• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 489)
دوشنبه 17/4/1392 - 10:18 -0 تشکر 618708
رمضان در گفته ها و نوشته ها

روزه,ماه رمضان 1392,آغاز ماه رمضان 1392

(بهار دلها)

آمد بهار دلها غم را ز دل درو كن
عشق وصال جانان در سینه جستجو كن

می بارد از محبت ابـر عنایت یار
تن را به زیر باران مستانه شستشو كن

در خلوت شبانه با یاد او عجین شو
با آب چشـمه حق بنشین دمی وضو كن

زمزمه نیایش جاری نما به قلبت
با ذره ذره جان با او گفتگو كن

بگشا به روی دستت اعجاز پاك احمد
گنجینه صفا را جانانه زیر و رو كن

از خرمن عطایش برچین خوشه ای چند
ویرانه نیازت مملو ز بوی او كن

آن خرقه ریا را همچون (رها) بیفكن
زین فرصت طلایی رو حفظ آبرو كن

بهروز  _ رها

ماه عبادت و خودسازی بر شما مبارك


دوشنبه 17/4/1392 - 10:19 - 0 تشکر 618709

ماه رمضان فرصتِ بازنگری در خویش
انجام اعمال و آداب ماه پر خیر و بركت رمضان چون: تهجد و شب زنده‌داری، مراقبت از گوش و چشم و زبان، استغفار كردن، دعا خواندن، ذكر گفتن، تلاوت قرآن، تدبر در آیات، خواندن نمازهای نافله، درك شب‌های قدر و معتكف شدن،  انسان را به خویشتن خویش سوق می‌دهد و او را از غفلت و بی‌توجهی نسبت به خود بیرون می‌آورد.


 مقام معظم رهبری در این باره می‌گویند: "دعا در ماه مبارك رمضان و همه خصوصیات این ماه مبارك این است كه ما را متذكر می‌كند؛ از غفلت بیرون می‌آورد؛ آلودگی‌های ما را به ما نشان می‌دهد و در بین دعا و نماز و توجه، فرصتی به ما دست می‌دهد كه در اشتباهاتی كه با آنها انس و خو گرفتیم، بازنگری كنیم و آنها را بشناسیم؛ چون گاهی انسان گناهی را عادت كرده كه انجام بدهد و توجه ندارد كه این گناه است. البته تنبلی، سستی و بقیه نواقصی را هم كه داریم، می‌توانیم بازنگری كنیم." 

ایشان شب‌های قدر را فرصت استثنایی در طول سال دانسته و در این باره می‌گویند: "این فصلِ یك ماهه، فصل بسیار باارزش و قیمتی است. در این سی یا بیست و نه روز، خدا لیله القدر را قرار داده و لیله القدر یك فرصت استثنایی در طول سال برای انسان است. كه اگر انسان توانسته باشد آن شب را درك كند، خیر زیادی نصیبش می‌شود، در دعای وداع ماه رمضان در مفاتیح الجنان می‌خوانیم: "و ان تجعلنی برحمتك ممّن خرّت له لیله القدر و جعلتها له خیرا من الف شهر؛ خدایا، مرا از كسانی قرار ده كه توفیق درك لیله القدر را به دست آوردند و لیله القدر برای آنها از هزار ماه بهتر و باارزش‌تر شده، لیله القدر برای همه این گونه نیست.


آن كسی كه برای او شب بیست و سوم یا شب بیست و یكم ماه رمضان، با شب بیست و سوم هر ماه دیگری فرق ندارد ـ نه ذكری، نه توجهی، نه حالی، نه گریه‌ای، نه تضرّعی؛ با غفلت می‌گیرد می‌خوابد، یا اصلاً یادش نمی‌آید كه لیله القدر است، یا خدای نكرده آلوده به گناه و هوای نفس هم می‌شود ـ برای چنین انسانی لیله القدر بهتر از هزار شب نیست؛ یك شب است، آن هم یك شب خسران‌بار كه برای او خیری ندارد. لیله القدر برای آن كسی از هزار ماه بهتر است كه ساعات و دقایق آن شب را قدر بداند؛ از دقایق آن شب استفاده كند. در آن دعا می‌خوانیم كه خدایا ما را از آن كسانی قرار ده كه شب قدرشان پوچ نمی‌شود و از دست نمی‌رود."

