• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 19297)
چهارشنبه 10/7/1387 - 0:27 -0 تشکر 61801
" ولایت فقیه یا مراجع تقلید ؟!؟"

بســـــــــــم رب المــهــدی


سلام دوستان

مطلبی که میخوام عرض کنم دررابطه با احکامی است که بعضا اختلاف افتادن بین آنها وجود دارد و همکنون نیز با وجود مسئله ای  که به عنوان  " ولایت فقیه " از اون یاد میشه در تناقض به سر میبرد  .

  اولا وجود ولایت فقیه لازمه کشور و احکام اسلامی است ؟ و شما حکم ولایت فقیه را چگونه ارزیابی میکنید؟

در ثانی بنده به عنوان اینکه مرجع تقلیدی مجزا از ولایت فقیه کنونی کشور دارم ، ایا حکم امثال مثل من رویه ای هستند که باید از ولی فقیه دستور بگیرند یا از مرجع تقلید ؟


مسئله دیگر این است که به تازگی و در چند سال اخیر بسیاری از علما و بزرگان ما به خاطر وجود این مسئله قادر به حکم قطعی خود نیستند و بعضا از بیان آن خودداری میکنند یا سخن آنها بنا بر دلایلی از جمله سیاست و ... کاملا رد میشود!
(جهت نمونه ، میتوان به اعلام عید فطر در جامعه اشاره کرد)


کلیه این امور رو چطور ارزیابی میکنید ؟ منتظر پاسخهای شما عزیزان هستم


یا ع ل ی مدد   
 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
چهارشنبه 10/7/1387 - 6:12 - 0 تشکر 61827

با سلام و تبریک عید سعید فطر

حکم و احکام صادره از سوی ولایت فقیه هیچ ارتباطی با مرجع تقلید ندارد .

ولایت فقیه حکم حاکم اسلامی را در جامعه دارد بطوریکه در موارد خاص مانند مشخص کردن روز عید در این ایام حکمشون جنبه حکومتی دارد نه شخصی

ولی مرجع تقلید همانطور که از اسمش پیداست مرجع شما در حل تمامی سوالات شرعیتان هستند

جای سوال برای من هست که این سوال رو مطرح می کنید چرا که هیچ یک از مراجع تا کنون در بحث مشخص کردن عید هیچ ابهامی ندارند

(بحث اونکه هر کس برای خودش ماه رو ببینه حجت هست که سر جای خودش باقیه)

چهارشنبه 10/7/1387 - 15:12 - 0 تشکر 61882

  احکام اسلامی به دو دسته تقسیم می شود : 1- حکومتی 2- غیر حکومتی
احکام حکومتی یعنی احکامی که حکومت اسلامی بر پایه آن استوار است و در صورت وا گذاشتن آن حکوت اسلامی دچار ضعف و سستی می شود و امور مردم مختل می شود مثل کلیه احکام قضایی که برای رفع خصومت و حل منازعات بین افراد جامعه طبق قوانین اسلامی تنظیم شده و اختلاف در این احکام مساوی است با اختلال در زندگی اجتماعی.
در غیر از موارد موارد بالا مثل نماز مسافر و کفاره روزه و از این قبیل مراجع مختلف می توانند با استدلال، اظهار نظر کرده و مردم نیز از آن ها تقلید کنند اما به دو دلیل حق اعلام نظر در مسائل حکومتی را ندارند :
1- وقتی یکی از فقهای جامع الشرایط منصب نیابت امام عصر(عج) را در اداره حکومت اسلامی به عهده گرفت، مداخله دیگر فقها باعث نقض غرض ، که همان اداره امور کشور بود می شود. مثال : اعلام شروع ماه مبارک رمضان یا شوال یا عاشورا و غیره . تصور کنید ایام سال چه دخالت هایی در امور کشور دارد . کوچک ترین آن ها این است که اگر بخواهیم روز شهادت حضرت علی ( ع) یا روز عاشورا را تعطیل کنیم نمی توانیم بگوییم مقلدین فلان مرجع امروز تعطیلند و فلان مرجع دیگر فردا وحتی در اجرای مراسم های مذهبی مشکلات زیادی بوجود می آید . جامعه پر می شود از دو دستگی ها و اعلام روزها و ... همانطور که می دانید مقام معظم رهبری در این زمینه حکم حکومتی داده اند که کشور باید دارای تقویم واحد باشد و در اعلام ماه هم حکم ایشان اجرا می شود 
2- یکی از پیش نیازهای اظهار نظر در امورحکومتی داشتن تخصص کافی است. می دانیم که حتی اگر قبل از منصوب شدن آیة الله خامنه ای به رهبری، مجتهدین آن زمان از نظر درک سیاسی و تدبیر امور کشور در یک سطح قرار داشتند ( که قبول کردن این امر بسیار مشکل است) اما پس از تصدی ایشان به این منصب، تخصص و تدبیر ایشان در طول این سال ها فاصله زیادی با دیگر مجتهدین و مراجع گرفته و به مراتب بسیار بالاتری رسیده است و الان مدبرترین مرجع ایشان می باشند مثلا در همین زمینه رؤیت هلال اقدامات ایشان بسیار دقیق تر و عمیق تر از دیگران است مخصوصا با توجه به این که امکانات حکومتی هم در اختیار ایشان است . ستاد رؤیت هلال دفتر مقام معظم رهبری با به کارگرفتن بهترین و باتجربه ترین متخصصین فقهی و نجومی نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای اسلامی بی نظیر است و باید به کشورهای دیگر نیز صادر شود. پس وقتی مقام معظم رهبری اعلام رویت می کنند هم از بازوهای قدرتمندتری در زمینه اطلاعات و تخصص های مختلف برخوردارند که سایر مراجع ندارند و هم قدرت تدبیر و تصمیم گیری دقیق تری در مسایل داخلی و خارجی کشور دارند.



