• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 773)
چهارشنبه 16/5/1392 - 6:16 -0 تشکر 629615
جداسازی تیزهوشان؛ بله یا نه؟!؟!!؟

به نام خدا و سلام

جدا سازی مدارس تیز هوشان دارای محاسن و معایبی است .
این محاسن و معایب با عث طرح دیدگاههای متفاوتی در مورد آموزش تیز هوشان شده است.

اما آنچه بین همه آن دیدگاهها مشترک است این است که تنها کنار هم قرار دادن انسان های تیز هوش که از مهمترین منابع انسانی هستند برای آموزش آنها کافی نیست.

در مورد آموزش تیز هوشان دو دید گاه متفاوت وجود دارد. گروهی معتقدند ایجاد یک برنامه آموزشی ویژه برای تیز هوشان و جدا کردن این دانش آموزان از افراد عادی آنها را به عنوان تافته جدا بافته نشان می دهد و ممکن است تیز هوشان دوستان خود را از دست بد هندو محیطهای آموزشی متفاوت باعث ایجاد تفاوتهای قابل توجهی در خود پنداری و طرز فکر این دانش آموزان شود.

در مقابل گروهی معتقدند دانش آموزان تیز هوش و با استعداد کسانی هستند که طبق تشخیص افراد صلاحیت دار به دلیل استعداد بر جسته خود قادر به عملکرد عالی هستند. این افراد به خدمات و برنامه آموزشی متفاوتی ورای آنچه معمولا از طریق برنامه عادی مدرسه ارائه می شود نیازمندند. بسیاری از معلمین گمان می کنند اصلاح و سازگارکردن برنامه آموزشی برای تیز هوشان به معنای آن است که صرفاً انواع طولانی تر و مفصل تر تکالیف دانش آموزان عادی را به آنها بدهیم.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 16/5/1392 - 17:10 - 0 تشکر 629943

به نام خدا و سلام

بسیاری از معلمین تیز هوشان معتقدند که اصلاح و سازگار کردن برنامه ابتدائی برای دانش آموزان تیز هوش به معنای آن است که صرفا انواع طولانی تر تکالیف دانش آموزان عادی را به آنها بدهیم. به نظر می رسد در کشور ما نیز چنین برداشتی از بر نامه آموزشی تیز هوشان وجود دارد.

به خاطر همین تصور,از تفاوتهای مهم مدارس استعدادهای درخشان زیادتر بودن ساعات کلاسهای فیزیک و ریاضی نسبت به مدارس عادی است.اما اگر حتی بپذیریم که تیز هوشان باید در مدرسه ویژه ای درس بخوانند واز سایر دانش آموزان جدا شوند,آموزش آنها شرایط ویژه ای باید داشته باشد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 16/5/1392 - 17:11 - 0 تشکر 629944

به نام خدا و سلام

طرفدارن جدایی مدارس تیز هوشان از مدارس عادی معتقدند: محتوی دروس تیز هوشان باید مدام و پیوسته در حال تغییر باشد و نمی توان محتوی دروس آنها را با کودکان عادی یکی دانست و استفاده از معلمین با تجربه و دارای سطح علمی بالا که قادر به تدریس به این کودکان در سطح بالا باشند و بتوانند تفکر خلاق آنها را پرورش دهند .

تفکر کودک تیز هوش باید یک تفکر مولد باشد و در مهارتهای فکری او با کمک محتوی دروس و معلم تغییر ایجاد کرد . کودک تیز هوش باید تفکر خلاق یا حل مساله داشته باشد یعنی به جای اینکه به معلم و کتاب درسی وابسته باشد تا چیزی به او بیاموزند خود به تنهایی بیاموزد .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 19/5/1392 - 14:42 - 0 تشکر 630810

به نام خدا و سلام

استفاده از روش تدریس اکتشافی برای آموزش کودکان تیز هوش باعث می شود که آنان به فکر یافتن خود دانش گمارده شوند و در تلاش باشند. طرفداران این روش گلایه دارند که کتابهای درسی در حال حاضر از این روش استفاده نمی کنند و مطالب آنها سازمان بندی شده و منظم می باشد و کودکان تیز هوش بدون کشف دانش ارائه شده در کتب به درک دانش فقط می پردازند .

