یک دکترای روانشناسی معتقد است حتی برای کودکانی که بهره هوشی بالایی هم دارند جهشی درس خواند توصیه نمیشود و بهتر است دانشآموز روال طبیعی تحصیل خود را طی کند.
دکتر «شهلا سلیمی» با اشاره به اینکه جهشی درس خواندن به استعداد و بهره هوشی دانشآموز بستگی دارد، گفت: تستهای استعدادیابی و سنجش هوشی وجود دارد که خانوادهها میتوانند به کمک آن تشخیص دهند بهرهی هوشی فرزندشان چقدر است.
وی ادامه داد: اگرچه کودکانی که بهره هوشی بالاتری از همسالان خود دارند میتوانند نهایتاً یک سال را به صورت جهشی بگذرانند، اما بهتر است والدین اجازه دهند دانشآموز روال طبیعی درس خواندن خود را ادامه دهد.
به گفتهی این روانشناس، به جز افراد نابغهای که تواناییهای خاص دارند و تعداد آنها هم چندان زیاد نیست، دیگر دانشآموزان اغلب در یک طیف یکنواخت از بهره هوشی قرار دارند که بهتر است در کنار هم و با همسالان خود مقاطع تحصیلی را طی کنند.
سلیمی خاطرنشان کرد: حتی دانشآموزانی که سطح بالاتری دارند میتوانند بهجای اینکه یک مقطع را جهشی بخوانند در مدارس با سطح علمی بالاتر ثبتنام کرده تا مطالب را بهتر و بیشتر بیاموزند.
وی تصریح کرد: برخی والدین اگرچه دوست دارند فرزندشان رشد کند، اما به علت ناآگاهی تصور میکنند اگر جهشی درس بخواند زودتر پیشرفت میکند و به مدارج تحصیلی بالاتر میرسند که این تفکر اشتباه است و نباید برای درس خواندن دانشآموزان زودتر از موعد مقرر، عجله کرد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: نباید خانوادهها فرزندان خود را با اجبار و یا با مقایسه با دیگر کودکان وادار به جهشی درس خواندن کنند، چون این کار پیامدهای منفی فراوانی برای دانشآموز دارد.