روح الله

چهارشنبه 10/7/1387 - 19:58 - 0 تشکر 61933

بسم رب المهدی  
دوستان عزیزم سلام

رفقا اولا خواهشی ازتون دارم ! اونایی که تنها به خواندن تاپیک اکتفا میکنند لطفا وارد تاپیک ها نشوند ! اینو بنده به این عنوان عرض میکنم که دوست دارم از دیدگاههای رفقامون و بیان های اونها یه مسئله ای رو دستگیری کنیم که با این وضعیت اصلا به جایی نخواهیم رسید

فلذا دوستانی که تنها به خواندن مطالب اکتفا میکنند لطفا از این به بعد وارد تاپیکهای اینشکلی نشوند چون میخواهیم تخصصی فعالیت داشته باشیم


اما دوست عزیزم جناب اقا مهدی عزیز


 ""حکم و احکام صادره از سوی ولایت فقیه هیچ ارتباطی با مرجع تقلید ندارد ""

میشه بگید این رو چطور ثابت میکنید ؟ آیا ولی فقیه مرجع تقلید نیست ؟ و نباید باشد ؟ و چرا ولایت فقیه را ازمراجع جدا میدونید ؟
نکته مهم دیگر اینکه ولایت فقیه باید از مراجع تبعیت داشته باشد یا مراجع از ولایت فقیه ؟



"" ولایت فقیه حکم حاکم اسلامی را در جامعه دارد بطوریکه در موارد خاص مانند مشخص کردن روز عید در این ایام حکمشون جنبه حکومتی دارد نه شخصی""

کاش  میفرمودید ولایت فقیه چگونه شکل میگیرد و چرا  عنوان حاکم اسلامی به خود میگیرد ؟  این گونه اموری که مثال زدید جهت جنبه حکومتی ؛ برای من تعجب برانگیز بود ! چرا باید جنبه حکومتی داشه باشد و جنبه الهی و احکامی اون نادیده گرفته شود ؟ آیا حکومتی بودن متناقض با احکام الهی است ؟



""ولی مرجع تقلید همانطور که از اسمش پیداست مرجع شما در حل تمامی سوالات شرعیتان هستند""

اگر وظیفه مرجع تقلید تنها پاسخ به سوالات و رفع شبهات باشد ، چه نیازی به حکومت اسلامی داریم ؟ چرا که این مورد را حضرت امام(ره)  کاملا برعکس فرمود



""جای سوال برای من هست که این سوال رو مطرح می کنید چرا که هیچ یک از مراجع تا کنون در بحث مشخص کردن عید هیچ ابهامی ندارند""

راستش شاید این طور به نظر برسه . اما اخباری که در این رابطه در این چند سال اخیر منعکس شد خلاف این مورد را ثابت میکند . اگر دوستانی باشند که اخبار دو سال گذشته یا قبل (علی الخصوص سال گذشته) را در مورد حکم مراجع تقلید در این باره بدهند مشخص کننده این مورد میشه . عده ای که باعث شدند مراجع در روزهای پایانی ماه مبارک دفاتر خود رو ببندند و سکوت کنند ! هیچ موقع سخنی نخواهند گفت
...ادامه دارد... 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
چهارشنبه 10/7/1387 - 20:0 - 0 تشکر 61936