محتوی دروس این کودکان باید یادگیری خلاق را به آنها بیاموزد نه اینکه کودک تقلیدکننده دانش ارائه شده توسط معلم باشد . در روش اکتشافی معلم باید زمان و آمادگی بیشتری برای تدریس داشته باشد ولی این روش شور و هیجان زیادی برای کودکان دارد

 برنامه ریزی درسی و آموزش برای کودکان تیز هوش باید مهارتهای یادگیری را به آنها تعلیم دهد تا بدون نیاز به معلم عمل کنند. دانش آموزان تیز هوش باید قادر باشند که با استفاده از مهارتهای پژوهشی در جنگلی از حقایق و ایده های مشابه مهارتهای پژوهشی مورد نیاز برای زنده ماندن در یک جنگل طبیعی ، مسائل را حل کنند و در جستجوی جواب باشند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 19/5/1392 - 19:16 - 0 تشکر 630875

با سلام
من با جداسازی بچه های تیزهوش موافقم ولی اینکه فقط ساعت تدریس را زیاد کنند خیر مخالفم.به نظرم درکنار درس برای بچه های تیز هوش می توان آشنایی با نجوم،ربات سازی ،زبان انگلیسی،موسیقی واز این قبیل چیزها گذاشت.
معمولا بچه های دبستانی که به مدرسه تیز هوشان می رن به علت ساعت زیاد تدریس وتکالیف سخت دردوره راهنمایی یا متوسط از رفتن به مدرسه تیزهوشان سرباز می زنند.
درمورد مدارس معمولی هم باید فکری کرد بچه ای که باهوشتر است با بچه ای که نیاز به تکرار چند باره درس داره باعث کسل شدن ساعت درسی برای دانش آموز باهوش تر می شه.یکی از دغدغه های من درمورد دخترم همینه نمی خوام بگم دخترم باهوشه ولی دخترم الان خواندن را خوب بلده با یادگیری حروف درپیش دبستانی وعلاقه ای که داشت خودش سعی می کنه کلمات وجملات را بخونه والان کتاب داستانی را که حرف های صدای آن گذاشته باشه می خونه.درضمن جمع وتفریق از 1تا 25 را خوب بلده با کنجکاوی وسوالاتی که می پرسید یاد گرفت.الان وقتی معلم ،بخواد فارسی وریاضی را چندباره برای دانش آموزی با سطح هوشی پایین تر تکرار کنه شاید محیط کلاس براش کسل کننده باشه.

يکشنبه 20/5/1392 - 14:31 - 0 تشکر 631082

به نام خدا و سلام


ممنون از حضور و ثبت پاسختون
جداسازی کلی این جور دانش اموزان معایب و محاسنی داره منتها میشه تو کلاس برای اینجور شاگردا تکالیفی کامل تر و جامع تر در نظر گرفت تا دلزده و خسته نشن

بازم با ما باشید

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 20/5/1392 - 14:33 - 0 تشکر 631083

به نام خدا و سلام


برای سازگارکردن برنامه مدارس با توانایی کودکان تیز هوش روشهای زیر توصیه شده است:


1- تسریع در برنامه های آموزشی


2- غنی کردن برنامه های آموزشی


3- آموزش جداگانه برای کودک تیز هوش



برای ایجاد و اجرای یک برنامه ویژه برای تیز هوش ابتدا باید آنها را از نظر نظر تواناییها ، ضعفها ، علایق ، عادات ، محیط خانواده ، همسالان مورد ارزیابی قرار گیرد . جهش تحصیلی (تسریع ) یکی از برنامه های ویژه برای تیز هوشان است . که کودک تیز هوش متناسب با ظر فیت و توانایی ذهنی خود پیشرفت می کند. جهش تحصیلی به اعتقاد معلمین و والدین کودکان باعث پشرفت کودک آنها درزمینه تحصیلی و اجتماعی می شود .و نگرش مثبت نسبت به مدرسه دارند. و دوستان زیادی در مدرسه و اجتماع دارند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 21/5/1392 - 12:2 - 0 تشکر 631529

teachman گفته است :
[quote=teachman;521731;631083]به نام خدا و سلام


برای سازگارکردن برنامه مدارس با توانایی کودکان تیز هوش روشهای زیر توصیه شده است:


