• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 219)
جمعه 18/5/1392 - 12:12 -0 تشکر 630538
آیا جاودانگیِ بهشت، خسته کننده نیست؟

چنانچه میان دنیا و عالم قیامت مشابهت‏هایى وجود دارد، تفاوت‏هایى نیز هست؛ درست مانند حیات افراد در عالم دنیا و زندگى طفل در رحم مادر، به طورى كه تفاوت دوره نه ماهه تا حدود نود ساله دارد. بعضى از تفاوت‏هاى دنیا و آخرت از این قرار است:

 
۱ . ثبات و تغییر
در این جهان حركت و تغییر هست؛ كودك، جوان مى‏گردد، كامل مى‏شود، به پیرى مى‏رسد و سپس مى‏میرد. در این جهان نوها كهنه مى‏شوند و كهنه‏ها از بین مى‏روند؛ ولى در جهان آخرت پیرى و كهنگى وجود ندارد و مرگى در كار نیست: آنجا جهان بقا و اینجا جهان فنا است. آنجا خانه ثبات و قرار و اینجا خانه زوال و فنا است .
 
۲ . زندگى خالص و ناخالص‏
در این جهان مرگ و زندگى با هم آمیخته است؛ هم حیوان است و هم جماد و هر كدام به دیگرى تبدیل مى‏گردد؛ ولى در آخرت یكپارچه حیات است. زمین آخرت، جواهر و سنگ ریزه‏هاى آن، درخت و میوه آن، همگى حیات دارند. حتى آتش آنجا درك دارد؛ قرآن مى‏فرماید: «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ »؛ عنكبوت (۲۹ )، آیه ۶۴ . ؛ «همانا منحصراً خانه آخرت، خانه‏اى است كه زنده است» . آخرت یك موجود زنده و یك حیوان جاندار است، حتى اعضا و جوارح انسان فهم و درك دارند و سخن مى‏گویند یس (۳۶ )، آیه ۶۵ و فصلت (۴۱ )، آیه ۲۱ . .
 
۳ . كشت و درو
دنیا خانه كشت و بذر پاشیدن است و آخرت جاى بهره بردارى و دروكردن است . امام على‏علیه السلام فرمود: «امروز كار است و محاسبه نیست و فردا محاسبه است و كار و عمل نیست»؛ نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه ۴۲، ص ۹۴ . و «اى بندگان خدا! هم اكنون كه زبان‏ها آزاد و بدن‏ها سالم است و اعضا فرمان مى‏برد و میدان فعالیت باز است؛ بكوشید»؛ همان، خطبه ۱۹۶، ص ۴۱۲ . .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 18/5/1392 - 12:15 - 0 تشکر 630539

بهشت و بهشتیان‏

ما در این عالم تصور كامل و درستى از نعمت‏هاى بهشتى نداریم؛ آنچه هم مى‏دانیم، الفاظى است كه از قرآن و روایات شنیده‏ایم و براى ما به طور آشكار قابل درك نیست. به نمونه‏هایى از اوصاف بهشت كه در قرآن آمده، فهرست وار اشاره مى‏كنیم:


۱ . همه با هم با صفا و صمیمیت زندگى مى‏كنند؛ هیچ گونه دشمنى، حسادت و كینه وجود ندارد اعراف (۷ )، آیه ۴۲ . .


۲ . در بهشت لغو، بیهودگى، دروغ، ناسزا، زخم زبان و... نیست مریم (۱۹ )، آیه ۶۲ و واقعه (۵۶ )، آیه ۲۳ . .


۳ . نسیم بهشتى بسیار مطبوع و دلربا و ملایم است، نه خورشیدى هست كه گرماى آن ناراحت كننده باشد و نه زمهریرى كه سرماى آن رنج دهد انسان (۷۶ )، آیه ۱۳ . .


در وصف هواى بهشت همین بس كه قرآن ۳۶ مرتبه فرموده: «باغ‏هایى كه شاخه‏هاى آن بر هم گردن نهاده و در پاى درخت‏هایش نهرهاى آب زلال جارى است . درخت‏هایى كه خشك شدن و فاسد گشتن و كهنه شدن ندارند و انواع و اقسام میوه وجود دارد» واقعه (۵۶ )، آیات ۲۸-۳۱ . .


۴ . وسعت بهشت به مقدار پهنه آسمان‏ها و زمین است آل عمران (۳ )، آیه ۱۳۲ . . براساس احادیث جایگاه ساده‏ترین افراد بهشت، به قدرى بزرگ است كه هرگاه جن و انس بر او وارد شوند؛ جا و وسیله پذیرایى هست بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۲۰ .، بهشت نعمت‏هاى دائمى دارد، نه فصلى رعد (۱۳ )، آیه ۳۵ و واقعه (۵۶ )، آیه ۳۳ .. در یك كلام بهشت و نعمت‏هاى آن، براى هیچ كس قابل تصور نیست، نعمت‏هایى كه هیچ چشمى، ندیده و هیچ گوشى نشنیده است سجده (۳۲ )، آیه ۱۷ . .