اما دوست دیگرمان sadrossadati

""وقتی یکی از فقهای جامع الشرایط منصب نیابت امام عصر(عج) را در اداره حکومت اسلامی به عهده گرفت، مداخله دیگر فقها باعث نقض غرض ، که همان اداره امور کشور بود می شود ""

لطفا بفرمائید این منصب نیابت امام عصر را چه کسی واگذار میکند ؟ و چه کسی توانایی دریافت آن را دارد ؟
در مورد مداخله دیگر فقها هم عرض کنم ، وقتی عالمی به درجه اجتهاد میرسه و به به جایی میرسه که حکمش حکم قطعی اسلام است ، لزومی ندارد از دخالت خود خودداری کند!!
ولی این چنین شده است !!
باید تفاوت قائل باشیم بین دخالت مردم عادی در امر حکومت اسلامی! با فقهای دیگر یا خیر ؟

"" همانطور که می دانید مقام معظم رهبری در این زمینه حکم حکومتی داده اند که کشور باید دارای تقویم واحد باشد و در اعلام ماه هم حکم ایشان اجرا می شود ""

بله دقیقا قبول دارم . منتها سوال من اینه که فقهای دگر نیز وقتی حکمی را صادر میکنند ، بدون هیچ توجهی آن را بیان میکنند ؟ و مقلدین آنها که به اجتهادشان یقین کامل دارند باید از ولی فقیه دستور بگیرند یا مرجع خود ؟ چرا که احکام اسلامی نیز اینطور نیست که با هر مسئله ای بخواد تغییر کند !

در مورد این که فرمودید ایه الله خامنه ای در این منصب هستند ، بنده هیچ مخالفتی ندارم .
تنها میخوام مشخص بشه این منصب رو چه کسی واگذار میکند و چرا باید احکام آن در راس احکام مجتهدین دیگر باشد ؟
نیابت امام زمان (عج) ، دست چه کسی است که آن را انتقال میدهد ، سپش احکام جامعه را بر اساس آن منشور میکنند و بر پایه آن حکم کرده و مخالفین در این جهت جایگاهی ندارند ؟!
ضمن اینکه خیلی از احکام مراجع با احکام ولی فقیه کشور منافات دارد ! و اجتهادی که آنها کسب کرده اند مجوز رعایت آن احکام را به مقلدین خود نمیدهد !

اگر صحبتی دارید حتما بفرمائید
یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
چهارشنبه 10/7/1387 - 23:56 - 0 تشکر 61968

سلام علیکم.

وقتی با خبر شدم این تاپیک زده شده؛ خیلی خوشحال شدم چون فکر میکردم قراره مشروعیت ولایت زیر سوال بره و من میتونستم دلایل مشروعیت اون رو نقل کنم.

محمد رضای عزیز(حیات طیبه)؛

کاش میفرمودید ولایت فقیه چگونه شکل میگیرد و چرا عنوان حاکم اسلامی به خود میگیرد ؟ 

میدانیم اسلام دینی همه جانبه و شامل است و احکام آن لازم الاجرا هستند. از آنجایی که هر نظام سیاسی غیر اسلامی نظامی شرک آمیز است؛ برای اجرای احکام اسلامی احتیاج به تشکیل حکومت اسلامی هست.

صد حیف که اعمال ما باعث شده امامان(عج) از میان ما برود. میدانیم بودن در راس حکومت فقط شایسته ی امام معصوم(ع) است. اما بیماری را در نظر بگیرید که دم مرگ است. اگر پزشک متخصص در غیبت باشد و آن بیمار هم نزدیک به موت باشد؛ کدام یک از راه های زیر را انتخاب میکنید؟

- مراجعه به پزشک عادی.

- انتظار برای بازگشت پزشک متخصص

انسان عاقل راه اول را انتخاب میکند. در شرایط کنونی جامعه ی جهانی حکم مریض را دارد. 

پر واضح است در چنین شرایطی که ما استحقاق ظهور را نداریم؛ باید خودمان حکومت اسلامی تشکیل دهیم. اوایل انقلاب این نظریه مطرح شد که به جای ولایت مطلقه ی فقیه؛ شورای رهبری داشته باشیم اما همان موقع این نظریه با دلایل تجربی رد شد.

