که بارها در این سایت به این موضوع اشاره کردیم که ذهنیت بیشتر مخاطبان در همان لحظات ابتدایی نسبت به سخنران شکل می‌گیرد و از همین رو سخنران باید همه تلاش خود را بکند که بهترین تصویر را در ذهن مخاطبان به جای بگذارد.


یکی از موضوعات کلیدی برای ایجاد یک تصویر خوب، پوشش سخنران است، زیرا قبل از شروع صحبت سخنران، در مورد او اطلاعاتی را به افراد می‌دهد.


تقریباً در تمامی موارد ما تأکید می‌کنیم که سعی کنید به عنوان یک سخنران شیک‌پوش باشید! شاید این حرف خیلی هم مورد علاقه خودم نباشد اما متأسفانه پوشش سخنران بیش از اندازه در نظر اکثر مخاطبان موضوعیت دارد.

به هر حال در ادامه چند پیشنهاد را به شما ارائه می‌کنیم:

متناسب با جمع لباس بپوشید:


این عادت را از خود دور کنید که همیشه یا رسمی لباس بپوشید یا اسپُرت! شما یک انسان هستید و باید انعطاف داشته باشید و متناسب با شرایط لباس بپوشید.

اگر قرار است برای یک رئیس جمهور سخنرانی کنید باید رسمی لباس بپوشید و اگر می‌خواهید برای کودکان بی‌سرپرست یک موسسه خیریه سخنرانی کنید شاید لازم باشد که لباس یک دلقک را بپوشید (خود من بارها این کار را کرده‌ام!-البته به این کارم افتخار می‌کنم.)

به فرهنگ مخاطبان توجه کنید


اگر در ایران با شلوارک سخنرانی کنید (فرض کنید که بتوانید چنین کاری بکنید!) مطمئناً این نوعی بی‌احترامی به مخاطبان تلقی می‌شود اما ممکن است دانشجویی در دانشگاه اکسفورد خیلی ساده با یک شلوارک و یک پیراهن آستین‌کوتاه سخنرانی خود را ایراد بکند و سپس لقب بهترین سخنرانی دانشجویی را به خود بگیرد.

اما همین موضوع ممکن است در ایران باعث شود که .... (بقیه را از حراست دانشگاه بپرسید...)

جدا از شوخی، توجه کنید که مخاطبان شما چه فرهنگی دارند و بهترین پوشش برای آنها چه پوششی خواهد بود؟

تمیز و مرتب باشید


گفتن این که لباس باید اتو کشیده باشد و یا پیراهن و کت‌و شلوار چروک نباشند و ... شاید زیاد از حد بدیهی باشد اما خب اگر به چند سخنرانی در سرتا سر کشور سر بزنیم متوجه می‌شویم که بدیهیات نیز زیاد جدی گرفته نمی‌شوند!

سعی کنید قبل از سخنرانی یک چک لیست آماده کنید که دقیقاً چه چیزهایی را برای لباس‌های خود نیاز دارید (مثلاً گرفتن لباس‌ها از خشک‌شویی، گیره کراوات، واکس زدن کفش‌ها و...)

خاص باشید


خاص باشید اما نه بیش از اندازه! یعنی به اندازه کافی شیک‌پوش و مرتب باشید تا از میانگین حاضرین یک سرو و گردن بالاتر باشید اما خیلی اصرار نکنید که بیش از اندازه متفاوت باشید.

(تشخیص کاربرد این گزینه کاملاً به شرایط و خودتان وابسته است)

مخصوص خانم‌ها


متأسفانه برخی از خانم‌ها بسیاری از بدیهیات سخنرانی را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل یک موضوع مختص آنها ایجاد کردم!

اولین موضوع در مورد پوشش آنها است! دقت کنید که پوشش شما نباید شما را از جایگاه سخنران خارج کند. بسیاری از اوقات دیده می‌شود که سخنرانان خانم به قدری آرایش می‌کنند که توجهات را تماماً به چهره خود جلب می‌کنند و این باعث می‌شود که از جایگاه سخنران خارج شوند.

موضوع بعدی کفش پاشنه بلند است! کفش‌هایی که پاشنه آنها آنقدر بلند و با سطح مقطع کم است که شما به درستی نتوانید با آنها راه بروید، قاتل شما در صحنه سخنرانی هستند! توجه کنید که شما می‌خواهید از جایگاه بلند شوید، از پله‌ها عبور کنید و روی صحنه بروید و سپس احتماً روی صحنه راه خواهید رفت. پس مطمئناً کفش شما باید این قابلیت را داشته باشد...


