• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5717)
سه شنبه 15/5/1392 - 18:52 -0 تشکر 629489
كارگاه آموزشی تدبر در جزء 30 همگام باروایات و ارائه ی شیوه ی حفظ جزء مباركه

 

 

سلام كه نام سلامت بخش اوست

به این كارگاه كه قصد دارد افكار و قدرت تامل بازدیدكنندگان عزیز را در باب آیات نورانی جزء سی ام قرآن مجید به چالش بكشاند خوش آمدید...

در این صفحات آنچه كه مورد تاكید حقیر است یادگیری تدبر در تمام آیات كلام وحی به وسیله ی یادگیری روش تدبری و تمرین آن روی جزء 30 می باشد. از آنجایی كه ثقلین دوتاست و یكی نیست (ثقل اكبر (قرآن) و ثقل اصغر (اهل بیت ع ) ) پس وظیفه ای میبینم تا هردو ثقل گام به گام پیش رود. چنانكه مبین و مفسر قرآن غیر از خود قرآن رجوع به معصومین علیهم السلام هم هست پس با تمسك به روایات 14 معصوم (ع) انشاءلله مباحث را در مسیر چند بعدی پیش خواهم برد. از طرفی تدبر تسهیل كننده ی امر حفظ هم هست. پس چنانچه خواستار حفظ هم باشید امر بفرمایید تا روی این مبحث هم تمركز و برنامه ای ارائه بشود.

دوستان عزیزم امیدوارم این كارگاه مورد استفاده ی شما واقع بشه و راهگشای عمل و انس قلبی و جوارحی قرار بگیره...

اگر سوال داشته باشید انشالله حتما وقطعا پاسخگو خواهم بود.


التماس دعای فرج و شهادت

چهارشنبه 16/5/1392 - 17:13 - 0 تشکر 629946

برای شروع بهتره اهمیت تدبر در قرآن برامون روشن شه و با رجوع به قرآن و احادیث لزوم اون رو درك كنیم.
پس بسم الله

خدا در آیه ی 82 سوره نساء میفرماید:
أفلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا

پس آیا در قرآن تدبر نمیکنند تا به هماهنگی آیات آن پی ببرند و دریابند که آن از جانب خدا نازل شده است؟ اگر قرآن از جانب غیر خدا بود، قطعاً در آن ناسازگاری و ناهماهنگی بسیاری می یافتند. —سورة نساء، آیه 82

أفلم یدّبّروا القول أم جائهم ما لم یأت آبائهم الأولین
آیا در این قرآن تدبر نکرده اند
تا بدانند آن از جانب خداست؟ مگر برای آنان پیامی آمده که برای پدران نخستینشان نیامده است تا بگویند اگر این پیام حق است و از سوی خداست، چرا برای پیشینیان فرستاده نشد؟

اگر كتب روایی رو ورق بزنیم به احادیثی در این باب برمیخوریم. برای نمونه:

–رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وصیت كرد؛ پس فرمود: تو را وصیت می‌كنم به تقوای الهی و ... تدبر قرآن. –ارشاد القلوب، جلد 1، صفحه 73

–امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: آگاه باشید که فایده‌ای در قرائت بدون تدبر نیست. –اصول كافی، جلد 1، صفحه 36

دوستای عزیزم آیات و روایات در این زمینه خیلی زیاد هست ولی برای اختصار كلام به همینا برای پی بردن به اهمیت تدبر اكتفا میكنم.
اگر شما هم دوست داشتین میتونین آیات و روایات در این مورد قرار بدین


چهارشنبه 16/5/1392 - 17:44 - 0 تشکر 629958

 بسم حق

بعد از اهمیت تدبر باید یه تعریفی از تدبر داشته باشیم و ببینیم آیا تدبر تفسیر به رای نیست؟ اصلا روش تدبر در قرآن چیه ؟


تدبر از ریشه دبر به معنی پشت گرفته شده. تدبیر به معنی پشت سر هم چیدن حكیمانه ی كلمات به صورت منسجم. و تدبر به معنی فهم تدبیر قرآن یعنی فهم روشمند و هدفمند آیات


در نتیجه تدبیر از جانب خداست و تدبر از جانب ما


در جواب اینكه آیا تدبر تفسیر به رای نیست؟ همونطور كه امام خمینی (ره) فرمودن تدبر تفسیر به رای نیست. در صورتی که برداشتهای اخلاقی، ایمانی و عرفانی به هیچ وجه مربوط به تفسیر نیست تا تفسیر به رأی تلقی گردد.بلكه هركسی با توجه به ظرفیاتش ازش بهره میبره.



رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای هم در این مورد فرمودن:


« اگر انسان لغت عربى را بلد باشد و آنچه را هم كه بلد نیست، به ترجمه مراجعه كند و در همان تدبر كند، دو بار، سه بار، پنج بار كه بخواند، انسان فهم و انشراح ذهنى نسبت به مضمون آیه پیدا مى‏كند كه با بیان دیگرى حاصل نمى‏شود. بیشتر با تدبر حاصل مى‏شود. این را تجربه كنید. لذا انسان بار اول وقتى مثلاً ده آیه‏ مرتبط به هم را مى‏خواند، یك احساس و یك انتباه دارد، بار دوم، پنجم، دهم كه همین را با توجه مى‏خواند، انتباه دیگرى دارد؛ یعنى انسان انشراح ذهن پیدا مى‏كند. هرچه انسان بیشتر انس و غور پیدا كند، بیشتر مى‏فهمد و ما به این احتیاج داریم ... بنابراین در زندگى حتماً قرآنِ با تدبر را در نظر داشته باشید و نگذارید حذف شود. »



تدبر به سه روش در آیات قرآن انجام میگیره:



  1. روش ترتیبی

  2. روش بین سوره ای

  3. روش موضوعی



روشی كه ما میخوایم در جزء 30 بهش بپردازیم روش ترتیبی هست. چون به ترتیب سوره هارو به شكل جداگونه مطالعه میكنیم.

چهارشنبه 16/5/1392 - 18:8 - 0 تشکر 629973


برای اینكه ساختاربندی آیات یك سوره رو یاد بگیریم اینجا برای نمونه سوره ی حمد رو عملا نشون میدم كه همه ی سوره های جزء 30 و همه سور قرآن ساختار بندی دارن كه آیات دسته بندی میشن.


اما آیه ها بر چه معیاری دسته بندی میشن؟ اینجاست كه بحث سیاق مطرح میشه. یعنی آیاتی كه یك سیاق داشته باشن یعنی درمورد یك موضوع بحث كنن در یه دسته قرار میگیرن.


سوره ها میتونن یك سیاق یا چندین سیاق داشته باشن.


مثلا سوره ی توحید یك سیاق داره چون به تنها موضوعی كه میپردازه مسئله ی توحید هست و سوره ی فجر برای مثال سه سیاق داره یعنی در سه موضوع بحث میكنه و الی ماشاءالله . برای تشخیص سیاق ها هم اول باید با ترجمه ها آشنا بود. یعنی اول ترجمه ی لغات و آیات و مرحله ی بعدی ساختاربندی و تدبر در اونهااااااااااااست... (الان با خودتون نگین سخته ها... هیچم سخت نیست... عملیشو برسیم میبینین خعلی هم شیرینه)



حالا سوره ی حمد رو ببینیم چند سیاق داره و دسته بندیش چه شكلیه؟


 بسم الله الرحمن الرحیم


الحمد لله


       1)رب العالمین


       2) الرحمن الرحیم


       3) مالك یوم الدین



ایاك نعبد


و ایاك نستعین


اهدنا الصراط المستقیم


         صراط الذین 1) انعمت علیم


                          2) غیر المغضوب علیهم


                           3) ولا الضالّین



این شد ساختار سوره. حالا توضیحش:


چرا رب العالمین و الرحمن الرحیم و مالك یوم الدین رو زیر كلمه ی الله نوشتم؟ چون كه این سه عبارت توضیح كلمه ی الله هست. در نتیجه آیات یك تا سه یك سیاق هست و اونم حمد و ثنای خداست


ایاك نعبد ، ایاك نستعین و همچنین اهدنا الصراط المستقیم رو در یه لاین نوشتم. چون هرسه عبارت دعاییه. بعدش صراط الذین رو زیر كلمه ی صراط المستقیم نوشتم. چونكه صراط الذین داره صراط رو توضیح میده... همچنین انعمت علیهم ، غیرالمغضوب علیهم ولاالضالین رو هم زیر هم نوشتم چونكه این سه مورد توضیح افرادیه كه هدایت اونها رو خواستاریم. میگیم خدایا مارو به راه راست هدایت بفرما. اما این راه راست راه چه كسانیه؟ ادامه ش توضیح میده: راه كسانی كه بهشون نعمت دادی. اما نه راه غضب شده ها و نه راه گمراهان.
سوره ی حمد دوتا سیاق داشت.


 این بود ساختار سوره ی مباركه حمد. این قسمت فقط برای آشنایی با ساختار بود و روی مفاهیمش تمركز نشد. انشالله از طریق ساختار بندی با مفاهیم سرو كار داریم. با خودتون نگین قراره بیایم اینجا فقط جدول بكشیم. هدف تدبر و انس بیشتر با قرآنههههههههه.



انشالله بحث بعد شروع سوره های جزء سیه.


یاحق


پنج شنبه 17/5/1392 - 16:46 - 0 تشکر 630407

اولین سوره ای كه عملا میخوایم كار كنیم:



آخرین سوره از جزء 30 سوره ی مباركه ی ناس هست كه به امید خدا در این قسمت بهش میپردازیم.



اول ساختار بندی:



قل اعوذ ب 1)رب الناس


              2)ملك الناس


              3)اله الناس


               من شر الوسواس الخناس


                                       الذی یوسوس فی صدور الناس


               من الجنة و الناس.



توضیح مختصری درمورد بسم الله الرحمن الرحیم: الله اونطوری كه گفته میشه جامع همه ی صفات خداست و وقتی با نام خدا شروع میكنیم انگار تمام صفاتش رو با یه كلمه ذكر میكنیم.


رحمان و رحیم هردو از ریشه ی رحمت هست... اما اگه از قواعد عربی یه چیزایی یادتون باشه یكی از ویژگی های این زبان اینه كه با رفتن به وزن های مختلف معنای جدیدی میگیره. گاهی به تاكیدش اضافه میشه و گاه در لازم و متعدی بودن تفاوت پیدا میكنه و ...


تا اونجایی كه از تدبر در آیات دیگه ی قران برمیاد: از اونجایی كه رحمان اكثرا به تنهایی در آیات استفاده شده و رحیم همراه یك صفت دیگه اومده اینطور استدلال میكنن كه رحمان رحمت عام خدارو شامل میشه یعنی مومن و كافر نمیشناسه و رحیم رحمت خاص خدا كه فقط متوجه مومنین و محسنین میشه.



بیایم به خود سوره: این سوره یك سیاق داره . و از محتوای سوره و مطالعه ی تاریخچه ش اینطور برمیاد كه سوره ی مباركه در فضایی نازل شد كه شیاطین جن و انس تلاش میكردن در قلب و روح مردم نفوذ كنن و اونها رو از پذیرش دعوت پیامبر ص منصرف كنن... از یه طرف دیگه هم مردم اون موقع به دلیل خرافه هایی كه داشتن عوض پناه بردن به پروردگار به جن و شیاطین پناه میبردن.



میدونید هرجای قرآن واژه ی قل به معنی بگو اومد روی خطاب به پیامبر اكرم هست. اعوذ به معنی پناه میبرم: پناه بردن اینطوریه كه باید از دست چیزی یا كسی به چیزی یا كس دیگه پناه برده بشه. یعنی پناه برنده داریم یه پناه دهنده و یه خطر و شر


پناه برنده كه ما انسانها هستیم. پناه دهنده : رب الناس و ملك الناس و اله الناس هست. به سه صفت ربوبیت و مالكیت و الوهیت كه لازمه ی استحقاق برای پناه دادن هست ذكر شده. یعنی یكی باید اینقد قدرت داشته باشه كه ربوبیت بلد باشه و مالك و معبود هم باشه.


حالا خطر چیه؟ شر وسواس خناس (بسیار پنهان شونده) و جن و مردم هست.


در توضیح خناس خدا آیه ی بعدش رو آورده: خناس كسیه كه در قلب های مردم وسوسه میكنه. پس این نوع وسوسه گر افكار باطل و خطرناك به انسان القا میكنه.


نكته : خناس وسوسه ی درونی رو شامل میشه و آیه ی آخر وسوسه ی بیرونی


نكته: مضارع بودن فعلی نشوندهنده ی استمرار اون هست. اینجا یوسوس و اعوذ به شكل مضارع اومده; به این معنی كه هم وسوسه گر دست از وسوسه برنمیداره و ما هم نباید از پناه بردن دست برداریم.