با دیدن مصائب و مشکلات این نظریه از جمله عدم تمرکز قدرت و کندی در تصمیم گیری و گاهی اوقات اصلا تصمیم نگرفتن و اختلاف نظر در رهبران نظام(!) این نظریه رد شد.

تصمیم بر تمرکز قدرت گرفته شد و با این شرایط؛ ولایت مطلقه ی فقیه بنا نهاده شد.

چرا باید جنبه حکومتی داشه باشد و جنبه الهی و احکامی اون نادیده گرفته شود ؟  

دستوراتی که ولی فقیه صادر میکنند همه و همه بر اساس احکام اسلام است و اسلامی است.

دلیل هر دستور را میتوانید از دفتر ولی فقیه بپرسید تا از منبع و حدیث و آیه ی مورد نظر را به سمع شما برسانند. قطعا پیش از شما پاسخ ها را به خبرگان خواهند داد.

ولی مطلق فقیه جانشین امام معصوم(ع) است که توسط علمای مجلس خبرگان انتخاب میشود و همین نهاد بر اعمال رهبری نظارت دارد. میدانیم جلسات بین رهبری و خبرگان به طور سری برگزار میشود.

از اختیارات ولی فقیه داشتن حکم حکومتی است که میتواند نظر هر مرجعی را رد کند. قطعا داشتن چنین اختیاری برای جلوگیری از هرج و مرج در جامعه و در کنار وجود نهادی به نام خبرگان عاقلانه است. منظور و مقصود این است که فرض کنیم ولی فقیه مثلا در مورد روئیت هلال ماه نظر آیت الله ... را رد میکند در چنین حالتی رهبر یکه تاز میدان نیست و نهادی به نام خبرگان بر او نظارت میکند.

البته مراجع عظام تقلید هم با این مسئله موافق اند. هنگام حمله ی آمریکا به عراق؛ آیت الله مشکینی فرمودند اگر کسی به عراق حمله کند من کفن میپوشم و از شیعیان عراق دفاع میکنم. رهبری فرمودند ما مخالف جنگ هستیم اما در چنین جنگی بی طرف هستیم. 

در چنین شرایطی آیت الله مشکینی فرمودند من تابع ولایت هستم.

اگر وظیفه مرجع تقلید تنها پاسخ به سوالات و رفع شبهات باشد ، چه نیازی به حکومت اسلامی داریم ؟ 

فکر میکنم عرض کردم چه نیازی به حکومت هست. همچنین عرض کردم چرا نیاز به تمرکز قدرت وجود دارد. اگر در این مورد هنوز شبهه وجود دارد بفرمائید.  

عده ای که باعث شدند مراجع در روزهای پایانی ماه مبارک دفاتر خود رو ببندند و سکوت کنند ! 

لطف میکنید بفرمائید کدام مرجع گرامی چنین کاری کرده است؟

یقین دارم اشتباه میکنید. چون اگر اختلاف نظری هم باشد در یک روز است و چنین مسئله ای نمیتواند باعث شود چند روز قبل از ایجاد دعوا کسی اعتصاب کند!!! حداکثر اختلاف بین نظر علما میتواند یک روز باشد. حال چطور یک مرجع چند روز قبل از پایان ماه؛ دفتر خود را تعطیل کرده؟!

لطفا بفرمائید این منصب نیابت امام عصر را چه کسی واگذار میکند ؟ و چه کسی توانایی دریافت آن را دارد ؟ 

عرض کردم از بین چند عالم، خود علما هنگام فوت ولی فقیه قبلی ولی بعدی را از بین خودشان انتخاب میکنند. 

شخصی شایسته ی ولایت است که اولا خودش مرجع باشد؛ ثانیا اکثریت علماء کشور قبول داشته باشند که آن شخص از خودشان شایسته تر است. پر واضح است وقتی چند ده عالم دینی یک فرد را انتخاب میکنند، آن شخص نمیتواند فردی عادی باشد. با توجه به این که خود آنها بر او نظارت خواهند کرد!!! (البته ویژگی های دقیق او در حدیثی از امام صادق(ع) رسیده است.)

هنگامی که مرجعی فتوایی میدهد؛ اگر جنبه ی مدنی داشته باشد یعنی مثلا بگوید فردا را روزه بگیرید یا نگیرید، خود مراجع نیز تابع ولایت هستند اما نظر خود را اعلام میکنند. اگر هم حکم جنبه ی مدنی نداشته باشد که میتوان از مرجع خود تبعیت کرد.