دوشنبه 17/4/1392 - 10:20 - 0 تشکر 618710

برنامه انسان‌سازی ماه رمضان

برنامه‌های اسلام به دو بعد جسمانی و روحانی انسان توجه دارد. روزه نیز از نظر جسمی و بهداشتی، فردی و اجتماعی، اخلاقی و معنوی هدایای ارزشمندی را برای صائم به ارمغان می‌آورد. روزه از سویی خانه تكانی عظیم برای دستگاه هاضمه و گوارش و از سوی دیگر ورزشی روحانی برای قوی كردن ایمان، اراده، پایمردی و استقامت، گذشت و ایثارگری است.

استاد مطهری در باره بعد روحانی روزه می‌نویسد: "اساساً برنامه ماه مبارك رمضان، برای انسان‌سازی است، یعنی برنامه این است كه انسان‌های معیوب در این ماه خود را تبدیل به انسان‌های سالم، و انسان‌های سالم خود را تبدیل به انسان‌های كامل كنند. برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكیه نفس است، برنامه اصلاح معایب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ایمان و اراده، بر شهوات نفسانی است. برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوی خداست، برنامه ترقی دادن روح است، برنامه ارتقا دادن روح است. اگر بنا باشد كه ماه مبارك بیاید و انسان سی روز گرسنگی و تشنگی و بی‌خوابی بكشد و مثلاً شب‌ها تا دیروقت بیدار باشد و به این مجلس و آن مجلس برود و بعد هم عید فطر بیاید، و با روز آخر شعبان یك ذره هم فرق نكرده باشد، چنین روزه‌ای برای انسان اثر ندارد."

دوشنبه 17/4/1392 - 10:21 - 0 تشکر 618711

هشدار قرآن به مراقبت از خویش و راه هدایت
قرآن كریم همواره انسان را به خودسازی و توجه به خود ترغیب نموده و به مؤمنان نسبت به مراقبت از راه رستگاری هشدار داده است؛ از جمله در آیه 105 سوره مائده خطاب به مؤمنان می‌فرماید: "یا أیّهَا الَّذین آمَنُوا عَلَیْكُم أَنفُسَكُم لا یَضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُم؛5 اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، به خودتان بپردازید. هر گاه شما هدایت یافتید، آن كس كه گمراه شده است به شما زیانى نمى‏رساند."



علیكم در "عَلَیْكُم أَنْفُسَكُم" اسم فعل و به معنای "الزموا" انفسكم می‌باشد. این آیه از مؤمنان می‌خواهد كه به خود بپردازند و مراقب راه هدایت خویش باشند و از ضلالت گمراهان نهراسند.
هدایت و ضلالت دو واژه متضادند و در سلوك و طی طریق معنا می‌یابند. هدایت حركت در مسیر مستقیم برای رسیدن به غایت مطلوب است و ضلالت انحراف و كجی از آن مسیر و در نتیجه دست نیافتن به آن غایت است.


روزه,ماه رمضان 1392,آغاز ماه رمضان 1392



هر راهی فرجامی دارد و مقصد و هدف نهایی در سلوك الی الله خدای نامتناهی است. از این جهت كه او نامتناهی است راه‌های رسیدن به او نیز نامحدود است. انسان در هر مسیری گام نهد تكوینا به خدا می‌رسد "یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیهِ؛7 ای انسان حقا كه تو به سوی پروردگار خود به سختی در تلاشی، و او را ملاقات خواهی كرد."


اما در این سیر، گروهی به صراط مستقیم قدم گذاشته و به خدا و مهرش می‌رسند و گروهی به دیگر راه‌ها كشیده می‌شوند، البته آنان نیز به خدا می‌رسند اما به قهر و عقاب او.
انسان‌ها در نیل به لقاء الهی همانند آب‌های متفاوتی‌اند كه هر یك به سوی دریا در حركت‌اند. رودخانه‌های بزرگ تا وسط دریا پیش می‌روند اما جویباران كوچك فقط به كنار آن می‌رسند.