با توجه به این نكات، باید گفت كه درست است كه انسان از یكنواختى ملول و خسته مى‏شود و طالب تجدد و تنوع است .

هر زمان نو صورتى و نو جمال‏تا ز نو دیدن فرد میرد ملال‏


برخى گفته‏اند: این خصیصه ذاتى بشر است كه مشتاق چیزهایى است كه ندارد و داشتن و وصال، مدفن عشق و علاقه و خواستن است! اما نظر دقیق‏تر این است كه اگر واقعاً چیزى مطلوب و محبوب غریزى و ذاتى و به خصوص فطرى انسان باشد، ممكن نیست كه وصال و رسیدن، او را سرد و افسرده كند .


نعمت‏هاى بهشتى همه مطابق خواسته‏هاى ذاتى و فطرى انسان است؛ از این رو انسان هرگز از آن خسته و ملول نمى‏شود و هیچ گاه تمناى تعویض و تبدیل آن را نمى‏كند. همچون علاقه طفل به دامان مادر كه هیچ گاه احساس خستگى نمى‏كند؛ بلكه نگران این است كه مبادا مادر از او جدا شود. به همین جهت خداوند متعال در توصیف بهشت و بهشتیان مى‏فرماید: «خالِدِینَ فِیها لا یَبْغُونَ عَنْها حِوَلاً »؛ كهف (۱۸ )، آیه ۱۰۸ . ؛ «جاودانه در آن خواهند بود و از آنجا درخواست انتقال نمى‏كنند» .


هر انسانى در حد توان و استعداد خودش، به تمام خواسته‏ها و مطلوب‏هاى خویش مى‏رسد هنگامى كه به هدف اصلى رسیده، دیگر به دنبال هدف دیگر نمى‏گردد . علاوه بر اینكه بهشت، داراى مراتب و درجاتى است و هر انسانى متناسب با استعدادها و مطلوب‏هاى خویش و زمینه‏هایى كه در دنیا فراهم كرده، از درجات و بهشت‏هاى گوناگون، بهره‏مند مى‏شود . از این رو برخى در بهشت «رضوان»، گروهى در بهشت «فردوس» و عده‏اى در بهشت‏هاى دیگر جاى مى‏گیرند . هر انسانى به تناسب ویژگى‏هاى اخلاقى و تلاشى كه در این دنیا انجام داده، به مراتبى از بهشت و بهشت‏ها دست خواهد یافت .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 18/5/1392 - 12:16 - 0 تشکر 630540


امام خمینى رحمه الله خطاب به رهروان نور و هدایت مى‏فرماید: «بدان اى عزیز كه عزم و اراده قویه در آن عالَم، خیلى لازم است و... یكى از مراتب بهشت - كه از بهترین بهشت‏ها است اراده و عزم است كه انسان تا داراى اراده نافذ و عزم قوى نباشد، داراى آن بهشت و مقام عالى نشود» شرح چهل حدیث، ص ۱۲۵، (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى) . .


بنا بر آنچه گفته شد، بهشت تنها جاى خوردن و آشامیدن و بهره‏مندى از لذت‏هاى مشهور نزد عموم مردم نیست؛ بلكه كسانى كه در این دنیا لذت‏هاى عمومى براى آنها جاذبه نداشته و با همت و تلاش، به دنبال دستیابى به مراتب علمى و معنوى بوده‏اند و یا با حفظ ایمان، در جهت اجراى طرح‏هاى عظیم، براى جامعه بشرى تلاش كرده‏اند؛ به طور یقین از بهشت‏ها و مراتب بهشت بالاتر بهره‏مند خواهند شد . هیچ‏گونه ركود، سكون و خستگى براى آنها پیش نمى‏آید و آنان تحقق آرزوهاى دست نیافته خود را به طور آسان‏تر و بدون مزاحمت در آنجا خواهند یافت .

حال ممكن است سؤال شود: آیا زندگى در بهشت خستگى آور نیست؟ انسان هر چه را نداشته باشد، وقتى به آن دست یافت، لذت مى‏برد. اگر قرار باشد همه نعمت‏ها را به بهترین صورت در یك زمان به انسان بدهند، آیا زندگى یكنواخت و ملالت آور نخواهد شد؟

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 18/5/1392 - 12:19 - 0 تشکر 630541

در پاسخ به این پرسش، نظر سه تن از اندیش‏وران و دانشمندان بزرگ نقل مى‏شود:

۱ . شهید مرتضى مطهرى‏

اگر آنچه كه در بهشت هست، از نوع آن چیزهایى است كه در دنیا است، مطلب از همین قرار است كه در سؤال آمده؛ یعنى، آنجا هم انسان دچار دلزدگى و خستگى خواهد شد . امّا در بهشت انسان به چیزى مى‏رسد كه عین خواسته نهایى او است و آن كمال مطلق است . به طورى كه بعد از آن كمالى نیست كه انسان در آرزوى مافوق آن باشد . قرآن هم ظاهراً براى همین نكته بوده است كه این تعبیر را درباره بهشت مى‏كند: «لایَبْغُونَ عَنْها حِوَلاً »؛ كهف (۱۸ )، آیه ۱۰۸ .؛ برعكس نعمت‏هاى دنیا - كه وقتى داشته باشد خسته و طالب تحول و تجدد مى‏شود اگر به انسان چیزى بدهیم كه ماوراى آن چیزى نیست و آن «همه چیز» باشد، دیگر خستگى معنا ندارد .

