نقش اساسی علوم ورزشی
اگر چه علومورزشی و نقش اساسی آن در بین تمامیمللهنوز به مراحلکمالنرسیده ولی بدین نتیجه نهایی رسیده استکه اولا: اجتماع انسانی چون تشکلالکترونیوپروتونیو تجمعمنظومههای شمسی پیوسته متحرک و متکامل بودهو از مراحل مختلفی گذشته است و در ثانی : تحول و حرکت افراد اجتماع نه فقط از جنبههای معنوی و درونی مورد مطالعه بوده بلکه برای تطابق حرکات روحی و جسمی انگیزه هایعلمی را مورد توجه قرا داده و دوام حیات و زندگی خویشتن را در این یافته است که جسمو روح خود را مبتنی بر تحول زمان ونظام خلقتهماهنگ ساخته تا با توازن این دوپدیده ی محسوس و معقول سزاوار عدلآفرینشو محق به ادامه ی زندگی سالم ومتعالی باشد .
ورزش محتوی زندگی نیست بلکه نوایی است که زندگی را همراهی مینماید . حفظسلامتملل و ایجاد تحول در جوامع مختلف ،همان قدر برای سرنوشت و زندگی بشری هم بوده است کهاکتشافاتو اختراعاتصنعتیبوده اند .
همه ی اینتلاشها ،تحقیقها ،تفسیرها وتجربیاتوآزمایشهای علمی در این مدت بیش از دو قرنباعث شدندتربیت بدنیبه صورت علم جداگانه ای درآمده وانجام ورزش برای مردم جوامع صنعتی جنبه ی حیاتی پیدا کند برای این که احتیاج جوامعکنونی ، بهنیروی انسانیسالم بیش از هر زمان دیگر قابللمس است ، در جوامعی که نارسائی های کمی و کیفی ورزش وجود دارد عقب افتادگی آنجامعهنیز چشمگیر است و از این روست که ورزش امروز در جوامع مترقی دنیا علاوه بر اثراتبهداشتیو نقش مهم آن در سلامت یک ملت بهعنوان یک پدیده ی اجتماعی و عامل مهم اقتصادی مورد مطالعه وپژوهشعلمی قرار می گیرد به این دلیل کهترقی دانش و فنون و پیشرفت تمدن مسائل تازه ای به وجود آورده است که در گذشته یامورد نظر نبوده و یا آن که چندان توجهی به آن نمی شد .
بررسی های عملی ورزش وتربیت بدنی در جوامع صنعتی امروز جدا از پژوهش هایپزشکی،آموزش و پرورش،روانشناسی،بهداشت،جامعه شناسی،اقتصادوتاریخنبوده بلکهبا همه ی علوم فوق رابطه مستقیم دارد .
تربیت بدن فرصت را به کودک ، نوجوان وجوان می دهد کهاستعدادهای خود را بیازماید و به پرورش خودبا راهنمایی مربی آگاه همت ورزد . نوجوان و جوان امروزی فقط در محیط ورزش حاضر استنظم را بپذیرد ، چرا که در آن محیط همه مانند او به دستورها ومقرراتمربوط احترام می گذارند و مسئلهتبعیضمطرح نیست همسالان و همراهان دیگرش هممجبورند به دستورهای مربی عمل کنند