در میان راه‌هایی كه بدو ختم می‌شود، یك راه مستقیم و دیگر راه‌ها انحرافی است "وَ أَنَّ هَذا صراطِى مُستَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سبِیلِهِ؛8 و [بدانید] این است راه راست من؛ پس، از آن پیروى كنید. و از راه‏ها[ى دیگر] كه شما را از راه وى پراكنده مى‏سازد پیروى مكنید." جز آن راهی كه انسان را به خدای رحمان می‌رساند و نمازگزار هدایت به آن را در نماز از خدا می‌طلبد، دیگر راه‌ها ضلالت است و به خدای منتقم می‌انجامد و سالك آن طرق سر انجام جلال و قهر او را می‌بیند.

دوشنبه 17/4/1392 - 10:22 - 0 تشکر 618713

خواجه عبدالله انصاری در باره این آیه می‌گوید: "یا ایها الذین آمنوا علیكم انفسكم به زبان اشارت بر ذوق اهل ارادت آن است كه ای مؤمنان، زینهار، نفس خویش را مقهور و مغلوب دارید، پیش از آنكه او شما را مقهور و مغلوب كند. آن را به اطاعت خود مشغول كنید، پیش از آنكه او شما را به معصیت مشغول كند. از یكی از بزرگان اولیا از این آیت پرسیدند. گفت: اگر به اصلاح مفاسد نفس خود مشغول شدی او هم تو را از اشتغال به گناه (وسوسه) در حق مردم باز می‌دارد." 


وی با اشاره به حدیث "أعْدی عَدُوِّكَ نَفسُكَ الَّتی بینَ جَنبَیْك"  می‌نویسد: "مصطفی فرمود: بزرگ‌ترین دشمن تو نفس توست كه میان دو پهلوی توست و چون با هر دشمنی بسازی از شر آن در ایمن باشی، ولی اگر با نفس خویش بسازی هلاك شوی. پس اگر در این جهان به كسی نیكی كنی در آن جهان سپاس بینی و اگر بدی كنی در آن جهان از تو شكایت كنند، ولی حالت نفس ضد این است اگر در این سرای راضی نگه داری در آن سرای دشمن تو شود و اگر در این سرای بد داری به آن سرای شكر كند."
در حكایتی آورده‌اند كه: "بزرگی را پرسیدم در معنی این حدیث كه "اعدی عدوك نفسك التی بین جنبیك". گفت: به حكم آنكه هر آن دشمنی را كه با وی احسان كنی دوست گردد، مگر نفس را كه چندان كه مدارا بیش كنی، مخالفت زیادت كند.


فرشته خوى شود آدمى به كم خوردن
وگر خورد چو بهائم بیوفتد چو جماد

مراد هركه برآرى مرید امر تو گشت
خلاف نفس كه فرمان دهد چو یافت مراد13


سخن پایانی خود را به كلام امام علی (ع) زینت می‌دهیم كه فرمودند: در شگفتم از كسی كه برای گمشده خود جار می‌زند و از این و آن می‌پرسد، در حالی كه خودش را گم كرده و در پی یافتن خود نیست.   امام عارفان (ع) در سخنی دیگر می‌فرماید: هر كس نفس خود را شناخت دیگران را بهتر می‌شناسد  و هر كس نسبت به نفس خود جاهل باشد نسبت به دیگران جاهل‌تر است.




بر اساس آنچه گذشت انسان همواره باید مراقب خویشتن باشد و ماه رمضان و روزه‌داری فرصتی مغتنم برای خودشناسی، خودسازی و مراقبت از خویشتن و تداوم بخشیدن به آن تا رمضان دیگر است.

دوشنبه 17/4/1392 - 12:31 - 0 تشکر 618783

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:


لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یكون رمضان السنة؛


اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.


(بحار الانوار، ج 93، ص 346)

دوشنبه 17/4/1392 - 19:13 - 0 تشکر 618933

خدای را سپاس که از خزانه ی موهبت و الطاف بی کران خود بر ما منت نهاد تا دگرباره بتوانیم این ماه پر برکت و پر فضیلت را درک نماییم؛ ماهی که خداوند متعال در شأن آن می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی لناس و بینات من الهدی و الفرقان...»  رمضان ماهی است که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن و هدایت و جدا ساختن حق از باطل ، قرآن نازل شده است. 