به صورت کلی این نکته را باید بگویم که اصلی‌ترین اصل در پوشش سخنرانی این است که شما به عنوان سخنران در لباس خود راحت باشید...

سه شنبه 29/5/1392 - 13:14 - 0 تشکر 635254


ساده‌ترین مذاکره - مذاکره برای تخفیف!

ساده‌ترین مذاکره‌ای که ما روزانه درگیر آن هستیم، مذاکره برای خرید کالاست. حالا چطور باید از فروشنده امتیاز بگیریم، کالای مورد نظر را با قیمت پایین تهیه کنیم و مذاکره خود لذت ببریم!


ما هرروزه مذاکرات زیادی را انجام می‌دهیم اما یکی از ساده‌ترین مذاکراتی که هر روز با آن مواجه هستیم و البته برایمان بسیار پرکاربرد است، مذاکره برای خرید یک کالا است!

اجزای این مذاکره کاملاً مشخص است و شما باید ارزش یک کالا را بپرسید و سعی کنید با گرفتن امتیاز از طرف مقابل سعی کنید ارزش را تا حد ممکن پایین بیاورید!

شما قصد خرید دارید و فروشنده هم قصد فروش! بنابراین کار بسیار ساده‌ای پیش رو داریم...

در اینجا قصد دارم در چند اصل کلی نکاتی را گوشزد کنم:

1.مراقب ذهنیت اولیه باشید


متأسفانه بسیاری از افراد دوست دارند خود را بسیار راحت یا به اصطلاح «لارج» نشان بدهند و به بیان دیگر دوست دارند کلاس بگذارند و با این تفکر که خود را از نظر مالی در جایگاه بالایی نمایش بدهند! و این اشتباه مهلک باعث می‌شود که فروشنده با خیال راحت به شما بفروشد! 

سعی کنید ضمن حفظ شخصیت نشان دهید که مبلغ خرید هرچه باشد برای شما مهم است و یا حداقل پولی که می‌پردازید باید ارزش کالا را داشته باشد.

مذاکره برای تخفیف در خرید

2.قیمت مرجع را پایین بیاورید


باید قیمت مرجع ذهنی خودتان را در نظر فروشنده پایین بیاورید. مثلاً اگر یک پیراهن 100 هزارتومانی را پسنده کرده‌اید، مستقیماً آن را درخواست نکنید و یک پیراهن ارزان‌تر مثلاً 50 هزارتومانی را اول قیمت کنید تا قیمت مرجع از نظر فروشنده برای شما پایین‌تر بیاید!

3.گول قیمت‌های غیر رند را نخورید


یک ترفند فروشنده استفاده از قیمت‌های غیر رند مثلاً شصت‌هزار و سیصد تومان است! و احتمالاً به شما سیصدتومان تخفیف خواهد داد! یک تخفیف غیر معقول بخواهید – البته نه در همه شرایط – تا ذهنیت فروشنده را نسبت به درخواست خود مشخص کنید. مثلاً برای همان لباس شصت‌هزار و سیصد تومانی می‌توانید درخواست 15 هزارتومان تخفیف کنید تا بتوانید 6-7 هزارتومانی تخفیف بگیرید.

4.انصراف خود را اعلام کنید.


گاهی اوقات باید انصراف خود را اعلام کنید و البته نشان دهید که کالا را دوست داشتید اما توان خرید با این شرایط و قیمت را ندارید. این کار معمولاً خوب جواب می‌دهد اما به هر حال ممکن است نتیجه عکس بدهد!

5.جایگزینی برای تخفیف پیدا کنید


کار بسیار جالبی که من همیشه به عنوان تخفیف به فروشنده توصیه می‌کنم، گرفتن یک کالای دیگر به جای تخفیف است! مثلاً برای خرید یک تبلت 500 هزار تومانی، قصد دارید 25 هزار تومان تخفیف بگیرد. من همیشه یک پیکیج  نرم‌افزاری 50 هزارتومانی رو به فروشنده پیشنهاد می‌دهم و می‌گویم به جای تخفیف این را بر می‌دارم و فروشنده هم معمولاً خوشحال می‌پذیرد! بی‌خبر از این که اگر 25 هزار تومان تخفیف می‌داد منفعت بیشتری برایش داشت!

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.