• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 742)
شنبه 29/4/1392 - 10:2 -0 تشکر 623533
تحصیل به روال عادی بهتر از «جهشی» درس خواندن است

222-9.jpeg
یک دکترای روانشناسی معتقد است حتی برای کودکانی که بهره هوشی بالایی هم دارند جهشی درس خواند توصیه نمی‌شود و بهتر است دانش‌آموز روال طبیعی تحصیل خود را طی کند.

 

دکتر «شهلا سلیمی» با اشاره به این‌که جهشی درس خواندن به استعداد و بهره هوشی دانش‌آموز بستگی دارد، گفت: تست‌های استعدادیابی و سنجش هوشی وجود دارد که خانواده‌ها می‌توانند به کمک آن تشخیص دهند بهره‌ی هوشی فرزندشان چقدر است.

 

وی ادامه داد: اگرچه کودکانی که بهره هوشی بالاتری از همسالان خود دارند می‌توانند نهایتاً یک سال را به صورت جهشی بگذرانند، اما بهتر است والدین اجازه دهند دانش‌آموز روال طبیعی درس خواندن خود را ادامه دهد.

 

به گفته‌ی این روانشناس، به جز افراد نابغه‌ای که توانایی‌های خاص دارند و تعداد آنها هم چندان زیاد نیست، دیگر دانش‌آموزان اغلب در یک طیف یکنواخت از بهره هوشی قرار دارند که بهتر است در کنار هم و با همسالان خود مقاطع تحصیلی را طی کنند.

 

سلیمی خاطرنشان کرد: حتی دانش‌آموزانی که سطح بالاتری دارند می‌توانند به‌جای این‌که یک مقطع را جهشی بخوانند در مدارس با سطح علمی بالاتر ثبت‌نام کرده تا مطالب را بهتر و بیشتر بیاموزند.

 

وی تصریح کرد: برخی والدین اگرچه دوست دارند فرزندشان رشد کند، اما به علت ناآگاهی تصور می‌کنند اگر جهشی درس بخواند زودتر پیشرفت می‌کند و به مدارج تحصیلی بالاتر می‌رسند که این تفکر اشتباه است و نباید برای درس خواندن دانش‌آموزان زودتر از موعد مقرر، عجله کرد.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: نباید خانواده‌ها فرزندان خود را با اجبار و یا با مقایسه با دیگر کودکان وادار به جهشی درس خواندن کنند، چون این کار پیامدهای منفی فراوانی برای دانش‌آموز دارد.

شنبه 29/4/1392 - 10:27 - 0 تشکر 623551

به نام خدا و سلام

 موافقم با این موضوع
کودک باید طبق روال رشد طبیعی اش ارتقاء پایه داشته باشد و باصطلاح کودکی کند تا بزرگ شود. برخی دانش آموزان که با جهش به پایه هایی دست یافته اند که با همکلاس هایشان هم سن نیستند در تعامل با انها دچار مشکل می شوند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 29/4/1392 - 10:39 - 0 تشکر 623559

به نام خدا و سلام

این هم مطلبی از خبرگزاری فارس در این مورد:

بیشتر کسانی که به مدرسه رفته‌اند تجربه حضور دانش‌آموزی که یک یا چند سال جهش کرده بود و با دانش‌آموزانی چند سال بزرگ‌تر از خود در یک کلاس می‌نشست، دارند. دانش‌آموز جهش کرده معمولا روحیه‌ای خاص داشت و خود را همیشه یک سر و گردن بالاتر از دیگران می‌دید. ‌او دانش‌آموزی در کانون توجه بود، کسی که بوضوح به او بیش از دانش‌آموزان دیگر بها داده می‌شد و همین وضع باعث می‌شد تا او نیز خود را تافته‌ای جدا بافته از دیگران بداند. ‌مخالفان جهش تحصیلی نیز درست همین موضوع را محور مخالفت خود قرار می‌دهند، چون باور دارند توان این دانش‌آموزان در یادگیری سریع مفاهیم از آنها موجودی می‌سازد که بیشتر مواقع در نگرش‌های خود نسبت به دیگران احساس تکبر و ممتاز بودن می‌کنند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 29/4/1392 - 10:40 - 0 تشکر 623561

به نام خدا و سلام

اما علت مخالفت با جهش تحصیلی فقط از این لحاظ نیست چون از دید آنها مشکلاتی که از این جهش ناشی می‌شود فراتر از تکبر و خودبرتربینی این دانش‌آموزان است. مخالفان معتقدند چون جهش تحصیلی در دوره سه ماه‌ تابستان صورت می‌گیرد یادگیری‌های این دانش‌آموزان سطحی است و غنا و عمق ندارد به همین علت احتمال این که آنها در سال تحصیلی جدید به ‌اندازه دانش‌آموزان دیگر ـ که مطالب درسی را در 9 ماه خوانده‌اند ـ آماده نباشند وجود دارد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 29/4/1392 - 10:41 - 0 تشکر 623563

به نام خدا و سلام


از دید آنها مشکل بزرگ‌تر این است که چون دانش‌آموزان جهش کرده یک یا چند سال کوچک‌تر از دانش‌آموزانی هستند که با هم همکلاس می‌شوند، ممکن است از نظر سازگاری‌های عاطفی و اجتماعی دچار مشکل شوند و با از دست دادن حس اعتماد به نفس، انگیزه‌های تحصیلی‌شان نیز کمرنگ شود و نتوانند برتری تحصیلی خود را در پایه‌های بالاتر همچنان حفظ کنند.


البته بسیاری از افراد با این موضع مخالفان، موافق نیستند و آن را منافی توانایی‌های افراد تیزهوش می‌دانند. یکی از معلمان پایه ابتدایی ساکن تهران نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید در سال‌هایی که دانش‌آموزان جهشی را در کلاس درس در کنار دانش‌آموزان عادی داشته است هیچ‌گاه ندیده که این بچه‌ها از نظر سازگاری‌های عاطفی و اجتماعی دچار مشکل شوند.


با این حال او از مخالفان جهش تحصیلی است چون باور دارد بچه‌ها با هر توان ذهنی حق دارند تفریح کنند، به مهمانی بروند و با هم سن و سال‌های خود بازی کنند که مشغول‌کردن آنها در تابستان و وادار شدن آنها به گذراندن یک پایه تحصیلی در سه ماه، امتیاز با جمع بودن و تجربه‌کردن زندگی اجتماعی را از این بچه‌ها می‌گیرد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.