استاد حوزه و دانشگاه گفت: عبادت با لقمه حرام مانند ساختن خانه روی شنهای روان است.
حجتالاسلام ناصر رفیعی شامگاه شنبه در جمع پرشور مردم رفسنجان در مسجد الزهرا (س) با اشاره به روزهای پایانی ماه شعبان، این ماه را ماه پیامبر (ص) خواند و اظهار داشت: ماه رمضان ماه فرصتیابی و بازسازی و ماه تدارک و جبران است.
وی از آیه 56 سوره زمر یاد کرد و ابراز داشت: کسانی که به محشر میآیند از اینکه فرصتها را از دست دادهاند، غبطه میخورند.
رفیعی افزود: ماه رمضان فرصتهای زیادی از جمله آشتی با خداوند است و در این ماه انسان رابطهاش را با خدا محکم میکند.
وی تقویت اراده را دیگر فرصت این ماه مبارک خواند و بیان داشت: انس با خدا، برنامهریزی، همدردی با دیگران، پیوند با مردم و مسجد و فرصت صبر و تحمل از دیگر موارد با ارزش این ماه است که باید مغتنم شمرده شوند.
رفیعی خاطرنشان کرد: امروز با وجود این همه پیشرفت علم و تکنولوژی اما در بحث اخلاق، نشاط و آرامش کوتاهی شده، زیرا زندگیها بیشتر به سمت مادیگرایی رفته و از دیدگاه برخی روانشناسان زندگی مادی بشر به سه بخش نیاز، میل و هوس تقسیم شده و حال آن که بشر درگیر هوسهای پوچی است که او را از نشاط و آرامش دور ساخته است.
وی عنوان کرد: کسانی که ایمان داشته و ظلم نکنند، آرامش نصیبشان میشود و در قرآن بیان شده که شهدا و بهشتیان روز قیامت شاد و بانشاط هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به احادیث و روایتهای ائمه اطهار(ع) یکی از راههای کسب آرامش را طهارت معرفی کرد.
رفیعی ابراز داشت: مسئله طهارت بر پنج قسم است که نخستین نوع آن طهارت قلبی است کسی که سوءظن، شرک، حسد، غضب و ... نداشته باشد به طوری که امام زمان(عج) در نامهای برای شیخ مفید(ره) نوشتهاند «اگر شیعیان ما قلبهایشان با هم و دلهایشان پاک بود، ظهور ما به تاخیر نمیافتاد».
وی تصریح کرد: ناپاکی قلب آثار منفی زیادی بر جاری میگذارد، دعای هشتم صحیفه سجادیه 44 نوع مرض قلبی را برشمرده شده است.
رفیعی خاطرنشان کرد: دومین نوع طهارت مربوط به اندیشه و فکر ما است، برخی سئوالها و فکرها غلط است، مثلا فکر در ذات خدا و فکر در گناه اشتباه است.
وی به نمازهای مومنان در دوران غیبت امام زمان(عج) اشاره و عنوان کرد: بر اساس روایات نماز دوران غیبت 25 بار از نمازهای زمان ظهور ثوابش بیشتر است.
رفیعی سومین نوع طهارت را در رابطهها نام برد و بیان کرد: اگر رابطهها پاکیزه نباشد، گناهان زیادی به وجود میآید و خوش خلقی، خوشبینی و صلهرحم موجب خوبی رابطهها میشود.
وی گفت: تنشها، قهر، درگیری و ... علاوه بر به هم ریختن روابط سبب از بین رفتن آرامش میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه چهارمین طهارت را در مال خواند و تصریح کرد: ریشه همه طهارتها همین است، چرا که عبادت با لقمه حرام مانند ساختن خانه روی شن روان است.
وی طهارت جسمی را یکی دیگر از طهارتها دانست و بیان داشت: این نوع طهارت به آسانی انجام میگیرد و افراد نسبت به آن بیشتر اهمیت میدهند.