یا علی. 


 

 

پنج شنبه 11/7/1387 - 4:24 - 0 تشکر 61997

محمد رضای عزیز شرمنده ام به شدت درست 30 دقیقه خیلی با حوصله جواب دادم و در انتها با پیغام خطای تبیان مواجه شدم ان شاء الله فردا صبح همین موقع ها با مطالعه بیشتر جوابتون رو با این پستم جایگزین می کنم خیلی شرمندتم عزیز یا علی

پنج شنبه 11/7/1387 - 21:32 - 0 تشکر 62208

بسم رب المهدی

سلام دوستان عزیزم

ابتدا در صحت این قضیه که "حکم ولی فقیه بر دیگران و بر عموم لازم الاجرا نیست" ، چند حکم از مراجع بزرگ رو بنویسم و بعد عرضم رو در مسئله ولایت فقیه خدمتتون بگم

جالبه بدونید ایه الله سیستانی روز پنجشنبه (یعنی امروز) رو روز عید فطر اعلام کردند
(قابل توجه مقلدینشون! )
و اگر هم بگیم تنها مخصوص عراق است کاملا اشتباه است ، چون فاصله کشور عراق با ایران در حدی نیست که یک جا شب باشد و یک جا روز !
ضمنا  در بیانیه ی ایشان ذکر شده که روئیت هلال ماه ، با چشم غیر مسلح ! حجت است نه با مسائلی که دوست عزیزمون فرمودند که در اختیار ولی فقیه است .
آیه الله سیستانی صریحا اعلام به روئیت با چشم ، بدون استفاده از سلاح کرده اند .
این هم اصل بیانیه ی ایشان :

[Image]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اما سه مورد از فتواهای عالم بزرگ دیگرمون آیه الله وحید خراسانی :

مسأله 885 ـ
ثبوت اوّل ماه به حكم حاكم شرع محلّ اشكال است

مسأله 886 ـ
اوّل ماه به قول منجّمین ثابت نمى شود ، ولى اگر انسان از گفته آنان یقین یا اطمینان پیدا كند ، باید به آن عمل نماید

مسأله 888 ـ
اگر در شهرى اوّل ماه ثابت شود ، در شهرهاى دیگر ـ چه دور باشند چه نزدیك ، چه در افق متّحد باشند یا نه ـ در صورتى كه در شب مشترك باشند ثابت مى شود

از علمای عزیز دیگر هم مطالبی به دست میاد که نمیخوام  در بحث احکام محض وارد بشیم

خدمت اقا محمد شجاعتی هم در مورد اینکه گفتید اختلاف در یک روز است و لزومی به اعتصاب چند روز نیست عرض کنم درسته و اون حرف من به معنای این نیست که هر عالمی از روز 27 به بعد دفترش بسته باشه اما مکرر اتفاق افتاده که پاسخ گویی به مقلدین از 29 رمضان قطع شده ! و در این باره اکتفا میکنم به دفتر عالم بزرگ آیه الله بهجت که برنامه هایی رو شنیدم رخ داده جلوی درب دفترشان(البته دو سال پیش ) .............که در امور جزئی نمیخوام وارد بشم
...ادامه دارد... 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
پنج شنبه 11/7/1387 - 21:43 - 0 تشکر 62216

اما مبحث ولایت فقیه و مراجع تقلید و نیابت امام زمان (عج) :

جناب شجاعتی و دوستان خوبم ؛ باید دقت کنیم که ولایت مطلقه فقیه ، نه تنها یه امر کوچک و محدودی نیست ، بلکه بسیار فراگیر و بزرگ است . بنده قبول دارم که کشور باید دارای رای واحدی باشد اما نه به اسم ولایت فقیه !
اگر مرجعی اشتباهی در احکام داشته باشد که مقلد انجام دهد ، در قیامت تنها مرجع تقلید زیر سوال میرود نه مقلد ؛ اما در بحث ولایت فقیه نه تنها اون شخص باید پاسخ گو باشد که تابعین نیز به همان اندازه باید جوابگو باشند !

اگر امام معصوم در بین ما نیست ، اجازه ی ایجاد این مورد را در بین خود نداریم !

ولایتی که بر ذره ذره خاک کشور مسئولیت دارد ، هیچ گاه نمیتواند از جانب افراد اداره شود مگر امام معصوم و اگاه به امور . به عبارت دیگر نیازی که بر علم غیب داشتن ضرورت میابد را نمیتوان در افراد دیگر یافت ، حتی بزرگترین عالم از نظر علمی !