اینجا است كه اهل معرفت معتقدند: مطلوب واقعى انسان (یعنى آنچه كه در آرزوى انسان است) غیر از غریزه‏ها است . غریزه حساب دیگرى است؛ یك نیروى تقریباً مادّى و حیوانى است كه انسان را مى‏كشاند . آن چیزى كه به صورت هدف و ایده و كمال آرزو در انسان واقعاً وجود دارد، غیر از خدا هیچ چیز نیست .

حافظ مى‏گوید:

روشن از پرتو رویت نظرى نیست كه نیست‏منت خاك درت بر بصرى نیست كه نیست‏


ناظر روى تو صاحب نظرانند آرى‏سرّ گیسوى تو در هیچ سرى نیست كه نیست‏


یا سعدى مى‏گوید:

به جهان خرّم از آنم كه جهان خرم از اوست‏عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست‏


نه فلك راست مسلّم نه ملك را حاصل‏آنچه در سرّ سویداى بنى آدم از اوست‏


آنچه كه در سّر سویداى بنى آدم مى‏دانند، همین است كه او جز با خداى خودش با هیچ جا پیوند واقعى ندارد ؛ با هر چه پیوند داشته باشد، پیوندى است موقتى و مجازى، و روزى این پیوند را خواهد برید معاد، ، ص ۱۷۰ - ۱۷۲ . .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 18/5/1392 - 12:21 - 0 تشکر 630543

۲ . آیت اللَّه جوادى آملى‏

ما اگر معناى ثبات را از سكون جدا كنیم و براى ما روشن شود كه به دارالقرار مى‏رسیم، این سؤال براى ما مطرح نیست .

ما یك ساكن داریم و یك ثابت . مثلاً درختى اینجا ساكن است، امّا بالاخره از بین مى‏رود . امّا معادلات ریاضى ثابت هستند و زمان ندارند . نه در مكان خاصى و نه در زمان خاصى قرار دارند . قضایاى ریاضى نه در مكانى هستند كه بشوند متمكّن و نه تاریخ و زمان دارند كه بشوند متزّمن . اگر چیزى نه زمان دار بود و نه مكان دار، ثابت است و نه ساكن . انسان هم كه به دار ثبات و دارالقرار مى‏رسد، خستگى و دلزدگى براى او معنا ندارد؛ زیرا آنچه ملال آور است، ركود و سكون است، نه ثبوت و لذت دائمى .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 18/5/1392 - 12:22 - 0 تشکر 630544

۳ . آیت اللَّه حسن زاده آملى‏

به فرموده خداى متعال: «لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فِیها »؛ ق (۵۰ )، آیه ۳۵ . ؛ «(-(در بهشت )-) براى آنان هر چه بخواهند حاضر است» .

این آیه و آیات مشابه، دلالت مى‏كند كه خواسته‏هاى نفس در عالم آخرت، به انشاى (ایجاد ) او است، بلكه همه لذّت‏ها و رنج‏هاى او در آن عالَم، از مقوله فعل‏اند، نه اِنفعال .

لذّت‏هاى دنیوى همه از قبیل انفعال‏اند؛ یعنى، از خارج بر نفس وارد مى‏شوند و در وى اثر مى‏كنند. برخلاف لذت‏هاى آخرت كه از باب فعل و تأثیر و انشاى نفس‏اند . در روایت آمده است: فرشتگان باید از اهل بهشت اجازه بگیرند تا بر آنان وارد شوند و بالاترین سلطنت‏ها همین است كه اهل بهشت، هر چه اراده كننده، بشود .


آنچه ملالت و خستگى را به دنبال دارد، انفعال نفسانى است؛ نه فعل و تأثیر و انشاى نفس و لذا در عالم آخرت، هیچ گونه خستگى و مَلالتى وجود ندارد هزار و یك نكته، نكته ۷۹۶ و ۹۲۳ . .

در پایان گفتنى است: آن گاه آدمى از لذتى دلزده مى‏شود كه رفته رفته خسته شود و لذت او رو به كاهش باشد . اما اگر خستگى بر انسان عارض نشود و همچنان آدمى در اوج لذت باشد، احساس دلزدگى براى او پیش نمى‏آید . و این همان ویژگى نعمت‏هاى بهشت و لذت‏هاى بهشتیان است كه خداوند متعال به لطف و كرامت خود، به تمامى مؤمنان درستكار و بندگان دوست‏دارش نصیب مى‏فرماید .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.