• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 472)
جمعه 14/4/1392 - 0:3 -0 تشکر 617772
هر شب با قران كریم

کوشش بیهوده به از خفتگی

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه ۸۷ سوره یوسف
یَا بَنِیَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ
اى پسران من بروید و از یوسف و برادرش جستجو كنید و از رحمت‏ خدا نومید مباشید زیرا جز گروه كافران كسى از رحمت‏ خدا نومید نمیشود


امکانات عالم بی نهایت است و هر لحظه روزگار می‌تواند بازی تازه ای ارائه دهد و نومیدترین انسان‌ها را به رحمت و سعادت برساند.
هان مشو نومید چون واقف نئی از سر غیب       باشد اندر پرده بازی‌های پنهان غم مخور
    حافظ
هنگام تنگدستی، در عیش و کوش و مستی      کاین کیمیای هستی، قارون کند گدا را  
    حافظ

نومیدی آدمی را از هر فعالیتی باز می‌دارد تا به هیچ مقدار از مقصود نایل نشود و گاه باشد که نومیدی نشان گریز از مسئولیت‌ها است که شخص به سبب کاهلی درون و مشکلات بیرون به خود تلقین نومیدی می‌کند تا از هر مسئولیتی آسوده شود که گفته‌اند «الیاسُ راحة» (یاس راحتی است).

البته این ضرب‌المثل عربی موارد کاربرد خوب و سودمند نیز دارد که اگر به راستی در واقعه ای هیچ کاری نمی‌توان کرد یاس خود راحتی است؛ اما اگر کاری می‌توان کرد از پای نشاید نشست:

مرد غرقه گشته جانی می‌کند      دست را در هر گیاهی میزند
   تا کدامش دست گیرد در خطر      دست و پایی میزند از بیم سر
اندر ین ره می‌تراش و می‌خراش      تا دم آخر دمی فارغ مباش     
   دوست دارد یار این آشفتگی      کوشش بیهوده به از خفتگی
مثنوی

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل      که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم
سعدی

جمعه 14/4/1392 - 23:54 - 0 تشکر 618064




آیه ۹۱ سوره یوسف

قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللّهُ عَلَیْنَا وَإِن كُنَّا لَخَاطِئِینَ
گفتند به خدا سوگند که واقعا خدا تو را بر ما برتری داده است و ما خطاکار بودیم



یوسف مظهر زیبایی و خوبی است و خوبی به حقیقت باطن همان زیبایی است و به تعبیر سعدی معنی زیبایی خوبی است. اگر چیزی زیباست به سبب خیری است که در آن است.

اگر تبسم محبت آمیز زیباست از این روست که خبر می دهد از دوستی، از حمایت، از لطف و شفقت که کودک از دیدن آن بر لبهای مادر غرق در سرور می شود و آن زیباترین چیزی است که در خیالش نقش می بندد.

اکنون در آخر سوره یوسف می بینیم که معنی جمال یوسف چگونه آشکار می شود.

بعد از آنکه یوسف خود را به برادران معرفی می کند و می شناساند برادران می گویند آیا به راستی تو همان یوسفی که برادر مایی؟




گفت: آری من یوسفم و خداوند بر ما منت نهاد و لطف و محبت کرد از آنکه خدا اجر صابران و پرهیزکاران و نیکوکاران را هیچگاه ضایع نمی گذارد.

برادران گفتند: به پروردگار جهان سوگند که خداوند تو را بر ما برگزید و ما در حق تو بی گمان خطا کردیم.

در اینجا یوسف که برادران را شرمگین می بیند از روی مهربانی می گوید: امروز هیچ ملامتی بر شما نیست. شرمنده ومتأثر نباشید که من از شما درگذشتم و خدا نیز شما را ببخشاید که او مهربان ترین مهربانان است.

