آثار و نتایج مناسک شدن «افطاری»
برای رسانهی ملی و سایر رسانهها «افطاری» هستهی اصلی و نقطهی کانونی بهرهبرداری اجتماعی از ویژگیهای ممتاز ماه مبارک رمضان است، زیرا شیاطین دربند هستند و دلها و جانها آمادهتر از هر زمان دیگر برای قرارگرفتن در مسیر الیالله هستند. هرچند چیستی و چگونگی مناسکسازی افطاری و گسترش آن در همهی سطوح جامعه و نقش و کارکردهای رسانههای جمعی و رسانههای سنتی، محتاج بحث مستوفا در فرصت مناسبی است، اما برخی از آثار و نتایج آن را در همین مختصر میتوان برشمرد:
یکم: جلب رحمت واسعهی خداوند برای مشارکتکنندگان و جامعهی آنها که به عنوان بزرگترین دستاورد
دوم: تلطیف ارتباطات میان فردی و اجتماعی و آمادگی برای اصلاح روابط میان دیگران و جامعه
سوم: تقویت هویت دینمداری فرد و جامعه و ایجاد مقاومت در برابر هرگونه زمینههای تضعیف یا تخریب باورها و رفتارهای دینی
چهارم: تقویت احساس شادمانی فردی و جمعی به دلیل رضایت از نتیجهی مشارکت در مناسک افطاری
پنجم: تقویت مشارکت اجتماعی در یک زمینهی دینی و مردمی
اینها برخی از نتایج فوری گسترش افطاری از یک سنت محدود به یک مناسک گستردهی اجتماعی است. هرچند مهاجرتها و جابجایی مردم و جمعیتها زمینههای اجتماعی این مناسک را محدود کرده است، اما مخاطبشناسی بر اساس الگوی فوق سهولت این کار را بیش از پیش روشن میسازد. نهادینهسازی این رفتار و مناسکسازی گستردهی آن در سطح عموم مردم بهطور طبیعی محتاج همگرایی سازمانهای مسئول و همراهی آنها با داوطلبان و گروههای علاقمند و فعال است.
بدون شک زمینههای مثبت و آمادهی اجتماعی برای فعالیتهای دینی و وجود خیل مشتاقان در جامعه که در میان گروههای پنجگانهی مخاطبان حضور دارند نوید شکلگیری این مناسک ارزشمند را میدهد. اگر برنامهریزی هوشمندانهای صورت بگیرد سرعت گسترش و نهادینهشدن این سنت و تبدیل آن به یک مناسک دینی - اجتماعی عمومی، همگان را مبهوت خواهد کرد. به امید آن روز.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی)