• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
زن ریحانه آفرینش (بازدید: 1566)
جمعه 4/5/1392 - 19:50 -0 تشکر 625874
چرا حجاب؟

سلام دوستان
در این بحث می خواهیم دلایل واجب بودن حجاب را به دیگران ارائه بدهیم
لطفا مطالب خود را اعم از آیه و حدیث و دلایل عقلی و اجتماعی حجاب را با ما در میان بگذارید!!!!!!!!!!!
با نوشتن این مطالب میتوانیم  باعث محکم تر شدن حجاب خود و دیگران باشییم.
با تشکر!!!!!!!!!!!!!

چهارشنبه 9/5/1392 - 18:33 - 0 تشکر 627828

شاید اولین آیه ای که در باره ی حجاب به ذهن ما میرسد آیه ی31 سوره ی نور یا همان آیه ی حجاب است که میتواند محکم ترین دلیل ما برای حجاب باشد:
وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
31 سوره ی نور

"و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را {از نامحرم}فرو بندند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه نمایان است {مانند دست و صورت}آشکار نسازند،و باید روسری های خود را بر سینه گردن خویش فرو اندازند و زینت و آرایش خود را آشکار نکنند جز برای شوهران خود یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادران یا برادر زادگان یا خواهرزادگانشان یا زنان {همکیش }خود یا بردگانشان یا مردان تابع خانواده{سفیه و عقب مانده} که به زن رغبت ندارند یاکودکانی  که از راز زنان آگاه نیستند (یا بر کامجوئی از زنان توانا نیستند) و پای به زمین نکوبند که زیورهای مخفیشان دانسته شود. ای گروه‏ مؤمنان همگی به سوی  خداوند توبه برید، باشد که رستگار شوید. "




این آیه وظیفه مرد و زن با ایمان را درباره نظر و پوشش (حجاب ) معین کرده است که مؤمنین و مؤمنات باید با عفت از انحرافات جنسی ، بی بند وباری و از نگاه های تند و شهوت انگیز اجتناب نمایند . باک و با عفاف به زندگی خود ادامه دهند ، زنان آرایش و زیور خویش را آشکار نسازند و موجب انگیزش هوس رانی مردان نشوند . از آنجا که زن مظهر زیبایی و جمال است و سبب شیفتگی مرد می شود ، وظیفه پوشش به زن اختصاص داده شده و طبعأ باید خود را در معرض دید مردان قرار ندهد .






چهارشنبه 23/5/1392 - 16:8 - 0 تشکر 632665

ممنون. منتظر ادامه هستیم.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

پنج شنبه 24/5/1392 - 16:32 - 0 تشکر 633036

آیه ی 59 سوره ی احزاب:

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما ً59  

تر جمه ها:

آیت الله مشکینی    

ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند ( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.


آیت الله مکارم شیرازی   
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ( و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند ) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.


استاد الهی قمشه‌ای  
ای پیغمبر ( گرامی ) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند ، که این کار برای اینکه آنها ( به عفّت و حرّیت ) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت ( هوس رانان ) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا ( در حق خلق ) بسیار آمرزنده و مهربان است.



تفسیرنور   
«یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان‌الله غفورا رحیماً»(سوره احزاب ، آیه 59) ای پیامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو: روسری‌های بلند بر خود بیفکنند ، این (عمل) مناسب‌تر است، تا ( به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است.

تفسیر آیه:

تفسیر المیزان - خلاصه
(یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما): (ای پیامبر به همسرانت ، و دخترانت و زنان مؤمنین بگو تا مقنعه هایشان را جلو بکشند، این نزدیکتراست به اینکه شناخته شوند که مسلمان و دوستدار حجابند و در نتیجه آزار نبینند و خداهمواره آمرزنده مهربان است )
(جلباب ) یعنی جامه ای سراسری که تمام بدن را بپوشاند و یا روسری و مقنعه مخصوصی که صورت و سر را ساتر می شود.می فرماید، ای رسولخدا به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن امتت بگو که جلبابهای خود را طوری جلو بکشند که زیر گلو و سینه هایشان آشکار نباشد و این پوشاندن بدن به اینکه ، این صورت شناخته شوند که اهل عفت و حجابند نزدیکتر است ،در نتیجه وقتی مردان بدانند آنها اهل حجاب هستند، دیگر ایشان را اذیت و آزارنمی کنند و اهل فسق و فجور متعرض آنها نمی شوند. و یا بعضی مفسران گفته اند این پوشش نزدیکتر است به اینکه آنها را به عنوان زن مسلمان و آزاد بشناسند و متعرض آنها نشوند، چون کنیزان در آن زمان حجاب نداشتند.و در آخر به علت انشاء این حکم اشاره می فرماید که همانا آمرزندگی و عیب پوشی و رحمت خدا نسبت به بندگان است .


نکته:*مفسران و اهل لغت، براى جلباب سه معنى ذکر کرده‏اند:
1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى که از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سینه‏ها را مى‏پوشاند.
2- مقنعه و خمار (روسرى).
3- پیراهن گشاد.
گرچه این معانى با هم تفاوت دارند ولى قدر مشترک همه آنها این است که بدن را به وسیله آن بپوشاند. اما بیشتر به نظر مى‏رسد که منظور، پوششى است که از روسرى بزرگتر و از چادر کوچک‏تر است. بنابراین نمى‏توان گفت که جلباب منحصرا بر چادر دلالت دارد. ولى اگر کسى بتواند به شکل صحیح از چادر استفاده کند، مسلما چادر حجاب برتر است زیرا حکمت‏هاى حجاب در چادر بیشتر یافت مى‏شود، گرچه پوشیدن چادر واجب نیست.




سه شنبه 2/7/1392 - 19:50 - 0 تشکر 652046

 - عدم رابطه و دوستی زنان با مردان و بالعکس
وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ (نساء /25 ) و( زنان اهل ) دوست‏گیران پنهانى نباشند
وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ ( مائده / 5 ) و (مردان ) زنان را نباید در پنهانى دوست‏ خود بگیرید

عدم قرار مخفیانه با زنان
:
لاَّ تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلاَّ أَن تَقُولُواْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا وَلاَ تَعْزِمُواْ عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىَ یَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا فِی أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ ( بفره / 235) با آنان قول و قرار پنهانى مگذارید مگر آنكه سخنى پسندیده بگویید و به عقد زناشویى تصمیم مگیرید تا زمان مقرر به سرآید و بدانید كه خداوند آنچه را در دل دارید مى‏داند پس از [مخالفت] او بترسید.

چهارشنبه 3/7/1392 - 17:34 - 0 تشکر 652692

متشکر بامبو گرامی.. بازم منتظر مباحث جالب شما هستیم.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.