نه یوسف که چندین بلا دید و بند      چو حکمش روان گشت و قدرش بلند
گنه عفو کرد آل یعقوب را      که معنی بود صورت خوب را
سعدی

يکشنبه 16/4/1392 - 0:11 - 0 تشکر 618327


هر شب با قرآن/شرط قبول توبه



بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیه ۹۲ سوره یوسف

قَالَ لاَ تَثْرَیبَ عَلَیْكُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ
[یوسف] گفت امروز بر شما سرزنشی نیست‌خدا شما را می‌آمرزد و او مهربانترین مهربانان است

همچنین در چند آیه بعد یوسف برای آنکه برادران دلگیر و آزرده نشوند همۀ بدیها را بر گردن شیطان می گذارد و می گوید او بین ما جدایی افکند و این لطف خداست که ما را بعد از جدایی به دیدار یکدیگر رسانید و خداوند در اجرای مشیّت خویش بسیار دانا و تواناست.

شرط قبول توبه حداقل اقرار به گناه و اظهار پشیمانی  و شرمندگی از طرف خطاکار است و این اقرار نشان فهم و آگاهی خطاکار است و تسلیم شدن او به حق، و این حال آدمی را مستحق بخشایش می کند.

آنچه آدمی را از رحمت الهی و نیز رحمت و بخشش مردمان دور می کند سرکشی و غرور و اصرار بر خطاست.

رفتار یوسف با برادران سرمشقی ست که ای مردم، دیدید خوبی بر بدی غلبه کرد و

عزیز مصر به رغم برادران غیور   ز قعر چاه برآمد به اوج جاه رسید
حافظ




پس شما بر بدلکاران ببخشایید زیرا این نشان دیگری از پیروزی خوبی بر بدی است. در داستان خیر و شر در هفت پیکر نظامی (حکایت روز پنج شنبه) خیر همۀ خوبیها را می کند و از شر بدی می بیند که او را خسته و مجروح و غارت شده در بیابان رها می کند و می رود.

سالها بعد در حالی که خیر در شهری به پادشاهی رسیده و عزیز و محبوب همه مردمان گشته است شر را نزد او می آوردند به جرم دزدی، وقتی او را می شناسد مانند یوسف می پرسد که می دانی با من چه کردی؟

اکنون من با تو چه کنم؟ شر گفت: من به مقتضای نامم بدی کردم و تو به مقتضای نامت نیکی کن و چه سعادتی است که نام خداوند « خیر» است.

سه شنبه 18/4/1392 - 23:1 - 0 تشکر 619677


هر شب با قرآن/ انتظار خداوند از آدمیان



بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیه 186 سوره بقره


«وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَ لْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ»

و (ای رسول ما) اگر بندگان من تو را از احوال من پرسیدند (با ایشان بگوی که) همانا من بدان‌ها بسیار نزدیکم و دعای هر کس که مرا بخواند اجابت می‌کنم. پس باید که ایشان نیز دعوت مرا اجابت کنند و به من ایمان آورند باشد که راه رشد و سعادت را بیابند.




* انتظار خداوند در مقام معشوقی از آدمیان این است که وقتی او را به دعا می‌خوانند، خود او را طلب کنند تا آنکه از او چیزی دیگر طلبند، زیرا:

از خدا غیر از خدا را خواستن                   ظن افزونی است، کلی کاستن
(مثنوی)



اما عامه مردمان که طلبکار خدا هستند او را وسیله‌ای برای برآوردن حاجات گوناگون خود می‌خواهند. آن‌ها طلبکار خدا نیستند بلکه گویی به قول شمس خدا را دایه مبارک خود کرده‌اند.





* یکی از ویژگی‌های قرآن این است که از حضور دائمی خداوند در همه جا خبر می‌دهد و در عین حال که از مقام سبحانی و قدوسیت او و بی مثل و مانند بودن او و دور بودن او از اندیشه‌ها و خیالات و قیاس‌ها و اوهام سخن رفته، همچنین از اسماء جمال او و حضور او و قرب او به جمله موجودات سخن می‌گوید.

* در این آیه نیز خداوند به رسولش می‌فرماید: اگر بندگان من درباره من از تو جویا شدند بگو که من به ایشان بسیار نزدیکم و ندا و دعای ایشان را می‌شنوم و اجابت می‌کنم پس آن‌ها نیز باید که متقابلاً دعا و دعوت مرا بشنوند و اجابت کنند زیرا چنانکه ایشان را از من خواسته‌هایی است مرا نیز از ایشان انتظاراتی است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.