اینکه مثال بیمار و دکتر رو زدید کاملا درسته و قشنگ هم بود به نظر من . حتی حدیثی از امام (ع) در گذشته شنیدم که الان دقیقش یادم نیست ولی مضمونش این بود که کشور باید توسط یک نفر اداره شود ، حتی اگر حاکم فاسد و جور باشد

اما وقتی جامعه اسلامی ، نام ولی فقیه را یدک میکشد ، هر عیب و ایرادی در جامعه دیده میشه ، به چشم اسلام و تشیع دیده میشه ! دقت میکنید ؟

چیزی که به نظر من میرسه اینه که مسئله ولایت نسبی ( نه مطلق)  را امثال پدر مادر در حق فرزند دارند چون ولی آنها در تولد هستند . ضمن اینکه همین ولایت نسبی پدر مادر هم نمیتونه فرزندان رو مجبور به اطاعت بی چون و چرای فرزندان بکنه و اموری هم هستند که ایجاد شکاف بین دستور و اجرای فرزند رو تایید میکنه!

در مورد کشور اسلامی ؛ ولایت بر کشور موقعی اتخاذ میشه  که از جانب خدا باشد .  ان هم بر امام معصوم و حتی نسبی بودن چنین ولایتی هم که به اشخاص واگذار میشه ؛ دلیل بر  اجرای صددرصد قوانین نمیشود ! همان طور که فرزندان مجبور به رعایت صددرصدی دستورات پدر مادر نیستند !

شاید عده ای از علما باشند که کاملا موافق این مسئله هستند که از جمله اونها میشه به آیه الله مکارم ، مرحوم آیه الله فاضل لنکرانی و ...(اعضای خبرگان ) نام برد . ولی از طرف دیگر، بزرگان بسیاری هم بودند و هستند که ولایت فقیه را لازمه کشور اسلامی نمیدونند ! و این مورد را وظیفه ای بسیار سنگین تلقی میکنند که تنها امام معصوم و فرزند نبی اسلام توانای اداره آن است

جمله آخرم در پاسخ به جناب شجاعتی ؛ اگر نظر و رای ولی فقیه بر هر حکم مرجعی ارجحیت داشته باشد ، چه نیازی بر انتخاب آن عزیزان به عنوان مرجع تقلید است ؟ یعنی شما میفرمائید تقلید از ولی فقیه که با رای و نظر برخی فقها تعیین میشود ، واجب است ؟
در این صورت ، شناخت اعلمیت که از مهمترین دلایل مرجع است کاملا از بین میرود ! و ترکیبی از انتخاب به علاوه اعلم بودن معنایی پیدا نمیکند !

(جناب اقا مهدی خواهش میکنم داداش ، شما میتونید بعد از پست من هم بنویسید که مطلبتون کامل تر هم باشه )
یا ع ل ی مدد  

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
جمعه 12/7/1387 - 15:16 - 0 تشکر 62369

سلام علیکم.

مطمئنم قبول دارید که تا کنون هیچ مرجعی به روحانیت امام(ره) نرسیده است. در اثبات حقانیت امام همین بس که ایشان تنها انقلاب اسلامی موفق دنیا را انجام دادند و در برابر همه ی ابر قدرت ها یک تنه به یاری خدا ایران را نگه داشتند.

بنیان گذار نظریه ی ولایت؛ امام خمینی بودند و خود ایشان این نظریه را به دیگران از جمله آیت الله منتظری تعلیم دادند. در سن 22 سالگی(دقیقا بیست و چند را به یاد ندارم اما از 23 کمتر بود) امام در کتابی این نظریه را بنیان نهادند و لزوم وجود حکومت اسلامی در زمان غیبت را اعلام کردند.

سالها پس از آن موضوع در زمانی که میدانستند مردم از ظلم حکومت به ستوه آمده اند تقیه را حرام اعلام کردند و ...

 برنامه هایی رو شنیدم رخ داده جلوی درب دفترشان(البته دو سال پیش ) .............که در امور جزئی نمیخوام وارد بشم 

بیان این حرف یعنی آیت الله بهجت از ولایت پیروی نمیکنند و در این امر خلاف امر ولی زمان انجام میدهند. پس مسئله ی بسیار بزرگی است. خواهش میکنم وارد جزئیات بشوید و تائیدیه ی بیاناتتان را هم از دفتر آیت الله بهجت روی سایت بگذارید.