دوشنبه 17/4/1392 - 19:42 - 0 تشکر 618966

بیا که ترکِ فلک، خوان روزه غارت کرد

هلال عید به دور قدح اشارت کرد

ثواب روزه و حج قبول آنکس بُرد

که خاک میکده ی عشق را زیارت کرد

مقام اصلی ما گوشه ی خرابات است

خداش خیر دهاد آن که این عمارت کرد

نماز در خم آن ابروان، محرابی

کسی کند که به خون جگر طهارت کرد

به روی یار نظر کن از دیده منت دار

که کار دیده نظر از سر بصارت کرد

فغان که نرگس جمّاش شیخ ما، امروز

نظر به دردکشان از سر حقارت کرد

حدیث عشق ز حافظ شنو، نه از واعظ
اگر چه صنعت بسیار در عبادت کرد
حافظ

دوشنبه 17/4/1392 - 19:42 - 0 تشکر 618967

مبارک باد آمد ماه روزه 

رهت‏ خوش باد، ای همراه روزه


شدم بر بام تا مه را ببینم


که بودم من به جان دلخواه روزه


نظر کردم کلاه از سر بیفتاد


سرم را مست کرد آن شاه روزه


مسلمانان، سرم مست است از آن روز


زهی اقبال و بخت و جاه روزه


بجز این ماه، ماهی هست پنهان


نهان چون ترک در خرگاه روزه


بدان مه ره برد آن کس که آید


درین مه خوش به خرمنگان روزه


رخ چون اطلسش گر زرد گردد


بپوشد خلعت از دیباه روزه


دعاها اندرین مه مستجاب است


فلکها را بدرد آه روزه


چو یوسف ملک مصر عشق گیرد


کسی کو صبر کرد در چاه روزه


سحوری کم زن ای نطق و خمش آن


ز روزه خود شوند آگاه روزه


(کلیات شمس، جزء و پنجم، ص 137)

دوشنبه 17/4/1392 - 19:43 - 0 تشکر 618968

رمضان، ماه روزه و ماه نهم از ماههای قمری بین شعبان و شوال است، رمضان در لغت ‏به معنای تابش گرما و شدت تابش خورشید است. بعضی گویند رمضان به معنی سنگ گرم است که از سنگ گرم، پای روندگان می‏سوزد و شاید ماخوذ از «رمض‏» باشد که به معنی سوختن است چون ماه صیام گناهان را می‏سوزاند به این خاطر، بدین اسم موسوم شده است زیرا ماه رمضان موجب سوختگی و تکلیف نفس است. اما صوم و روزه که در این ماه تکلیف شرعی مسلمانان است عبارت است از احتراز از خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر از طلوع صبح تا غروب.


در قرآن مجید یک بار «رمضان‏» و چهارده بار صوم و صیام و صائمین و صائمات ... آمده است.


شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن ... ماه رمضان است که در آن فرو فرستاده شد قرآن ... دستور روزه در آیه 179 سوره بقره طرح شده است: یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون.

دوشنبه 17/4/1392 - 19:44 - 0 تشکر 618970

در آثار سعدی شاعر معرفت و اخلاق نیز توجه به روزه و شرایط آن دیده می‏شود. در یک مورد شاعر، توجه کامل به خدا را مطرح کرده و روزه و عبادتی را که ریا و سمعه‏ای در آن طرح شود مطرود می‏داند:


شنیدم که نابالغی روزه داشت


به صد محنت آورد روزی به چاشت...


پدر دیده بوسید و مادر سرش


فشاندند بادام و زر بر سرش


چو بر وی گذر کرد یک نیمه روز


فتاد اندرو ز آتش معده سوز


به دل گفت اگر لقمه چندی خورم


چه داند پدر غیب یا مادرم


چون روی پسر در پدرم بود و قوم نهان


خورد و پیدا به سر برد صوم که داند


چون در بند حق نیستی


اگر بی وضو در نماز ایستی


(بوستان ص 273)

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.