جهت هدایتی سوره: پناه بردن به پروردگار مردم برای صیانت ازشر دشمنان درونی و بیرونی



دوستان همینطور كه میبینید در تدبر نیاززیادی به تفسیر نداشتیم بلكه با دقت در ساختار بندی آیات این نكات استخراج شد. برای همینه كه امام خمینی ره میگن تدبر تفسیر به رای نیست.



موضوع بعدی سوره فلق هست انشالله.


پنج شنبه 17/5/1392 - 16:48 - 0 تشکر 630408

دوستان من یه پیشنهاد دارمممممم


از اونجایی كه تدبر یه قدم فراتر از ترجمه ی قرآنه میخوام هر كس مایل بود ترجمه ی هر سوره رو كه قراره اون روز درموردش بحث كنیم رو بذاره... كه من فقط توضیحات تدبریش رو بدم. ممنون میشم.


جمعه 18/5/1392 - 11:56 - 0 تشکر 630528

بنام خدا
سلام
teravaterooh گرامی
ممنون از گذاشتن این بحث...انشااالله در ادامه وقتی باشه حتما همراهی تون میکنم....
منتظر ادامه بحثتون هستیم...

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 18/5/1392 - 16:10 - 0 تشکر 630571

سلام.
منم اگه بتونم دنبالت میكنم آجی

جمعه 18/5/1392 - 16:18 - 0 تشکر 630572

neka57 گفته است :
[quote=neka57;671492;630528]بنام خدا
سلام
teravaterooh گرامی
ممنون از گذاشتن این بحث...انشااالله در ادامه وقتی باشه حتما همراهی تون میکنم....
منتظر ادامه بحثتون هستیم...


سلام
ممنونم neka57 عزیز
انشالله بتونم مفید واقع بشم

جمعه 18/5/1392 - 16:21 - 0 تشکر 630574

teravaterooh70 گفته است :
[quote=teravaterooh70;863508;630571]سلام.
منم اگه بتونم دنبالت میكنم آجی


لطف میكنی :)

دوشنبه 21/5/1392 - 22:19 - 0 تشکر 631833

به نام خدایی كه ملجؤ الهاربین هست.

سوره ی مباركه ی فلق


یكی از دغدغه های پیامبر اكرم این بود كه راهی پیدا كنن تا از دست شروری كه ایشون و مسلمانان (تازه مسلمانان) رو تهدید میكرد رها بشن. این دغدغه هم از اونجایی ناشی میشد كه زمان زیادی از رسالت ایشون نگذشته بود و تعداد مسلمونا هم كم بود و مشركان هم از همه ی موقعیت مادی و اجتماعی شون برای از بین بردن دین اسلام و مسلمین استفاده میكردن. برای همین اینقدر در امور دنیوی شون مشكل ایجاد كردن جریان شكنجه ها و شعب ابی طالب و ... رو یادتون بندازین. در چنین موقعیتی این سوره ی مباركه نازل شد



بریم سراغ لغاتی كه میتونه كمك كنه:


فلق: سپیده دم                    غاسق: تاریكی اول شب                   وقب: داخل شد


نفّاثات: دمندگان(زن)           عُقد: گره ها                                  حاسد: حسود



و اما ساختار سوره:



بسم الله الرحمن الرحیم



قل أعوذ 1. بربّ الفلق


            2. من شر ما خلق


            3. و من شر غاسق اذا وقب


            4. و من شر النّفاثات فی العقد


            5. و من شر حاسد اذا حسد



همینطور كه میبینید سوره فقط یك سیاق داره و بهمون یاد میده از دست شرور به پروردگار سپیده دم پناه ببریم.


حالا از دست چه شروری به رب سَحر پناه باید برد؟
1. مخلوقات: نه اینكه مخلوقات بد باشن بلكه برای اینكه میتونن واسه انسان دردسر ایجاد كنن.


2. تاریكی شب : چرا؟ اینجا یه سوال پیش میاد مگه تاریكی شب شره؟ میگیم خدا هیچوقت شر خلق نمیكنه بلكه شر بودن شب به خاطر اینه كه اكثر فعالیت های افراد شرور تو تاریكی شب انجام میگیره... از دزدی گرفته تاااااا ...


 ادامه در ادامه ی بحث

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.