اگر به ما اثبات کنید ایشان اعتصاب کرده اند سپس میتوانیم در مورد مشروعیت این کار بحث کنیم.

 اما در بحث ولایت فقیه نه تنها اون شخص باید پاسخ گو باشد که تابعین نیز به همان اندازه باید جوابگو باشند !   

چه فرقی بین ولی فقیه و مرجع تقلید هست؟

فقط این فرق وجود دارد که ولی فقیه نسبت به سایرین داناتر و اعلم است. اعلم بودن را هم قبلا خود علما تعیین کرده اند.

پس دستورات ولی فقیه بر مبنای احکام دین است و فرقی بین پیروی از ولی فقیه و مرجع وجود ندارد چون احکام هردو از یک منبع سرچشمه میگیرد. فقط یکی از آن دو (ولایت) در زمینه های بیشتری فتوا میدهد و فتوای او اجرا خواهد شد و در صورت مغایرت با احکام سایرین؛ در احکام مدنی؛ باتوجه به اختیارات ایشان حکم ایشان لازم الاجرا است و اجرا هم میشود.

پس اگر در پیروی از ولی فقیه بازخواستی وجود دارد، در پیروی از مرجع هم وجود دارد و بعکس.

اگر امام معصوم در بین ما نیست ، اجازه ی ایجاد این مورد را در بین خود نداریم ! 

این جمله یعنی وقتی دکتر غائب است منتظر ظهور او باشیم! چنین حرفی اشتباه است! اگر ما نمیتوانیم مطلقا مانند امام معصوم(عج) خوب باشیم میتوانیم نزدیک به او باشیم.

چرا باید خودمان را از خوب نسبی هم محروم کنیم؟

با بیان دو حدیث معتبر از ائمه(ع) صحبت هایتان را تصحیح میکنم.

حضرت حجت(عج) در حدیثی به اسحاق بن یعقوب میفرمایند : 

و اما الحوادث الواقعه ،فارجعوا الی رواه حدیثنا. فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله علیهم. (کمال الدین ، شیخ صدوق؛ ج 2 ؛باب 45 ؛ص 483)

و در مورد رویداد های زمان؛ به راویان حدیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنها هستم. 

در چنین حالتی؛ فرض کنید برای عید باید به رواه رجوع کنیم خب اگر هر کدام فتوایی دادند؛ چه کنیم؟ باید از حکم مرجع اعلم پیروی کرد که آن شخص اعلم را خود علما انتخاب میکنند. حال اگر فتوای یک عالم با آن شخص اعلم فرق کرد(در احکام مدنی)؛ ما ملزم به اجرای حکم فرد اعلم هستیم. در کنار این که نظارت بر آن فرد اعلم باز به عهده ی خود علما است.

امام صادق (ع) در حدیثی میفرمایند:

فما کان من الفقها صائنا لنفسه ؛حافظا لدینه ؛مخالفا لهواه ؛مطیعا لامر مولاه ؛فللعوام ان یقلدوه و ذلک لا یکون الا لبعض فقها الشیعه لا کلهم (بحار ؛ ج 2 ,ص 6 - احتجاج طبرسی، چاپ نجف ، ج2 ، ص 263 تا 265)

هر کس از فقها که نگهبان دین خود ؛مخالفت کننده با هوی نفس خود ؛فرمان بردار فرمان خداوند خود باشد ؛پس بر مردم است که از او پیروی کنند. این ویژگی ها وجود ندارد مگر در بعضی فقیهان شیعه نه در همه ی آنها.  

با توجه به حدیث بالا امام فرمودند لا کلهم یعنی فقط بعضی از فقها شایسته ی این هستند که همه از او پیروی کنند. انتخاب چنین شخصی هم به عهده ی ما نیست.

ولایتی که بر ذره ذره خاک کشور مسئولیت دارد ، هیچ گاه نمیتواند از جانب افراد اداره شود مگر امام معصوم و اگاه به امور . به عبارت دیگر نیازی که بر علم غیب داشتن ضرورت میابد را نمیتوان در افراد دیگر یافت ، حتی بزرگترین عالم از نظر علمی ! 

این عبارت یعنی فقط امام معصوم میتواند معصوم باشد و این یعنی خلاف عدل الهی! همین بحث را قبلا در برسا مطرح کردم و با این سخن آیت الله جوادی آملی به پایان رسید که همه میتوانند به عصمت برسند ولی مسئولیت امامت بر آنها نیست.