1- تسریع در برنامه های آموزشی


2- غنی کردن برنامه های آموزشی


3- آموزش جداگانه برای کودک تیز هوش



برای ایجاد و اجرای یک برنامه ویژه برای تیز هوش ابتدا باید آنها را از نظر نظر تواناییها ، ضعفها ، علایق ، عادات ، محیط خانواده ، همسالان مورد ارزیابی قرار گیرد . جهش تحصیلی (تسریع ) یکی از برنامه های ویژه برای تیز هوشان است . که کودک تیز هوش متناسب با ظر فیت و توانایی ذهنی خود پیشرفت می کند. جهش تحصیلی به اعتقاد معلمین و والدین کودکان باعث پشرفت کودک آنها درزمینه تحصیلی و اجتماعی می شود .و نگرش مثبت نسبت به مدرسه دارند. و دوستان زیادی در مدرسه و اجتماع دارند

جهش تحصیلی یا تسریع یعنی چی؟
من هیچی نفهمیدم.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 21/5/1392 - 12:58 - 0 تشکر 631587

medman گفته است :

جهش تحصیلی یا تسریع یعنی چی؟
من هیچی نفهمیدم.
teachman گفته است :
[quote=medman;497712;631529][quote=teachman;521731;631083]به نام خدا و سلام


برای سازگارکردن برنامه مدارس با توانایی کودکان تیز هوش روشهای زیر توصیه شده است:


1- تسریع در برنامه های آموزشی


2- غنی کردن برنامه های آموزشی


3- آموزش جداگانه برای کودک تیز هوش



برای ایجاد و اجرای یک برنامه ویژه برای تیز هوش ابتدا باید آنها را از نظر نظر تواناییها ، ضعفها ، علایق ، عادات ، محیط خانواده ، همسالان مورد ارزیابی قرار گیرد . جهش تحصیلی یا تسریع  از برنامه های ویژه برای تیز هوشان است . که کودک تیز هوش متناسب با ظر فیت و توانایی ذهنی خود پیشرفت می کند. جهش تحصیلی به اعتقاد معلمین و والدین کودکان باعث پشرفت کودک آنها درزمینه تحصیلی و اجتماعی می شود .و نگرش مثبت نسبت به مدرسه دارند. و دوستان زیادی در مدرسه و اجتماع دارند

به نام خدا و سلام

جهش همان ارتقاء پایه تحصیلی هست که کودک در اوقات فراغت خود یک پایه تحصیلی را می گذراند و در سال تحصیلی بعد با گروهی از کودکان که یک سال از او بزرگترند هم پایه می شود
اما تسریع در طول یک سال تحصیلی صورت می گیرد و مفاهیم درسی  زودتر از دیگران در اختیار کودک قرار می گیرد و کودک تیزهوش پس از یادگیری موضوع درسی بلافاصله موضوع درسی بعدی را می اموزد

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 21/5/1392 - 18:24 - 0 تشکر 631753

سلام
ممنون از پاسختون.
اونوقت آخر سال، تیزهوشه زودتر تعطیل میشه عایا؟ :)

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 21/5/1392 - 20:46 - 0 تشکر 631822

به نام خدا و سلام

بگذارید شفاف تر بگم تا تفاوت این دو را ببینیم
در جهش تحصیلی که نوعی از تسریع هم به حساب میاد دانش اموز تیزهوش با دادن آزمون پایه بالاتر و بدون حضور در کلاس (بیشتر هم در طول تابستان) به جای یک پله ارتقاء دو پله در سال طی می کند ولی در روش تسریع دانش اموز در طول سال تحصیلی مطالب یک پایه را می خواند و امتحان می دهد البته با سرعتی بیش از دیگران و در ادامه به جای تعطیل شدن مطالب پایه بعدی را هم می خواند و در پایان سال به جای یک پایه دو پایه را طی میکند که به نظر مناسب تر از روش جهشی است چون حداقل فایده ای که دارد اینه که دانش آموز با کودکانی بزرگتر از خود به مدت حداقل نیم سال تحصیلی ارتباط دارد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.