پس هر کسی میتواند به عصمت برسد اما مسئله ای که هست این است که برای ولایت؛ عصمت لازم نیست! امام صادق نفرمودند معصوم باشد فرمودند این ویژگی ها که عصمت درون آنها وجود ندارد! پس برای حکمرانی نیازی به عصمت نیست. امام صادق(ع) هم نفرمودند فقط در زمین هی احکام فقهی پیروی کنید، فرمودند پیروی کنید یعنی احکام حکومتی را هم شامل میشود.

پس لازم نیست ولی فقیه معصوم باشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 هر عیب و ایرادی در جامعه دیده میشه ، به چشم اسلام و تشیع دیده میشه ! دقت میکنید ؟ 

بله ، و باید این دید را عوض کرد. اگر مردم بد اسلام را اجرا میکنند چه ربطی به ولایت دارد؟ ولی میفرماید احکام قرآن را انجام دهید و در قرآن هزاران دستور داده که در جامعه ی ما مردم اجرا نمیکنند. حال این چه ربطی به ولایت دارد؟ چرا از چشم ولایت میبینیم؟ بگوییم مردم دزدی میکنند... مردم فساد میکنند... این مردم به حرف رهبر خودشان گوش نمیدهند چه ربطی به اسلام و تشیع دارد؟ 

در مورد کشور اسلامی ؛ ولایت بر کشور موقعی اتخاذ میشه که از جانب خدا باشد . ان هم بر امام معصوم  

همان امام معصوم فرمود از راویان حدیث پیروی کنید. فرمود پیروی کنید !! پس راوی حدیث شایسته ی ولایت است همانطور که حجت امام بر ماست. ما هم ملزم به پیروی مطلق از راوی هستیم. در این زمان هم مطلقا از راوی اعلم پیروی میکنیم.

 اگر نظر و رای ولی فقیه بر هر حکم مرجعی ارجحیت داشته باشد ، چه نیازی بر انتخاب آن عزیزان به عنوان مرجع تقلید است ؟ یعنی شما میفرمائید تقلید از ولی فقیه که با رای و نظر برخی فقها تعیین میشود ، واجب است ؟ 

نیاز به وجود مرجع؛ دراحکام غیر مدنی مانند وضو و غسل و ... است و احکام اجتماعی و فرا گیر مربوط به ولی فقیه است. وقتی در اداره ای مدیری انتخاب میشود؛ در کل اداره دستورات او اجرا میشود و بقیه فقط میتوانند نظرات خود را برای خودشان نگه دارند.(نقش نظارتی هیئت مدیره را فراموش نکنیم.)

اینجا تنها تفاوتی که دارد این است که در جامعه احکام مدنی هستند که از جانب ولی صادر میشوند و غیر مدنی ها را مراجع عظام هم میتوانند فتوای لازم الاجرا دهند.

در این صورت ، شناخت اعلمیت که از مهمترین دلایل مرجع است کاملا از بین میرود !  

البته این اعلمیت قبلا کارشناسی شده و ولی فقیه انتخاب شده است اما همانطور که عرض کردم اعلمیت و ... مربوط به احکام غیر فراگیر و غیر مدنی است. این دو مسئله ربطی به هم ندارند که اعلمیت بخواهد بی معنا شود.

یا علی. 


 

 

جمعه 12/7/1387 - 23:58 - 0 تشکر 62561

سلام

الحمدلله رب العالمین

*******

 وجود ولایت فقیه لازمه کشور و احکام اسلامی است ؟ و شما حکم ولایت فقیه را چگونه ارزیابی میکنید؟

بله ... وجود ولی فقیه لازمه حفظ و بقای کشور و اجرای دستورات و احکام و حدود الهیه  ...  و حکم ولی فقیه از نظر من واجب الاطاعه هستش ...

در ثانی بنده به عنوان اینکه مرجع تقلیدی مجزا از ولایت فقیه کنونی کشور دارم ، ایا حکم امثال مثل من رویه ای هستند که باید از ولی فقیه دستور بگیرند یا از مرجع تقلید ؟

مشخصه ... در دستورات شرعی و احکام دینی باید از مرجع تقلید و در دستوراتی که مربوط به حکوت و جامعه اسلامی میشه باید از ولی فقیه پیروی کرد ...

در مورد سوال سوم نمیتونم اظهار نظر کنم ... چون به چنین موردی بر نخوردم ...

اللهم عجل لولیک الفرج

ماندگار باشید

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.